Konference Prague PostgreSQL Developer Day 2026 (P2D2) se koná 27. a 28. ledna 2026. Konference je zaměřena na témata zajímavá pro uživatele a vývojáře. Příjem přednášek a workshopů je otevřen do 14. listopadu. Vítáme témata související s PostgreSQL či s databázemi obecně, a mohou být v češtině či angličtině.
Byl vydán Devuan 6 Excalibur. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Kódové jméno Excalibur bylo vybráno podle planetky 9499 Excalibur. Devuan (Wikipedie) je fork Debianu bez systemd. Devuan 6 Excalibur vychází z Debianu 13 Trixie. Devuan 7 ponese kódové jméno Freia.
Společnost Valve aktualizovala přehled o hardwarovém a softwarovém vybavení uživatelů služby Steam. Podíl uživatelů Linuxu poprvé překročil 3 %, aktuálně 3,05 %. Nejčastěji používané linuxové distribuce jsou Arch Linux, Linux Mint a Ubuntu. Při výběru jenom Linuxu vede SteamOS Holo s 27,18 %. Procesor AMD používá 67,10 % hráčů na Linuxu.
Joel Severin v diskusním listu LKML představil svůj projekt linuxového jádra ve WebAssembly (Wasm). Linux tak "nativně" běží ve webovém prohlížeči. Potřebné skripty pro převod jsou k dispozici na GitHubu.
Byla vydána nová verze 25.10.31 svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) postaveného nad multimediálním frameworkem MLT. Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
O víkendu probíhá konference OpenAlt 2025 (Stream). Na programu je spousta zajímavých přednášek. Pokud jste v Brně, stavte se. Vstup zdarma.
Josef Průša představil novou velkoformátovou uzavřenou CoreXY 3D tiskárnu Prusa CORE One L a nový open source standard chytrých cívek OpenPrintTag i s novou přepracovanou špulkou.
Na GOG.com běží Autumn Sale. Při té příležitosti je zdarma hororová počítačová hra STASIS (ProtonDB: Platinum).
Ubuntu 25.10 má nově balíčky sestavené také pro úroveň mikroarchitektury x86-64-v3 (amd64v3).
Byla vydána verze 1.91.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Třeba někdo pochopí, že UTF-8 je vstupně/výstupní formát textových řetězců, ale nikoli operační.Datová struktura která při operacích zachovává svoje invarianty mi připadá jako dobrý nápad. Ale pokud potřebuješ dělat nějaké operace které dočasně poruší pravidla UTF-8, vždycky můžeš prostě zavolat .as_bytes() a pracovat na read-only view toho stringu, nebo použít unsafe (od toho tam je).
Stejně tak float čísla a jejich chování jsou perfektně standardizována.Jo, a Rust se toho standardu drží. Proto čísla v plovoucí řádové čárce nejsou totálně seřazená. Standard je totiž blbý:
zdenekbelehradek@local ~/tests/c =># cat float.c
#include <stdio.h>
#include <unistd.h>
int main (int argc, char **argv)
{
float zeroplus, zerominus, infplus, infminus, nan;
zeroplus = 0.0; // positive zero
zerominus = -0.0; // negative zero
infplus = 1.0 / zeroplus; // positive infinity
infminus = 1.0 / zerominus; // negative infinity
nan = zeroplus / zeroplus; // NaN
printf("zeroes are equal: %d\n", zeroplus == zerominus);
printf("infinities are equal: %d\n", infplus == infminus);
printf("NaNs is equal to itself: %d\n", nan == nan);
printf("NaN <= +inf: %d\n", nan <= infplus);
printf("NaN >= +inf: %d\n", nan >= infplus);
printf("NaN >= -inf:: %d\n", nan >= infminus);
printf("NaN <= -inf: %d\n", nan <= infminus);
return 0;
}
# cc float.c -o float ; ./float
zeroes are equal: 1
infinities are equal: 0
NaNs is equal to itself: 0
NaN <= +inf: 0
NaN >= +inf: 0
NaN >= -inf:: 0
NaN <= -inf: 0
Všimni si, že NaNy nejsou ani větší ani menší než jiná čísla, a že operace na rovnajících se číslech dává nerovné výsledky (tak generuju kladné a záporné nekonečno).
Samozřejmě to šlo standardizovat i nějak rozumně, např. že NaN se rovná sám sobě a ničemu jinému (a že to platí pro všechny reprezentace NaNů) a že je větší než kladné nekonečno. (Dělení nulou bych nechal jak je nebo zavedl jen jedno (projektivní) nekonečno.) Pak by třeba platilo, že binární kopie floatu se rovná své předloze, a kompilátory by mohly líp optimalizovat.
Samozřejmě to šlo standardizovat i nějak rozumně, např. že NaN se rovná sám sobě a ničemu jinémuTo právě moc rozumné není. Pokud chceš vědět proč, podívej se na trojhodnotové logiky a rozíl mezi tím, jak to definovali Kleene a Łukasiewicz. Stejný případ je i NULL v SQL.
Tiskni
Sdílej: