Josef Průša oznámil zveřejnění kompletních CAD souborů rámů tiskáren Prusa CORE One a CORE One L. Nejsou vydány pod obecnou veřejnou licenci GNU ani Creative Commons ale pod novou licencí OCL neboli Open Community License. Ta nepovoluje prodávat kompletní tiskárny či remixy založené na těchto zdrojích.
Nový CEO Mozilla Corporation Anthony Enzor-DeMeo tento týden prohlásil, že by se Firefox měl vyvinout v moderní AI prohlížeč. Po bouřlivých diskusích na redditu ujistil, že v nastavení Firefoxu bude existovat volba pro zakázání všech AI funkcí.
V pořadí šestou knihou autora Martina Malého, která vychází v Edici CZ.NIC, správce české národní domény, je titul Kity, bity, neurony. Kniha s podtitulem Moderní technologie pro hobby elektroniku přináší ucelený pohled na svět současných technologií a jejich praktické využití v domácích elektronických projektech. Tento knižní průvodce je ideální pro každého, kdo se chce podívat na současné trendy v oblasti hobby elektroniky, od
… více »Linux Foundation zveřejnila Výroční zprávu za rok 2025 (pdf). Příjmy Linux Foundation byly 311 miliónů dolarů. Výdaje 285 miliónů dolarů. Na podporu linuxového jádra (Linux Kernel Project) šlo 8,4 miliónu dolarů. Linux Foundation podporuje téměř 1 500 open source projektů.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.12.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
OpenZFS (Wikipedie), tj. implementace souborového systému ZFS pro Linux a FreeBSD, byl vydán ve verzi 2.4.0.
Kriminalisté z NCTEKK společně s českými i zahraničními kolegy objasnili mimořádně rozsáhlou trestnou činnost z oblasti kybernetické kriminality. V rámci operací OCTOPUS a CONNECT ukončili činnost čtyř call center na Ukrajině. V prvním případě se jednalo o podvodné investice, v případě druhém o podvodné telefonáty, při kterých se zločinci vydávali za policisty a pod legendou napadeného bankovního účtu okrádali své oběti o vysoké finanční částky.
Na lepší pokrytí mobilním signálem a dostupnější mobilní internet se mohou těšit cestující v Pendolinech, railjetech a InterPanterech Českých drah. Konsorcium firem ČD - Telematika a.s. a Kontron Transportation s.r.o. dokončilo instalaci 5G opakovačů mobilního signálu do jednotek Pendolino a InterPanter. Tento krok navazuje na zavedení této technologie v jednotkách Railjet z letošního jara.
Rozšíření webového prohlížeče Urban VPN Proxy a další rozšíření od stejného vydavatele (např. 1ClickVPN Proxy, Urban Browser Guard či Urban Ad Blocker) od července 2025 skrytě zachytávají a odesílají celé konverzace uživatelů s AI nástroji (včetně ChatGPT, Claude, Gemini, Copilot aj.), a to nezávisle na tom, zda je VPN aktivní. Sběr probíhá bez možnosti jej uživatelsky vypnout a zahrnuje plný obsah dotazů a odpovědí, metadata relací i
… více »QStudio, tj. nástroj pro práci s SQL podporující více než 30 databází (MySQL, PostgreSQL, DuckDB, QuestDB, kdb+, …), se stal s vydáním verze 5.0 open source. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí Apache 2.0.
vsetky hry su pisane pre directx na PC a pochybujem ze len tak by to zmenili na opengl.Ono to rozhodnutí ale není buď DirectX, nebo OpenGL. Celkem je imho obvyklé, že herní engine má ustřední část nezávislou na platformě (nebo různě polonezávislou) a k tomu má různé grafické backendy - PC/DirectX, PC/OpenGL, různé konzole, mobilní backend...
Konec konců o tom vypovídají i úspěchy herních balíčku Humble Bundle, kde se ukázalo, že jednak uživatelé Linuxu jsou ochotni zaplatit za hry o dost více...O ničem takovém "úspěch" Humble Bundle nevypovídá. Jediné o čem vypovídá, je že Linuxoví hráči jsou ochotní dát za ty konkrétní blbosti z Humble Bundle víc peněz než hráči z jiných platforem, jednoduše proto, že je to pro ně jedna z velmi mála možností, jak si vůbec nějakou hru koupit. Usuzovat z toho, že jsou ochotni platit za hry víc tak nějak obecně, je nesprávné.
Portace Steamu na Linux, sama o sobě příliv her na Linux neznamená. Jak už tady několikrat zaznělo je to jenom platforma pro distribuci her + nějaký ten social networking. Aby hra fungovala na Linuxu musí tak být už napsaná od vývojářů a nedokážu si představit, že by portace Steamu na Linux z ničehonic přesvědčila vývojáře, že vyvíjet i pro Linux se jim vyplatí. Bylo by to fajn, ale nevěřím tomu.
Vývojáři by neměli moc co ztratit, kdyby k vývoji pro Windows a Mac přidali i Linux.To že vývojáří Linux ignorují může mít celkem prostý důvod - prostě Linux (narodíl od Windowsu či Macu) třeba vůbec nepoužívají a znají jenom podle jména. Grafici a hudebníci třeba dělají audiovizuální podklady pro hru na Macu, kód může vznikat ve Visual Studiu na Windows, vývojáři prostě používají nástroje na které jsou zvyklí a se kterými se jim pracuje dobře a které jsou ve svém oboru špičkou.
Chtít pak po nich aby svůj výtvor přiohýbali pro Linux, znamená chtít po nich aby investovali svůj čas do jeho poznání. Ten čas, kterého jakožto vytížení vývojáři určitě už tak mají málo. Znamená to taky chtít po nich aby přestali používat directx na který jsou zvyklý a ve kterém už třeba tvoří x let a začali používat technologie, které jim třeba nevyhovují a které třeba neznají tak dobře.
A když už se některý z nich tedy řekněme obětuje a trochu zagooglí ve snaze zjistit jak situace na Linuxu vypadá, co se dozví? - hromada vzájemně nekompatibilních distribucí a balíčkovacích systémů, navíc dost nestabilních v čase (co platí dnes, za půlroku rozhodně platit nemusí a nebude) a rozšířenost mezi potenciálními koncovými zákazníky někde na úrovni statistické chyby.
A to ruku na srdce není prostředí, které by u vývojáře komerční aplikace vzbudilo jásot a chuť do tvorby. Vývojář komerční placené hry totiž není ve stejném postavení jako vývojář některé běžné free open source aplikace. Takový vývojář si nemůže dovolit prodat x tisíc kopií hry zákazníkům, kterým ta hra třeba za půl roku už nepůjde spustit, protože distributoři mezitím vymění půlku systémových knihoven za novější zpětně nekompatibilí verze. Bude to muset neustále řešit, neustále přepisovat a překompilovávat oproti novým verzím knihoven v distribucích a neustále svým zákazníkům dodávat nové verze balíčků, pro všechny ty jejich obskurní distribuce. A nebo může hru zkompilovat staticky, jako ve Windows, a distribuovat jako jeden obrovský balík, s přibaleným instalačním skriptem, ale pak zas může očekávat nějakého vizionáře který vzápětí prohlásí současné alsa/pulseaudio za přežitek a nahradí ho svým superübercoolaudio systémem bez jakékoliv zpětné kompatibility, distribuce se toho chytnou a vývojář je i tak v háji...
Abych se ale vrátil k tomu co jsem chtěl původně říct - vývojáři mají vlastně hodně co ztratit. Můžou ztratit hromadu času a peněz na experiment který nemusí vyjít a který i kdyby vyšel, tak zas tak velký zisk nepřinese. Rizika podle mně prostě hodně převyšují zisk v tomto případě.
Není to tak dávno co jsem si bez nejmenšího problému nainstaloval a zahrál 12 let starou hru na Windows 7 (DeusEx). Výjimky se samozřejmě vždycky najdou, ale uznej, že ve světě Linuxu můžeš čekat potíže s daleko větší pravděpodobností a za daleko kratší čas, což bohužel bohatě stačí k odrazení většiny vývojářů.
Taky neříkám, že ve Windows je to úplně bez problémů, určitě se najdou nějaké i mnohem novější hry, které třeba v XP jely a v 7 už ne, ale mé zkušenosti mi ukazují, že jde o výjimky. Z té hromady her co jsem si na Windows 7 zatím zkusil zahrát jsem určitě minimálně 99 procent her rozběhl bez jediného problému, a zbytek stačilo nakopnout pomocí compatibility módu. A podotýkám, že šlo většinou o celkem staré hry(rozptyl zhruba 2000-2005), já ty nové blbosti plné otravných animací a zpomalených záběrů a dalších kravin nemám rád.
Dobře tak tak stručněji - udělat ten port tak aby v okamžiku jeho vytvoření v tom Linuxu fungoval asi nebude velký problém. Ale udělat ho tak, aby fungoval bez nutnosti v něm něco opravovat a překompilovávat ho, i za dva, tři, čtyři roky už může být oříšek. Pro vývojáře by to taky mohlo znamenat nepříjemnou povinnost každou chvíli se hrabat v té hře a zkoumat co se zase změnilo v distribucích a jak to napravit. A řekl bych že většina herních vývojářů si tyhle trable s Linuxem prostě radši odpustí, ta mizivá promile potenciálních zákazníků jim za to nestojí. Raději svůj čas věnují vývoji nějaké nové hry.Mám ten dojem, že přesně tyhle problémy má odstínit Steam. Tzn, jednou to vyřeší Valve ve Steamu a vývojář se tím nemusí dál nijak moc zbývat - jen využije služeb které Steam nabízí. Co chcete dál řešit?
O ničem takovém "úspěch" Humble Bundle nevypovídá...To se trochu pletete. Linuxáři mají těch možností mnohem víc, počínaje webovými hrami, jdouce přes nativní hry, přes Wine, konče u dualbootu, nebo virtualizavci. Další věcí, že HB není jediné. Nechce se mi teď hledat konkrétní linky, ale už jsem zaznamenal víckrát, že Linuxáři jsou oproti uživatelům jiných os ochotnější si zaplatit. Mimochodem - mohu-li se považovat za vzorek lixového uživatele - hry na linuxu hraji a taky si je kupuji. Momentálně si brousím zuby třeba na takový Skyrim Navíc ať už to vezmete z jakéhokoliv úhlu HB na poli nezávislých a malých vývojářů her znamenalo obrovský úspěch a to nejen v Linuxu. Co se týče pojetí her HB jako blbostí - to je docela na úhlu pohledu, protože já považuji za naprostou blbost např Crysis, nad kterou mnoho jiných "hráčů" doslova učůrává.
Portace Steamu na Linux, sama o sobě příliv her na Linux neznamená...Jenže já netvrdím, že to musí za každou cenu znamenat, že hned bude mraky nativních her Jak tu už také několikrát zaznělo, Steam není jen distribuční platforma a social networking, ale obsahuje také vlastní herní engine. O tom jsem se, ale docela obšírně rozepisoval výše, a taky jsem to předkládal jako jeden z možných důvodů, proč by právě portace Steamu mohla některé výrobce her přesvědčit a proč do toho asi šlo Valve samotné. Nikde to neprezentuji jako nezlomnou všeobjímající pravdu
Na tom, že dělat nějaké závěry ohledně platební ochoty hráčů na základě statistiky z prodejů HB je zcestné trvám. Je to učebnicový příklad toho jak zavádějící statistika dokáže být. Je to tak trochu jako by ses rozhodl prodávat vodu na dvou různých místech - v poušti a na břehu řeky - a na výsledcích takového prodeje dělal nějaké výsledky o tom, která skupina je ochotnější platit větší částky a na základě takovéto statistiky usuzovat, že ta štědřejší skupina bude stejně štědrá i když začneš místo vody prodávat vzduch.
Kdyby existovala pro Linux a Windows úplně stejná nabídka her (pro oba tábory by byly ty hry stejně dostupné a tudíž i cenné jako ten vzduch v mém příkladu), a hráči by si mohli v rámci akce vybrat jakoukoliv hru z této nabídky, a určit si cenu, pak už by se dalo z výsledků něco kloudného vyčíst a dělat nějaké závěry. Při současném stavu to fakt nejde.
Akce HB není ani zdaleka pro hráče na různých platformách stejně zajímavá. Linuxoví hráči jsou na oné pomyslné herní poušti, takže si rádi dovolí zaplatit za ty infantilní nesmysly z HB o něco více, i už jenom proto aby to "natřeli" Windowsákům a mohli pak všude opakovat, že linuxový hráči jsou ochotni platit za hry více.A co jsou to "Linuxoví hráči"? Každý, kdo má zájem o linux a zároveň o hry, dobře ví, že pro linux nikdo moc hry nepíše, a tudíž má pravděpodobně někde stroj s windows coby herní konzoli (na co jinýho taky, že), a tudíž na tom je s výběrem her úplně stejně. A krom toho můžeme započítat i existenci wine, na kterém dnes chodí už i nové hry. Jinými slovy, to co tady meleš o "herní poušti" platí možná tak o linuxu jako o OS, nikoli však o linuxácích. Já například mam na pracovním stroji Arch Linux, krom toho ale mam ještě desktop s widlema přesně na tyhle účely, a dále PSP. Takže bych podle tvé logiky mohl říct, že mám větší výběr (o linux a o PSP) než "windowsoví hráči", oba ale tak nějak citíme, že to není dobrá logika, protože oni mají ty samé možnosti.
infantilní nesmysly z HBLoL. To vypadá na velmi nestranný názor
U jaké nové pecky - bez ohledu na platformu - se můžeš bavit tak, jako třeba u World of Goo? Chce mi někdo tvrdit, že třeba sra*ky jako Assassin's Creed nebo MW3 jsou lepší?
Mám pocit, že si dneska lidi pletou zábavnost hry s jejími HW nároky. Čest výjimkám, samozřejmě - například TrackManii mám rád, ta ovšem funguje i na linuxu.
Řadu nových her na windows (i jinde) celkem výstižně charakterizuje toto - tento obrázek mimochodem na 99% vytvořil windowskák.
A co jsou to "Linuxoví hráči"? Každý, kdo má zájem o linux a zároveň o hry, dobře ví, že pro linux nikdo moc hry nepíše, a tudíž má pravděpodobně někde stroj s windows coby herní konzoli (na co jinýho taky, že)Hm tak potom teda vůbec nechápu smysl portace Steamu na Linux, když stačí, aby každý hraníchtivý uživatel Linuxu měl i Windows na to hraní a je po problému :)
U jaké nové pecky - bez ohledu na platformu - se můžeš bavit tak, jako třeba u World of Goo?Už jsem tu o ní psal - Legend of Grimrock nejlepší hra co jsem hrál od dob Dungeon Master II. Dále pak třeba Portal 2 byl skvělej, a ve srovnání s World of Goo byl zábavnější třeba i ten Skyrim :)
"s podporou GNU/Linuxu to myslí vážně"
Steam pre Windows - 2003
Steam pre Linux - 2012+
lol
. V tu chvíli bych klidně obětoval nějaké dolary a koupil si nativní verzi pro Linux. Bohužel tu možnost jsem neměl
. Googlil jsem jak šílený ale bez úspěchu.
Tiskni
Sdílej: