abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 16:33 | Nová verze Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 03:22 | Zajímavý článek

    V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 00:11 | Nová verze

    Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 17:44 | Nová verze

    Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    26.4. 17:11 | Nová verze

    Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 12
    26.4. 13:33 | Nová verze

    Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.

    Pavel Křivánek | Komentářů: 9
    26.4. 04:55 | Zajímavý software

    Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 44
    25.4. 17:33 | Nová verze

    Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 14
    25.4. 14:22 | Komunita

    Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    25.4. 13:22 | Nová verze

    Fossil (Wikipedie) byl vydán ve verzi 2.24. Jedná se o distribuovaný systém správy verzí propojený se správou chyb, wiki stránek a blogů s integrovaným webovým rozhraním. Vše běží z jednoho jediného spustitelného souboru a uloženo je v SQLite databázi.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    KDE Plasma 6
     (75%)
     (8%)
     (2%)
     (15%)
    Celkem 864 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník

    Dotaz: Vypadá architektura KDE-X11-Qt takto?

    30.7.2007 11:19 Taiko | Opava
    Vypadá architektura KDE-X11-Qt takto?
    Přečteno: 274×

    Zkusil jsem si udělat obrázek, jestli jsem dobře pochopil základní rysy architektury X11. Podívejte se prosím na ten obrázek a řekněte mi, jestli ZHRUBA vystihuje vrstvy architektury X11. Případně mi prosím poraďtě, jak by jste to upravili, nebo co by jste odebrali. Nejsem si jistý hlavně u toho X-serveru, jestli komunikuje pouze s OS nebo i přímo s HW. A pojem widget knihovna = GUI knihovna? Nebo i jiné neGUI knihovny mohou nést název "widget" knihovna?

    Obrázek je zde.

    Vysvětlivky k obrázku budou asi takto: X-klienti představují nejvyšší vrstvu X11 architektury a jsou to aplikace využívající služeb X-serveru prostřednictvím správce oken. Správce oken je program, který se stará o vzhled a funkčnost grafických prvků. Každý správce oken využívá nějakou widget knihovnu, což je statická knihovna obsahující třídy, definující různé grafické objekty. X-server představuje nejnižší vrstvu, závislou na konkrétním hardwaru. Jeho úkolem je: 1) přijímat vstupy, např. z klávesnice, myši či obrazovky citlivé na dotek a posílat je X-klientům, 2) přijímat od X-klientů požadavky na provedení akce související s grafikou, např. zobrazení na obrazovce

    Děkuji za upozornění na nepřesnosti a chyby.

    Odpovědi

    30.7.2007 16:22 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vypadá architektura KDE-X11-Qt takto?
    S dovolením jsem trochu zatraktivnil nadpis. Snad si ti teď přečte více lidí. Defakto to vypadá dobře (odmysli si SeLinux). Ovšem mám pocit, že je správce oken X klient. Zkus si prohlédnout podobné obrázky na google.
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    blami avatar 30.7.2007 17:16 blami | skóre: 29 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Vypadá architektura KDE-X11-Qt takto?
    Já bych to nakreslil trošku jinak. A to takhle.

    A popsal bych to asi takto: XServer je nejnižší vrstvou pro grafická rozhraní na UNIXových systémech. Na jednu stranu pomocí ovladačů a systémových volání jádra komunikuje s hardwarem a na stranu druhou poskytuje protokol pro připojování klientů a API v podobě Xlib pro jejich implementaci. X klienti jsou programy, které na obrazovce vidíme - připojují se k tzv. displejům XServeru. Tyto programy mají uživatelské rozhraní tvořené buď přímo pomocí Xlib (což je velmi krkolomné, nepraktické a nepřenosné na jiné systémy než je X11), nebo pomocí tzv. vyšší knihovny ovládacích prvků, jako je QT, GTK nebo Athena. Tyto knihovny poskytují přívětivé rozhraní pro psaní UI aplikací.

    Co se týče správce oken: správce oken je, ačkoliv se to může zdát divné, taky pouze X klient. Má akorát speciální práva nad tzv. root oknem a okny všech aplikací - může s nimi hýbat, nechat je zmizet, zvětšovat je atp. Může taky filtrovat zprávy (stisky kláves, souřadnice myši) pro jednotlivá další okna (X klient může mít více oken). To je z hlediska X serveru velmi praktické - protože window manager neposkytuje žádné komunikační rozhraní mezi X serverem a X klientem (to dělá X protokol a Xlib), nemusí window manager běžet aby mohl běžet klient. Proto je třeba možné měnit window manager za běhu.

    Ad. otázka: X11 server komunikuje přímo s hardwarem - asi proto, aby na různých UNIXech s podporou X11 nebylo potřeba re-implementovat ovladače od 0. Zároveň ale potřebuje jistý dopping od kernelu (např. DRI nebo jadernou verzi ovladače v X). Takže je to imho takové sporné - já mám za to, že sahá přímo na HW.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.