Byla vydána (𝕏) nová verze 2025.2 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení na blogu.
Dánské ministerstvo pro digitální záležitosti má v plánu přejít na Linux a LibreOffice [It's FOSS News].
V úterý Google vydal Android 16. Zdrojové kódy jsou k dispozici na AOSP (Android Open Source Project). Chybí (zatím?) ale zdrojové kódy specifické pro telefony Pixel od Googlu. Projekty jako CalyxOS a GrapheneOS řeší, jak tyto telefony nadále podporovat. Nejistá je podpora budoucích Pixelů. Souvisí to s hrozícím rozdělením Googlu (Google, Chrome, Android)?
Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.101 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.101 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
V Brně na FIT VUT probíhá třídenní open source komunitní konference DevConf.CZ 2025. Vstup je zdarma, nutná je ale registrace. Na programu je celá řada zajímavých přednášek, lightning talků, meetupů a workshopů. Přednášky lze sledovat i online na YouTube kanálu konference. Aktuální dění lze sledovat na Matrixu, 𝕏 nebo Mastodonu.
Vyloučení technologií, které by mohly představovat bezpečnostní riziko pro stát, má umožnit zákon o kybernetické bezpečnosti, který včera Senát schválil spolu s novelami navazujících právních předpisů. Norma, kterou nyní dostane k podpisu prezident, počítá rovněž s prověřováním dodavatelů technologií pro stát. Normy mají nabýt účinnosti od třetího měsíce po jejich vyhlášení ve Sbírce zákonů.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.6.
Po Red Hat Enterprise Linuxu a AlmaLinuxu byl v nové stabilní verzi 10.0 vydán také Rocky Linux. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-06 aneb Eclipse 4.36. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
Americká filmová studia Walt Disney a Universal Pictures podala žalobu na provozovatele populárního generátoru obrázků pomocí umělé inteligence (AI) Midjourney. Zdůvodňují to údajným porušováním autorských práv. V žalobě podané u federálního soudu v Los Angeles označují firmu za „bezednou jámu plagiátorství“, neboť podle nich bez povolení bezostyšně kopíruje a šíří postavy z filmů jako Star Wars, Ledové království nebo Já, padouch, aniž by do nich investovala jediný cent.
Zkousel jsem 3 mesice delat/vyvijet na notebooku s Intel Core i5 a bylo o nervy a predevsim o zrak. Delam jednu platformu na Jave s codebase okolo 7M radku zdrojovych kodu.Co byl ten bottleneck? CPU / RAM? A proc? IDE (jake?), ktere zralo hodne kvuli velikosti projektu, buildy, spousteni testu, nebo neco jineho? Taky nepisete, kolik ten notebook mel RAM a o jake i5 se jednalo (hlavne jestli to bylo dvoujadro nebo ctyrjadro).
Az se ti podari prepnout X do 40-bit, dej vedet. HW chain (grafika - vystup - vstup - monitor) sice mam nativne 10-bit a podle drm debugu je aktivni, ale aplikace cokoliv vic nez 32-bit (8bit RGBA) nepodporuji a nepodarilo se mi v zadne aplikaci nic podobneho zapnout.
Pokud nedelas s fotkama nebo videem, 10-bit rozdil bys stejne nijak nepoznal.
Btw. fglrx ovladacum bych se vyhnul obloukem, maji tak petinovy vykon oproti drm radeonu.
Michas dve veci dohromady. LUT tabulka v monitoru je jen mezikrok ve zpracovani obrazu, nez jej dostane panel. Konzumni panely (tzn. ne prumyslove, medical, hires BW apod.), jako obsahuji i treba CG Eiza, jsou max. 10-bit, casto je to 8-bit nativne + 2-bit FRC (temporalni dithering).
Pak se mrkni na vypis xdpyinfo
, u me to vypada asi takto (podotykam, ze DP linky bezi na 10-bit):
supported pixmap formats: depth 1, bits_per_pixel 1, scanline_pad 32 depth 4, bits_per_pixel 8, scanline_pad 32 depth 8, bits_per_pixel 8, scanline_pad 32 depth 15, bits_per_pixel 16, scanline_pad 32 depth 16, bits_per_pixel 16, scanline_pad 32 depth 24, bits_per_pixel 32, scanline_pad 32 depth 32, bits_per_pixel 32, scanline_pad 32 screen #0: dimensions: 5120x2880 pixels (1353x761 millimeters) depths (7): 24, 1, 4, 8, 15, 16, 32 depth of root window: 24 planes
01:00.1 Audio device: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI] Cape Verde/Pitcairn HDMI Audio [Radeon HD 7700/7800 Series] Subsystem: Hewlett-Packard Company Cape Verde/Pitcairn HDMI Audio [Radeon HD 7700/7800 Series]Po instalaci firmware pro amg-gpu vse jede. Jinak X-ka nenabehnou bez firmware. Dojem z karty: Barvy a obraz jsou oproti predchozi low-end grafice od AMD/ATI naprosto luxusni. Zlepseni kvality o 2 rady. Presel jsem taky zaroven z DVI na DisplayPort. Full-HD rozlizeni. Co se tyce 30-bit barev (10 bit na barevny kanal), tak open-source drivery jej zatim nepodporuji. Overeno jak z AMD, tak i pres zdrojaky (https://cgit.freedesktop.org/xorg/driver/xf86-video-ati/). Jinak jsem zkousel pridat do xorg konfiguraku: DefaultDepth: 30. Pridani podpory na prvni pohled by nemelo byt slozite. Par podminek pro pridani/mapovani barevnych formatu. Je tedy otazkou, zda je to tak jednoduche, jak se zda. Jinak v pixman, cairo, kde jiz podpora je. Pripadne neco by slo obslehnout z xfree86-nouveau driveru pro NV80 karty. Toto je ale jen lehky pohled pres analyzu kodu. Vice se da nacist zde: https://people.freedesktop.org/~fredrik/depth30/ Neco z IRC. Uz se o to nekdo poukousel, ale neni to jeste dotazene. Co s tim dale: Moc toho asi nenadelam. Masina, kde karty mam je rekneme stroj pouzivany pro praci, ktery musi bezet a nemam k nemu kazdy den pristup. Ale na nejake hrani sem tam bude cas. Muzu ozkouset binarni drivery. Ale ty nejsou uplne to prave okolo stability. Bylo jiz psano zde v diskuzi. Pokud by bylo neco noveho, tak se ozvu. Pripadne funguju pres email na linuxsoftu - obcas s nejakymi prodlevami v odpovedich v soucasne dobe. gf
Tiskni
Sdílej: