sudo-rs, tj. sudo a su přepsané do programovacího jazyka Rust, již obsaženo v Ubuntu 25.10, bylo vydáno ve verzi 0.2.10. Opraveny jsou 2 bezpečnostní chyby.
Kaspersky pro Linux je nově k dispozici také pro domácí uživatele.
Společnost Avalonia UI oznámila, že pracuje na .NET MAUI pro Linux a webový prohlížeč. Vyzkoušet lze demo v prohlížeči. Když bude backend stabilní, bude vydán jako open source pod licencí MIT.
Byl vydán Mozilla Firefox 145.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Ukončena byla podpora 32bitového Firefoxu pro Linux. Přidána byla podpora Matrosky. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 145 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Lidé.cz (Wikipedie) jsou zpět jako sociální síť s "ambicí stát se místem pro kultivované debaty a bezpečným online prostředím".
Byla vydána nová verze 4.4 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
ASUS má v nabídce komplexní řešení pro vývoj a nasazení AI: kompaktní stolní AI superpočítač ASUS Ascent GX10 poháněný superčipem NVIDIA GB10 Grace Blackwell a platformou NVIDIA DGX Spark. S operačním systémem NVIDIA DGX založeném na Ubuntu.
Desktopové prostredie Trinity Desktop vyšlo vo verzii R14.1.5. Je tu opravená chyba v tqt komponente spôsobujúca 100% vyťaženie cpu, dlaždice pre viac monitorov a nemenej dôležité su dizajnové zmeny v podobe ikon, pozadí atď. Pridaná bola podpora distribúcií Debian Trixie, Ubuntu Questing, RHEL 10 a OpenSUSE Leap 16.
Grafická aplikace Easy Effects (Flathub), původně PulseEffects, umožňující snadno povolovat a zakazovat různé audio efekty v aplikacích používajících multimediální server PipeWire, byla vydána ve verzi 8.0.0. Místo GTK 4 je nově postavená nad Qt, QML a Kirigami.
Na YouTube lze zhlédnout Godot Engine – 2025 Showreel s ukázkami toho nejlepšího letos vytvořeného v multiplatformním open source herním enginu Godot.
by pak moh nekdo konecne udelat poradnej leteckej OS simulator
)))
):
Premisa Free SW: Uživatel SW by měl mít nárok na svobodné nakládání s tímto softwarem. Taktéž uživatel HW ovládaného počítačem.
Ergo: Uživateli softwaru/hw dodáme příslušné zdrojové kódy, které jsou zapotřebí k naplnění části těchto svobod (především svobody změny a možnosti studovat funkci). Nikde není nic o rozdávání a nejsem k tomu povinen ani já jako autor, ani uživatel (ač mu to nezakážu, protože i to je část těch svobod, o které se snažím).
Premisa Open Source (možná v trošku užším slova smyslu): Otevřený vývojový model je nejlepší.
Ergo: Rozdáme zdrojáky pocestným, ať nám s tím píchnou. Jako licence překvapivě můžeme použít licence podobné Free SW, ale nemusíme (i když to lépe vyhoví OSI definici).
Ovšem bez rozdání alespoň někomu dalšímu (ač opět nikde není řečeno, že je to nezbytné) OS vývojový model fungovat nebude.
) nemohl být taky Free Software...
Jinak bych totiž musel automaticky považovat za nebezpečný jakýkoli linuxový systém, do kterého nebyla doplněna nějaká neveřejná klíčová část…
Kromě toho, když už je řeč o balistických střelách, tak ty jsou plně autonomní, takže nějaké "během letu" je, s prominutím, kravina.
Free software: Software nemá být černá skříňka a příjemce nemá být omezován v nakládání s ním. Proto budeme k software dávat zdrojáky, ať se každý podívá, jak to funguje (nebo nefunguje), a může si tam cokoli opravit nebo doplnit. A necháme příjemce, ať to poskytne dál, komu bude chtít, ať už ve stejné podobě nebo v upravené. Protože ale chceme, aby se stejně chovali všichni, doplníme licenční omezení, které zajistí, že každý, kdo bude dál šířit jakkoli malý kousek našeho projektu, bude tak činit za stejných podmínek jako my.
Open source: přibližně totéž, ale necháme příjemci možnost výběru, zda se připojí k naší myšlence, nebo to bude dál šířit za jiných podmínek, třeba i jako blackbox. Protože věříme, že otevřenost je výhoda, takže by jeho uzavřené vylepšení muselo být výrazné, aby mu lidé dali přednost před naší otevřenou verzí.
Tiskni
Sdílej: