abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 19:55 | IT novinky

    Společnost Meta ve spolupráci se společností Oakley oznámila řadu chytrých brýlí Oakley. První Oakley Meta HSTN si lze předobjednat za 499 dolarů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 16:11 | IT novinky

    Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) vyjádřilo podporu předložení projektu AI Gigafactory CZ, který do veřejné konzultace Evropské komise zaslala společnost České Radiokomunikace (CRA) v rámci iniciativy Project AIGF CZ. Jde o významný krok k rozvoji výpočetní infrastruktury pro umělou inteligenci (AI), která je prioritou resortu. Projekt je v souladu s cíli Národní strategie umělé inteligence ČR 2030 a je již součástí návrhu

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    včera 13:11 | Zajímavý článek

    Nové číslo časopisu Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 154 (pdf). S podtitulem Automatizace domácnosti.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 12:22 | IT novinky

    Americký prezident Donald Trump podepsal exekutivní příkaz, který prodlužuje lhůtu pro prodej amerických aktiv aplikace TikTok vlastněné čínskou společností ByteDance do amerických rukou o dalších 90 dnů. Americký Kongres loni v dubnu kvůli bezpečnostním obavám přijal zákon, podle kterého měl vstoupit v platnost zákaz sítě TikTok v USA v případě, že se prodej neuskuteční do 19. ledna. Trump však v lednu lhůtu pro prodej prodloužil o 75 dnů. V dubnu pak přikročil k prodloužení o dalších 75 dnů, lhůta tak měla vypršet dnešním dnem.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 12:11 | IT novinky

    Microsoft hodlá zrušit další tisíce pracovních míst, a to především v obchodních odděleních. Předchozí kolo propouštění se uskutečnilo v květnu a dotklo se 6000 zaměstnanců. Vedení firmy již dříve upozornilo, že vzhledem k rozsáhlým investicím do umělé inteligence (AI) se bude snažit omezovat výdaje v jiných oblastech.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    19.6. 18:44 | IT novinky

    Společnost Murena ve spolupráci se společností Qwant představila vyhledávač Murena Find. Ve výchozím nastavení bude používán v mobilním operačním systému /e/OS a v Murena Workspace.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    19.6. 13:00 | IT novinky

    V mobilní aplikaci Facebooku se lze nově přihlašovat pomocí Passkeys.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    19.6. 12:44 | IT novinky

    Společnost Midjourney představila vlastní generátor videí pomocí umělé inteligence (AI) V1 Video Model.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    18.6. 23:22 | Nová verze

    Editor kódu Zed (Wikipedie) má nově v sobě integrovaný debugger. Podporuje Rust, C/C++, JavaScript, Go, Python a pomocí rozšíření i další programovací jazyky.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    18.6. 22:22 | Zajímavý článek

    Byl publikován aktuální přehled vývoje renderovacího jádra webového prohlížeče Servo (Wikipedie). Servo mimo jiné nově zvládne animované GIFy.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    Jaký je váš oblíbený skriptovací jazyk?
     (57%)
     (29%)
     (7%)
     (2%)
     (0%)
     (1%)
     (3%)
    Celkem 289 hlasů
     Komentářů: 16, poslední 8.6. 21:05
    Rozcestník

    Administrace komentářů

    Jste na stránce určené pro řešení chyb a problémů týkajících se diskusí a komentářů. Můžete zde našim administrátorům reportovat špatně zařazenou či duplicitní diskusi, vulgární či osočující příspěvek a podobně. Děkujeme vám za vaši pomoc, více očí více vidí, společně můžeme udržet vysokou kvalitu AbcLinuxu.cz.

    Příspěvek
    19.6.2009 00:45 Andrej | skóre: 51 | blog: Republic of Mordor
    Rozbalit Rozbalit vše Tak tohle je průšvih.

    Děkuji všem za komentáře a zejména za odkazy na zajímavé články. Nicméně právě teď jsem udělal praktický pokus s ošklivými spinlocky. Výsledek mě vyděsil. Posuďte sami. Většina toho, co tu zatím bylo řečeno, zcela zjevně není pravda.

    Tady je zdrojový kód:

    #include <unistd.h>
    #include <limits.h>
    #include <stdio.h>
    #include <pthread.h>
    #include <time.h>
    
    static const struct timespec snooze = { 5, 0 };
    
    static int useless;
    static int flag = 1;
    static volatile int FLAG = 1;
    
    static void foo( void ) {}
    static void FOO( int * something ) { useless = *something; }
    
    static void * t1( void * param ) { while ( flag ); puts( "T1 finished." ); return NULL; }
    static void * t2( void * param ) { while ( flag ) foo(); puts( "T2 finished." ); return NULL; }
    static void * t3( void * param ) { while ( flag ) FOO( &flag ); puts( "T3 finished." ); return NULL; }
    static void * t4( void * param ) { while ( FLAG ); puts( "T4 finished." ); return NULL; }
    static void * t5( void * param ) { while ( FLAG ) foo(); puts( "T5 finished." ); return NULL; }
    
    void * ( * const func[ 5 ] )( void * ) = { t1, t2, t3, t4, t5 };
    
    int main( void ) {
            int i;
            pthread_attr_t attr;
            pthread_t threads[ 5 ];
    
            pthread_attr_init( &attr );
            pthread_attr_setstacksize( &attr, PTHREAD_STACK_MIN );
    
            puts( "Spawning threads." );
            for ( i = 0; i < 5; ++i ) pthread_create( &threads[ i ], &attr, func[ i ], NULL );
            nanosleep( &snooze, NULL );
    
            puts( "Setting the death flag." );
            FLAG = flag = 0;
            nanosleep( &snooze, NULL );
    
            puts( "That's the end." );
            return 0;
    }
    

    Ano, je to moc ošklivý kód. Ano, nevolám nikde pthread_join(). (To jsou reakce na předpokládané FAQ.) A tady jsou výsledky, ze kterých mrazí v zádech.

    [andrej@argos pokusy]$ gcc -O0 -pthread spin.c -o spin
    [andrej@argos pokusy]$ ./spin
    Spawning threads.
    Setting the death flag.
    T4 finished.
    T2 finished.
    T1 finished.
    T5 finished.
    T3 finished.
    That's the end.

    Tak tady je vše podle předpokladů. Při -O0 se proměnná čte vždy znovu z paměti.

    [andrej@argos pokusy]$ gcc -O1 -pthread spin.c -o spin
    [andrej@argos pokusy]$ ./spin
    Spawning threads.
    Setting the death flag.
    T5 finished.
    T4 finished.
    That's the end.
    

    Tady se čtou pouze volatile proměnné. Druhé a třetí vlákno proměnnou flag nepřečtou znovu, přestože se pointer na ni předává ven a přestože se v cyklu volá funkce! Při -O2 a -O3 se to chová stejně. Co když teď zdrojový kód trochu pozněníme...?

    --- spin.c      2009-06-18 23:46:52.000000000 +0200
    +++ spin2.c     2009-06-18 23:51:55.000000000 +0200
    @@ -11,7 +11,7 @@
     static volatile int FLAG = 1;
    
     static void foo( void ) {}
    -static void FOO( int * something ) { useless = *something; }
    +static void FOO( int * something ) { ++( *something ); }
    
     static void * t1( void * param ) { while ( flag ); puts( "T1 finished." ); return NULL; }
     static void * t2( void * param ) { while ( flag ) foo(); puts( "T2 finished." ); return NULL; }

    Teď jde opravdu do tuhého a nastává zmatek, jaký jsem ještě neviděl.

    [andrej@argos pokusy]$ gcc -O0 -pthread spin2.c -o spin
    [andrej@argos pokusy]$ ./spin
    Spawning threads.
    Setting the death flag.
    T4 finished.
    T5 finished.
    T2 finished.
    T1 finished.
    That's the end.

    Naprosto špatně. Vlákno T3 by mělo skončit první, ale neskončí vůbec. Proměnnou v cyklu nečte i přesto, že je vypnutá optimalizace a že ji předává jiné funkci, která ji pozmění! Dobře, zkusme optimalizaci zapnout.

    [andrej@argos pokusy]$ gcc -O1 -pthread spin2.c -o spin
    [andrej@argos pokusy]$ ./spin
    Spawning threads.
    T3 finished.
    Setting the death flag.
    T4 finished.
    T5 finished.
    That's the end.

    Ano, takhle to má podle předpokladů (ne)fungovat... O stupeň vyšší optimalizace se chová stejně. Ale u -O3 číhá ošklivé překvapení:

    [andrej@argos pokusy]$ gcc -O3 -pthread spin2.c -o spin
    [andrej@argos pokusy]$ ./spin
    Spawning threads.
    T3 finished.
    T1 finished.
    Setting the death flag.
    T4 finished.
    T5 finished.
    That's the end.

    Tohle už je opravdu těžko vysvětlitelné. Teď znovu vyzkouším první zdrojový kód, jen s jiným kompilátorem:

    [andrej@argos pokusy]$ icc -O0 -pthread spin.c -o spin
    [andrej@argos pokusy]$ ./spin
    Spawning threads.
    Setting the death flag.
    T4 finished.
    T5 finished.
    T3 finished.
    T2 finished.
    T1 finished.
    That's the end.

    Tady žádné překvapení nečíhá.

    [andrej@argos pokusy]$ icc -O1 -pthread spin.c -o spin
    [andrej@argos pokusy]$ ./spin
    Spawning threads.
    T1 finished.
    T2 finished.
    T3 finished.
    Setting the death flag.
    T5 finished.
    T4 finished.
    That's the end.

    Ale toto je prosím pěkně neuvěřitelné. Kompilátor přesunul přiřazení globální proměnné přes několik volání funkcí! Netvrdil tu někdo před chvílí, že to není možné? Jedině volatile proměnná byla přiřazena (a přečtena) ve správnou dobu. Vyšší stupně optimalizace se chovají stejně.

    Nyní znovu vyzkouším pozměněný zdroják s kompilátorem Intel.

    [andrej@argos pokusy]$ icc -O0 -pthread spin2.c -o spin
    [andrej@argos pokusy]$ ./spin
    Spawning threads.
    Setting the death flag.
    T2 finished.
    T1 finished.
    T4 finished.
    T5 finished.
    T3 finished.
    That's the end.

    Toto je další odlišnost od GCC. Tentokrát skončila všechna vlákna. Nicméně vyšší úrovně optimalizace přinesou další překvapení:

    [andrej@argos pokusy]$ icc -O1 -pthread spin2.c -o spin
    [andrej@argos pokusy]$ ./spin
    Spawning threads.
    T2 finished.
    T1 finished.
    Setting the death flag.
    T5 finished.
    T4 finished.
    That's the end.

    Další podivný výsledek. Jedno z vláken neskončilo a tento stav se nepodobá žádnému z předchozích.

    [andrej@argos pokusy]$ icc -O2 -pthread spin2.c -o spin
    [andrej@argos pokusy]$ ./spin
    Spawning threads.
    T1 finished.
    T2 finished.
    T3 finished.
    Setting the death flag.
    T4 finished.
    T5 finished.
    That's the end.

    A zvýšení stupně optimalizace to zase dá do pořádku, přestože jde o jiný kompilátor a jiný stupeň optimalizace. Třetí stupeň se chová stejně.

    Jaké je ponaučení z tohoto pokusu?

    1. Kompilátor umí optimalizovat přístupy do paměti přes volání jakýchkoliv (i knihovních!) funkcí.
    2. Přes volání statických funkcí optimalizuje kompilátor skoro vždy a nelze tomu zabránít.

    3. Schopnost gcc zjistit, zda je volané funkci předáván pointer na danou proměnnou a zda ji tato volaná funkce může nebo nemůže změnit, zjevně závisí na zvolené úrovni optimalizace. (!!!) Výsledky z GCC po aplikaci patche to jasně ukazují. Tohle se vůbec netýká vláken a mohl by to být bug v kompilátoru.

    A jeden fakt na závěr: Vlákna čtoucí volatile proměnnou neselhala ani jednou. Ostatní selhala téměř vždy, přestože podle většiny odpovědí v této diskusi by selhat neměla!

    Jestliže kompilátor dokáže přesouvat přiřazení globální proměnné přes několik systémových volání, přes vytváření vláken a dokonce i přes nanosleep(), jak má potom člověk věřit, že je nebude přesouvat přes synchronizační primitiva?

    Když může přiřazení do globální proměnné přeskočit nanosleep(), proč by nemohlo přeskočit pthread_cond_wait() nebo pthread_cond_signal()? Jak je možné, že vůbec nějaká synchronizace funguje? Možná mi budete spílat, ale pro mě je závěr z tohoto pokusu jednoznačný: volatile vždy a všude!

    Tak teď jsem z toho jelen.

    V tomto formuláři můžete formulovat svou stížnost ohledně příspěvku. Nejprve vyberte typ akce, kterou navrhujete provést s diskusí či příspěvkem. Potom do textového pole napište důvody, proč by měli admini provést vaši žádost, problém nemusí být patrný na první pohled. Odkaz na příspěvek bude přidán automaticky.

    Vaše jméno
    Váš email
    Typ požadavku
    Slovní popis
    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.