abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 19:22 | Nová verze

    Byla vydána (𝕏) dubnová aktualizace aneb nová verze 1.100 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.100 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 18:00 | Nová verze

    Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.5.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 01:22 | Nová verze Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 00:55 | Zajímavý projekt

    PyXL je koncept procesora, ktorý dokáže priamo spúštat Python kód bez nutnosti prekladu ci Micropythonu. Podľa testov autora je pri 100 MHz približne 30x rýchlejší pri riadeni GPIO nez Micropython na Pyboard taktovanej na 168 MHz.

    vlk | Komentářů: 0
    7.5. 19:44 | Nová verze

    Grafana (Wikipedie), tj. open source nástroj pro vizualizaci různých metrik a s ní související dotazování, upozorňování a lepší porozumění, byla vydána ve verzi 12.0. Přehled novinek v aktualizované dokumentaci.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    7.5. 17:33 | Nová verze

    Raspberry Pi OS, oficiální operační systém pro Raspberry Pi, byl vydán v nové verzi 2025-05-06. Přehled novinek v příspěvku na blogu Raspberry Pi a poznámkách k vydání. Pravděpodobně se jedná o poslední verzi postavenou na Debianu 12 Bookworm. Následující verze by již měla být postavena na Debianu 13 Trixie.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    7.5. 05:33 | Komunita

    Richard Stallman dnes v Liberci přednáší o svobodném softwaru a svobodě v digitální společnosti. Od 16:30 v aule budovy G na Technické univerzitě v Liberci. V anglickém jazyce s automaticky generovanými českými titulky. Vstup je zdarma i pro širokou veřejnost.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 16
    7.5. 03:55 | Komunita

    sudo-rs, tj. sudo a su přepsáné do programovacího jazyka Rust, nahradí v Ubuntu 25.10 klasické sudo. V plánu je také přechod od klasických coreutils k uutils coreutils napsaných v Rustu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    6.5. 22:11 | Nasazení Linuxu

    Fedora se stala oficiální distribucí WSL (Windows Subsystem for Linux).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    6.5. 13:22 | IT novinky

    Společnost IBM představila server IBM LinuxONE Emperor 5 poháněný procesorem IBM Telum II.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    Jaký filesystém primárně používáte?
     (57%)
     (1%)
     (8%)
     (22%)
     (4%)
     (2%)
     (3%)
     (1%)
     (1%)
     (3%)
    Celkem 556 hlasů
     Komentářů: 26, poslední včera 09:58
    Rozcestník

    Vložit další komentář
    JiK avatar 13.2.2007 22:27 JiK | skóre: 13 | blog: Jirkoviny | Virginia
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu Feisty bez proprietárních video-ovladačů
    Hmmm. Tak ta dve rozhodnuti mi prijdou debianofilni, spatna, kratkozraka a nesouhlasim s nima. To je tak vse co s tim muzu delat. Jo muzu jeste prestat pouzivat ubuntu, ale to by byla myslim skoda, ne?
    13.2.2007 22:44 Michal Vyskočil | skóre: 60 | blog: miblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu Feisty bez proprietárních video-ovladačů
    Ten první imo souvisí s faktem, že by Ubuntu porušovalo GPL. Ovšem to druhé o nepodpoře PowerPC mi debianofilní nepřipadá ;-)
    When your hammer is C++, everything begins to look like a thumb.
    14.2.2007 08:27 Lumír Jasiok | skóre: 4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu Feisty bez proprietárních video-ovladačů
    Take bych si dovolil vyrazne nesouhlasit. Ja jsem sice zastancem OSS, ale cim dal tim vice zjistuji, ze potrebuji pracovat a ne starat se o to, kde je nainstalovan jaky driver. Mne je UPLNE jedno, jestli je to OSS driver nebo proprietarni, ja potrebuji aby to fungovalo. Pouzivam Linux uz od roku 1996 a nemyslim si, ze jsem nejaky loser, ale proste mne uz nebavi si se systemem hrat, ja potrebuji aby pracoval on pro mne a ne ja pro nej. Proto jsem se tesil, ze v neovem 7.04 uz bude beryl/compiz jako vychozi manager a z integruji ty binarni ovladace. Spoustu lidi by to mohlo k linuxu privest. Debiani cesta absolutni cistoty by byla spravna v dokonalem svete ve kterem ale nezijeme. Myslel jsem si, ze Ubuntu je vice pragmaticke, ale v tomhle mne zklamalo, skoda.
    14.2.2007 08:42 Boris Dušek | skóre: 22 | blog: everything
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu Feisty bez proprietárních video-ovladačů
    Naprostý souhlas.
    vim ~/.emacs
    14.2.2007 09:20 xkesh | skóre: 46 | blog: eXtempore
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu Feisty bez proprietárních video-ovladačů
    Debiani cesta absolutni cistoty by byla spravna v dokonalem svete ve kterem ale nezijeme. Myslel jsem si, ze Ubuntu je vice pragmaticke, ale v tomhle mne zklamalo, skoda.
    Nikde jsem neviděl, že by to mělo být důvodů "absolutní čistoty", ale hovoří se o nedostatečné vyzrálosti těchto řešení. To mi připadá naprosto pragmatické.
    14.2.2007 09:31 xkesh | skóre: 46 | blog: eXtempore
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu Feisty bez proprietárních video-ovladačů
    Ostatně Mark Shuttleworth:

    Neither Compiz nor Beryl have the requisite stability and compatibility to be a default option in Feisty. It was this which blocked the decision to enable proprietary video drivers by default, not an aversion to their inclusion. For better or worse, we already crossed that line right at the beginning of the Ubuntu project, and reaffirmed that policy during this debate. It is highly likely that Feisty+1 will see the inclusion of Compiz or Beryl by default, looking at their maturity and ongoing community involvement, and that will catalyse the decision to enable this hardware functionality by default too, even if that means using these proprietary drivers.
    14.2.2007 09:44 Lumír Jasiok | skóre: 4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu Feisty bez proprietárních video-ovladačů
    Jestli se dobre pamatuji, tak v podstate totez tvrdili v dobe vydani Dapper Drake o Edgy Eft. Pokud chteji s Ubuntu konkurovat MS Vista a ostatnim distribucim Linuxu, je zapotrebi urychlit vyvoj.
    14.2.2007 09:59 xkesh | skóre: 46 | blog: eXtempore
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu Feisty bez proprietárních video-ovladačů
    Jestli se dobre pamatuji, tak v podstate totez tvrdili v dobe vydani Dapper Drake o Edgy Eft. Pokud chteji s Ubuntu konkurovat MS Vista a ostatnim distribucim Linuxu, je zapotrebi urychlit vyvoj.
    Jenomže ne vývoj Ubuntu, ten jde dost rychle (první verze 2004!), ale vývoj Berylu a Compizu. Pokud chtějí konkurovat, tak musí především nabídnout ve výchozí instalaci plně funkční systém - ne že to někomu pojede a někomu ne, anebo jen napůl. Nehledě na to, že 3D desktop je momentálně z praktického hlediska blbinka, kterou si skoro každý po chvilce hraní vypíná a zase zapíná jen když chce na někoho udělat dojem... což je dost chabý argument pro zařazení nevyzrálého řešení do výchozí instalace... a kromě toho doinstalovat do Ubuntu tento "nadstandard" půjde pro laického uživatele pravděpodobně daleko snáze než dohledat a nainstalovat ovladače grafiky neobsažené ve Windows.
    Tomáš Bžatek avatar 14.2.2007 11:55 Tomáš Bžatek | skóre: 29 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu Feisty bez proprietárních video-ovladačů
    Souhlas, Beryl je pro me zatim neefektivni a nepouzitelny pro praci a jeste spousta vody utece, nez bude vyspely tak, jak je dnes treba Metacity. Zrovna ted o vikendu jsem jej uz podruhe zrusil (prvni pokus mi vydrzel tri mesice).
    Koupim litajiciho tucnaka
    14.2.2007 13:12 Lumír Jasiok | skóre: 4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu Feisty bez proprietárních video-ovladačů
    Myslim, ze se pletete. Tedy nepletete, pokud se na to divate z pohledu cloveka, ktery o tom neco vi a ktery potrebuje pracovat a ne otacet krychli. Ale BFU (v dobrem slova smyslu) tyhle veci VYHLEDAVA. Je to pro nej dulezity duvod proc se pro nejaky system rozhodnout, ci jej neinstalovat. System pro BFU musi byt:

    1. Pokudmozno blbuvzdorny (coz nejde, protoze blbci jsou velmi vynalezavi) :-) 2. Uzivatelsky co nejjednodussi a nejprijemnejsi 3. Musi mu na nem jet vse co potrebuje (Office, multimedia, hry)

    Dam Vam priklad ze zivota. Jednou jsem byl v cykloprodejne a vedle mne slecna kupovala kolo. Prisla s prodavacem a rekla: "Tohle chci, to zlute". Bylo ji UPLNE jedno, jake ma vybaveni, proste si vybrala v dane cenove relaci zlute kolo. A hotovo, vymalovano. Stejne tak prijde i k PC a rekne: "Tohle chci, to s tou krychli ...". Takhle funguje BFU. A BFU je vetsina. A jestli chce Linux/Ubuntu uspet, tak musi splnovat vyse uvedene body. Problem s Linuxem je, ze sice se vyvoj neustale zrychluje, ale stale jeste neni dost rychly a dost bohaty, aby dokazal 100% bojovat s komercnimi OS. Ale verim, ze se to zlepsi.
    14.2.2007 09:58 Lumír Jasiok | skóre: 4
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu Feisty bez proprietárních video-ovladačů
    Ale na druhou stranu uznavam, ze pokud to reseni neni technicky pripravenene, bylo by nestastne to zkouset "na lidech" :-). Jen jsem trosku zklamany.
    14.2.2007 10:22 Libor Chocholaty | skóre: 12
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dodrzovani licence
    Ja nevim jak vy, ale me je pristup Debianu sympaticky. Nevidim jediny rozumny duvod, proc by se lidi, kteri tvori distribuci, meli vystavovat riziku soudnich tahanic, kdyz to neni zapotrebi.

    Spousta lidi krici, ze kdyz v linuxove distribuci nejsou akcelerovane ovladace, tak se automaticky stava naprosto nepouzitelnou. Vubec to nechapu, to jsou Windows XP, taky naprosto nepouzitelne, kdyz v nainstalovanem systemu z medii dodanych Microsoftem nejsou akcelerovane ovladace pro grafickou kartu?
    Jardík avatar 14.2.2007 11:46 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dodrzovani licence
    Jistě, nejsou, ale ve Vistě budou (teda vlastně už jsou)!
    Věřím v jednoho Boha.
    michich avatar 14.2.2007 13:24 michich | skóre: 51 | blog: ohrivane_parky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu Feisty bez proprietárních video-ovladačů
    Myslel jsem si, ze Ubuntu je vice pragmaticke, ale v tomhle mne zklamalo, skoda.
    Někomu rozhodnutí dávat proprietární drivery do výchozí instalace přijde jako pragmatické, někomu jinému (třeba mně) zase jako hnusně oportunistické.
    14.2.2007 13:15 frdrx | skóre: 29 | blog: frdrx
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu Feisty bez proprietárních video-ovladačů
    Proč? To není ideologické rozhodnutí nýbrž zcela pragmatické. Proprietární ovladače měly být ve Feisty, protože tam původně měl být i Beryl (nebo Compiz, teď nevím). Ani jeden ale není a ani do dubna nebude dostatečně stabilní, tak se od binárních ovladačů v základní instalaci. To ale neznamená že v Ubuntu nebudou. Už teď jsou v repozitářích a lze je snadno dotáhnout. Podle mě to jsou dobrá rozhodnutí.
    Patička mi slouží k tomu, abych si lépe poznal svoje příspěvky.
    13.2.2007 22:33 loki
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu Feisty bez proprietárních video-ovladačů
    tak to je docela hukot, prestat podporovat power pc
    Luboš Doležel (Doli) avatar 13.2.2007 22:34 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu Feisty bez proprietárních video-ovladačů
    Ani ne, u Feisty Fawn nebude pouze oficiální podpora, jinak pro PowerPC Ubuntu samozřejmě vyjde.
    13.2.2007 23:11 Martin Viteznik | skóre: 19 | blog: Drahtenzentrum
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu Feisty bez proprietárních video-ovladačů
    Zrovna u distra zaměřeného spíše na uživatele, co se s tím nechtějí "srát" mi to přijde jako nešťastný až kontraproduktivní krok. Zas další hlasy pro tábor "ani ovladače na grafiku to nemá..." Proč, proboha?

    Řešit filozofický otázky a nebude to pořádně fungovat, nebo neřešit filozofický otázky a bude to pořádně fungovat (rozumíme stav hned po instalaci). Zase budou ti "linuxáci" nějaká sekta...
    A HANGFELVÉTELT A TÖRVÉNY VÉDI !!!
    14.2.2007 01:32 xkesh | skóre: 46 | blog: eXtempore
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu Feisty bez proprietárních video-ovladačů
    Zrovna u distra zaměřeného spíše na uživatele, co se s tím nechtějí "srát" mi to přijde jako nešťastný až kontraproduktivní krok. Zas další hlasy pro tábor "ani ovladače na grafiku to nemá..." Proč, proboha?
    Protože soudíte z lehce manipulativního textu zprávičky a ne z textu článku či dokonce vyjádření odpovědných:

    "...the board decided that some of the software required for deploying Composite support, which was the impetus driving consideration of closed source video drivers, is not mature enough for inclusion by default in the next Ubuntu release."

    "That doesn't mean closed source drivers are off the table entirely. Zimmerman says that "the winds aren't right yet. We will continue to track development and will revisit the decision if things change significantly." What will be included is a way for users to enable proprietary drivers and Composite support easily. Zimmerman says that the "infrastructure" for setting up proprietary drivers and 3-D support should be in the Feisty release.

    Takže si s tím "filosofováním" a "sektářstvím" zkuste nejdřív zpytovat vlastní přístup... já bych mohl říct přesně totéž o té vaší reakci: Buď budu řešit pseudoinformace a pomáhat šíření FUD proti Linuxu, anebo se budu pořádně informovat, než něco začnu rozebírat, a ubude dezinformací o "linuxácích".
    14.2.2007 10:27 zill
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu Feisty bez proprietárních video-ovladačů
    Tak ted si me zmatl, budou v ubuntu ovladace pro nvidia karty od nvidie nebo ne?
    Jardík avatar 14.2.2007 11:48 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu Feisty bez proprietárních video-ovladačů
    Budou, ale ne ve výchozí instalaci.
    Věřím v jednoho Boha.
    David Watzke avatar 14.2.2007 06:59 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu Feisty bez proprietárních video-ovladačů
    Co by to taky dělalo ve výchozí instalaci. To se jako doteď instalovaly drivery ke všem možným kartám, nebo co? :-D
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    14.2.2007 07:05 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu Feisty bez proprietárních video-ovladačů
    A proč ke všem možným? Dá se nadetekovat co je to za kartu a podle toho nainstalovat ten správný ovladač.
    14.2.2007 07:06 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu Feisty bez proprietárních video-ovladačů
    IMHO: A ne do teď se instalovali jen ovladače ke kartám Intel, tohle měla být novinka v nové verzi.
    freshmouse avatar 14.2.2007 16:02 freshmouse | skóre: 42 | blog: Bruno Banány
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ubuntu Feisty bez proprietárních video-ovladačů
    Mně osobně to nevadí. Podle mě je nejlepším (minimálně prozatimním) řešením neinstalovat proprietální ovladače, ale dát uživateli hlášku ve stylu: máš kartu XY, potřebuješ ovladače XY, chceš je stáhnout a instalovat? Kdyby tam připojili ještě něco o tom, proč tam ty ovladače vlastně nejsou, lidé by možná více pochopili nutnost otevřenosti protokolů / ovladačů / formátů (nikoli SW)... Na druhou stranu, kdyby tam ty ovladače byly, tak mi to nebude vadit.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.