Byla vydána nová major verze 5.0 svobodného 3D softwaru Blender. Přehled novinek i s náhledy a videi v obsáhlých poznámkách k vydání. Videopředstavení na YouTube.
Cloudflare, tj. společnost poskytující "cloudové služby, které zajišťují bezpečnost, výkon a spolehlivost internetových aplikací", má výpadek.
Letos se uskuteční již 11. ročník soutěže v programování Kasiopea. Tato soutěž, (primárně) pro středoškoláky, nabízí skvělou příležitost procvičit logické myšlení a dozvědět se něco nového ze světa algoritmů – a to nejen pro zkušené programátory, ale i pro úplné začátečníky. Domácí kolo proběhne online od 22. 11. do 7. 12. 2025 a skládá se z 9 zajímavých úloh různé obtížnosti. Na výběru programovacího jazyka přitom nezáleží – úlohy jsou
… více »Byla vydána nová verze 2.52.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 94 vývojářů, z toho 33 nových. Přehled novinek v příspěvku na blogu GitHubu a v poznámkách k vydání.
VKD3D-Proton byl vydán ve verzi 3.0. Jedná se fork knihovny vkd3d z projektu Wine pro Proton. Knihovna slouží pro překlad volání Direct3D 12 na Vulkan. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora AMD FSR 4 (AMD FidelityFX Super Resolution 4).
Poštovní klient Thunderbird byl vydán v nové verzi 145.0. Podporuje DNS přes HTTPS nebo Microsoft Exchange skrze Exchange Web Services. Ukončena byla podpora 32bitového Thunderbirdu pro Linux.
U příležitosti státního svátku 17. listopadu probíhá na Steamu i GOG.com již šestý ročník Czech & Slovak Games Week aneb týdenní oslava a také slevová akce českých a slovenských počítačových her.
Byla vydána nová verze 9.19 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze například nový balíček BirdNET-Go, tj. AI řešení pro nepřetržité monitorování a identifikaci ptáků.
Byla vydána nová verze 3.38 frameworku Flutter (Wikipedie) pro vývoj mobilních, webových i desktopových aplikací a nová verze 3.10 souvisejícího programovacího jazyka Dart (Wikipedie).
Organizace Apache Software Foundation (ASF) vydala verzi 28 integrovaného vývojového prostředí a vývojové platformy napsané v Javě NetBeans (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také ze Snapcraftu a Flathubu.
(heh zvlášť když teďka někdo prodává na aukru 9 let starej core2duo druhý-třetí nejrychlejší model za 800Kč a to je nejlevnější cena
) .
Škoda že se kdysi Intel vykašlal na ARMNaštěstí, že se vykašlal. USB řadič porušující USB specifikaci (a to je Intel jeden z původních developerů, co USB vymysleli). Vlastní instrukční sada a navíc bez kompilátoru
. Nastavování frekvence SoC ve speciálním registru (jak triviální z něj udělat read-only). A z ohledu bootloaderu? Každej si vyráběl vlastní (HTC mělo dost ošklivej).
i GPU s otevřenými ovladačiIntel Poulsbo (GMA 500)
.
Čo na nich ide zle? Ovládače sú open source, nevidím problém prečo by sa nemali dať portovať na novší kernel (teda okrem toho, že komunita namiesto písania kódu narieka nad tým aká je mizerná podpora).
Tu je zdrojový kód, dokumentáciu pokiaľ viem nemá poriadne nikto (číňania sú dosť prasce). Zdrojové kódy sú pod GPL. Closed source je len userspace knižnica libGL.so (libMali.so), ale samotný kernel driver je open source.
Trochu novšia verzia je napríklad tu. Kedysi mali samostatnú stránku s drivermi pre linux, ale od kedy zmenili dizajn webu neviem ju nájsť. Na požiadanie by mali stále dodávať zdrojové kódy.
Mnoho ľudí si mýli driver s userspace implementáciou libGL. Väčšinu ťažkej práce odvádza práve propietárna libGL od ... no to to je celkom zaujímavá historka, v každom prípade libGL je binárna a na rozdiel od tej z mesa robí ťažkú prácu. Kernel driver je open source a poskytuje vlastne len rozhranie do pamäte a nejaké tie low level veci okolo inicializácie, napájania, vlastne je toho celkom dosť. Portovať kernel driver na novšiu verziu kernelu je možné keďže zdrojáky sú dostupné. Userspace knižnicu libGL nie je potrebné (ani možné) portovať.
Ešte aby som sa vrátil k libGL. Po internete kolujú pre linux 2 implementácie. Jedna je od allwinneru (používajte si ako chcete, nie je tam EULA) a druhú vydáva odroid (je novšia a má EULA, ktorá zakazuje použitie na komerčné účely alebo použitie libGL.so na iných doskách než sú ich oficiálne). Uznávam, som vinný lebo používam odroid driver na inej doske a ešte k tomu som si musel kernel driver trochu upraviť aby vôbec fungoval s mojim hardvérom (úpravy mám niekde hodené na githube).
Takže aby som to zhrnul: zdrojáky sú, portovať sa to dá len to nemá kto urobiť.
Ja považujem za driver iba kernelovskú časť. Sadu registrov sprístupňuje napríklad aj GPIO driver, ale nikto nenazýva program, ktorý rozbliká LED driverom.
Čo sa týka prístupu mali ku komunite ... no sú aj lepšie firmy a sú aj horšie. Samotný blob libGL.so sa mi tiež nepáči. Škoda, že nikomu neuniklo Mali DDK, veľmi rád by som si pozrel čo tak hrozné skrývajú.
Z userspace pochybujem, že zverejnia niečo viacej než .o (tie sú dostupné mimochodom z tizen SDK). Dôvod prečo celý nie je open source netuším, mali 400 je už poriadne stará, pochybujem, že by im utajovanie zdrojákov v tejto fáze zabezpečilo nejakú konkurenčnú výhodu.
Zdrojové kódy sú dostupné výrobcom SoC.
Eh, čím že se liší od toho milionu ostatních ARM desek?
Naco mi je 64bitovy procakvyšší výkon + nižší spotřeba
načo mi je 4K output ked to pri MALI 400 nezvladne prehrat 4K filmby to přehrát mělo: "The Pine A64 GPU is dual-core MALI-400 MP2 and runs at 500MHz, capable of 1.1 Gpixel/s throughput. Graphics capabilities are slightly higher than the original Xbox’s level of performance. The GPU provides OpenGL ES 2.0, hardware-accelerated OpenVG, 4Kx2Kp30 H.265 decode, and 1080p60 H.264 high-profile encode and decode."
S 512MB zdieľanej RAM 4k nezvláda. Ja mám 1GB zdieľanej RAM a ledva sa zmestím. Trochu matematiky:
Rozlíšenie 3840 * 2160 * 4 (4B na pixel) * 16 (16 referenčných rámcov pre h.264) = 500MB rezervovanej video pamäte pre referenčné rámce. To ešte nemáme pamäť pre framebuffer (zvyčajne dvojitý), video dekóder, operačný systém, samotné OpenGL ...
PINE64 provides almost full motion playback of up to 4K H.265 high-definition video.:D
Naco mi je 64bitovy procak pri max. 2 GB RAMPrej lepší instrukční mix.
Naco mi je 64bitovy procak pri max. 2 GB RAMAbys mohl jednou instrukcí zpracovat 64 bitů.
a načo mi je 4K output ked to pri MALI 400 nezvladne prehrat 4K filmAbys mohl statické informace zobrazovat ve vysokém rozlišení.
zajistit uz flattened device treeZ blata do louze.
Tiskni
Sdílej: