V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …
Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
Fossil (Wikipedie) byl vydán ve verzi 2.24. Jedná se o distribuovaný systém správy verzí propojený se správou chyb, wiki stránek a blogů s integrovaným webovým rozhraním. Vše běží z jednoho jediného spustitelného souboru a uloženo je v SQLite databázi.
Byla vydána nová stabilní verze 6.7 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 124. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu. Vypíchnout lze Spořič paměti (Memory Saver) automaticky hibernující karty, které nebyly nějakou dobu používány nebo vylepšené Odběry (Feed Reader).
Už dlhšiu dobu ma v našom firemnom FreeBSD systéme (popísaný v mojom seriále)trápil jeden problém. Zo záhadných dôvodov jeden z užívateľov po určitom, vždy inom čase po prihlásení (niekedy po polhodine, niekedy po troch až štyroch hodinách) vždy zahltil systém. Medzi procesmi sa objavil jeden alebo niekoľko bežiacich "zombíkov" kioexec a tie zahltili systém až do 98 %. Na plynulosť práce servera to kupodivu veľký efekt nemalo a ostatní užívatelia mohli pracovať, spomalenie bolo iba malé. Ale štvalo ma to, že tento problém mal len ten jeden užívateľ a u ostatných som danú nestabilitu nepozoroval
Čo bolo horšie, že po odstrelení procesov sa niekedy stalo, že sa samotné X na serveri začalo správať nestabilne a párkrát mi padlo. Rozhodol som sa, že tú chybu musím nájsť za každú cenu.
Po dôkladnom preskúmaní konfigurácie užívateľovho prostredia a porovnaním s mojím nastavením a nastavením iných užívateľov som nenašiel nijaký možný zdroj problémov, proste mal všetko nastavené, ako má byť. Prestával som už tomu rozumieť, a tak som ešte skúsil urobiť fsck na jeho termináli. Tiež bez efektu, problém sa po určitom čase dostavil opäť, a opäť u toho istého užívateľa.
Nakoniec som ešte skúsil overiť parametre sieťovej vetvy terminálu LAN testerom. Výsledok bol prekvapujúci. Vodiče 7 a 8 boli zle nakrimpované, nemali kontakt a LED na testeri pri týchto vodičoch svietili polosvitom a dokonca spoločne. Evidentne vadná UTP koncovka! Čo je čudné, je to, že pri pingu so 100 opakovaniami nedošlo k nijakým vypadnutým paketom ...
Po odstrihnutí a prekrimpovaní problém zmizol bez stopy. Užívateľ si spokojne pracuje, systém ide spoľahlivo ako švajčiarske hodinky, "zombíkov" som od tých čias na serveri už nikdy nevidel.
Píšem toto iba preto, že málokto si uvedomí, aký veľký vplyv na stabilitu a spoľahlivosť systému má kvalita LAN. Veľa ľudí sieť berie tak, že alebo ide, alebo nejde, a rieši sa to až vtedy, ak nejaká stanica má zlé pripojenie a vôbec nebeží komunikácia. Stačí však aj takáto banalita, a z perfektne vyladeného spoľahlivého systému sa stane systém nestabilný a padajúci. Veľa IT problémov "medzi nebom a zemou", kde je človek schopný hľadať náhodnú, ale opakujúcu sa chybu vo všetkom možnom a aj tak ju nenájde, môže mať pôvod v parazitných signáloch naindukovaných do LAN, ktoré zanášajú náhodné chyby do komunikácie a môžu zmiasť a znestabilniť aj kvalitný a seriózne nastavený systém.
LAN má skutočne na stabilitu systémov väčší vplyv, ako som si doteraz myslel ...
Tiskni Sdílej: