abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 03:33 | IT novinky

    Do prodeje jde tichá bezdrátová herní myš Logitech PRO X2 SUPERSTRIKE s analogovými spínači s haptickou odezvou (HITS, Haptic Inductive Trigger System). Cena je 4 459 Kč.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 21:00 | Zajímavý projekt

    Microsoft na GitHubu zveřejnil zdrojový kód projektu LiteBox, jedná se o 'knihovní operační systém' (library OS) zaměřený na bezpečnost, využívající systémovou architekturu LVBS k ochraně jádra před útoky z uživatelského prostoru. LiteBox je napsán v Rustu a uvolněný pod licencí MIT. Projekt je teprve v rané fázi vývoje.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 0
    včera 16:11 | Zajímavý software

    BreezyBox je open-source shell a virtuální terminál pro populární jednočip ESP32. Nabízí základní unixové příkazy, sledování aktuálního pracovního adresáře (CWD), jednoduchý instalátor a spouštěč aplikací v podobě ELF binárních souborů, zabudovaný HTTP server nebo třeba ovládání WiFi - ukázka použití coby 'malého osobního počítače'. Ačkoliv je BreezyBox inspirovaný BusyBoxem, oproti němu má tento projekt několik externích závislostí, zejména na ESP-IDF SDK. BreezyBox je dostupný pod licencí MIT.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 0
    včera 16:00 | Humor

    Byl představen cross-assembler xa.sh, napsaný čistě v Bourne shell skriptu. Tento nástroj umožňuje zpracovávat assemblerový kód pro Intel 8080, přičemž je možné snadno přidat podporu i pro další architektury, například 6502 a 6809. Skript využívá pouze různé běžné unixové příkazy jako jsou awk, sed nebo printf. Skript si lze stáhnout z GitHubového repozitáře projektu.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 4
    6.2. 17:22 | IT novinky

    Byla představena nová verze modelu Claude Opus 4.6 od společnosti Anthropic. Jako demonstraci možností Anthropic využil 16 agentů Claude Opus 4.6 k vytvoření kompilátoru jazyka C, napsaného v programovacím jazyce Rust. Claude pracoval téměř autonomně, projekt trval zhruba dva týdny a náklady činily přibližně 20 000 dolarů. Výsledkem je fungující kompilátor o 100 000 řádcích kódu, jehož zdrojový kód je volně dostupný na GitHubu pod licencí Creative Commons.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 17
    6.2. 16:44 | Komunita

    Kultovní britský seriál The IT Crowd (Ajťáci) oslavil dvacáté výročí svého prvního vysílání. Sitcom o dvou sociálně nemotorných pracovnících a jejich nadřízené zaujal diváky svým humorem a ikonickými hláškami. Seriál, který debutoval v roce 2006, si i po dvou dekádách udržuje silnou fanouškovskou základnu a pravidelně se objevuje v seznamech nejlepších komedií své doby. Nedávné zatčení autora seriálu Grahama Linehana za hatecrime však vyvolává otázku, jestli by tento sitcom v současné Velké Británii vůbec vznikl.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 10
    6.2. 13:33 | IT novinky

    Společnost JetBrains oznámila, že počínaje verzí 2026.1 budou IDE založená na IntelliJ ve výchozím nastavení používat Wayland.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    6.2. 11:22 | IT novinky

    Společnost SpaceX amerického miliardáře Elona Muska podala žádost o vypuštění jednoho milionu satelitů na oběžnou dráhu kolem Země, odkud by pomohly zajistit provoz umělé inteligence (AI) a zároveň šetřily pozemské zdroje. Zatím se ale neví, kdy by se tak mělo stát. V žádosti Federální komisi pro spoje (FCC) se píše, že orbitální datová centra jsou nejúspornějším a energeticky nejúčinnějším způsobem, jak uspokojit rostoucí poptávku po

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 26
    6.2. 11:11 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 2.53.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 70 vývojářů, z toho 21 nových. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    6.2. 04:22 | Komunita

    Spolek OpenAlt zve příznivce otevřených řešení a přístupu na 216. sraz, který proběhne v pátek 20. února od 18:00 v Red Hat Labu (místnost Q304) na Fakultě informačních technologií VUT v Brně na ulici Božetěchova 1/2. Tématem srazu bude komunitní komunikační síť MeshCore. Jindřich Skácel představí, co je to MeshCore, předvede nejrůznější klientské zařízení a ukáže, jak v praxi vypadá nasazení vlastního repeateru.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (19%)
     (6%)
     (0%)
     (10%)
     (25%)
     (3%)
     (5%)
     (2%)
     (12%)
     (29%)
    Celkem 795 hlasů
     Komentářů: 25, poslední 3.2. 19:50
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek


    Vložit další komentář
    18.2.2022 10:36 jiwopene | skóre: 31 | blog: Od každého trochu…
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NVME disk na základní desce od ASUSu
    Jde o bootování z NVMe, nebo používání disku v OS? S tím druhým s deskou od ASUSu nemám problém a nebylo třeba nic zapínat (verzi BIOSu teď nevím, to bych musel asi restartovat).
    .sig virus 3.2_cz: Prosím, okopírujte tento text do vaší patičky.
    pushkin avatar 18.2.2022 13:05 pushkin | skóre: 43 | blog: FluxBlog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NVME disk na základní desce od ASUSu
    Jde o to, že ten disk v BIOSu nebyl vůbec vidět a neviděl jej ani instalátor WinX. Možná je to dané jenom kombinací hardware (starší deska + nový disk), ale špek je to pěknej.
    18.2.2022 13:23 jiwopene | skóre: 31 | blog: Od každého trochu…
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NVME disk na základní desce od ASUSu
    U mě ho BIOS nevidí, ale OS ano.
    .sig virus 3.2_cz: Prosím, okopírujte tento text do vaší patičky.
    21.2.2022 15:15 j
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NVME disk na základní desce od ASUSu
    Nj, to si musis poridit disketu, a dat widlim ovladac ;D.

    ---

    Dete s tim guuglem dopice!
    21.2.2022 15:11 j
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NVME disk na základní desce od ASUSu
    Jeste muzes narazit na to, ze deska sice ma 2x M.2 slot, ale jeden z nich (ne)funguje v zavislosti na osazenym CPU, coz je taky radostna vec. Taky ausus ... Je to o to radostnejsi, ze na starsich deskach samo fungovaly vzdy oba, takze te ani ve snu nenapadne, neco takovyho resit.

    ---

    Dete s tim guuglem dopice!
    Petr Tomášek avatar 21.2.2022 18:15 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NVME disk na základní desce od ASUSu
    No, tak když procesor ty lajny má neobsazený, tak i kdybys tam dal tisíc konektorů, tak ti z toho nic poleze...

    Horší je, když je např. M2 sdílený se SATA konektorem, ale výrobce to "zapomene" uvést v manuálu...
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    pushkin avatar 21.2.2022 18:34 pushkin | skóre: 43 | blog: FluxBlog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NVME disk na základní desce od ASUSu
    Jo, to má i ta zmiňovaná deska - 6 SATA konektorů, ale při použití M.2 disku nelze konektory 5 a 6 použít. Naštěstí před tím varují v manuálu.
    22.2.2022 08:15 j
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NVME disk na základní desce od ASUSu
    To sis to ovsem asi blbe precet, protoze to neni o pouziti M.2, ale o pouziti M.2 jako SATA portu, protoze ten port muze mit az 4 PCI-E linky a az 2 SATA. Takze pokud do toho das PCI-E nvme disk, tak se ty saty nepouzivaj.

    2Petr Tomášek: Ono se da PCI_E kupodivu a prekvapeive sdilet, a maji to tak vyreseny vsechny aspon trochu normalni desky, takze ty M.2 porty se delej o sbernici s nekterym ze slotu. Tudiz pokud tam budes mit nejakou kartu, tak pochopitelne prijdes o nejakej kus toho pasma, ale fungovat to normalne bude.

    ---

    Dete s tim guuglem dopice!
    Prcek avatar 22.2.2022 15:57 Prcek | skóre: 43 | Jindřichův Hradec / Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NVME disk na základní desce od ASUSu
    Tak aspoň to ta deska podporuje :-). Já jsem před časem řešil, jestli bych mohl z mého starého PC (deska MSI 870-G54) vymáčknout maximum a připojit tam NVME disk. Deska nemá slot M.2 ani BIOS NVME disky nepodporuje. Ve výsledku by to asi šlo pomocí adaptéru do PCI-E x4, ale z disku by nešlo bootovat, musel bych vytvořit boot partition na samostatným SATA disku a zbytek systému mít nainstalovaný na tom NVME disku. Nebyl jsem ale přesvědčený o výkonnostním nárůstu, který by ospravedlnil tu práci a náklady, tak jsem to vzdal.

    Má někdo reálnou zkušenost, jestli je ten nárůst NVME vs. SATA SSD pozorovatelný v praxi? Např. při práci s Gentoo Portage (velké množství malých souborů) apod.
    Člověk je takový, jak vypadá... A já vypadám jako pravá, nefalšovaná děvka!!!
    pushkin avatar 22.2.2022 16:31 pushkin | skóre: 43 | blog: FluxBlog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NVME disk na základní desce od ASUSu
    Má někdo reálnou zkušenost, jestli je ten nárůst NVME vs. SATA SSD pozorovatelný v praxi? Např. při práci s Gentoo Portage (velké množství malých souborů) apod.
    Jo, s tím mám zkušenost. Na pracovním PC mám připojený SSD disk přes SATA rozhraní (jakože opravdu kšandu), doma jedu přes NVME. Na obou počítačích mám Debian Bullseye, doma mi navíc běží samba a minidlna servery. Přesto mám doma nabootováno ani ne za třetinový čas oproti pracovnímu PC...
    22.2.2022 18:25 j
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NVME disk na základní desce od ASUSu
    Pokud pouzivas desktopovej HW, tak bude provozni rozdil presne nula.

    Jo, muzes si pustit nejakej ten benchmark, kterej ale s realnym provozem nema nic spolecnyho, a ten ti vykaze prislusny GB/s pri cteni/zapisu do cache toho SSD.

    Specielne pri praci s malejma souborama se ten rozdil smaze na nulu, protoze pak nemas ani teoreticky jak vyuzit to sirsi pasmo.

    Podotykam, ze mam ve svym stroji jak nvme, tak sata ssd. Na kazdym z nich mam jak system, tak nejaky ty data. Pri nejakych vypocetne narocnejsich vecech narazis na CPU (trebas sifrovani nejakyho vetsiho objemu dat). U games je rozdil naprosto nevnimatelnej. Vnimatelny je, ze tvurci jsou takovy prasata, ze ty svoje vytvory na rotacnich discich zjevne uz ani nezkousej a svoji naprostou neschopnost maskujou tim, ze to SSDcko to da - casto jde totiz o gamesy, ktery by se mi vesly do ramky vcetne instalatoru ... a presto neustale hrabou po disku.

    Neco diametralni jinyho je to pokud se presunes do sfery serverovyho HW, ale to se taky bavime o SSDckach za 30k a vic.

    BTW: Tusim, ze sem nekde zahlid takovou karticku do PCI-E, kterazto krome toho ze fungovala jako NVMe redukce, tak umela takovou vyfikundaci, ze to umelo desce vnutit, ze jde o nejakej ten sata/sas radic, a resilo to prave problem s tim, ze deska o nvme nic netusi.

    Jen asi bude v pripade desktopu levnejsi vymenit tu desku.

    ---

    Dete s tim guuglem dopice!

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.