OpenSearch (Wikipedie) byl vydán ve verzi 3.0. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Jedná se o fork projektů Elasticsearch a Kibana.
PyXL je koncept procesora, ktorý dokáže priamo spúštat Python kód bez nutnosti prekladu ci Micropythonu. Podľa testov autora je pri 100 MHz približne 30x rýchlejší pri riadeni GPIO nez Micropython na Pyboard taktovanej na 168 MHz.
Grafana (Wikipedie), tj. open source nástroj pro vizualizaci různých metrik a s ní související dotazování, upozorňování a lepší porozumění, byla vydána ve verzi 12.0. Přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Raspberry Pi OS, oficiální operační systém pro Raspberry Pi, byl vydán v nové verzi 2025-05-06. Přehled novinek v příspěvku na blogu Raspberry Pi a poznámkách k vydání. Pravděpodobně se jedná o poslední verzi postavenou na Debianu 12 Bookworm. Následující verze by již měla být postavena na Debianu 13 Trixie.
Richard Stallman dnes v Liberci přednáší o svobodném softwaru a svobodě v digitální společnosti. Od 16:30 v aule budovy G na Technické univerzitě v Liberci. V anglickém jazyce s automaticky generovanými českými titulky. Vstup je zdarma i pro širokou veřejnost.
sudo-rs, tj. sudo a su přepsáné do programovacího jazyka Rust, nahradí v Ubuntu 25.10 klasické sudo. V plánu je také přechod od klasických coreutils k uutils coreutils napsaných v Rustu.
Fedora se stala oficiální distribucí WSL (Windows Subsystem for Linux).
Společnost IBM představila server IBM LinuxONE Emperor 5 poháněný procesorem IBM Telum II.
Byla vydána verze 4.0 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
Podpora Windows 10 končí 14. října 2025. Připravovaná kampaň Konec desítek (End of 10) může uživatelům pomoci s přechodem na Linux.
ziadna poriadna hra od zverejnenia ich kodu nebola nikdy vytvorenaNo pokud odečtu všechny FPS založené na Unreal enginu tak už zbývají asi přibližně všechny ostatní. Herní studia moc kód nevyvíjejí. Mají pár programátorů co jim naroubují na zakoupenou licenci enginu to co jejich artisti vytvoří a pak se to vydá. ID Software (teda především John Carmack ať jsem konkrétní) je jedna z mála firem co hry opravdu píše. Všichni ostatní už jen kopírují a kupují. Proto téměř všechny FPS od roku 1994-1996 vypadají ± stejně.
a vyvoj skoncil hned ako ID vydali dalsi engine pod open source licenciou (v tom lepsiom pripade , v horsom a castejsom pripade do pol roka od zacatia "nadejneho projektu")Důvod je jednoduchý: ID Software je relativně malá firma (žádné velké herní studio), která píše herní enginy a po pár letech vývoje většinou udělají jednu hru která je spíš jako demo prezentující současná engine a ten nadále prodávají ostatním. Navíc John Carmack se už dávno nevěnuje vývoji herních enginů, ale hraje si s raketama. Herní enginy se většinou dají spočítat na prstech jedné ruky. Bohužel firem, které by je ke všemu ještě navíc otvírali moc není. Vlastně asi jen jedna.
obrazky v ascii neviem kreslit takze ti to nenakreslim :)No, ne. Nerozumím tomu z toho důvodu, že všechno je přesně naopak než bylo řečeno.
Tiskni
Sdílej: