Byla vydána nová verze 1.12.0 dynamického programovacího jazyka Julia (Wikipedie) určeného zejména pro vědecké výpočty. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v poznámkách k vydání. Aktualizována byla také dokumentace.
V Redisu byla nalezena a v upstreamu již opravena kritická zranitelnost CVE-2025-49844 s CVSS 10.0 (RCE, vzdálené spouštění kódu).
Ministr a vicepremiér pro digitalizaci Marian Jurečka dnes oznámil, že přijme rezignaci ředitele Digitální a informační agentury Martina Mesršmída, a to k 23. říjnu 2025. Mesršmíd nabídl svou funkci během minulého víkendu, kdy se DIA potýkala s problémy eDokladů, které některým občanům znepříjemnily využití možnosti prokázat se digitální občankou u volebních komisí při volbách do Poslanecké sněmovny.
Společnost Meta představila OpenZL. Jedná se o open source framework pro kompresi dat s ohledem na jejich formát. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Google postupně zpřístupňuje českým uživatelům Režim AI (AI Mode), tj. nový režim vyhledávání založený na umělé inteligenci. Režim AI nabízí pokročilé uvažování, multimodalitu a možnost prozkoumat jakékoliv téma do hloubky pomocí dodatečných dotazů a užitečných odkazů na weby.
Programovací jazyk Python byl vydán v nové major verzi 3.14.0. Podrobný přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Bylo oznámeno, že Qualcomm kupuje Arduino. Současně byla představena nová deska Arduino UNO Q se dvěma čipy: MPU Qualcomm Dragonwing QRB2210, na kterém může běžet Linux, a MCU STM32U585 a vývojové prostředí Arduino App Lab.
Multiplatformní open source voxelový herní engine Luanti byl vydán ve verzi 5.14.0. Podrobný přehled novinek v changelogu. Původně se jedná o Minecraftem inspirovaný Minetest v říjnu loňského roku přejmenovaný na Luanti.
Byla vydána nová stabilní verze 6.10 (YouTube) multiplatformního frameworku a GUI toolkitu Qt. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
contrast=-2
saturation=5
sharpness=20
rotate=90
video_bitrate=25000000
exposure_dynamic_framerate=1
exposure_metering_mode=1
S tímhle nastavením dává kamera dobrý obraz i v místnosti osvětlené jen jednou žárovkou pod stropem (lampička za mnou se nepočítá, ta jen kazí expozici):
Výkres a vyrenderované STL se dá stáhnout na mém serveru. Licence: můžete užít nekomerčně, při šíření uveďte autora (třeba odkazem na tenhle článek nebo přezdívkou: "Lyco").
Tiskni
Sdílej:
písmenka sou taky takový malinkatý vobrázky :D ;D
Jaký je tvůj koncept kamery?Jen držák na webkameru, na vršek monitoru. Bude to takový pevnější stojánek.
Blender ačkoliv je na 3D modelování docela ideální, tak na přesné rozměry moc ne
v blendru de dělat uplně přesně :O :O cos tam jakoby měl za problém udělat přesně?? :O :O
btw tinycad hele se ti možná muže hodit zapnout ;D
v blendru de dělat uplně přesně :O :O cos tam jakoby měl za problém udělat přesně?? :O :OMno, třeba včera jsem dělal díry na šroubky, které sice můžeš super přesně napozicovat, ale když je pak chceš dát do středu nějaké komponenty, tak už to není úplně triviální.
btw tinycad hele se ti možná muže hodit zapnout ;DNa to se podívám. Zapnul jsem zatím 3D Print Toolbox (umí vyrobit manifold z non-manifold) a Measureit. Taky používám boxcutter.
dát do středu nějaké komponenty
přepnu si z voběktovýho módu do editačního voznačim třeba všecky strany pěkně dokolečka tý součástky do který jakoby chci něco vyříznout máčknu shift + s a dám 'cursor to selected'
pak se zase jako přepnu do voběktovýho módu a voznačim si voběkt kterým chcem jakože řezat zase máčknu shift a s pozor změna dám 'selection to cursor' noa vybranej voběkt semi svým těžištěm/počátkem přestěhuje na souřadnici tamtoho 3d kurzoru :O ;D
hamouni/chudý lidi cose jim nechce platit za addon si jako mužou udělat remesh hele a pak řezat dotoho voběktu voxelizovanýho :O ;D jeto ale nenažraný a u děsně moc složitejch věcí z moc kostiček se dycky chvilku čeká na náhled ;D
přepnu si z voběktovýho módu do editačního voznačim třeba všecky strany pěkně dokolečka tý součástky do který jakoby chci něco vyříznout máčknu shift + s a dám 'cursor to selected'Chápu co myslíš a dělám to taky, ale funguje to imho jen s relativně jednoduchou geometrií. Na něco složitějšího chceš právě nějaký constraint solver, jinak se z toho zblázníš. Další věc je, že blender operuje nad meshema, takže i kdyby tam byl nějaký constraint solver, tak když mu řekneš že tohle má být takhle daleko od tohohle a tohle v tomhle uhlu takhle daleko od tohohle, tak ti hodí pár vertexů na tu pozici a vznikne z toho roztržená ne-euklidovská zmutovanost s obrácenýma normálama, která prochází sama sebou, místo aby to tu součástku upravilo tak jak by člověk intuitivně očekával od fyzického světa.
hamouni/chudý lidi cose jim nechce platit za addon si jako mužou udělat remesh hele a pak řezat dotoho voběktu voxelizovanýho :O ;D jeto ale nenažraný a u děsně moc složitejch věcí z moc kostiček se dycky chvilku čeká na náhled ;DTen boxcutter toho umí podstatně víc :) Já jsem to kopil jako bundle ještě s hardops.
ale funguje to imho jen s relativně jednoduchou geometrií
na řezání děr pro šroubky stačí ale :D ;D
Další věc je, že blender operuje nad meshema, takže i kdyby tam byl nějaký constraint solver, tak když mu řekneš že tohle má být takhle daleko od tohohle a tohle v tomhle uhlu takhle daleko od tohohle, tak ti hodí pár vertexů na tu pozici a vznikne z toho roztržená ne-euklidovská zmutovanost s obrácenýma normálama, která prochází sama sebou, místo aby to tu součástku upravilo tak jak by člověk intuitivně očekával od fyzického světa
blender fakt jako vobčas dělá jakože dost divný věci :D celkem dobrej postup je mit všecko co de z izolovanejch oběktů ane z jedný velikánský meshe protože tak mu jako celkem de zredukovat prostor na blbnutí nějaký :D ;D
taky se dá používat pythoní skriptovaní na hodně moc složitý chování ato jejich api hele je uplně supr třeba když koukneš co maj za zoufalství ve freecadu nebo jinejch ;D ;D
možný problémy bledneru jako nástroje na dělání technickýho malování vidim u modelování nějakejch složitějších věcí nebo u něčeho co nikdo eště předem neví jak to jako bude vypadat hotový a se ví že se to 100% bude v průběhu eště hrozně moc měnit :O :/ to už je fakt asi jako lepšejší nejdřiv všecko dělat v cadu a nakonec jenom v blenderu přimalovat estetiku. držák kamerky jak ho jako vyrobil lyco by vblendru imho šlo udělat uplně vpohodě když víš jak jako bude vypadat hotovej ale hodinkovej stroječek bych vtom třeba prototypovat nechtěla :D ;D
Tiež som sa chcel pohrať s kamerou a raspberry pi, ale nedokázal som nikde nájsť senzor rozumnej veľkosti. Kľudne by som zaplatil pár stoviek € za senzor veľkosti APS-C, na ktorý by sa dal namontovať normálny objektív a nemal by pritom šialený crop.
Clona je súčasťou objektívu, na ňu nepotrebujem fotoaparát ;) Uzávierka by mi omnoho viac vyhovovala softvérová, kde sa nemá čo pokaziť povedzme pri dlhých timelapsoch. Hlavne by som ale chcel video v RAW-e so spracovaním v reálnom čase v GPU bez nejakej hnusnej kompresie, alebo odstraňovania šumu, alebo čo všetky tieto fotoaparáty robia implicitne pri videu a nedá sa to vypnúť.
To je tak snímač veľkosti poštovej známky so šialeným crop faktorom. Parametre sú dosť katastrofálne. Na také hranie sa v noci má vysoký šum. Na videokonferencie namontujem normálny objektív a musím to dať kilometer pred seba, aby zo mňa nebolo vidieť len oko pretože šialený crop. Jednoducho ten snmač má asi takú veľkosť a parametre, ako snímače v mobile.
Tohle je mimochodem fail v UI: při zakládání blogu nikde není volba na upload obrázků, upřímně jsem nechápal jak ostatní autoři dostali obrázky na server.https://github.com/Bystroushaak/abclinuxuapi/tree/master/bin
já myslel že trolling
tady to jako děsně splívá dohoromady :O ;D
kdybych se třeba jako ptala proč natom černým monitoru předtim focením nikdo neutřel prach když jakoby hnedka vtom regálku zatebou vidim prachovku jeto trolling nebo ne?? :O :O :D ;D