Byla vydána verze 5.30 dnes již open source operačního systému RISC OS (Wikipedie).
V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …
Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
Fossil (Wikipedie) byl vydán ve verzi 2.24. Jedná se o distribuovaný systém správy verzí propojený se správou chyb, wiki stránek a blogů s integrovaným webovým rozhraním. Vše běží z jednoho jediného spustitelného souboru a uloženo je v SQLite databázi.
Zkusil jsem si udělat obrázek, jestli jsem dobře pochopil základní rysy architektury X11. Podívejte se prosím na ten obrázek a řekněte mi, jestli ZHRUBA vystihuje vrstvy architektury X11. Případně mi prosím poraďtě, jak by jste to upravili, nebo co by jste odebrali. Nejsem si jistý hlavně u toho X-serveru, jestli komunikuje pouze s OS nebo i přímo s HW. A pojem widget knihovna = GUI knihovna? Nebo i jiné neGUI knihovny mohou nést název "widget" knihovna?
Obrázek je zde.
Vysvětlivky k obrázku budou asi takto: X-klienti představují nejvyšší vrstvu X11 architektury a jsou to aplikace využívající služeb X-serveru prostřednictvím správce oken. Správce oken je program, který se stará o vzhled a funkčnost grafických prvků. Každý správce oken využívá nějakou widget knihovnu, což je statická knihovna obsahující třídy, definující různé grafické objekty. X-server představuje nejnižší vrstvu, závislou na konkrétním hardwaru. Jeho úkolem je: 1) přijímat vstupy, např. z klávesnice, myši či obrazovky citlivé na dotek a posílat je X-klientům, 2) přijímat od X-klientů požadavky na provedení akce související s grafikou, např. zobrazení na obrazovce
Děkuji za upozornění na nepřesnosti a chyby.
Tiskni Sdílej: