abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 02:55 | Komunita

    Byly vyhlášeny výsledky letošní volby vedoucí/ho projektu Debian (DPL, Wikipedie). Poprvé povede Debian žena. Novou vedoucí je Sruthi Chandran. Letos byla jedinou kandidátkou. Kandidovala již v letech 2020, 2021, 2024 a 2025. Na konferenci DebConf19 měla přednášku Is Debian (and Free Software) gender diverse enough?

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    dnes 00:55 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 10.3 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Přidána byla podpora Orange Pi 4 LTS. Přibyl balíček Prometheus.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 18:55 | Nová verze

    Implementace VPN softwaru WireGuard (Wikipedie) pro Windows, tj. WireGuard pro Windows a WireGuardNT, dospěly do verze 1.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 16:11 | IT novinky

    V Pekingu dnes proběhl 2. ročník půlmaratonu humanoidních robotů. První 3 místa obsadili roboti Honor Lightning v různých týmech. Nový rekord autonomního robota je 50 minut a 26 sekund. Operátorem řízený robot to zvládl i s pádem za 48 minut a 19 sekund. Řízení roboti měli časovou penalizaci 20 %. Před rokem nejrychlejší robot zvládl půlmaraton za 2 hodiny 40 minut a 42 sekund. Aktuální lidský rekord drží Jacob Kiplimo z Ugandy s časem 57 minut a 20 sekund [𝕏].

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    17.4. 17:11 | Zajímavý článek

    Stanislav Fort, vedoucí vědecký pracovník z Vlčkovy 'kyberbezpečnostní' firmy AISLE, zkoumal dopady Anthropic Mythos (nový AI model od Anthropicu zaměřený na hledání chyb, který před nedávnem vyplašil celý svět) a předvedl, že schopnosti umělé inteligence nejsou lineárně závislé na velikosti nebo ceně modelu a dokázal, že i některé otevřené modely zvládly v řadě testů odhalit ve zdrojových kódech stejné chyby jako Mythos (například FreeBSD CVE-2026-4747) a to s výrazně nižšími provozními náklady.

    MakeIranBombedAgain❗ | Komentářů: 6
    17.4. 12:44 | IT novinky

    Federální návrh zákona H.R.8250 'Parents Decide Act', 13. dubna předložený demokratem Joshem Gottheimerem a podpořený republikánkou Elise Stefanik coby spolupředkladatelkou (cosponsor), by v případě svého schválení nařizoval všem výrobcům operačních systémů při nastavování zařízení ověřovat věk uživatelů a při používání poskytovat tento věkový údaj aplikacím třetích stran. Hlavní rozdíl oproti kalifornskému zákonu AB 1043 a kolorádskému SB26-051 je ten, že federální návrh by platil rovnou pro celé USA.

    MakeIranBombedAgain❗ | Komentářů: 12
    17.4. 12:33 | Nová verze

    Qwen (čínská firma Alibaba Cloud) představila novou verzi svého modelu, Qwen3.6‑35B‑A3B. Jedná se o multimodální MoE model s 35 miliardami parametrů (3B aktivních), nativní kontextovou délkou až 262 144 tokenů, 'silným multimodálním vnímáním a schopností uvažování' a 'výjimečnou schopností agentického kódování, která se může měřit s mnohem rozsáhlejšími modely'. Model a dokumentace jsou volně dostupné na Hugging Face, případně na čínském Modelscope. Návod na spuštění je už i na Unsloth.

    MakeIranBombedAgain❗ | Komentářů: 1
    17.4. 11:00 | Nová verze

    Sniffnet, tj. multiplatformní (Windows, macOS a Linux) open source grafická aplikace pro sledování internetového provozu, byl vydán ve verzi 1.5. V přehledu novinek je vypíchnuta identifikace aplikací komunikujících po síti.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    17.4. 02:22 | Nová verze

    V programovacím jazyce Go naprogramovaná webová aplikace pro spolupráci na zdrojových kódech pomocí gitu Forgejo byla vydána ve verzi 15.0 (Mastodon). Forgejo je fork Gitei.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    17.4. 01:11 | Pozvánky

    Současně se SUSECON 2026 proběhne příští čtvrtek v Praze také komunitní Open Developer Summit (ODS) zaměřený na open source a openSUSE. Akce se koná ve čtvrtek 23. 4. (poslední den SUSECONu) v Hilton Prague (místnost Berlin 3) a je zcela zdarma, bez nutnosti registrace na SUSECON. Na programu jsou témata jako automatizace (AutoYaST), DevOps, AI v terminálu, bezpečnost, RISC-V nebo image-based systémy. Všichni jste srdečně zváni.

    lkocman | Komentářů: 2
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (14%)
     (8%)
     (1%)
     (12%)
     (30%)
     (3%)
     (6%)
     (2%)
     (15%)
     (25%)
    Celkem 1358 hlasů
     Komentářů: 30, poslední 3.4. 20:20
    Rozcestník

    NVME disk na základní desce od ASUSu

    18.2.2022 10:00 | Přečteno: 2403× | Linuxení aneb hrátky se šrotem | poslední úprava: 18.2.2022 09:01

    Pár poznámek pro domácí stavitele k tomu, co je třeba udělat pro zajištění funkčnosti nových NVME disků na starších deskách od ASUSu....

    Tento týden jsem pro švagra stavěl nový počítač, jehož základními komponentami byly základní deska ASUS TUF Gaming B450M-Plus II a NVME disk Kingston KC2000 NVMe PCIe. Vcelku nepřekvapující kombinace - rychlý SSD disk do M.2 slotu využívající rozhraní PCIE x4 3. generace, které by mělo být základní deskou podporováno.

    Po montáži všeho potřebného se ale disk z nějakého důvodu nepřihlásil - při pohledu do BIOSu jsem zjistil, že deska je dodnes dodávána se základní verzí BIOSu 0309, ačkoliv aktuální verze je již 3211. Provedl jsem tedy aktualizaci BIOSu, po které se ale disk opět nehlásil.

    Následovalo pátrání v nastavení, během kterých jsem zjistil, že BIOS má novou volbu AMI Native NVME Driver, která je v defaultním nastavení vypnutá. Stačilo jí aktivovat a disk se po restartu samozřejmě poslušně nahlásil.

    Z mého bloudění usuzuji, že jde zřejmě o celkem zásadní volbu pro zprovoznění novějších NVME disků, která ale není nikde dokumentovaná - v původní verzi BIOSu vůbec není, tudíž o ní nemluví ani manuál k základní desce. Když jsem procházel Release Notes k aktualizacím BIOSu, tak o ničem podobném také není zmínka, a podle Googlu nejsem sám, kdo by se o této featuře rád dozvěděl více a ideálně předem :-) (třeba jako tady nebo tady)

    Takže - pokud saháte po základních deskách od ASUSu, pozor na to, můžete na podobný problém narazit.

           

    Hodnocení: 75 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    18.2.2022 10:36 jiwopene | skóre: 31 | blog: Od každého trochu…
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NVME disk na základní desce od ASUSu
    Jde o bootování z NVMe, nebo používání disku v OS? S tím druhým s deskou od ASUSu nemám problém a nebylo třeba nic zapínat (verzi BIOSu teď nevím, to bych musel asi restartovat).
    .sig virus 3.2_cz: Prosím, okopírujte tento text do vaší patičky.
    pushkin avatar 18.2.2022 13:05 pushkin | skóre: 43 | blog: FluxBlog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NVME disk na základní desce od ASUSu
    Jde o to, že ten disk v BIOSu nebyl vůbec vidět a neviděl jej ani instalátor WinX. Možná je to dané jenom kombinací hardware (starší deska + nový disk), ale špek je to pěknej.
    18.2.2022 13:23 jiwopene | skóre: 31 | blog: Od každého trochu…
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NVME disk na základní desce od ASUSu
    U mě ho BIOS nevidí, ale OS ano.
    .sig virus 3.2_cz: Prosím, okopírujte tento text do vaší patičky.
    21.2.2022 15:15 j
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NVME disk na základní desce od ASUSu
    Nj, to si musis poridit disketu, a dat widlim ovladac ;D.

    ---

    Dete s tim guuglem dopice!
    21.2.2022 15:11 j
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NVME disk na základní desce od ASUSu
    Jeste muzes narazit na to, ze deska sice ma 2x M.2 slot, ale jeden z nich (ne)funguje v zavislosti na osazenym CPU, coz je taky radostna vec. Taky ausus ... Je to o to radostnejsi, ze na starsich deskach samo fungovaly vzdy oba, takze te ani ve snu nenapadne, neco takovyho resit.

    ---

    Dete s tim guuglem dopice!
    Petr Tomášek avatar 21.2.2022 18:15 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NVME disk na základní desce od ASUSu
    No, tak když procesor ty lajny má neobsazený, tak i kdybys tam dal tisíc konektorů, tak ti z toho nic poleze...

    Horší je, když je např. M2 sdílený se SATA konektorem, ale výrobce to "zapomene" uvést v manuálu...
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    pushkin avatar 21.2.2022 18:34 pushkin | skóre: 43 | blog: FluxBlog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NVME disk na základní desce od ASUSu
    Jo, to má i ta zmiňovaná deska - 6 SATA konektorů, ale při použití M.2 disku nelze konektory 5 a 6 použít. Naštěstí před tím varují v manuálu.
    22.2.2022 08:15 j
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NVME disk na základní desce od ASUSu
    To sis to ovsem asi blbe precet, protoze to neni o pouziti M.2, ale o pouziti M.2 jako SATA portu, protoze ten port muze mit az 4 PCI-E linky a az 2 SATA. Takze pokud do toho das PCI-E nvme disk, tak se ty saty nepouzivaj.

    2Petr Tomášek: Ono se da PCI_E kupodivu a prekvapeive sdilet, a maji to tak vyreseny vsechny aspon trochu normalni desky, takze ty M.2 porty se delej o sbernici s nekterym ze slotu. Tudiz pokud tam budes mit nejakou kartu, tak pochopitelne prijdes o nejakej kus toho pasma, ale fungovat to normalne bude.

    ---

    Dete s tim guuglem dopice!
    Prcek avatar 22.2.2022 15:57 Prcek | skóre: 43 | Jindřichův Hradec / Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NVME disk na základní desce od ASUSu
    Tak aspoň to ta deska podporuje :-). Já jsem před časem řešil, jestli bych mohl z mého starého PC (deska MSI 870-G54) vymáčknout maximum a připojit tam NVME disk. Deska nemá slot M.2 ani BIOS NVME disky nepodporuje. Ve výsledku by to asi šlo pomocí adaptéru do PCI-E x4, ale z disku by nešlo bootovat, musel bych vytvořit boot partition na samostatným SATA disku a zbytek systému mít nainstalovaný na tom NVME disku. Nebyl jsem ale přesvědčený o výkonnostním nárůstu, který by ospravedlnil tu práci a náklady, tak jsem to vzdal.

    Má někdo reálnou zkušenost, jestli je ten nárůst NVME vs. SATA SSD pozorovatelný v praxi? Např. při práci s Gentoo Portage (velké množství malých souborů) apod.
    Člověk je takový, jak vypadá... A já vypadám jako pravá, nefalšovaná děvka!!!
    pushkin avatar 22.2.2022 16:31 pushkin | skóre: 43 | blog: FluxBlog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NVME disk na základní desce od ASUSu
    Má někdo reálnou zkušenost, jestli je ten nárůst NVME vs. SATA SSD pozorovatelný v praxi? Např. při práci s Gentoo Portage (velké množství malých souborů) apod.
    Jo, s tím mám zkušenost. Na pracovním PC mám připojený SSD disk přes SATA rozhraní (jakože opravdu kšandu), doma jedu přes NVME. Na obou počítačích mám Debian Bullseye, doma mi navíc běží samba a minidlna servery. Přesto mám doma nabootováno ani ne za třetinový čas oproti pracovnímu PC...
    22.2.2022 18:25 j
    Rozbalit Rozbalit vše Re: NVME disk na základní desce od ASUSu
    Pokud pouzivas desktopovej HW, tak bude provozni rozdil presne nula.

    Jo, muzes si pustit nejakej ten benchmark, kterej ale s realnym provozem nema nic spolecnyho, a ten ti vykaze prislusny GB/s pri cteni/zapisu do cache toho SSD.

    Specielne pri praci s malejma souborama se ten rozdil smaze na nulu, protoze pak nemas ani teoreticky jak vyuzit to sirsi pasmo.

    Podotykam, ze mam ve svym stroji jak nvme, tak sata ssd. Na kazdym z nich mam jak system, tak nejaky ty data. Pri nejakych vypocetne narocnejsich vecech narazis na CPU (trebas sifrovani nejakyho vetsiho objemu dat). U games je rozdil naprosto nevnimatelnej. Vnimatelny je, ze tvurci jsou takovy prasata, ze ty svoje vytvory na rotacnich discich zjevne uz ani nezkousej a svoji naprostou neschopnost maskujou tim, ze to SSDcko to da - casto jde totiz o gamesy, ktery by se mi vesly do ramky vcetne instalatoru ... a presto neustale hrabou po disku.

    Neco diametralni jinyho je to pokud se presunes do sfery serverovyho HW, ale to se taky bavime o SSDckach za 30k a vic.

    BTW: Tusim, ze sem nekde zahlid takovou karticku do PCI-E, kterazto krome toho ze fungovala jako NVMe redukce, tak umela takovou vyfikundaci, ze to umelo desce vnutit, ze jde o nejakej ten sata/sas radic, a resilo to prave problem s tim, ze deska o nvme nic netusi.

    Jen asi bude v pripade desktopu levnejsi vymenit tu desku.

    ---

    Dete s tim guuglem dopice!

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.