Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska.
Poslední aktualizací začal model GPT-4o uživatelům příliš podlézat. OpenAI jej tak vrátila k předchozí verzi.
Google Chrome 136 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 136.0.7103.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 8 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Nejde mi na rozum proč v právní společnosti se dělá rozdíl v majetku mezi politickou stranou, sportovním klubem, církví ...
Jistě si pamatujete na 90tá léta, kdy například při vyrovnání dluhů měly přednost banky? Proč? No protože měly na lobbing v parlamentu.
I definice Majetek, jehož původním vlastníkem byly církve, je vágní. Kdybych to vzal doslova, tak by nedostala téměř nic, protože, když cestuji po památkách, tak zpravidla prvními majiteli byli mecenáši, kteří do staveb investovali. U pozemků ani nemluvě, neboť je zpravidla někdo posmrtně převáděl na církev.
Nejde mi na rozum proč v právní společnosti se dělá rozdíl v majetku mezi politickou stranou, sportovním klubem, církví ...
Pokud mě paměť neklame tak v tomhle konkrétním případě jde o trochu zvláštní případ. Myslím, že to bylo +/- tak, že se politici nemohli shodnout jestli církvím vrátit || nasrat a tak byl na poslední chvíli v rámci lidové tvořivosti poslanců vymyšlen tento "blokační paragraf".
I definice Majetek, jehož původním vlastníkem byly církve, je vágní. Kdybych to vzal doslova, tak by nedostala téměř nic, protože, když cestuji po památkách, tak zpravidla prvními majiteli byli mecenáši, kteří do staveb investovali. U pozemků ani nemluvě, neboť je zpravidla někdo posmrtně převáděl na církev.
Kdybys to bral takhle tak je původním vlastníkem poloviny Moravy Kopčem s Veverčákem. Myslím, že všichni ví, jak to zákonodárce myslel.
can. 1518 CIC/1917 o tom, že jedině papež je vrchním vlastníkem katolického majetku. Jinak dokázala využít svých lobistických vlivů na zpomalení předávání majetků a poté neuznat druhou reformu z roku 1946. Mezitím stát v roce 1926 vydal zákon o platech církevních pracovníků. Považoval je tudíž za své ???. Církev dle mne vyžaduje i majetek zabavený kolaborantům ( kláštery )v roce 1945 církevní Benešovi dekrety. Po roce 1946 ( druhá reforma )jim mělo zbýt něco přes 5 000 Ha. Jinak že nároky dnešních církví jsou mirně řečeno mesmyslné dokladují údaje první pozemkové reformy
V historických zemích Koruny vlastnily české církevní právnické osoby před rokem 1918 celkem 234 119 ha půdy, z toho 103 895 ha v Čechách a 130 824 ha na Moravě a ve Slezsku. Pozemková reforma se dotkla nemovitého vlastnictví zhruba 40 katolických církevních právnických osob na území někdejšího Království českého a 20 na Moravě a ve Slezsku. Realizací pozemkové reformy došlo po roce 1919 k převodu „na nové nabyvatele v Čechách 25 837 ha, tj. 25% církevní půdy, na Moravě 11 138 ha, tj. 8,5% církevní půdy, celkem 36 975 ha, tj. 16% církevní půdy.Za údaje děkuji p. Václav Valeš A nakonec, již se k tématu nehodlám vracet, vytrženo z agumentace TOP09.
Od původního církevního majetku se odečetl současný majetek církví a ten, který nepožadují. Výsledek: 261 tisíc hektarůVýsledek 60 000 Ha nad stav po první reformě, 250 000 ha na 1946, jasný podvod.
A nakonec, již se k tématu nehodlám vracet, vytrženo z agumentace TOP09.Zajímavé, jak se z majetku (což je vše movité a nemovité), stane pouze půda. Jasný faul.Od původního církevního majetku se odečetl současný majetek církví a ten, který nepožadují. Výsledek: 261 tisíc hektarůVýsledek 60 000 Ha nad stav po první reformě, 250 000 ha na 1946, jasný podvod.
A to není diskriminace, ale názor veřejnosti.To je jako myšleno vážně?
Říká se: Cesta do pekel je dlážděna dobrými úmysly. A to je pesně tento případ. Restituce totiž daly developerským společnostem klíč k pozemkům, na které by jinak neměly šanci dosáhnout.Mohu vědět, jak by neexistence církevních restitucí zabránila developerům přístup k těmto pozemkům?
Pokud jde o studium za minulého režimu. Je vidět že nevíš o čem mluvíš. Já papírově sice v pionýru byl,...připosraných, než samotné strany.Jenže zase bohatě kvetla tlačenka a omezení pro špatný třídní původ tu byla stále. Sestřenice takle ostrouhala na FAMU, protože děda měl krámek s textilem a přednost dostali ti s větší tlačenkou - zjištěno po listopadu.
Svazáky, pořád někdo za něco jebal. Na VŠ byli šťastní jak blechy, že mají chlapy co chtějí dělat učitele. A přístup ke vzdělání? Kdo chtěl, ten měl.Přes známé nebo úplatky bez ohledu na vlastní schopnosti. Nepřijde mi to jako správné (ano, oboje tu je i dnes, ale to platí jen pro ty neschopné a schopný za to obvykle není bit).
Cenzura? V oficiálním tisku nejspíš ano. Ovšem když se podíváte do dnešních novin, tak zjistíte, že nebyla až tak od věci. Protože k pravdivým informacím se v té hromadě hnoje dnes stejně nedostanete.Nemyslíte, že by mělo být na konzumentu, co si z toho vybere než aby to za nás dělal osvícený cenzor?
je podle Tebe tedy pravda, že pokud nejde odčinit křivdu zcela, tak se nemá odčiňovat vůbec?
Jenže u restitucí jde o něco jiného. Restituce byly původně zamýšleny jako částečná náprava některých křivd. Prostě proto, že úplná náprava všech křivd nebyla možná. Původně se měly vztahovat jen na fyzické osoby k únoru 1948, jenže potom se bohužel tento rozsah rozšířil.
A opět nechápu to bohužel - sebral to stát? Sebral. Pokud někdo poškodil něčí právo, tak by snad měl škodu nahradit, ne?
Stát jsou občané, takže by v konečném důsledku občané zaplatili za komunistickou krádež.
A nebo popíráš právo vlastnit u právnických osob?
Nepopírám, ale po 40 letech je technicky problematické definovat nástupce právnických osob. Mimochodem, pamatuji se, že po listopadu 1989 prohlásil kardinál Tomášek, že církev žádný majetek vracet nechce. Klame mě paměť nebo je to fakt?
KLDR má v nazvu mnohé, se skutečností ovšem nesouvisející.
Díky KSČ v čele to byl komunismus a totalita.
Stát je nejhorší hospodář a nezáleží na státním zřízení.
Nikdo neví nic o akciovkách, ale ze dne na den se z nich stanou správní akcionáři a to včetně neschopného vedení.
Dle mého zájmem státu nemá být provozovat ve vlastní režii, ale je jeho zájmem, aby tu byl průmysl s vyšší přidanou hodnotou a zaměstnanost. Z tohoto pohledu provoz hutí, i když v cizím vlastnictví za symbolickou cenu dává smysl nebo mi něco uniká?
IMO motáte všechno dohromady a skáčete od tématu k tématu.
Popořadě - to je jedno, že jaro teda byla jiná změna než trend - byla možná změna jinak? ano/ne. Dle mého Sověti dokázali, že nikoli - oni určili, kdo bude pokračovat.
Proč myslíte, že důsledkem množení byla Husákova vláda? Nepletem si příčinu a následek? Více viz graf z ČSÚ. "Husákovy" děti byly důsledkem babyboomu okolo války. Podle vaší argumentace by nejlepší vládou byl nacismus - viz porodnost během okupace!
Masová výstavba bytů přišla s babyboomem, nikoli naopak. Nebo snad centrální plánovači, co nebyli schopni odhadnout snad ani spotřebu toaletního papíru, najednou byli schopni naplánovat potřebnou výstavbu? BTW, moji rodiče si 2 děti pořídili navzdory bydlení u matčiných rodičů ve 2+1. A až pak získali svůj byt a to jen díky práci v nové fabrice, kde jako "benefit" nabízeli byty, nikoli proto, že stát se chtěl postarat o mladou rodinu s dětmi.
Je těžké hodnotit jejich činy. V rámci nouze mnozí dokázali neuvěřitelné, ale centrální plánování se projevovalo v plné kráse v případě problémů, havárií nebo velkých děl. Např. stavba Temelína nebo Gabčíkovo-Nagymaros způsobila nedostatek cementu v celé zemi, vyhoření Harmaneckých papíren a nedostatečná výroba způsobila nedostatek toaleťáku, nevypravený vlak s banány v pátek způsobil nedostatek banánu před vánocemi atd. apod.
K tomu fízlování - vzpomněl jsem si na jeden díl z historie.cz ohledně sportu, jak STB hlídala po 68 zápasy se Sověty. Jak zatočili z hokejistami v 1950. Atd. To je důkaz čeho? Nedostatečné uvědomělosti a nadšení sportovců ze "socialismu"?
Ale jinak komunisti u moci chtěli jen naše dobro a blaho a lidi byli vlastně trestáni jen za svou nevědomost toho, že se vlastně mají dobře!
Jinak podle vás web http://www.totalita.cz/ lže?
Tchyně vyprávělaNo a já jsem v tom žil. Normálně jsem chodil do práce a nějak moc jsem nevěděl, že by se něco někde moc dělo. A jako Brno nebylo zase tak malé, abychom o něčem nevěděli. A trochu demagogie z tvé strany ne? Banány, toaleťák a ostatní zboží bylo po roce 1985 nedostatkové, ale bylo. Aspoň nebylo feťáků, bezďáků apod. Nikdo neumíral hlady protože mu někdo řekl :táhni na nic nemáš nárok. Nebyl to sice žádný luxus, ale věřím, že kdyby strana povolila lidem podnikat a jezdit ven tak jsou zde dodnes. A to co je dnes? Tunely kam se podíváš ... já nic já jsem jen měl špatný podnikatelský záměr ... já nic nemám všechno patří ženě a dceři. No takto asi ne.
No to ale nema nic spolecneho s moralnim profilem??!!Jakože vnější chování člověka nevypovídá o jeho morálním profilu? Já osobně si myslím, že vypovídá.
Tam si spis Nohavica nabehl na vidle sam, podle meho nazoru.Já Nohavicu nehájím, mám ho rád jako písničkáře, takže bych ani neuměl být nestranný. Ale Hutkovým útokem jsem se chvilku zabýval a ať se na to dívám, jak se na to dívám, tak mi to stále připadá ubohé. Takže bych to s tím morálním profilem až tak nepřeháněl.
Takze bych to s moralnim profilem Nohavici neprahanel.Dosud jsme se bavili o morálním profilu Hutky. Takže mám pocit, že skáčeš od jednoho tématu k druhému. Morální profil přece není o tom komu jsem schopný něco udělat, ale co jsem schopný udělat.
Feťáci byli taky, jen se o tom nepsaloKde jsi na tom byl? Byly nějaké partičky, které se s dnešními nedají ani srovnávat (tehdy tak akorát prášky a nějaký ten toluen a možná perník, ale většina z nich seděla pro příživu a krádeže)
pracovních lágrechty byly jen do roku 1954 a to jsem nezažil, pak již tyto lágry nebyly.
Problém s cigány vyrobili komančovéprávě, že oni tehdy měli práci a aspoň se nějak snažili a (to vybylování Chánov apod. začalo až po r1990)
Dneska tunelyje to problém lidí podnikatelů, prostě lidí
Jo a komančové jen ožebračili celý stát měnovou reformou, jinak žádný tunelopět před rokem 1960
Někde sem zahlédl studii, že ta ekonomika už to měla stejně nahnutýpodívej se na národní rozpočty apod. kdy a jak byl náš rozpočet přebytkový a kdy to šlo do prdele
Mlíko v pytlikuMléko bylo jak v pytlíku tak i v lahvích a nevím o tom, že by kyslo, bylo to prostě mléko, nebyla to ta dnešní bílá sračka co nejde ani pít.
jaký exodus nastal z NDR?exodus ano, hromadný útěk na ambasádu zde v CZ, ale Německo bylo jiné než my, tam bylo cestování omezeno daleko více než u nás a tak se ani nedivím.
Kde jsi na tom byl? Byly nějaké partičky, které se s dnešními nedají ani srovnávat (tehdy tak akorát prášky a nějaký ten toluen a možná perník, ale většina z nich seděla pro příživu a krádeže)Tak byli nebo nebyli? Nebo pro vás "nebyli" znamená "bylo jich málo"?
ty byly jen do roku 1954 a to jsem nezažil, pak již tyto lágry nebyly.Takže je to omluvitelné? BTW, podle wiki to bylo nejpozději v roce 1961. Ale co, oni si to určitě zasloužili, co?
Nový byt výměnou za vybydlený bylo veřejné tajemství. Jinak citace z jedné diplomky:Problém s cigány vyrobili komančovéprávě, že oni tehdy měli práci a aspoň se nějak snažili a (to vybylování Chánov apod. začalo až po r1990)
Od počátku 70. let se změnila forma asimilace, od této doby se mluví spíše o integraci. Začlenění Romů mezi většinovou společnost mělo probíhat pomocí materiálních a sociálních výhod. Podle tohoto plánu jim byly přednostně přidělovány byty nebo zvyšovány sociální dávky.
A práci měli jen proto, že i kopáčům se platilo hodně.
Odpověď opět nechápu. To jako režim v 80. létech se distancoval od hrůz z dob dřívějších či co? Vždyť to neudělali ani současní komanči.Jo a komančové jen ožebračili celý stát měnovou reformou, jinak žádný tunelopět před rokem 1960
A to je argument pro co? Že to bylo dlouhodobě udržitelné či dokonce se to lepšilo? Naopak, zrychloval se rozdíl mezi vyspělým světem a RVHP a je jedno, o kolik více oceli nebo másla sme vyprodukovali.Někde sem zahlédl studii, že ta ekonomika už to měla stejně nahnutýpodívej se na národní rozpočty apod. kdy a jak byl náš rozpočet přebytkový a kdy to šlo do prdele
Mléko bylo jak v pytlíku tak i v lahvích a nevím o tom, že by kyslo, bylo to prostě mléko, nebyla to ta dnešní bílá sračka co nejde ani pít.Jistě, mlíko bylo půl dne mimo chlaďák (válelo se plastových přepravkách), ale jinak nekyslo. Teď ještě tu o kašpárkovi. Lahvový bylo, to bylo dobrý. Jen třeba u nás na sídlišti málokdy.
Sice sem byl "malej", ale proč mám pocit, že si toho pamatuji o dost více?
Brát diskuzní pořad typu historie.cs (sic!) jako objektivní zdroj informací o minulosti. No. Proti gustu..Jistě máte lepší, tak sem s tím. A nevšiml jsem si, že by někdo z pamětníků rozporoval zásadní věci, co tam tvrdili. STB u hokeje, procesy, perzekuce aj.
Proč bylo za komančů tak jak bylo je na delší debatu a je k tomu vědět víc než to, co ti nabídne oficiální propaganda. USA a státy Západní Evropy nám nikdy nic nedaly zadarmo. Všechno šlo za tvrdou valutu. Kdyby u nás za socíku byly uspokojovány především takové potřeby, jako že lidi chtějí žrát banány každý den v roce, tak bychom byli ve stejné prdeli, jako bylo tehdy Polsko. Tam bys teprve viděl jak vypadala bída.Jistě, jsem si toho vědom. Nebo Západ měl dotovat svého nepřítele? Samozřejmě, máme tu mech, k čemu toleták, že? BTW, linka na toaleťák se dovezla, nikoli zde vyrobila. Taková byla úžasná ekonomika RVHP...
Ano tunely nejsou problém demokracie. Víš co říkal Kryl těsně po listopadu 89? Demokracii je třeba hlídat! Protože ji lze velice snadno zneužít. A přesně to se tady stalo. Ti co volali po tom aby byly provedeny příslušné změny nejprve v právním řádu a teprve pak se přistoupilo k privatizaci, byli osočováni jako kryptokomunisté, nepřátelé demokracie a podobně. A zblbnutý dav to baštil i s navijákem. Hlavně honem honem urvat co se dá, než se někdo vzpamatuje!...Ano, tady máte pravdu, ale to z komunismu neudělá lepší režim než byl. Máte možnost se proti tomu vzbouřit, demonstrovat, mluvit o tom, připomínat, udělat z toho divadlo, založit opoziční stranu, burcovat a stát k vám v noci nevtrhne a nedá vám to sežrat. Stále ten rozdíl nevidíte? BTW, odkud myslíte, že se tihle zloději vzali? Spousta z nich to byli ti hodní komunisti.
BTW, odkud myslíte, že se tihle zloději vzali? Spousta z nich to byli ti hodní komunisti.
Spousta z nich komunisty nikdy nebyla. Máme tady jedno hluboce pravdivé přísloví: "Příležitost dělá zloděje". Proto si nedělám iluze o jakémkoliv "revolučním" řešení, které vy nabízíte jako možnost. Taková řešení jsou totiž od demokracie na hony vzdálená!
Mimochodem. Vy jste ještě neměl tu čest, že by se vás někdo snažil koupit? Děje se tak zcela nenápadně - tím že vám nabídnou provizi z prodeje. Vy si říkáte. Proč ne? Stejně bychom to u nich koupili za tu cenu tak jako tak. Proč z toho tedy nemít něco i pro sebe?
Schválně by mě zajímalo, jestli se tady našel někdo, kdo měl tu příležitost a takovou nabídku odmítl s tím, že v takovém případě ať tedy nabídnou o tuto provizi nižší kupní cenu. Silně pochybuji.
Mě vadí, absence počáteční premisy - a to že žádnou nápravu nelze realizovat, aniž by byl někdo znevýhodněn.Jinými slovy: když nemůžu odčinit úplně všechny křivdy, neodčiním radši nic. Zastával byste tento názor, i když byste nebyl na straně těch, co mají křivdy napravovat, ale těch, kterým bylo ukřivděno?
Copak není jedním ze základních kamenů demokracie rovnost před zákonem? Tzn. že všichni by měli mít podmínky stejnéKdyby vsichni meli podminky stejne, tak se o zadnych cirkevnich restitucich neuvazuje. Systematicke restituce se AFAIK tykaly pouze fyzickych osob, cirkve jsou jedine pravnicke osoby, ktere si asi prosadi plosne restituce.
Názor veřejnosti je to, že by neměly být žádné restituceTo bychom ale pak nežili v právním státě.
neměly by být vypláceny prachy kněžím a hodnostářům.To si myslím taky a je to samozřejmě v plánu.
uvidíme snad ústavní soud rozhodne jinak.To těžko, když názor ústavního soudu je, že majetek měl už být vrácen a současný stav je protiústavní. Jen s tím bohužel ústavní soud nemůže nic dělat.
Církev by měla dokázat co bylo její před rokem 1948 a z jakých zdrojů to získala a zda to neodporovalo dobrým mravům.Proč? A i kdyby, podle mravů jaké doby byste nabytí majetku posuzoval?
protože během působení křesťanství a církve se z tlupy kočujících germánů z Evropy stala nejrozvinutější civilizace na světě - a to i co se týče lidských práv, těžko mohu hodnotit působení církve jinak, než pozitivně.
Nejsem v této oblasti moc velký odborník, ale není to tak, že největší rozvoj západní civilizace (19. a 20. století) nastal současně s tím, jak vliv církve upadal?
20. je kontroverznější: Evropa vyprodukovala dvě nejničivější války v dějinách
Když měla církev velký vliv, tak se možná válčilo víc než ve 20. století.
Akcelerace začala proto, protože pro ni byly vhodné podmínky - a ty byly nastavené právě tím, jaká byla v tu dobu společnost, státní zřízení, zdali byly svobodné podmínky pro dělání vědy, tím, jak bylo organiziované školství, jak byla výkonná ekonomika, aby se mohli vědci uživit atd...
S tím souhlasím a právě proto vidím slábnutí církve jako pozitivní faktor. Není jednoduché vědecky pracovat, když za "nesprávný" vědecký názor můžou člověka upálit jako kacíře.
Kolik válečných konfliktů během celého středověku a novověku na českém území bylo pro civilní obyvatelstvo tolik devastující, jako první a druhá světová válka.
Je otázka, jak definovat míru devastace. WWI byla devastující pro vojáky na frontě, ale pro ostatní obyvatele na našem území to tak hrozné nebylo. I když na konci války se projevovaly problémy se zásobováním. Mnohdy jde o shodu okolností - WWI byla velký masakr, protože se prudce navýšily možnosti obrany (kulomet), přičemž možnosti útoku zůstaly téměř nezměněné.
Naopak v oslavovaném 19. a 20. století byly nejprve napoleonské války, pak Rakousko-Pruská válka (oproti ostatním konfliktům pravda trochu epizodní: u hradce králové se bitvy účastnilo jen půl milionu lidí!),
Zrovna 2. polovina 19. století mi přijde velmi poklidná. Od prusko-rakouské války (1866) byl na našem území mír až do roku 1914, v Evropě pak od roku 1871. Přičemž bitvy sice byly krvavé, ale válka byla rychlá a krátká.
A koho prosím upálili za nesprávný vědecký názor? (malá nápověda, Giordáno Bruno to rozhodně nebyl , toho upálili za teologické názory, především za panteismus. Ne, že bych to schvaloval, ale "komunistická" interpretace, že to bylo za heliocentrismus, je dosti mylná: to dokazuje i fakt, že autor hypotézy - Koperník - neměl díky svojí hypotéze naprosto žádné problémy.)
Tak to jsem se spletl, nicméně upalování za teologický názor také není nic pěkného.
Druhá světová nebyla tak devastující, jen kvůli kulometu.
Zjevně má být první, nikoliv druhá.
Byla to první válka v dějinách, která byla vedena jako "totální", tzn. kde to, že je válka, pocítili všichni obyvatelé, nikoli pouze Ti, kteří byly ve "válečné zóně".
Jak pocítili lidé na území dnešní ČR WWI? Mladí muži odešli na frontu a postupem času narůstaly problémy se zásobováním, ale to se nepochybně dělo i v jiných válkách.
Ve WWII tento nepoměr už nebyl a dopadla ještě katastrofálněji - protože v ní tu ideu dovedli k dokonalosti.
Jenže stačilo málo a mohlo to být jinak. Během WWI se ve Francii bojovalo přes čtyři roky a ztráty šly do milionů. Ve WWII padla Francie za pár týdnů s nesrovnatelně nižšími ztrátami. Kdyby nacisté zvolili trochu mírnější přístup k obyvatelstvu v SSSR, tak mohli rychle vyhrát s malými ztrátami.
Ehm, v které válce do té doby rukovalo 70% populace (v branném věku)? V které válce do té doby bylo nucené nasazení na válečný průmysl (skoro půl milionu lidí jen v RU) atd...
To je dáno okolnostmi. Dříve nebylo možné mobilizovat do války takové množství lidí, protože ti by potom chyběli v zemědělství a obyvatelstvo by záhy pomřelo hlady.
