Po více než 7 měsících vývoje od vydání verze 6.8 byla vydána nová verze 6.9 svobodného open source redakčního systému WordPress. Kódové jméno Gene bylo vybráno na počest amerického jazzového klavíristy Gene Harrise (Ray Brown Trio - Summertime).
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za listopad (YouTube).
Google Chrome 143 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 143.0.7499.40 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 13 bezpečnostních chyb.
Společnost Valve aktualizovala přehled o hardwarovém a softwarovém vybavení uživatelů služby Steam. Podíl uživatelů Linuxu dosáhl 3,2 %. Nejčastěji používané linuxové distribuce jsou Arch Linux, Linux Mint a Ubuntu. Při výběru jenom Linuxu vede SteamOS Holo s 26,42 %. Procesor AMD používá 66,72 % hráčů na Linuxu.
Canonical oznámil (YouTube), že nově nabízí svou podporu Ubuntu Pro také pro instance Ubuntu na WSL (Windows Subsystem for Linux).
Samsung představil svůj nejnovější chytrý telefon Galaxy Z TriFold (YouTube). Skládačka se nerozkládá jednou, ale hned dvakrát, a nabízí displej s úhlopříčkou 10 palců. V České republice nebude tento model dostupný.
Armbian, tj. linuxová distribuce založená na Debianu a Ubuntu optimalizovaná pro jednodeskové počítače na platformě ARM a RISC-V, ke stažení ale také pro Intel a AMD, byl vydán ve verzi 25.11.1. Přehled novinek v Changelogu.
Byla vydána nová verze 15.0 svobodného unixového operačního systému FreeBSD. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
UBports, nadace a komunita kolem Ubuntu pro telefony a tablety Ubuntu Touch, vydala Ubuntu Touch 24.04 1.1 a 20.04 OTA-11. Vedle oprav chyb a drobných vylepšení je řešen také středně závažný bezpečnostní problém.
I letos vyšla řada ajťáckých adventních kalendářů: Advent of Code 2025, Perl Advent Calendar 2025, CSS Advent Calendar 2025, Advent of A11Y 2025, Advent of AI Security 2025, Advent of Agents (in Google) 2025, Advent of Svelte 2025, …
Phoronix upozorňuje na patche od Matthewa Garretta, které zlepšují přístup Linuxu k ASPM a řeší tak regresi zvyšující spotřebu, která se objevila v jádře 2.6.38. Zdá se, že korektnost vynucení vypnutí ASPM nezávisí pouze na tom, zda BIOS tvrdí, že ho nepodporuje, ale i na tom, zda BIOS předává OS právo ovládat PCIe. Matthew zároveň rozšířil „blacklist“ ovladačů, pro které se ASPM nemá zapínat. Začleňovací okno pro jádro 3.2 je již zavřené, takže se patche dostanou spíše až do jádra 3.3.
Tiskni
Sdílej:
Koneckonců nejlépe je to vidět na grafických kartách. Když porovnáte výkon, funkce a možnosti nastavení karet ATI, nebo NVidia pod Win a pod Linuxem je to přece jen nebe a dudy....
hw se pravděpodobně navrhuje primárně s ohledem na to, aby co nejlépe fungoval pod WindowsSpíš bych řekl že v tom bude lenost tvůrců HW. Prostě, co se doprasí v HW, to se spraví ovladačem. To že se to nechová podle standardů? No a co, s oficiálním ovladačem to běhá v pohodě.
To už je, řekl bych o šikovnosti vývojářů Wine.
Ono, ne že by to nefungovalo... ono kolikrát to funguje, ale s problémy a tak jak to člověk opravdu nečeká.
Mám rozjetý Gothic 3. Protože už nemám tolik času na hraní, tak jsem někde v polovičce světa. Když jsem jej instaloval, měl jsem v komplu gr kartu ASUS GeForce 8600 GT Silent. Musel jsem ručně opatchovat Wine (ver. 1.3.12) a nastavit offscreen mode na "fbo". Hra jela perfektně, sice se zrcadlily mraky z nebe, ale bylo to dobře hratelné.
Po nějaký době se karta začala chystat zase do křemíkové nebe (nebo spíše pekla - jak je u tohoto typu zvykem, přehřívá se a nakonec odejde GPU) a mě už přestal bavit neustálí kolotoč reklamací a nouzového jetí systému na staré ATI. Koupil jsem novou kartu GeForce GTS 450. A Gothic se nevídaně změnil... Setsakrametsky se zpomalil, obraz je plny temných artefaktů, textury blikají nebo se přes ně zobrazují temné linky. Katastrofa. Po troše experimentování textury vylepšilo přepnutí offscreen modu na "backbuffer" což hru - logicky - ještě zpomalilo, takže, teď pokud chci si ji trochu zahrát, tak ji musím spouštět čistě pod Xserverem (bez WM) což má též svá úskalí...
Logická úvaha : Na minulé kartě pod stejnou verzí Wine jela hra dobře. Ne dokonale ale dost dobře. Po změně karty se celá rozhasila a jede ... no docela blbě, na Widlích takové problémy zas až tak časté nebývají. Proč? Já se obávám, že Linux a Wine jsou v tomto případě pravděpodobně nevinní. Super dokonalost Widlí v tom taky nebude. Myslím si, že odpověď by bylo potřeba hledat v kartě a jejích ovladačích - tzn. na straně NVidie....
Já jsem docela spokojen s GTX 570, kterou jsem si před pár měsíci koupil. Dle nvidia-settings má 3 stupně automatického přepínání podle zátěže (přikládám obrázek) - neměřil jsem, o kolik žere více, než integrované Intel grafiky, ale vzhledem k tomu, že v klidovém stavu (fluxbox, žádné super kompozitní efekty) prakticky vůbec netopí, neviděl bych to tak špatně. Dokonce i můj i5-2500K topí v klidovém stavu víc (ač to rukou není poznat).
Ovšem pozor na zatížení - karta je při maximálním vytížení schopna 70 stupňů celsia a několik stovek Wattů. Za to ale sakra rychle počítá (počet CUDA jader oproti GTX 560(Ti) slušně vzrostl).
Skvělá zpráva, jenom nechápu proč to teda ve starších jádrech fungovalo když to je problém biosu.To je vcelku běžná věc.