abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 12:55 | Nová verze

    CiviCRM (Wikipedie) bylo vydáno v nové verzi 6.14.0. Podrobnosti o nových funkcích a opravách najdete na release stránce. CiviCRM je robustní open-source CRM systém navržený speciálně pro neziskové organizace, spolky a občanské iniciativy. Projekt je napsán v jazyce PHP a licencován pod GNU Affero General Public License (AGPLv3). Český překlad má nyní 45 % přeložených řetězců a přibližuje se milníku 50 %. Potřebujeme vaši pomoc, abychom se dostali dál. Pokud máte chuť přispět překladem nebo korekturou, přidejte se na platformu Transifex.

    jardaIT | Komentářů: 2
    včera 12:22 | Bezpečnostní upozornění

    Další lokální zranitelností Linuxu je ssh-keysign-pwn. Uživatel si může přečíst obsah souborů, ke kterým má právo ke čtení pouze root, například soubory s SSH klíči nebo /etc/shadow. V upstreamu již opraveno [oss-security mailing list].

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    14.5. 17:22 | Komunita

    Singularity (YouTube) je nejnovější otevřený film od Blender Studia. Jedná se o jejich první 4K HDR film.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    14.5. 16:55 | Zajímavý software

    Vyšla hra Život Není Krásný: Poslední Exekuce (Steam, ProtonDB). Kreslená point & click adventura ze staré školy plná černého humoru a nekorektního násilí. Vžijte se do role zpustlého exekutora Vladimíra Brehowského a projděte s ním jeho poslední pracovní den. Hra volně navazuje na sérii Život Není Krásný.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 25
    14.5. 14:00 | Zajímavý projekt

    Společnost Red Hat představila Fedora Hummingbird, tj. linuxovou distribuci s nativním kontejnerovým designem určenou pro vývojáře využívající AI agenty.

    Pinhead | Komentářů: 6
    14.5. 02:22 | Zajímavý software

    Hru The Legend of Zelda: Twilight Princess od společnosti Nintendo si lze nově díky projektu Dusklight (původně Dusk) a reverznímu inženýrství zahrát i na počítačích a mobilních zařízeních. Vyžadována je kopie původní hry (textury, modely, hudba, zvukové efekty, …). Ukázka na YouTube. Projekt byl zahájen v srpnu 2020.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    14.5. 01:11 | Nová verze

    Byla vydána nová major verze 29.0 programovacího jazyka Erlang (Wikipedie) a související platformy OTP (Open Telecom Platform, Wikipedie). Detailní přehled novinek na GitHubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    13.5. 21:22 | Bezpečnostní upozornění

    Po zranitelnostech Copy Fail a Dirty Frag přichází zranitelnost Fragnesia. Další lokální eskalace práv na Linuxu. Zatím v upstreamu neopravena. Přiřazeno ji bylo CVE-2026-46300.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    13.5. 14:00 | Komunita

    Sovereign Tech Agency (Wikipedie) prostřednictvím svého fondu Sovereign Tech Fund podpoří KDE částkou 1 285 200 eur.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 13
    13.5. 12:55 | IT novinky

    Google na včerejší akci The Android Show | I/O Edition 2026 (YouTube) představil celou řadu novinek: Gemini Intelligence, notebooky Googlebook, novou generaci Android Auto, …

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (13%)
     (8%)
     (2%)
     (14%)
     (31%)
     (4%)
     (6%)
     (3%)
     (16%)
     (26%)
    Celkem 1641 hlasů
     Komentářů: 30, poslední 3.4. 20:20
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek


    Vložit další komentář
    10.2.2011 09:22 Michal
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman
    RMS má velice zvláštní způsob "navštěvování" webových stránek. :-)
    10.2.2011 12:46 Jirka
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman
    Vlastně si vytvořil takový svůj Facebook v reálném světě.
    Jakub Lucký avatar 10.2.2011 13:22 Jakub Lucký | skóre: 40 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman
    Mně to dost připomíná jeden Bugemosí komiks
    If you understand, things are just as they are; if you do not understand, things are just as they are.
    Amarok avatar 10.2.2011 14:02 Amarok | skóre: 33 | blog: blogoblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman
    :-D
    GNUniverse - May the source be with you...
    10.2.2011 14:33 imploder | skóre: 11
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman
    Pokud má na to lidi a nemá čas, tak to celkem dává smysl, zjednodušuje si tak život. Divné je na tom to, že tvrdí, že si na svém PC prohlížet web ani nemůže. Svobodné www prohlížeče existují, tak nevím, v čem má problém.
    Amarok avatar 10.2.2011 15:05 Amarok | skóre: 33 | blog: blogoblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman
    To jsem taky nepochopil. Kdyby používal aspoň Links apod., tak by ho ani nerušily grafické nebo animované reklamy. Nechápu, jak může efektivně pracovat, aniž by použil internet jako pomocníka. Každý snad s internetem vyřeší hodně problémů znatelně rychleji, je to prostě efektivnější, než zkoušet na vše přijít sám.
    GNUniverse - May the source be with you...
    10.2.2011 09:49 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman
    Jen k tomu Debianu. Stejně jako angl. výraz "free" může nabývat mnoha významů, stejné je to i s pojmem svoboda. To co by rád viděl RMS není svobodná distribuce, ale nezávislá distribuce. Tj. taková, při jejímž používání není uživatel závislý na žádném propretárním software. To je však stejně utopistická myšlenka, jako např. komunistická společnost.

    Svobodná distribuce, kterou Debian nesporně je, dává možnost svobodně se rozhodnout jestli proprietární software používat budu, nebo ne.
    10.2.2011 09:56 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman
    Jen malý dovětek.

    Z tohoto úhlu pohledu podle mě Android svobodnou linuxovou distribucí rozhodně není, protože na něm uživatel nemůže použít veškerý linuxový soft - přestože by v tom zásadě nemusel být problém, ale je závislý na javovském interpreteru. Kdo má jeho starší verzi tak je de facto v pr..i, protože většinou nemá možnost upgrade, přestože bylo původně slíbeno že systém bude postupně on-line upgradován. Viz případ uživatelů prvních T-Mobile G1.
    Pavel Stárek avatar 12.2.2011 11:22 Pavel Stárek | skóre: 43 | blog: Tady bloguju já :-) | Kolín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman
    ... ale je závislý na javovském interpreteru.
    Nejen na něm. Další věcí je, že si Google "vymyslel" jakousi vlastní minimalizovanou verzi standardní knihovny (tedy (g)libc) a základních linuxových nástrojů, tudíž nelze relativně snadno kompilovat některé programy které bych na Androidu použil (třeba Midnight Commander). A za druhé, i když je Android vyvíjen relativně rychle, jsou uživatelé přístrojů se staršími verzemi zcela vydáni v milost či nemilost výrobců zda jim připraví novou verzi Androida pro starší zařízení.

    Podle mne, Google pojal myšlenku Androida poněkud nešťastně. Správně (alespoň si to myslím) by to mělo být tak, že měl Google vydat nějakou specifikaci (nebo "linux kernel requirements for Android operating system and utilities"), že kernel (a patřičné ovladače) musí do /dev exportovat určitá zařízení (/dev/gsmradio - pro GSM část, /dev/camera - pro foťák, /dev/gps - pro GPS atd.) a tyto musí umět nějakou základní sadu operací a příslušných ioctl. Tato první část jde zařídit pomocí oddílu /boot ve kterém je kernel a nějaký init skript - což už takto de facto funguje u většiny současných telefonů s Androidem. A jako druhá část by mělo být to, že by Google vydával buildy "vanilla" Androidu (zkompilované pro různé ARM architektury), které by se pomocí recovery instalovali do /system oddílu. Tím by byl uživatel zbaven závislosti na výrobci (pokud by nechtěl nějaké featůry jako je HTC Sense apod.).
    Kdo chce, hledá způsob; kdo nechce, hledá důvod.
    10.2.2011 10:11 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman
    Narozdíl od fungující komunistické společnosti, zcela svobodné distribuce existují.
    Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
    10.2.2011 10:16 Aleš Kapica | skóre: 52 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman
    Přeči si to ještě jednou. Svoboda a nezávislost není totéž. Svobodné distribuce existují, ale takové které by byly zcela nezávislé nikoliv. Kupř. pro mne by taková distribuce byla nepoužitelná, už jenom z toho prostého důvodu že jsem nucen s proprietárními technologiemi pracovat.
    10.2.2011 10:27 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman
    Spíš než abych to četl podruhý jsem měl líp rozepsat svůj názor. S tou tezí o svobodě a nezávislosti totiž nesouhlasím. Podle mě se výraz "nezávislé" vůbec nehodí, neboť indikuje něco jiného. Nezávislou distribucí může být např. Debian, a to ze dvou pohledů: (a) není závislý na žádné jiné distribuci (narozdíl třeba od Ubuntu), (b) není závislý na žádné korporaci. Pojem "zcela svobodná distribuce" je myslím zcela jasná, a jedná se o to co tím myslí Stallman, čili distribuce neobsahující a nepropagující žádný nesvobodný software (což by IMHO mělo být samozřejmostí). Takové jsou. Debian k tomu taky míří. Ovšem to, že proprietární software není součástí repozitářů a instalačních médií, přece neznamená, že uživatelé nemohou proprietární software používat. V tom jim nic nebrání. I do gNewSense si člověk může nainstalovat Adobe Flashplayer, MS Office nebo libovolnou jinou šmejďárnu.
    Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
    poky74 avatar 10.2.2011 11:34 poky74 | skóre: 36 | blog: Zápisník | Vrchlabí
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman

    Prosím, neporovnávejte systém otevřeného softwaru k fungování komunistické formě vlády, pan Raymond by vám dal :-).

    Chcete Linuxové samolepky nebo Tuxe na klíče? ->
    10.2.2011 10:32 mikro
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman
    Ach jo... ja si nemozem pomoct, ale predstavte si, ze toto cita nejaky odporca / skeptik voci open source, free software, Linuxu, whatever. Ako moze takehoto cloveka presvedcit, ze spominane veci su super a uzitocne, ze je okolo napomocna komunita a vobec, ze je to bezna sucast softveroveho sveta? Vyhlasenia o tom, ako mozu byt na seba ludia pysni ak miesto "Linux" hovoria "GNU/Linux" ci miesto "Open Source" hovoria "Free Sofware" a ako to pomaha nam vsetkym... wtf? A to browsovanie.... tu uz sa musi dotycny zamyslat nad psychickym zdravim Stallmana.

    Ako beriem, ze urobil kopec uzitocnej prace, ale mozno keby sa snazil do sucasneho sveta zapadnut ako normalny clovek (zacnime napr pouzivanim browseru ;-)), tak by mozno aj pochopil niektore problemy/dilemy sucasneho sveta (napr Linusove pragmaticke postoje, do ktorych tam rypal).
    10.2.2011 10:58 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman
    Někdo to pobere a někdo halt ne. To je život.
    Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
    10.2.2011 11:15 diskie
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman
    myslim ze RMS je velmi uzitocny tym ze je konzistentny a bezkompromisny.
    10.2.2011 12:37 Xerces
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman
    Tak je to potřeba vnímat. Pár takových lidí je jen ku prospěchu.
    10.2.2011 22:03 Martin Petr | Třinec/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman
    To rozhodně platilo v dřevní minulosti free software (open source, chcete-li) hnutí. Dneska už je podobný postoj ve většině případů zbytečný, někdy je snad i přímo na škodu.
    10.2.2011 23:27 Jiri | skóre: 3
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman
    Tak to ani náhodou. Je třeba neustále připomínat, o čem to vlastně je.
    11.2.2011 09:23 Václav Kramář | skóre: 31 | Nechanice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman
    Připomínat, propagovat, používat,... Ano s tím souhlasím.

    Ale tvrdit, že všechen SW musí být svobodný, je IMHO naivní fanatismus. Možná za pár desetiletí tomu tak bude. Ale v současnosti prostě existují oblasti, ve kterých má komerční SW navrch. Někdy je prostě snazší* zaplatit vývoj prodejem licencí, než poskytováním technické podpory a dalších služeb.

    * - Čti "Pro autora výhodnější, pro uživatele akceptovatelné".
    Amarok avatar 11.2.2011 12:47 Amarok | skóre: 33 | blog: blogoblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman
    Bez vizionářů jako RMS bychom se nikam nepohnuli. Čili mi tvoje reakce připadá dost nesmyslná, proč by se nemohlo tvrdit, že všechen SW musí být svobodný? Stejně tak se tvrdí, že celé lidstvo musí být svobodné, i když se to třeba někomu nelíbí. Ze dne na den to nepůjde, ale jde přece o tu myšlenku a správnou cestu (cesta je cíl). I když mi RMS připadá lehce praštěný, stejně ho obdivuju za to, že se drží svojí myšlenky a nenechává se ovlivňovat okolím - kdyby se nechal, tak by dnes zřejmě projekt GNU ani neexistoval.
    GNUniverse - May the source be with you...
    11.2.2011 21:26 Václav Kramář | skóre: 31 | Nechanice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman
    Ano, vizionáři jsou potřeba. Je dobře, když mají hlavu v oblacích. Ale ještě lepší, když se zároveň udrží nohama na zemi.
    11.2.2011 12:03 Martin Petr | Třinec/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman
    O nějakém "připomínání" řeč nebyla.
    poky74 avatar 10.2.2011 11:33 poky74 | skóre: 36 | blog: Zápisník | Vrchlabí
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman

    Pro toho člověka jenom svoboda znamená něco více než pro tebe, a označovat někoho za ne psychicky zdravého jenom proto že má o něco jiný názor než ty je hodně hloupé.

    Chcete Linuxové samolepky nebo Tuxe na klíče? ->
    10.2.2011 13:56 xxxxxxxxxxx | skóre: 13 | blog: rhrtshrth
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman
    Free software by se mělo pustit do vývoje špičkového svobodného CAD systému aby si lidé mohli svobodně navrhnout a vyrobit HW a tím uzavřít závislostní kruh. :-)))
    10.2.2011 13:59 e.xitu.s
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman
    Pravda, pravda, jen nejsou peníze :)
    10.2.2011 15:38 karel
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman
    tady se dostanes do neresitelneho problemu sehnat svobodnej kremik.....
    10.2.2011 20:55 xxxxxxxxxxx | skóre: 13 | blog: rhrtshrth
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman
    Ten si nakopeš na zahradě! Zvláště v polabí! :-)))
    10.2.2011 22:41 jehovista
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman
    Obavam se, ze jakmile se pustis do vyroby chipu, tak mas na krku stovky zalob kvuli ruznym technickym resenim, ktere pri vyvoji vymyslis.
    10.2.2011 16:33 mustafa
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman
    Tyjo to je dobrej santusak, takovej linuxar jak se slusi a patri, urcite ma v kapse smotany smradlavi zvaro z vajglu naslejch na zastavce. No a nerikejte ze tak nevypada.
    10.2.2011 16:55 ---- | skóre: 33 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman
    kdykoliv vidím RMS, vzpomenu si na: http://www.youtube.com/watch?v=I25UeVXrEHQ
    11.2.2011 07:00 mich | skóre: 16
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman
    To je právě to video, na které se já snažím zapomenout:-D
    je to teď v módě, na žive o tom furt píšou
    Amarok avatar 11.2.2011 07:47 Amarok | skóre: 33 | blog: blogoblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Rozhovor: Richard M. Stallman
    +1 Každý máme své úchylky, tím se utěšuju :-D
    GNUniverse - May the source be with you...

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.