OpenSearch (Wikipedie) byl vydán ve verzi 3.0. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Jedná se o fork projektů Elasticsearch a Kibana.
PyXL je koncept procesora, ktorý dokáže priamo spúštat Python kód bez nutnosti prekladu ci Micropythonu. Podľa testov autora je pri 100 MHz približne 30x rýchlejší pri riadeni GPIO nez Micropython na Pyboard taktovanej na 168 MHz.
Grafana (Wikipedie), tj. open source nástroj pro vizualizaci různých metrik a s ní související dotazování, upozorňování a lepší porozumění, byla vydána ve verzi 12.0. Přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Raspberry Pi OS, oficiální operační systém pro Raspberry Pi, byl vydán v nové verzi 2025-05-06. Přehled novinek v příspěvku na blogu Raspberry Pi a poznámkách k vydání. Pravděpodobně se jedná o poslední verzi postavenou na Debianu 12 Bookworm. Následující verze by již měla být postavena na Debianu 13 Trixie.
Richard Stallman dnes v Liberci přednáší o svobodném softwaru a svobodě v digitální společnosti. Od 16:30 v aule budovy G na Technické univerzitě v Liberci. V anglickém jazyce s automaticky generovanými českými titulky. Vstup je zdarma i pro širokou veřejnost.
sudo-rs, tj. sudo a su přepsáné do programovacího jazyka Rust, nahradí v Ubuntu 25.10 klasické sudo. V plánu je také přechod od klasických coreutils k uutils coreutils napsaných v Rustu.
Fedora se stala oficiální distribucí WSL (Windows Subsystem for Linux).
Společnost IBM představila server IBM LinuxONE Emperor 5 poháněný procesorem IBM Telum II.
Byla vydána verze 4.0 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
Podpora Windows 10 končí 14. října 2025. Připravovaná kampaň Konec desítek (End of 10) může uživatelům pomoci s přechodem na Linux.
template<typename T> [](T bla, T bla2) -> decltype(T+T) {}
by bylo hezčí static
, taky v každém kontextu něco úplně jinýho, a přesto si nikdo nestěžuje
//.... include stdio.h a time.h
time_t * myTime(void)
{
//static \
time_t cas;
cas=time(NULL);
return (&cas);
}
int main(void)
{
printf("prave je: %d:%d:%d\t\t%d.%d.%d \n", localtime(myTime())->tm_hour, \
localtime(myTime())->tm_min, localtime(myTime())->tm_sec,\
localtime(myTime())->tm_mday, 1+(localtime(myTime())->tm_mon), \
1900+(localtime(myTime())->tm_year));
}
Realne by som cakal pad vzdy.To zalezi na tom, jestli jste u nejaky pouzil stack protector nebo address sanitiser, obecne nejaka ocharna stacku krome buffer overflow se nedela.
static non-member funkce,To je ale uplne neco jineho nez ostatni dva priklady, v C je to jasne, C++03 je to bylo deprecated a v C++11 to soudruzi planovaci opet un-deprecated.
template <bool condition, typename if_true, typename if_false> struct static_if; template <typename if_true, typename if_false> struct static_if<true, if_true, if_false> { using result = if_true; }; template <typename if_true, typename if_false> struct static_if<false if_true, if_false> { using result = if_false; };
Já doufám, že přibude ještě "static if". To by pro ten bordel v šablonách byla docela užitečná věc.V C++14 mohou
constexpr
funkce obsahovat if.
static
se to alokuje na zásobníku, takže ten ukazatel pořád ukazuje na platnou paměť. Akorát to bude velmi rychle obsahovat nesmysly.
Už od začátku je v C++ slůvkoJak, pokaždé něco jiného? Kdy to znamená něco jiného než "globální proměnná/funkce s omezenou viditelností" ?static
, taky v každém kontextu něco úplně jinýho, a přesto si nikdo nestěžuje![]()
static void funkce() // Jeden význam { static int hodnota = 1; // Druhý význam } class Class { static void funkce() // Třetí význam {} };
Protože static neznamená a nikdy neznamenal, že nějaký identifikátor je ukryt v modulu – příští norma C++ vás třeba může nemile překvapit. Znovu: klíčové slovo static v C++ (na tozdíl od C) nebyl, není a nikdy nebude určeno pro ukrývání identifikátorů. A touto logikou půjdou i příští normy C++.Tvurci C++ standardu by s tebou asi nesouhlasili. Termin "internal linkage" je celkem vystizny.
A name is said to have linkage when it might denote the same object, reference, function, type, template, namespace or value as a name introduced by a declaration in another scope:----------
— When a name has external linkage, the entity it denotes can be referred to by names from scopes of other translation units or from other scopes of the same translation unit.
— When a name has internal linkage, the entity it denotes can be referred to by names from other scopes in the same translation unit.
— When a name has no linkage, the entity it denotes cannot be referred to by names from other scopes.
A name having namespace scope (3.3.6) has internal linkage if it is the name of
— a variable, function or function template that is explicitly declared static; or,
Není naprosto žádný problém pochopit celé C++S tim se da souhlasit
static
prvního případu (having namespace scope), tak to má internal linkage, což znamená, že se na to dá jménem odkazovat jen z té translation unit (*.cpp plus všechny includy), kde to bylo definované.
Stále je to jeden a ten samý význam.Nema. Jena vec je storage class specifier a druha linkage specifier; v obou pripadech jde o rozdilne veci.
Není naprosto žádný problém pochopit celé C++ v tom co umí, protože je logické a má vnitřní konzistenci na rozdíl od většiny jiných jazyků.Co si mam tvrdsiho zobnout nez otevru C++ standard, abych mel stejne optimisticky pocit?
static int a = 3
rozhodně není konstanta a kompilátor ji tak nemůže použít. Muselo by to být static const int a = 3
. Jenže kompilátor to jako konstantu může použít, i pokud tam ten static
vůbec není, ten se v tomto případě používá jen pro členské proměnné nebo pro specifikaci internal linkage.
static void funkce() // Globální funkce s viditelností omezenou na jednu kompilační jednotku (soubor) { static int hodnota = 1; // Globální proměnná s viditelností omezenou na funkci } class Class { static void funkce() // Globální funkce s viditelností omezenou na třídu (mimo je potřeba explicitní kvalifikace) {} };
které jsou ve skutečnosti velmi konzistentní a logické, jen co je člověk dostane správně vysvětlenéMuhehe.
Podobně je to se statickou proměnnou 'b' ve třídě 'C', jako 'b' se na ni dá odkázat jen z 'C'. V tomhle případě akorát jde explicitní kvalifikací 'C::b' odkázat i zvenku.To, že ta funkce/proměnná je ve tříde C viditelná jako b je dáno pouze tím, že v rámci scope/namespace člověk nemusí uvádět plné jméno. Jinak ale 'skutečné' jméno té funkce/proměnné je třeba
::foo::bar::C::b
, kde foo
a bar
jsou třeba namespaces (mohly by to být ale i třídy). To, že z různých míst se můžu na tu funkci odkazovat například jménem b
nebo C::b
nebo bar::C::b
je dáno pravidly, jakými se lokalizuje identifikátor, s viditelností to nemá vůbec nic společného.
No, u C++11 jsem si říkal, že ten jazyk není až tak moc složitej, když si někdo stěžoval. Právě nám ale vyrostla konkurence Perlu. Tohle je docela síla.Co je na tom spatnyho? A co je spatnyho na Perlu??
Tiskni
Sdílej: