abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 23:33 | Nová verze

    Nová čísla časopisů od nakladatelství Raspberry Pi: MagPi 141 (pdf) a HackSpace 78 (pdf).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 21:22 | Nová verze

    Byla vydána verze 2.0.0 programovacího jazyka Kotlin (Wikipedie, GitHub). Oficiálně bude představena ve čtvrtek na konferenci KotlinConf 2024 v Kodani. Livestream bude možné sledovat na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 12:55 | Nová verze

    Byla vydána nová major verze 27.0 programovacího jazyka Erlang (Wikipedie) a související platformy OTP (Open Telecom Platform, Wikipedie). Přehled novinek v příspěvku na blogu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 01:11 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 1.8.0 svobodného multiplatformního softwaru pro konverzi video formátů HandBrake (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání na GitHubu. Instalovat lze také z Flathubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    20.5. 21:55 | IT novinky

    Microsoft představil nové označení počítačů Copilot+. Dle oznámení se jedná se o počítače poskytující funkce umělé inteligence. Vedle CPU a GPU mají také NPU (Neural Processing Unit). Uvnitř představených Copilot+ notebooků běží ARM čipy Qualcomm Snapdragon X Elite nebo X Plus.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    20.5. 17:55 | Zajímavý článek

    Příspěvek na blogu Codean Labs rozebírá zranitelnost CVE-2024-4367 v PDF.js, tj. mj. prohlížeči PDF souborů ve Firefoxu. Při otevření útočníkem připraveného pdf souboru může být spuštěn libovolný kód v JavaScriptu. Vyřešeno ve Firefoxu 126.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    20.5. 12:55 | Nová verze

    Lazygit byl vydán ve verzi 0.42.0. Jedná se o TUI (Text User Interface) nadstavbu nad gitem.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    20.5. 12:22 | IT novinky

    K open source herní konzole Picopad přibyla (𝕏) vylepšená verze Picopad Pro s větším displejem, lepšími tlačítky a větší baterii. Na YouTube lze zhlédnout přednášku Picopad - open source herní konzole z LinuxDays 2023.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    17.5. 13:44 | Nová verze

    Byla vydána (𝕏) nová major verze 17 softwarového nástroje s webovým rozhraním umožňujícího spolupráci na zdrojových kódech GitLab (Wikipedie). Představení nových vlastností i s náhledy a videi v oficiálním oznámení.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    17.5. 12:22 | Komunita

    Sovereign Tech Fund, tj. program financování otevřeného softwaru německým ministerstvem hospodářství a ochrany klimatu, podpoří vývoj FFmpeg částkou 157 580 eur. V listopadu loňského roku podpořil GNOME částkou 1 milion eur.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Podle hypotézy Mrtvý Internet mj. tvoří většinu online interakcí boti.
     (80%)
     (5%)
     (8%)
     (7%)
    Celkem 437 hlasů
     Komentářů: 16, poslední 14.5. 11:05
    Rozcestník

    Počáteční otevřený ovladač ATI R500

    Skupina lidí pracuje na reverzním inženýrství grafických karet AMD/ATI řady R500. Jejich práce přinesla první plody - vyšel počáteční ovladač, který dokáže provést inicializaci karty a nastavení videorežimu. Plány vývojářů čtěte v oznámení.

    13.6.2007 07:06 | Luboš Doležel (Doli) | Zajímavý projekt


    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    13.6.2007 07:57 Zdenek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počáteční otevřený ovladač ATI R500
    Blazni, copak neveri slibum AMD/ATI? ;-)
    13.6.2007 08:35 Derryk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počáteční otevřený ovladač ATI R500
    Právě, že věří. Podpora AIXGL příslíbena nebyla vůbec a neoficiální informace uvádějí, že by mohla fungovat koncem roku. Už mně vážně nebavilo nechat si mazat med kolem huby a místo na 1950GT jsem z 1600pro upgradoval na 7900GS a 7800GTX.
    13.6.2007 09:40 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počáteční otevřený ovladač ATI R500
    Já jsem jenom zvědavý na ty vaše protažený xichty, až Microsoft udělá "smlouvu o spolupráci" s nVidií a rázem žádné ovladače pro linux nebudou :-D
    13.6.2007 09:54 Miroslav Cyroň | skóre: 12
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počáteční otevřený ovladač ATI R500
    Nestraš... Brr! :-D
    Vše pro Mageia Linux: www.cyron.cz. Vlastní repozitář, 60 GB her v RPM (!!!). Kapitalismus považuji za zločinný režim.
    13.6.2007 11:30 Derryk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počáteční otevřený ovladač ATI R500
    Ony i ty současné ovladače od nVidie jsou asi již nyní dál než budou ty od ATI za rok. :(
    13.6.2007 09:45 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počáteční otevřený ovladač ATI R500
    AMD/ATI nikdy žádné opensource ovladače neslíbila. To je dezinformace.
    13.6.2007 10:08 Miroslav Cyroň | skóre: 12
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počáteční otevřený ovladač ATI R500
    Aṫ slíbila, či ne, faktem je, že jako výrobce by se o ovládače měla postarat sama. A ne aby PRO NĚ zadarmo dělali nadšenci. Pro to, ať už se jim to podaří, či ne, doporučuji využít zbraň - svou peněženku - a ATI nekupovat. Nehledě k tomu, že nikdy nebudou držet krok - poslední modely nebudou nikdy podporovány.
    Vše pro Mageia Linux: www.cyron.cz. Vlastní repozitář, 60 GB her v RPM (!!!). Kapitalismus považuji za zločinný režim.
    13.6.2007 10:23 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počáteční otevřený ovladač ATI R500
    Aṫ slíbila, či ne, faktem je, že jako výrobce by se o ovládače měla postarat sama.
    Ale ona se stará. Na to, že uživatelé linuxu tvoří 00nic jejích prodejů se stará až moc. Většina výrobců HW na linux dlabe úplně.
    Pro to, ať už se jim to podaří, či ne, doporučuji využít zbraň - svou peněženku - a ATI nekupovat. Nehledě k tomu, že nikdy nebudou držet krok - poslední modely nebudou nikdy podporovány.
    A co mám teda kupovat, když mi nestačí pomalý intel? Snad ne nvidii, kde jsem odkázaný pouze na binární ovadače?
    13.6.2007 10:38 pzad | skóre: 30 | blog: pzad
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počáteční otevřený ovladač ATI R500
    Nvidia ma aspon nejake opensource 2d ovladace, o ktore sa aspon trochu stara. To znamena, ze po nainstalovani vacsinou uzivatel skonci aspon s normalnym rozlisenim.
    13.6.2007 11:51 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počáteční otevřený ovladač ATI R500
    Nvidia ma aspon nejake opensource 2d ovladace
    ATI má i opensource 3D pro většinu existujících karet a už mě fakt nebaví to opakovat po tisící první.
    13.6.2007 12:07 pzad | skóre: 30 | blog: pzad
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počáteční otevřený ovladač ATI R500
    A mna nebavi stale opakovat, ze od ATI X1x00 nema nic. Od ati sa pomaly nic lepsie s podporov opensource 3d driverov ako x300 v normalnom obchode (nova karta a nie z bazaru) neda kupit.
    13.6.2007 14:04 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počáteční otevřený ovladač ATI R500
    A mna nebavi stale opakovat, ze od ATI X1x00 nema nic. Od ati sa pomaly nic lepsie s podporov opensource 3d driverov ako x300 v normalnom obchode (nova karta a nie z bazaru) neda kupit.
    Na krámech jsou ještě celkem běžně i radeony 9250, jen tak pro informaci. Tudíž poznámka je irelevnatní. A první krok k podpoře X1x00 byl učiněn právě dnes.
    13.6.2007 16:45 Aldagautr | skóre: 20
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počáteční otevřený ovladač ATI R500
    Na krámech jsou ještě celkem běžně i radeony 9250.
    a jak si stoji oproti "pomalemu Intelu"? :)
    o svobodu prichazi nejsnaze ten, kdo o ni nikdy nebojoval
    13.6.2007 17:46 ivan | skóre: 17 | blog: ivan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počáteční otevřený ovladač ATI R500
    a jak si stoji oproti "pomalemu Intelu"? :)
    Naprosto tragicky. Aktualni verze ovladacu ji nepodporuji. A nekolik poslednich verzi, ktere 9250 podporuji neumoznuji prepinat graf. mody a pouzivat Xv rozhrani. Oboji vede k zamrznuti pocitace. Chyba x Xv byla opravena az potom co byla ukoncena podpora starsich modelu.

    Teda abych byl korektni tak to prepinani graf. modu nefunguje jen na nekterych chipsetech.
    13.6.2007 21:02 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počáteční otevřený ovladač ATI R500
    WTF? Nemáš to nějaké pomotané? Tuhle kartu mám jednak v pracovním stroji a druhak jsem jí dával do linuxových sestav už tak 3 roky zpátky. Už tehdy byla podporovaná stylem plug&play (samozřejme s 3D akcelerací) v každé běžné distribuci a v mnohém ohledu lépe než moje matroxka.
    13.6.2007 20:56 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počáteční otevřený ovladač ATI R500
    Na krámech jsou ještě celkem běžně i radeony 9250.
    a jak si stoji oproti "pomalemu Intelu"? :)
    To je přece úplně jedno. Tenhle typ jsem jmenoval pouze jako extrém v reakci na tvrzení, že (opensourcem) podporované ATI jsou už jenom po bazarech. Soudný člověk si pořídí něco jako X550 nebo X850.

    Mimochodem ten radeon 9250 bych ve srovnání s intelem zase tak nezatracoval. On Intel opravdu není žádný trhač asfaltu.
    13.6.2007 12:45 dizz | skóre: 21 | blog: Dizzyho_Blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počáteční otevřený ovladač ATI R500
    opensource ovladace pro 3D by byli nejlepsi, ale toho se jentak nedockame (na nekterych kartach) a closedsource od ATI stoji za nic. Kdyby nebyli zadne vyjde to treba pro me skoro nastejno. jestli mam v UT2003 na low details 10FPS nebo UT2003 vubec nespustim tak je mi to vpoctate jedno.

    nVIDIA nema sice opensource 3D drivery momentalne nikde ale ty jejich binarni aspon fungujou!!
    Chuck Norris dohral GNU/Linux... a dvakrat!
    13.6.2007 13:58 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počáteční otevřený ovladač ATI R500
    fglrx taky fungujou. Instaluju něco někomu na stroj s ATI každou chvíli a nikdy se mi nestalo, že bych s tím musel nějak laborovat nebo to dokonce nefungovalo vůbec.

    A argumentaci s FPS neberu, protože je irelevantní. To už můžu rovnou říct, že linux je nanic, protože v něm většina her nefunguje.
    13.6.2007 14:17 pzad | skóre: 30 | blog: pzad
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počáteční otevřený ovladač ATI R500
    fglrx u mna nefunguje vobec (dokonca ani ten posrany 2d driverd).
    13.6.2007 14:33 dizz | skóre: 21 | blog: Dizzyho_Blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počáteční otevřený ovladač ATI R500
    To ze ty drivery maji az polovicni (ja bych rekl ze i vic) stratu ve vykonu oproti Windows u me logicky znamena ze jsou spatne.. To jestli jsou hry pro Linux a jake mnozstvi s tim nema zadnou souvislot ..

    Podle vasi argumentace vlastne zadnej specialni driver nepotrebujem a muzeme zustat u VESA driveru. 3D sice nefunguje a 2D funguje straasne pomalu ale funguje !!!
    Chuck Norris dohral GNU/Linux... a dvakrat!
    13.6.2007 14:51 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počáteční otevřený ovladač ATI R500
    To ze ty drivery maji az polovicni (ja bych rekl ze i vic) stratu ve vykonu oproti Windows u me logicky znamena ze jsou spatne.. To jestli jsou hry pro Linux a jake mnozstvi s tim nema zadnou souvislot ..
    Jaktože tam není souvislost? Když argumentuješ tím, že ATI je nahovno, protože má málo FPS a tudíž si na ní nemůžeš zahrát náročné hry, tak já odpovídám, že linux je nahovno, protože tam většinu her ani nespustíš. Tím považuju veškerou další debatu na téma FPS za uzavřenou.
    podle vasi argumentace vlastne zadnej specialni driver nepotrebujem a muzeme zustat u VESA driveru. 3D sice nefunguje a 2D funguje straasne pomalu ale funguje !!!
    Demagogie. Je dost podstatný rozdíl mít pomalý neakcelerovaný desktop, kde si ani nepřehraju video a plně akcelerovaný desktop. Kdo chce honit 3D příšerky má stejně windows.
    fx-95 avatar 13.6.2007 16:03 fx-95 | blog: Achjo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počáteční otevřený ovladač ATI R500

    Kdo chce honit ... má stejně windows.

    :-D

    Most Inteligent Consumer Realize Our Software Only for Fools (and) Teenagers
    Luboš Doležel (Doli) avatar 13.6.2007 16:12 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počáteční otevřený ovladač ATI R500
    Když argumentuješ tím, že ATI je nahovno, protože má málo FPS a tudíž si na ní nemůžeš zahrát náročné hry, tak já odpovídám, že linux je nahovno, protože tam většinu her ani nespustíš.
    No to je ale nesmysl. ATI za to může, ale Linux ne.
    13.6.2007 17:03 dizz | skóre: 21 | blog: Dizzyho_Blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počáteční otevřený ovladač ATI R500
    Jaktože tam není souvislost? Když argumentuješ tím, že ATI je nahovno, protože má málo FPS a tudíž si na ní nemůžeš zahrát náročné hry, tak já odpovídám, že linux je nahovno, protože tam většinu her ani nespustíš. Tím považuju veškerou další debatu na téma FPS za uzavřenou.
    Ja 90% her co chci hrat spustim ale kvuli NEFUNKCNIM driverum je hrat nemuzu. Argumentovat na to ze ATI ma smejdsky drivery tim ze pro ne stejne neni vyuziti me prijde smesny.
    Demagogie. Je dost podstatný rozdíl mít pomalý neakcelerovaný desktop, kde si ani nepřehraju video a plně akcelerovaný desktop. Kdo chce honit 3D příšerky má stejně windows.
    Ano je ale vy jste zacal prvni. Tohle bylo jenom prirovnani k vasi argumentaci, vidite taky takovy driver povazujete za nefunkcni kdyz by vam neumoznoval jedno z vasich vyuziti pocitace.
    Chuck Norris dohral GNU/Linux... a dvakrat!
    13.6.2007 21:33 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počáteční otevřený ovladač ATI R500
    Ja 90% her co chci hrat spustim ale kvuli NEFUNKCNIM driverum je hrat nemuzu.
    90% z těch pár % windows her, co jde na linuxu spustit? Není lepší si udělat dualboot?
    Argumentovat na to ze ATI ma smejdsky drivery tim ze pro ne stejne neni vyuziti me prijde smesny.
    Nic takového jsem nikdy netvrdil.
    Ano je ale vy jste zacal prvni.
    Ne, nezačal. Začali ti, co pod každou zprávičkou, kde se objeví slovo ATI začnou vykřikovat jaká je to sračka a ať si hned všichni koupí nVidii. Dále jim podobní, co používají výrazy jako "binární sajrajt" a vzápětí jedním dechem dodávají, jak jsou ovladače nVidia super. To už je schíza zralá na chocholouška. Lidé naprosto slepí a hluší všem argumentům, co vidí jenom FPS a nechápou, že většinu linux uživatelů tohle nezajímá.

    Já nemám nic proti nVidii. Pokud chce někdo co nejvyšší výkon ve 3D, tak je to jednoznačná volba. Ale cpát nVidii za každou cenu každému jako jediné správné řešení a tvrdit, že je zbytečné zabývat se nějakými otevřenými ovladači, je holý nesmysl.

    To nejhorší, co se může linuxovému desktopu stát, je závislost na proprietárním ovladači jediné firmy. Pak stačí aby jí někdo koupil nebo vhodně intervenoval a celé se to sesype jako domeček z karet. A to vůbec nemluvím o praktických věcech, jako podpora jiných platforem apod..
    Luboš Doležel (Doli) avatar 13.6.2007 23:32 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počáteční otevřený ovladač ATI R500
    Není lepší si udělat dualboot?
    Ne.
    Lidé naprosto slepí a hluší všem argumentům, co vidí jenom FPS a nechápou, že většinu linux uživatelů tohle nezajímá.
    A člověk by skoro čekal, že zákazník by chtěl, aby jeho hardware fungoval dle svých možností. Je zajímavé, že ten zájem takto posuzujete - to by skoro chtělo anketu.
    Marek Bernát avatar 14.6.2007 01:46 Marek Bernát | skóre: 17 | blog: Arcadia
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počáteční otevřený ovladač ATI R500
    Na dualboot nepotrebujem náhodou licenciu windows? Takže to nielenže nie je lepšie, ono je to dokonca (napríklad u mňa) nemožné ;-)

    A na druhú stranu pod wine ide skoro všetko, takže vaše tvrdenie o tom, že na linuxe nejdú žiadne hry si môžete strčiť za klobúk.

    So zvyškom textu súhlasím, je hlúposť posudzovať kartu len podľa FPS. Na druhej strane, rozhodne to nie je zanedbateľný ukazateľ a netrúfol by som si tvrdiť, že pre väčšinu ľudí je nepodstatný. Mám pocit, že to bude skôr naopak. A nejde len o FPS v hrách, ide aj o FPS pri prehrávaní videa, FPS pri používaní openGL aplikácií ako Blender a zrejme aj inde.

    Inak, otvorené ovládače sú len pre staré karty a prístup ATI k vývoju nových ovládačov je IMHO žalostnejší ako nVidie. Takže na tých výkrikoch o ATI niečo bude a naopak vaša obhajoba mi príde trochu mimo.
    physics.stackexchange.com -- Q&A stránky o fyzike v štýle StackOverflow.
    14.6.2007 08:08 Michal Karas | skóre: 45 | blog: /dev/random
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počáteční otevřený ovladač ATI R500
    Na dualboot nepotrebujem náhodou licenciu windows? Takže to nielenže nie je lepšie, ono je to dokonca (napríklad u mňa) nemožné ;-)
    Proč? Při ceně těch her se už pár tisíc za licenci k Windows ztratí, ne? :)
    Marek Bernát avatar 14.6.2007 15:20 Marek Bernát | skóre: 17 | blog: Arcadia
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počáteční otevřený ovladač ATI R500
    To neviem, nikdy som si žiadnu nekúpil (až na jednu). Mám ich väčšinou z nejakých časopisov. Ale pár tisíc sa rozhodne aj tak nestratí :-)
    physics.stackexchange.com -- Q&A stránky o fyzike v štýle StackOverflow.
    14.6.2007 16:35 Michal Karas | skóre: 45 | blog: /dev/random
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počáteční otevřený ovladač ATI R500
    Už je to hodně dlouho, co se o hry prakticky nezajímám, ale nestačila by na takové ty časopisové obyčejná grafika od Intelu? :)
    Marek Bernát avatar 14.6.2007 17:21 Marek Bernát | skóre: 17 | blog: Arcadia
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počáteční otevřený ovladač ATI R500
    Ja sa o tie nové už tiež veľmi nezaujímam, ale myslím, že stále vychádzajú dobré (a relatívne nové) hry na čásopisoch ako LEVEL a je to za pár stoviek.

    Inak, neviem či by stačila. Nie je to zlá karta, ale podľa toho, čo som počul, tak nie je veľmi určená ani staršie 3D hry (dajme tomu 5 rokov) :-/
    physics.stackexchange.com -- Q&A stránky o fyzike v štýle StackOverflow.
    14.6.2007 12:03 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počáteční otevřený ovladač ATI R500
    A na druhú stranu pod wine ide skoro všetko, takže vaše tvrdenie o tom, že na linuxe nejdú žiadne hry si môžete strčiť za klobúk.
    Tak jede skoro všechno nebo nejede 90% her (ať už chybami ve wine, jeho přílišným nvidiacentrismem v oblasti podpory 3D nebo něčím jiným)?
    So zvyškom textu súhlasím, je hlúposť posudzovať kartu len podľa FPS. Na druhej strane, rozhodne to nie je zanedbateľný ukazateľ a netrúfol by som si tvrdiť, že pre väčšinu ľudí je nepodstatný. Mám pocit, že to bude skôr naopak. A nejde len o FPS v hrách, ide aj o FPS pri prehrávaní videa, FPS pri používaní openGL aplikácií ako Blender a zrejme aj inde.
    Jo a nezapomínal bych na CMYK, access a účetnictví ;)
    Inak, otvorené ovládače sú len pre staré karty a prístup ATI k vývoju nových ovládačov je IMHO žalostnejší ako nVidie.
    A ta žalostnost spočívá v tom, že otevřené ovladače ATI mají akcelerované 3D i u poměrně dost nových karet a v dohledé době to poskočí další třídu nahoru zatímco nv nemá ani alfu 3d akcelerace pro prehistorickou Rivu TNT2?
    Marek Bernát avatar 14.6.2007 15:30 Marek Bernát | skóre: 17 | blog: Arcadia
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počáteční otevřený ovladač ATI R500
    Tak jede skoro všechno nebo nejede 90% her (ať už chybami ve wine, jeho přílišným nvidiacentrismem v oblasti podpory 3D nebo něčím jiným)?

    Ja tvrdím, že ide skoro všetko. Tých 90% spomínal niekto iný a so mnou ten výrok nemá nič spoločné. Ja som len oponoval vážmu tvrdeniu, že tam nič nejde, lebo to nie je zďaleka pravda.

    Jo a nezapomínal bych na CMYK, access a účetnictví ;)

    Tejto vete nerozumiem. Čo je také vtipné na tom, že pri 3D aplikáciách je potreba dobrá 3D grafická karta?. A tie 3D aplikácie používa nezanedbateľné množstvo ľudí. Netvrdím, že sekretárkam treba cpať G8800. Ale nie každý používateľ linuxu je sekretárka ;-)

    A ta žalostnost spočívá v tom, že otevřené ovladače ATI mají akcelerované 3D i u poměrně dost nových karet a v dohledé době to poskočí další třídu nahoru zatímco nv nemá ani alfu 3d akcelerace pro prehistorickou Rivu TNT2?

    Žalostnosť spočíva v tom, že ATI nielenže nemá poriadne otvorené ovládače, ona nemá poriadne ani tie binárne pre nové karty. Čo sa týka tej podpory nových kariet, tak to je práca ľudí, ktorí nie sú z ATI. Takže prístup ATI je vskutku žalostný, ak pre ňu musia robiť iní ;-) S nVidiou je toto podobné, tam je zasa Nouveau. Lenže ako som už povedal, nVidia má aspoň poriadne binárne ovládače. Nechcem sa o tom už hádať. Komu stačí starý šrot (napríklad tým sekretárkam) a nutne musí mať všetko open source, nech si dá nejaké staré ATI…

    Proste nechápem, prečo obhajujete ATI. Je to firma ako nVidia, ale na rozdiel od nej na ten Linux IMHO kašľe viac. To, že pred sto rokmi spravili polofunkčné otvorené ovládače sa mi dnes nezdá byť veľmi silný argument v prospech ATI.
    physics.stackexchange.com -- Q&A stránky o fyzike v štýle StackOverflow.
    14.6.2007 19:24 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počáteční otevřený ovladač ATI R500
    Jo a nezapomínal bych na CMYK, access a účetnictví ;)

    Tejto vete nerozumiem. Čo je také vtipné na tom, že pri 3D aplikáciách je potreba dobrá 3D grafická karta?.
    Nic. Jenom mi ty argumenty přišly jako něco ze živě (tedy co uživatel PC, to sekretářka, hardcore gamesník, grafik, DTPčkář..) a tak jsem si v zájmu odlehčení diskuse trochu přisadil.
    Žalostnosť spočíva v tom, že ATI nielenže nemá poriadne otvorené ovládače,
    Které současné karty mají lepší otevřené ovladače (tj. s 3D) než většina ATI? Dobře, Intel, ale ten je jednak hodně pomalý (nedávno tu byl test proti ATI X300 s opensource ovladačem a rozdíl byl naprosto propastný) a omezený konkrétními motherboardy. A dál? Ale to už zase opakuji něco, co jsem psal nejmíň 2x.

    ona nemá poriadne ani tie binárne pre nové karty.
    To je věc názoru. Já můžu ze své zkušenosti s mnoha instalacemi říct, že fglrx svůj účel plní a žádné problémy jsem s ním nikdy nezaznamenal (čímž netvrdím, že neexistují). Ale to už jsem taky jednou psal.
    Čo sa týka tej podpory nových kariet, tak to je práca ľudí, ktorí nie sú z ATI. Takže prístup ATI je vskutku žalostný, ak pre ňu musia robiť iní ;-)
    To je ale přece problém naprosté většiny ovaldačů v linuxu. ATI má alespoň fglrx a v minulosti uvolnila kompletní ovladač pro R200, na kterém staví i ovladač pro R300 a stávající R500. To není zase tak málo. A opět se opakuji.
    S nVidiou je toto podobné, tam je zasa Nouveau.
    Jenže než bude Nouveau (kterému velmi fandím) alespoň na té úrovni, co je dneska opensource ovladač ATI, tak uplynou možná roky.
    Proste nechápem, prečo obhajujete ATI.
    Neobhajuju ATI. Jenom jsem realista a popisuju fakta. Věci nejsou černobílé. Běžný uživatel linuxového desktopu ocení, že všechno funguje hned včetně 3D v jakékoliv distribuci, v jakémkoliv liveCD. A to nemluvím o tom, že existují i riscové pracovní stanice, kde už vůbec nemám na výběr, když chci akcelerovanou grafiku. Výkon ATI Xxxx s opensource ovladači je více než dostatečný pro provoz 3D desktopů, přehrávání jakéhokoliv videa i hraní běžných her. A navíc se stále pracuje přidávání nových featur a optimalizacích, takže možná v dohledné době může opensource ovladač předhonit ve výkonu fglrx a zatopit i srovnatelným modelům nvidií s binárním ovladačem.
    14.6.2007 21:15 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počáteční otevřený ovladač ATI R500
    A navíc se stále pracuje přidávání nových featur a optimalizacích, takže možná v dohledné době může opensource ovladač předhonit ve výkonu fglrx a zatopit i srovnatelným modelům nvidií s binárním ovladačem.
    Doufejme, že tomu tak bude co nejdříve...
    Marek Bernát avatar 15.6.2007 10:29 Marek Bernát | skóre: 17 | blog: Arcadia
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počáteční otevřený ovladač ATI R500
    Tak fajn :-)
    physics.stackexchange.com -- Q&A stránky o fyzike v štýle StackOverflow.
    13.6.2007 10:44 hikite
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počáteční otevřený ovladač ATI R500
    Já se těším na Open-Graphics (OGP) nebo podobnou záležitost; chování nvidia, ati, matrox (fňuk, fňuk, tá otevřenost g450 byla jen klam...) a podobných mě totiž nebaví, jsem ochoten za své přesvědčení i trpět, cítím správný vítr :-).
    13.6.2007 10:48 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počáteční otevřený ovladač ATI R500
    Až bude umět OGP alespoň něco, budou v té době integrované Intel grafiky na úrovni dnešních špičkových nVidií ;-)
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    13.6.2007 11:42 Derryk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počáteční otevřený ovladač ATI R500
    Ale ona se stará. Na to, že uživatelé linuxu tvoří 00nic jejích prodejů se stará až moc.

    A neni těch 00nic od uživatelů linuxu kvůli absenci použitelných ovladačů ? Chtěl jsem kupovat 2* ATI 1950GT, ale zklamání u každých nových ovladačů mnme prostě znechutilo a pořidil jsem si z bazaru 2*nVidii 7900GS a 7800GTX.

    Snad ne nvidii, kde jsem odkázaný pouze na binární ovadače?

    Tak to nevim, histerii ohledně propiertárních neopen driverů jsem nepodlehl. ;) A snad ne ATI kde nefachají pořádně ani propiertární ovladače a open s velkou parádou zvládají měnit rozlišení grafického reřimu?
    13.6.2007 11:53 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počáteční otevřený ovladač ATI R500
    Ale ona se stará. Na to, že uživatelé linuxu tvoří 00nic jejích prodejů se stará až moc.

    A neni těch 00nic od uživatelů linuxu kvůli absenci použitelných ovladačů ?
    Ne, je to tím, že uživatelů linuxu je celkově 00nic. Poměr trhu ATI x nVidia je nejspíš pod rozlišovací úrovní takovýchto firem.
    Luboš Doležel (Doli) avatar 13.6.2007 12:43 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počáteční otevřený ovladač ATI R500
    Nesmysl. Armády počítačů ve filmových studiích jedou na Linuxu, akorát že na nvidia, protože ATI je neschopná. Právě zájem velkých firem nastartoval vývoj ovladačů nvidia pro Linux/Unix.
    13.6.2007 15:38 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počáteční otevřený ovladač ATI R500
    To je možné, nicméně ten hlavní důvod asi nebude množství prodaných kusů těmto studiím ;)
    13.6.2007 12:20 Lotfi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počáteční otevřený ovladač ATI R500
    No ATI má často problémy se svými slavnými ovlači i ve Windows. ATI je prostě lepší se vyhnout, hardware dělají skvělý ale ty ovladače často znehodnotí výrobek samotný. Sám jsem několikrát řešil problémy lidem kteří v Linuxu chtěli rozběhat ATI s jejími ovl. Naštěstí jsem hodně z nich přesvědčil ATI nekupovat. Nic proti ATI ale zvlášť pokud pendlujete na PC mezi Winy a Linuxem je lepší mít nVidii, netvrdím že je to lepší výrobek ale rozhodně je s ní néně problémů.
    Jiří Hubka avatar 13.6.2007 12:24 Jiří Hubka | skóre: 17
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počáteční otevřený ovladač ATI R500
    Na to, že uživatelé linuxu tvoří 00nic jejích prodejů se stará až moc.
    A tak to taky zůstane, dokud se bude starat až moc. Až se začne starat pořádně tak jsem převědčen, že se poměry prodeje karet v Linuxu změní.
    13.6.2007 14:19 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počáteční otevřený ovladač ATI R500
    Toto je dezinformace?
    13.6.2007 08:58 Olsen
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počáteční otevřený ovladač ATI R500
    r500 je ta věc v Xboxu 360. Jmenuje se to Xenos a není to příbuzné.

    Já vím, že ty stránky v zahraničí to tak píšou, ale tahle řada Radeonů x1000 je spíš r520. /No, kdyby dělali akcelerovaný ovladač pro XBOX, to by taky nebylo špatné./
    13.6.2007 09:43 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počáteční otevřený ovladač ATI R500
    Xboxí systém přece má akcelerovaný ovladač ;) A o tom, že by se někomu podařilo dostat tam linux nic nevím.
    13.6.2007 10:56 Ladislav Jancik | skóre: 16 | Červený Kostelec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počáteční otevřený ovladač ATI R500
    Myslim, ze toto mluvi za vse : Linux na Xbox.
    Bolest je jen jiné území a strach, strach je neřest.
    13.6.2007 11:45 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počáteční otevřený ovladač ATI R500
    Řeč je ovšem o Xbox 360.
    13.6.2007 11:06 Olsen
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počáteční otevřený ovladač ATI R500
    xbox 360! V původním je cosi jako Geforce 2. A na xboxu 360 už myslím Linux jel, ale poslední updaty od MS to znemožňují, takže bacha na verzi firmware.
    13.6.2007 11:57 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počáteční otevřený ovladač ATI R500
    Pokud vím, tak se povedlo akorát najít nějakou bugu, přes kterou by se hypoteticky dal spouštět kód mimo hyprevisor.
    13.6.2007 18:46 Peter Golis | skóre: 64 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počáteční otevřený ovladač ATI R500
    no neviem, mozno mam zastarale informacie ale na stranke projektu pre xbox360 sa pise nieco ine, najme ak vezmeme do uvahy ze bolo vydane LiveCD.
    13.6.2007 21:15 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počáteční otevřený ovladač ATI R500
    Aha, koukám, že s tím za poslední dva měsíce docela pohnuli. To je pozitivní. I když teda způsob, jak to tam spustit je hodně gerilovej ;)
    16.6.2007 16:32 Peter Golis | skóre: 64 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počáteční otevřený ovladač ATI R500
    No, hlavne to nedali detom pod nos :)

    ale pozrel by som si z toho performance testy ci sa mi oplati zmigrovat domaci permanentne vypnuty server.
    srigi avatar 13.6.2007 11:50 srigi | skóre: 10 | blog: sricont
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počáteční otevřený ovladač ATI R500
    Pockajme radsej na Intel grafiky, snad Intel tradicne uvolni specifikacie.
    Be kind to newbies.
    13.6.2007 13:42 ivan | skóre: 17 | blog: ivan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počáteční otevřený ovladač ATI R500
    To ze existuji specifikace a OS ovladace je hezky. Ale da se koupit inteli grafika to AGP slotu? Nemyslim interni do NB. Zatim jsem to nikde nevidel prodavat.

    Ja mel na ATI asi desnou smulu, koupil jsem prokletej model 9250 a sr*al jsem se s ni neskutecne dlouho. Kdyz si vemu kolik za hodinu moji prace plati muj zamestnavatel, tak ta grafika byla pro me extrema ztratova zalezitost. Nefugovaly mi ani opensource ani closed source ovladace. Nakonec mi tady v okonferenci nekdo poradil abych si koupil low-end NVIDII. To byla rada nad zlato. Vsechno jede jak ma, dokonce se muzu odhlasit z Xek a zase prihlasit bez toho aby mi zatuh pocitac.Ati uz bych si nikdy nekoupil. Je mi jedno jestli jsou ovladace OS nebo ne. Kdyz funguji napoprve, nemam zadnou potrebu se v nich vrtat.
    13.6.2007 22:43 Ondrej 'SanTiago' Zajicek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počáteční otevřený ovladač ATI R500
    > Ja mel na ATI asi desnou smulu, koupil jsem prokletej model 9250

    Hmm, zvlastni. Tech me proslo rukou uz nekolik a snad jsem nenarazil na problemy (pouze v kombinaci s neobvyklymi monitory). Open-source drivery fungovaly vzdy,
    13.6.2007 12:24 Robo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počáteční otevřený ovladač ATI R500
    Zbytocne mrhanie casu.
    14.6.2007 09:34 kerala
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Počáteční otevřený ovladač ATI R500
    Používám notebook ThinPad T60 s gk X1300 a binárním ovladačem fglrx. Byl jsem překvapen s podávaným výkonem gk, kdy nejen záleželo na verzi ovladače, ale také na zvoleném postupu instalace bin. ovladače. Dále mě ATIna uzemnila tím , že mají chybu (už v několika verzích) při přehrávání videa přes XV a proto se to řeší přes GL.

    Založit nové vláknoNahoru


    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.