abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 22:00 | IT novinky

    Společnost OpenAI představila svůj nejnovější AI model GPT-4o (o jako omni, tj. vše). Nově také "vidí" a "slyší". Videoukázky na 𝕏 nebo YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 15:44 | Zajímavý článek

    Ondřej Filip publikoval reportáž z ceremonie podpisu kořenové zóny DNS. Zhlédnout lze také jeho nedávnou přednášku Jak se podepisuje kořenová zóna Internetu v rámci cyklu Fyzikální čtvrtky FEL ČVUT.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 14:22 | IT novinky

    Společnost BenQ uvádí na trh novou řadu monitorů RD určenou pro programátory. První z nich je RD240Q.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 8
    včera 13:00 | IT novinky

    Byl aktualizován seznam 500 nejvýkonnějších superpočítačů na světě TOP500. Nejvýkonnějším superpočítačem nadále zůstává Frontier od HPE (Cray) s výkonem 1,206 exaFLOPS. Druhá Aurora má oproti loňsku přibližně dvojnásobný počet jader a dvojnásobný výkon: 1,012 exaFLOPS. Novým počítačem v první desítce je na 6. místě Alps. Novým českým počítačem v TOP500 je na 112. místě C24 ve Škoda Auto v Mladé Boleslavi. Ostravská Karolina, GPU

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 10:11 | Nová verze

    GHC (Glasgow Haskell Compiler, Wikipedie), tj. překladač funkcionálního programovacího jazyka Haskell (Wikipedie), byl vydán ve verzi 9.10.1. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 09:22 | Nová verze

    Po 9 týdnech vývoje od vydání Linuxu 6.8 oznámil Linus Torvalds vydání Linuxu 6.9. Přehled novinek a vylepšení na LWN.net: první a druhá polovina začleňovacího okna. Později také na Linux Kernel Newbies.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    11.5. 18:22 | Nová verze

    Byla vydána verze 0.2.0 v Rustu napsaného frameworku Pingora pro vytváření rychlých, spolehlivých a programovatelných síťových systémů. Společnost Cloudflare jej letos v únoru uvolnila pod licencí Apache 2.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    10.5. 19:11 | Nová verze

    Open source RDP (Remote Desktop Protocol) server xrdp (Wikipedie) byl vydán ve verzi 0.10.0. Z novinek je vypíchnuta podpora GFX (Graphic Pipeline Extension). Nová větev řeší také několik bezpečnostních chyb.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 16
    10.5. 04:11 | Nová verze

    Rocky Linux byl vydán v nové stabilní verzi 9.4. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    9.5. 22:22 | Bezpečnostní upozornění

    Dellu byla odcizena databáze zákazníků (jméno, adresa, seznam zakoupených produktů) [Customer Care, Bleeping Computer].

    Ladislav Hagara | Komentářů: 22
    Podle hypotézy Mrtvý Internet mj. tvoří většinu online interakcí boti.
     (71%)
     (6%)
     (10%)
     (12%)
    Celkem 220 hlasů
     Komentářů: 15, poslední včera 21:33
    Rozcestník

    Když zachraňuje MondoRescue

    25. 7. 2007 | Jiří Harčarik | Systém | 7470×

    Instalace, nejběžnější postupy při zálohování i obnově, nestandardní funkce a nejčastější problémy a jak je řešit.

    O co jde?

    Většinu základních informací lze vyčíst už na webu www.mondorescue.org. K čemu je to vlastně dobré? Existuje přece tolik možností, jak zálohovat počítač s Linuxem (vizte seriál Zálohování v Linuxu). Ano, existuje mnoho způsobů, jak se vypořádat se zálohami, a každý si jistě vybere ten svůj oblíbený. Všechno záleží na tom, co všechno od záloh očekáváte.

    Někomu stačí zálohovat data, někomu MBR a /etc, někomu stačí seznam instalovaných balíčků a /etc. Já jsem si zvolil MondoRescue, protože mi poskytuje vše, co potřebuji. Zálohuje on-the-fly (tzn. nemusím restartovat nebo přebootovávat), zálohuje MBR, rozdělení disků, LVM, SW RAID, GRUB nebo LILO, a to vše na CD/DVD, disk image, NFS nebo pásku. Ideální je samozřejmě také ke klonování instalací, ale hodí se také jako záchranné liveCD pro daný počítač.

    Nehodí se k zálohování otevřených souborů, zejména velkých souborů např. databází, které pak většinou stejně nejdou obnovit, a na zálohování mají své utility. Takže data zálohuji jiným způsobem. K dospozici jsou jak zdrojáky, tak předkompilované binární balíčky pro vybrané distribuce (např. Red Hat, SUSE, Mandrake, Mandriva, Slackware, Fedora, Gentoo). Já osobně mám nejvíce zkušeností s mondorescue na CentOS, momentálně ve verzi 5. Pro něj má mondorescue svůj vlastní repozitář, takže je instalace o to snažší.

    Instalace

    Co k tomu budete potřebovat? Libovolný počítač se svou oblíbenou distribucí (pokud pro ní existují balíčky, tím lépe, jinak budete muset kompilovat ze zdrojáků).

    Před instalací doporučuji zkontrolovat některé nezbytné parametry v jádře. Pokud si kompilujete jádro sami, budete vědět, kam sáhnout. Pokud používáte jádro distribuční, většinou je již připraveno a není třeba nic měnit. Tady je výčet ovladačů, které budete potřebovat:

    • stabilní loopfs, tzn, jádro minimálně 2.2.19 resp. 2.4.7 (nebo novější)
    • CD-ROM zařízení
    • ISO9660 FS
    • initrd ramdisk (v jádře)
    • virtuální FS (v jádře)
    • floppy (v jádře)
    • ext2 FS (v jádře)
    • vfat (pro vytváření boot disket)
    • zařízení, na která budete zálohovat (páska, CD, DVD, disk, NFS apod.)
    • v případě, že bude zálohovacím médiem CD-RW, pak je ještě potřeba SCSI emulace

    Pokud je vše zkontrolováno nebo se vám to nechce kontrolovat a čekáte, jak to dopadne, pokračujeme instalací. Máte-li distro, které nabízí mondorescue prostřednictvím repozitářů, pak stačí jednoduše přidat repozitář k ostatním. U mého CentOS 5 to je v souboru /etc/yum.repos.d/CentOS-Base.repo a přidáme tam toto:

    [mondo]
    name=mondo
    baseurl=http://mondorescue.linjection.org/ftp/rhel/5/

    Pak už jen stačí pomocí nějakého manažeru balíčků provést instalaci. U CentOS to je pomocí yum, spustím tedy yum install mondo. U jiných distribucí to bude podobné (urpmi, apt-get). Můžeme také instalovat pomocí RPM, ale v tom případě musíme nejprve stáhnout potřebné balíčky (mindi, mindi-busybox, mondo, afio, cdrecord, mkisofs, gzip, buffer). Instalaci pak provedeme příkazem rpm -ivh *.rpm.

    Že je instalace v pořádku, můžeme ověřit spuštěním mondoarchive bez parametrů. Spustí se, resp. měla by se spustit, interaktivní část aplikace a hned na úvodní obrazovce se program ptá, kam si přejeme zálohovat. Pokud toto nevidíte, pravděpodobně něco chybí a většinou se to také rovnou dočtete z chybové hlášky na terminálu nebo v souborech /var/log/mondoarchive.log a /var/log/mindi.log. V dobách před YUMem se mi stávalo, že jsem zapomněl nějaký ten balíček nainstalovat, takže chyba se dala rychle odstranit dodatečnou instalací chybějícího balíčku.

    Začínáme

    Pokud vše funguje a vy jste stále ještě v hlavním menu programu mondoarchive, můžete rovnou pokračovat a v menu si vybrat kam, co, jak atd. Slušelo by se však nejdříve popsat hlavní programy. Není totiž jeden a nejmenuje se mondorescue. Je jich více, vlastně dva hlavní> mindi a mondo.

    Mindi nedělá v podstatě nic jiného než zálohu běžícího jádra, včetně potřebných modulů a samozřejmě tak, aby se dalo nabootovat, tzn. na disketu nebo disk (myšleno CD/DVD). Ideální jako záchranný disk. Pokud vám to stačí, dál nemusíte číst - spusťe si mindi a udělejte bootovací floppy nebo si nechte připravit mindi.iso. To vypalte a máte vystaráno. Pokud se vám smaže MBR nebo jádro, k disku se dostanete pomocí vypáleného média.

    Mondo je souhrnný název pro dva programy. Jsou to mondoarchive a mondorestore (asi nemá smysl rozepisovat, co který dělá). Mondorestore asi nebudete nikdy pouštět, protože se spouští sám, pokud nabootujete ze záchranného CD/DVD. Naopak mondoarchive, to je základ. Jak jsme si už ukazovali, stačí jej spustit bez parametrů a interaktivně vybrat a nastavit vše potřebné, ale hlavní síla mondorescue je podle mě právě v neinteraktivním použití. Proto ani nebudu popisovat interaktivní menu (je sice anglicky, ale není tam co zkazit). Mondoarchive můžeme spustit neinteraktivně s parametry třeba rovnou z cronu každou noc, jednou za týden, dle potřeby. Já osobně zálohuji pouze OS a jeho nastavení, data většinou ne, takže mám skriptem hlídány md5sumy všech důležitých souborů. Pokud skript najde změnu, tak mne upozorní mailem, že je třeba udělat zálohu, nebo ji rovnou sám udělá. Asi si říkáte, kdo mění média v mechanice? Nikdo! Zálohuji totiž na disk do iso souboru(ů). V dobách CD to bylo hned několik CD, ale v současnosti to je jedno DVD. Program totiž data komprimuje. Na výběr je výchozí bzip2, gzip nebo lzo. Pak také můžeme určit úroveň komprese. Ale pojďme rovnou na praktický příklad.

    Zálohujeme

    Samozřejmostí je pracovat jako root, jinak bychom nemuseli mít přístup k některým souborům. Takže pod rootem nebo v sudu napíšeme:

    mondoarchive -Oi9F -d /iso -E "/data /dsk1 \
    /var/log/httpd /tmp /public" -s 4200m

    O - chceme zálohovat (pak existuje ještě -V což je verifikace)
    i - výstup do iso souboru (jinak bude rovnou smažit na média nebo na pásku)
    9 - maximální komprese (0 - 9)
    F - jinak se na konci zálohování ptá, chceme-li navíc kromě bootovatelného média vytvořit i diskety, -F zruší vytváření bootovatelných disket
    d - kam chci výsledný iso soubor
    E - které adresáře vynechat, nazálohovat
    s - maximální velikost jednoho iso (lze zadat cokoli, 700m, 650m apod., podle toho, na jaké médium to hodláte posléze vypálit)

    Po spuštění tohoto příkazu se na obrazovce budou vypisovat informace o průběhu zálohy, odhad zbávajícího času apod. Pokud se vám to nebude líbit a raději byste měli méně podrobné ale graficky hezčí výpisy, můžete použít parametr -g (gui). Na konci dostanete většinou informaci o tom, že záloha proběhla v pořádku. Výsledný iso soubor nebo soubory najdeme ve specifikovaném adresáři, v našem případě v /iso. Tady POZOR: pokud spustíte zálohu a v -d adresáři jsou nějaké *.iso soubory (třeba předchozí záloha), budou bez oznámení smazány! (Stačí je přejmenovat třeba na *.is.) ISO soubory můžeme zkontrolovat např. v mc nebo zkusit připojit mount -o loop /iso/mondoarchive.iso /mnt/cdrom.

    Co se děje za oponou?

    Příkaz mondoarchive nejprve zavolá mindi, který, jak už jsem psal, udělá zálohu jádra, modulů, MBR, GRUB nebo LILO a v neposlední řadě také tabulku rozdělení disků, resp. /etc/fstab. Tady může nastat problém, pokud spustíte zálohu a máte připojený nějaký disk, resp. oddíl, který není ve fstab. Záloha se sice provede, ale při obnově se data obnoví do adresáře, nikoli na samostatný oddíl. Doporučuji zkontrolovat fstab i připojené oddíly (je jedno, jestli jsou LVM nebo SW RAID či fyzické). Další věc, na kterou bych chtěl upozornit, je pořadí oddílů. V některé starší verzi mondorescue (konkrétně mindi) se mi stalo, že když jsem měl ve fstab oddíly napřeskáčku, tak se při obnově vyskytly problémy a musel jsem to řešit ručně. Podobně může vzniknout problém, pokud je mezi oddíly mezera, resp. čísla nenavazují. "Špatný" fstab:

    /dev/sda2	/swap	.......
    /dev/sda4	/home .........
    /dev/sda3	/opt	.......
    /dev/sda1	/	.......

    "správný" fstab:

    /dev/sda1	/	.......
    /dev/sda2	/swap	.......
    /dev/sda3	/opt	.......
    /dev/sda4	/home .........

    Rád bych také zmínil labely [označení]. V určité verzi s nimi byly problémy a já jsem všechny labely z fstabů dával pryč. Pak se situace zlepšila, ale občas se stane, že se při obnově oddíly "neolabelují" a je třeba to udělat ručně - buď přímo při obnově nebo později. Tolik program mindi.

    Pak se do tmp adresáře (jeho umístění lze určit parametry -S a -T) zapíše seznam všech souborů, které se následně rozdělí do tzv. setů. Tzn. do jednoho archivu se vejde vícero malých souborů a ty se teprve následně komprimují. Zajímavý je soubor biggielist.txt. Ano, jsou tam soubory, které jsou větší než velikost setů. Tyto soubory se naopak rozdělí a komprimují se jejich části. Často se mi stává, že spustím zálohování a zapomenu vyřadit nějaké velké soubory (typicky zálohy jiných počítačů nebo logy Apache). Nic není ztraceno, velké soubory se zpracovávají úplně nakonec, takže mohu klidně editovat soubor biggielist.txt a něco nebo klidně i všechno vymazat, pěkně "zaživa". Pokud se blíží k velikosti, kterou jsme mu určili, spustí klasický mkisofs, udělá první iso a pokračuje dál.

    Obnovení

    Obnovení doporučuji rozhodně vyzkoušet, ideálně po každé záloze, minimálně však jednou, třeba na podobném stroji. Pokud vše funguje, tak stačí nabootovat z média a při první nabídce napsat nuke a odentrovat. Nuke znamená, že se na nic nebude ptát a pokusí se obnovit rozdělení disků, MBR, FS a data bez ptaní. Tady bych rád podotknul, že pokud narazí např. na to, že předtím byl disk SCSI a teď je SATA, tak se program přepne do interaktivního módu a bude chtít vědět, co dál. Stejné to je, pokud místo nuke stiskneme rovnou enter v hlavní nabídce. Volba expert není jen pro experty, je to vlastně na míru udělané rescue CD/DVD - nespustí se žádná obnova, pouze se načte jádro a initrd a dostaneme se do shellu. Volba compare provede porovnání zálohy s daty na disku.

    Pokud jsme neměnili HW nebo provádíme obnovu na totožném HW, volba nuke je ideální. Program nejprve rozdělí disk(y) na oddíly, udělá na nich FS (windowsáci by řekli naformátuje), připojí je do /mnt/RESTORING a začne obnovovat data. Nakonci zapíše zavaděč, labely (viz výše) a skončí. Pokud vše proběhlo bez chyb, po stisku CTRL+ALT+DEL nám nabootouje buď obnovený OS nebo jeho klon na jiném HW (pozor na stejnou IP).

    V ideálním případě to je vše, ale bohužel nežijeme v ideálním světě, a tak mohou sem-tam nastat komplikace

    Když je něco jinak

    Typicky jinou věcí, která nám znemožní automatickou neinteraktivní obnovu, je jiný typ disku SATA/PATA/SCSI. V přehledném editoru přepíšeme /dev/sda1 na /dev/hda1 nebo třeba /dev/cciss/c0d0p1 (dle HW) a pokračujeme. Program nám také nabídne úpravu zavaděče a fstab a bude chtít vědět, kam zapsat zavaděč. To je také občas kámen úrazu - zřídka (za určitých podmínek) se nezapíše nebo zapíše špatně zavaděč a systém nenabootuje. Toto je možné opravit např. v chrootnutém prostředí v módu expert nebo rovnou na konci obnovy.

    Program nemá problém ani se SW RAID, akorát jedna taková nepříjemnost je, že dokud se neprovede rebuild (synchronizace) raidovaných disků, nebude pokračovat. Lze to řešit násilným rozbitím RAIDu (nikoli však RAID 0).

    Nejčastějším problémem při obnově zálohy na úplně jiném HW je to, že nevidí disky. Zálohovali jsme PATA disky a v novém železe jsou už SATA, nebo dokonce SCSI. V některých BIOSech se dá u SATA nastavit, že se mají jevit jako PATA (jde patrně o nějakou emulaci, protože to je hodně pomalé) a pak už není problém obnovu udělat, nastartovat systém, překompilovat jádro nebo initrd, nastavit BIOS zpět a nastartovat už jako SATA. V případě SCSI toto možné asi není; pokud dělám zálohu, tak se snažím, aby jádro a hlavně initrd obsahoval ovladače pro zařízení, na kterém budu provádět obnovu (pokud to vím dopředu).

    Občas se také stane, že záloha projde bez chyby, ale výsledek nejde nabootovat, resp. jde, ale jádro se zasekne nebo píše, že je corrupted. Sám nevím, čím to je; řeším to provedením zálohy s jiným jádrem (resp. v jiném jádře, což znamená restart serveru, případně rekompilaci jádra).

    Docela velkým problémem jsou moduly, i když je použito jádro a moduly, které k sobě pasují. Při obnově se vypisují chyby při insmodech některých modulů (asi za to může mindi-busybox). Snažím se to důležité dávat rovnou do jádra při kompilaci (minimálně ovladače disků resp. řadičů), ale je to různé. Pokud máme ovladače USB v jádře, je také možné nabootovat a provést obnovu z externí mechaniky.

    Závěrem

    Z toho výčtu by se mohlo zdát, že jde o problematický a nestabilní SW, ale opak je pravdou. Ještě se mi nestalo, že bych data nějak nevysekal ručně, i když se objevily dost těžké problémy (hlavně v Red Hat 6.2). Takže jsem s Mondo nadmíru spokojen. Používám jej aktivně k zálohování, klonování i instalaci serverů. Doporučuji vyzkoušet, možná přečíst man, případné dotazy zodpovím v diskuzi.

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    25.7.2007 06:24 Dali | skóre: 2 | blog: dali
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Když zachraňuje MondoRescue
    Mondo jsem dříve také aktivně používal, ale potom se mi objevil problém s mizením dat. Když jsem měl více pevných disků v počítači a tyto připojované do souborového systému (nejčastěji /home na samostatném disku) a dal jsem při zálohování excludovat adresář /home a zálohování jsem přerušil Ctrl-C, celý obsah /home byl nenávratně pryč. Totálně vymazaný a neobnovitelný žádným ani placeným nástrojem. Tak nevím, nemáte podobné zkušenosti ?
    25.7.2007 07:12 tlamik | skóre: 21 | Karvina
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Když zachraňuje MondoRescue
    Nic podobneho se mi nestalo a to jej pouzivam od dob RH6.2
    25.7.2007 09:31 makarenko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Když zachraňuje MondoRescue
    Určitě sis potom oddychl, když tě osvítilo poznání: "Vždyt mám přece zálohy." :)
    25.7.2007 06:26 Genesis | skóre: 5
    Rozbalit Rozbalit vše Really jokly:"Ještě se mi nestalo, že bych data nějak nevysekal ručně"
    "Ještě se mi nestalo, že bych data nějak nevysekal ručně, i když se objevily dost těžké problémy (hlavně v Red Hat 6.2). Takže jsem s Mondo nadmíru spokojen." Ty máš asi rád špekové knedlíky, že ?
    25.7.2007 06:52 Martin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Really jokly:"Ještě se mi nestalo, že bych data nějak nevysekal ru
    To jsou ti linuxáci. S programem jsem spokojen, protože po několika ručních zásazích a úpravách zdrojáku dělá to co má. To už lepší nebude...
    25.7.2007 07:32 tlamik | skóre: 21 | Karvina
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Really jokly:"Ještě se mi nestalo, že bych data nějak nevysekal ru
    No upravy jsem zadne zatim delat nemusel, akorat kdyz s tim clovek dela dnes a denne, tak pokud neni trotl, tak celkem rychle pochopi, jak program funguje a kdyz neco nefunguje automaticky, tak vi co by ten program mel v danou chvili udelat a muze to zkusit udelat rucne (typicky zapis grubu, formatovani mkfs apod.), pokud to programu z nejakeho duvodu nejde. Takze s programem jsem spokojen, funguje jak ma, a jenom semtam se objevi potize ale ty se daji resit.
    25.7.2007 22:26 tomfi | skóre: 19
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Really jokly:"Ještě se mi nestalo, že bych data nějak nevysekal ru
    tak to ja mam zase pokrivenou predstavu ze zalohovaci program nastavim a staram se o nej az v pripade ze je potreba neco obnovit ... asi jsem nepochopil kouzlo a princip zalohovacich programu a byl jsem zhyckan windows v blahe nevedomosti :D

    PS: Docela jsem mel problem ukazat kolegovi jak se jednoduse nastavuje zalohovani, kdyz jsem to delal cca pred rokem.
    Vždyť jsou to jen jedničky a nuly ...
    26.7.2007 09:48 tlamik | skóre: 21 | Karvina
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Really jokly:"Ještě se mi nestalo, že bych data nějak nevysekal ru
    no jak jsem uz psal program nepouzivam JENOM k zalohovani, takze asi proto s nim pracuju denne.
    25.7.2007 07:16 tlamik | skóre: 21 | Karvina
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Really jokly:"Ještě se mi nestalo, že bych data nějak nevysekal ru
    Tim jsem myslel, ze v cca 95% je vse bez potizi a tech 5% se vyskytly nejake potize (grub, labely, mkfs apod.), ale nic neresitelneho, takze pokud uz mam zalohu mondem, tak ji taky vzdycky obnovim. Takze to vysekavani rucne neni kazdodenni zalezitost, ale maximalne tech 5% pripadu.
    25.7.2007 22:28 tomfi | skóre: 19
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Really jokly:"Ještě se mi nestalo, že bych data nějak nevysekal ru
    Jeste otazecka ... jak casto probiha ta obnova ze zalohy ... jenom at mam predstavu ... a o kolika masinach to mluvime ?
    Vždyť jsou to jen jedničky a nuly ...
    26.7.2007 08:53 tlamik | skóre: 21 | Karvina
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Really jokly:"Ještě se mi nestalo, že bych data nějak nevysekal ru
    mluvim o desitkach mesicne, nejde samozrejme o tak caste obnovovani ze zalohy, ale o instalace a klonovani. Typickym prikladem muze byt, kdyz nekdo chce prenest OS na nove koupeny HW, to je vec, kterou resim mondem.
    25.7.2007 09:20 Zdeněk Štěpánek | skóre: 57 | blog: uz_mam_taky_blog | varnsdorf
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Když zachraňuje MondoRescue
    Zrovna ted klonuju wokenni pocitace i s linuxem:

    dd if/dev/sda of=/dev/sdb

    Jo ja vim, kopiruje se tam kupa volneho mista, ale vzdyt jsou prazdniny a porad je to radove rychlejsi nez samostatne instalace co se delaly doted. 25 40Gbyte disku bylo hotovych za 2 dny a kdybych se enflakal tak i rychlejc. Jel jsem ze 3 disku. Na disku je zavadec pro linux jako tlusty klient, takze mi bootne linux, aniz by si privlastnil disk, muzu vklidu kopirovat.

    Zdenek
    www.pirati.cz - s piráty do parlamentu i jinam www.gavanet.org - czfree varnsdorf
    25.7.2007 11:27 Dušan Hokův | skóre: 43 | blog: Fedora a další...
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Když zachraňuje MondoRescue
    Kdyz tam das jeste parametr bs=8225280 bude to rychlejsi. To cislo velikost Units ziskane z fdisku, a diky tomu to dd budes delat pekne po sektorech.
    25.7.2007 22:30 tomfi | skóre: 19
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Když zachraňuje MondoRescue
    To bych Vas chtel videt az objevite kouzlo multicastu a komprese :D
    Vždyť jsou to jen jedničky a nuly ...
    27.7.2007 15:22 debby
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Když zachraňuje MondoRescue
    dd if=/dev/hda bs=16065b | pv | gzip -c | ssh user@host "cat > idettem.gz"
    2.8.2007 08:26 hugo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Když zachraňuje MondoRescue
    co takhle rychlejsi ssh -c blowfish a v siti kde nehraje roli bezpecnost bych pouzil netcat
    29.7.2007 11:36 Mintaka
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Když zachraňuje MondoRescue
    No a taky neškodí si předtím zkontrolovat, že jsou spravně nastavené parametry disku.

    hdparm...
    CIJOML avatar 25.7.2007 10:45 CIJOML | skóre: 58 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Když zachraňuje MondoRescue
    Ten kdo potrebuje opravdu zalohovat business critical data, tak nepouziva nic jineho nez TSM od IBM...vsechno ostatni jsou jen hracky pro male decka ve skolce.
    25.7.2007 11:22 melkors | skóre: 13 | blog: kdo_chce_kam
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Když zachraňuje MondoRescue
    Ale prdlacky!
    Bohata firma pouziva Legato NetWorker :-) Hlavne kvuli vykonu ...
    27.7.2007 13:17 ivan | skóre: 17 | blog: ivan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Když zachraňuje MondoRescue
    Delal jsem leta v obojim a musim rict, ze kdybych mel na vyber, tak zvolim urcite TSM. Legato ma silenou licencni politiku, je drahy a ani zdaleka neni tak flexibilni jako TSM. ZKuste treba pomoci legata zazalohovat Oracle cluster, ktery ma dva nody se stejnym hostname. Na TSM je videt, ze je to generaci stari SW. Legato umi delat s paskama, ale to je vsechno. Diskova cache se resi tak, ze na disku emuluju paskove zarizeni a jeste musim platit za kazdy GB mista na disku zvlast. Uvedomuji si autori legata stoleti ve kterem zijeme? Dalsi vec, ktera se mi na legau nelibi je reporting. Vytahnout nejaky statisky pres mminfo je opravdu chutovka.

    K tomu Mondu, je to peknej SW ale tomu co umi mksysb nebo TSM se nikdy nemuze priblizit. Mondo totiz neni soucast OS. AIX se neda bez nastroju na zalohovani ani nainstalovat. AIX umi odlisit ovladace bootovatelnych zarizeni od ostatnich ovladacu a na backup CD dava vsecnhy tyhle ovladace. Vubec jim nevadi, ze image ramdisku ma treba 50GB. Mondo se snazi nacpat vsechno na DISKETU i kdyz dela iso image CD. Docela dlouho jsem s tim musel bojovat nez jsem to presvedcil aby to udelalo CD ktere je schopne nabootovat a rozpoznat disky pripojene pres FC. Takovyhle veci by uz dneska admin nemel resit. Dokonce i na windows umim v registrech najit ktery ovladace se natahuji v prvni fazi bootovani, ve ktere montuji disky. Dokud vyrobci distribuci nesjednoti a nezmrazi pristup v zavadeni ovladacu pro radice, tak mondo nemuze fungovat.
    25.7.2007 11:37 neldor
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Když zachraňuje MondoRescue
    TSMko je sice pekna zalohovaci hracka, ale samo o sobe nestaci pro obnovu holeho zeleza. Pro AIXy to samozrejme resi separatni mksysb zaloha rootvg, pro Linuxy by se zrejme klidne dalo pouzit prave Mondo (i kdyz vysledny ISO image by se dal opet zaarchivovat do TSMka, ze? ;-)), s tim ze uzivatelska ci aplikacni data se ze zalohy excludnou a budou se zalohovat jen do TSMka na urovni filesystemu (ci na urovni DB s pomoci TDP).

    Ovsem TSM bohuzel neni GPL a uz vubec ne free, coz jej ponekud diskvalifikuje ;-).
    25.7.2007 12:26 Tom.š Ze.le.in | skóre: 21 | blog: tz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Když zachraňuje MondoRescue
    Jsme úplně off-topic, ale AFAIK TSM pro obnovu holeho zeleza staci - na AIXu. TSM for System Backup and Recovery. A mám pocit, že něco o "bare metal restore capability" na Windows 2003/XP jsem viděl u nějaké verze v seznamu improvementů.

    Že TSM není free je jiná věc...
    25.7.2007 13:25 Ja
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Když zachraňuje MondoRescue
    Pruser je kdyz se mu business critical data nepodari obnovit, protoze TSM ma zrovinka nejaky problemek s databazi :-). To je pak desna sranda.
    25.7.2007 17:04 sokrates
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Když zachraňuje MondoRescue
    TSM suxx, VERITAS Netbackup ruleZ :-)
    25.7.2007 23:29 Genesis | skóre: 5
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Když zachraňuje MondoRescue
    Fakt jsem nepochopil proč bych tohle měl používat. Udělám si image partišny třeba Acronisem a nemusím se bát, že budu muset něco "ručně vysekávat".
    26.7.2007 09:00 tlamik | skóre: 21 | Karvina
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Když zachraňuje MondoRescue
    Myslis freeware cracknutym Acronisem ? A jak resi slavny Acronis, pokud chces provest obnovu na mensi disk ? Umi LVM a SW raid ? XFS ? Verze Acronisu, kterou jsem zkousel byla podle monda zadarmo draha ... Ale nikomu mondo nevnucuju
    26.7.2007 15:33 Genesis | skóre: 5
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Když zachraňuje MondoRescue
    Myslíš, že všichni používají cracknutý sw ? Já Ti nic jako Acronis nevnucuju,tohle je svobodná diskuze, tak proč se hned pokoušet o flame ? Používej co chceš, já budu taky používat, co chci.
    26.7.2007 16:30 Jakub Suchy | skóre: 22 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Když zachraňuje MondoRescue
    Flame zacinas ty. Jednim z duvodu proc pouzivas Mondo misto Acronisu je, ze Mondo narozdil od Acronis True Image Serveru nestoji $699 a ty to dobre vis.
    26.7.2007 16:31 Jakub Suchy | skóre: 22 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Když zachraňuje MondoRescue
    s/pouzivas/pouzivat/
    26.7.2007 21:06 tlamik | skóre: 21 | Karvina
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Když zachraňuje MondoRescue
    tim cracknutim jsem myslel jedinou moznost jak mit Acronis za stejne penize jako mondorescue, o zadne jine moznosti jak ho mit zadarmo nevim ... Pokud prece jen zabrousime mezi placeny sw, tak u mne vede BootIT NG, za 35 babek, vejde se na disketu a umi tolik veci, jako Acronis a jeste mnohem vice ... Opravdu nechci zadny flame, ale stejne si myslim, ze mondorescue je vymakanejsi nez Acronis, kdyz pominu cenu, ale s mondorescue mam radove vetsi zkusenosti (cca pres pet let) a Acronis jsem zkousel snad dva tydny. Jake jsou tvoje zkusenosti s Acronisem a mondorescue, ze si psal ze je lepsi delat image Acronisem ?
    26.7.2007 09:45 Jiří Lisický | skóre: 31 | blog: JIL_blog | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Když zachraňuje MondoRescue
    Ježišmarja lidi, autor se nám snaží zprostředkovat své dlohodobé zkušenosti s mondorescue a upozorňuje nás na chyby, které se mohou stát (i když doufám, že většina z nich už byla opravena). Žádný program není bez chyby. Komu takhle napsaný článek vadí ať si přečte nějaký reklamní whitepaper, tam bude všechno úžasné, bez chyby a s pocitem sucha a jistoty.
    26.7.2007 09:55 tlamik | skóre: 21 | Karvina
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Když zachraňuje MondoRescue
    Diky za zastani, priste snad ty vsechny chyby, na ktere jsem narazil za celou dobu pouzivani, nebudu popisovat a pockam, jestli na ne nekdo narazi nebo ne :-)
    26.7.2007 10:10 Tom.š Ze.le.in | skóre: 21 | blog: tz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Když zachraňuje MondoRescue
    Pokud jste autor (což tak vypadá, i když spojení není vidět), klid. Osobní zkušenosti jsou většinou ve článcích to nejzajímavější - nepíšete marketingový materiál abyste vynechával co se nehodí. Hodnocení článku je snad dobré, ne?

    Pokud budete brát diskusi u článku zbytečně emotivně, tak už asi nic moc nenapíšete - což by mohla být škoda :)
    26.7.2007 10:35 tlamik | skóre: 21 | Karvina
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Když zachraňuje MondoRescue
    Ano, clanek jsem psal proto, abych upozornil ty, kteri mondorescue neznaji, co umi a k cemu vsemu se hodi a taky, pokud NAHODOU (to neni ironicky) narazi na nejaky problem (aby se na nem zbytecne nezasekli a nezavrhli ho), ale bohuzel tim, ze jsem popsal vsechny mne zname problemy ze vsech historickych verzi az po soucasnost, tak jsem asi spis mondorescue udelal negativni reklamu, coz mne opravdu mrzi. Pritom kdybych mel volit nejlepsi program pro Linux, tak to bude prave mondorescue. Taky jsem trochu smutny, kdyz nekdo srovnava tezce placeny SW s GPL mondem, pritom veta "jeste se mi nestalo, ze bych data nejak rucne nevysekal", mela prave znamenat, ze u proprietarnich SW vetsinou nikdo netusi, jak to uvnitr funguje a proto, kdyz nejde obnovit zaloha standardnim a jedinym moznym zpusobem, tak konec akce a zalohy jsou na nic, tohle prave u opensource mondorescue nehrozi, pokud tedy zaloha probehla korektne a medium je citelne, VZDYCKY to jde obnovit (automaticky nebo rucne).
    26.7.2007 16:29 Jakub Suchy | skóre: 22 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Když zachraňuje MondoRescue
    Ne, nebojte. Ja treba na Mondo uz koukal dlouho a Vas clanek me donutil ho konecne (a uspesne) vyzkouset...
    26.7.2007 22:33 Krakonoš | skóre: 17 | Nová Ves v Horách
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Když zachraňuje MondoRescue
    Musím se Vás zastat. Měl jsem již (ač okrajovou) zkušenost s komerčním software, který z čista jasna (po několika letech užívání) měl problém s databází a nebyl (mimo nejistý odborný zákrok autorské firmy, taktéž pekelně mastný) způsob jak data dostat ven. Při OpenSource se vždycky můžeme dozvědět jakým procesem byla data zálohována a nalézt chybu, nebo v tom nejhorším případě scriptem či manuálně tento proces revertovat. Myslím si, že toto je jedna z nejnespornějších výhod OpenSource software a keď to někdo chce zpochybňovat, nechť si koupí něco komerčního :-)

    Skvělý článek, jestli zjistim jak se dá zálohovat jenom část fs, konkrétní soubory a spouštět u toho scripty (které by mi rebuildnuli Gentoo, či prostě při záloze udělaly quickpkg a při obnově emerge -K), konečně začnu aktivně a automatizovaně zálohovat :-)

    Btw. umí si třeba připojit síťové disky? :-)
    27.7.2007 07:11 tlamik | skóre: 21 | Karvina
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Když zachraňuje MondoRescue
    Cast FS by se dala zalohovat vyexcludovanim nechtenych adresaru, s temi skripty to fakt nevim, standardne se nic takoveho nedeje (ale treba tam takova moznost je). S temi sitovymi disky to je asi tak, ze obnova probiha v shellu, kde mame k dispozici tusim 6 konsoli, na jedne probiha obnova, na dalsi (a tady pozor, to jsem zapomel popsat, si muzeme zahrat klon tetrisu PETRIS :-) ) na jedne ci dvou dalsich vidime debug informace, co se zrovna provadi a dalsi konsole jsou volne pro praci, takze pripojit neco rucne (CD/DVD, USB apod neni problem)
    26.7.2007 22:40 Jiří (BoodOk) Kadeřávek | skóre: 19 | blog: BoodOk | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Když zachraňuje MondoRescue
    Každý se jednou spálí, a ti machři, kteří jsou v klidu, protože mají super SW za stovky až desetitisíce doláčů si o to přímo koledují. Protože, pokud naprosto detailně a přesně nevím, co se děje v mém zálohovacím stroji, pokud data nedokáži obnovit bez pomoci zálohovacího SW pouze se záložním datovým skladem, pak děkuji, ale pro mne je transparentnost a šance na to, že naděje, resp. data umírají poslední nad pocit světovosti a honění si trika. Možná také proto, že se jedná nejen o business critical, ale i o má vlastní, životně důležitá data.
    Věda má v sobě určitou zpupnost, že čím dokonalejší techniku vyvineme, čím více se dozvíme, tím lepší budou naše životy.
    30.7.2007 20:02 olda
    Rozbalit Rozbalit vše Instalace na gentoo
    Ahoj
    mate nekdu nainstalovane mondo-rescue na gentoo? Emerge hlasi
    # Wolfram Schlich (26 Nov 2005)
    # has security issues and will be removed from portage
    # due to upstream behaviour, see bug #106497
    
    Pokud mate, s jakymi zkusenostmi? Diky
    Olda
    6.8.2007 09:55 ivan | skóre: 17 | blog: ivan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Instalace na gentoo
    Spravce baliku se pohadal s autorem programu a od te doby je v gentoo mondo oznacene jake "mrtvy" package. Nikdo se o to uz hodne dlouho nestara.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.