V každém případě mi todle kdyby to v tomto případě přijde hodně absurdní: kdyby Hitler tak jak píšeš vyhrál a následně zlikvidovat všechny židy v Evropě, slovany odvlekl na Sibiř atd.... jak měl v plánu, jistě bychom čtyřicátá léta hodnotili o mnoho kladněji
Samozřejmě jsou to jen spekulace. Hitler by vyhrál, kdyby byl větší pragmatik a menší fanatik. Z čehož vyplývá, že v takovém případě by tolik nevraždil a pouze vytvořil evropskou unii pod německou taktovkou.
To není dáno okolnostmi - WW jsou opravdu výjimečné i na 19. a 20. století: totálním zapojením celé společnosti do války.
Opakuji, že dříve se do války nemohla zapojit celá společnost z prostého důvodu - neměl by kdo pracovat na poli a nebylo by co jíst. To umožnil až technický pokrok.
Např. rakouskopruská válka o pár desítek let dříve (tzn. v podstatě se srovnatelným hospodářstvím) vázala odhadem kolem jednoho procenta obyvatelstva.
To je zase jen shoda okolností. Ničivost války souvisí s její délkou. Shodou okolností byla válka v roce 1866 velmi krátká. Stejně tak mnoho nechybělo a Němci mohli v roce 1914 dojít do Paříže a nejspíš by tím válka skončila.
WWI byla první válka, kdy bylo v podstatě veškeré dění ve státě podřízeno tomu, že je válka
Pořád se točíme v kruhu. Během WWI proběhla konverze mírové výroby na válečnou, tj. továrna na jízdní kola začala vyrábět pušky. Dříve taková změna technicky nebyla možná, protože většina populace pracovala v zemědělství a tam žádná konverze na válečnou produkci proběhnout nemohla.
Není to shoda okolností: i Marie terezie mohla chtít pokračovat ve válce (byla vybojována prakticky pouze jedna vážnější bitva). Jenže tenkrát měli rozum a radši to stopli, než aby pokračovali v dalším boji, popř. se pokoušely do války zapojit další země (či spíše že ty další země měli rozum).
Zrovna Marie Terezie se účastnila dvou válek (Války o rakouské dědictví a Sedmiletá válka). Šlo o dlouhé a rozsáhlé konflikty na více kontinentech, takže rozhodně nešlo o žádnou idylku. Její otec válčil ještě víc.
Více? Kolik válečných konfliktů během celého středověku a novověku na českém území bylo pro civilní obyvatelstvo tolik devastující, jako první a druhá světová válka. Osobně mě napadá pouze doba po Moravském poli, husitství a 30.letá válka. Tři konflikty za necelých tisíc let. Ostatní války sice občas byly, ale to byly defakto "hraniční šarvátky".Nekteri autori (treba Steven Pinker: The Better Angels of Our Nature argumentuji, ze v pomeru k velikosti populace bylo 20. stoleti naopak jedno z nejklidnejsich v historii, akorat krvave udalosti 20. stoleti jsou vyrazne lepe dokumentovane (a celkova populace take byla vyrazne vetsi nez driv).
Církev se samozřejmě během středověku a i novověku chovala často kontroverzně: ale to se choval každý subjekt, na který ukážeš.Ano, to je pravda, například komunistická strana se chovala také velmi kontroverzně
restituce se zdaleka netýkají pozue katolíků, ale např. i židovské obceVím, ale ty ostatní církve v tom dělají, kolik, 10%? 20% Maximálně, afaik.
a Marx ve svém komunistickém manifestu morálku výslovně popíráNo počkat, Marxe jsem sice nečetl, ale tohle se mi nezdá. Marx nebyl Nietzsche.
Nejsem schopen si ale vybavit žádnou, o které by zároveň neplatilo, že to bylo konání v té době považované za normální a morální.Tak v tom případě bych doporučil se podívat na reformaci nebo Benedicta XIV (nikoli XVI). A vůbec, kritika církve rozhodně není až vynález moderní doby. Možná bereš morálku moc absolutně.
le v čem je konkrétně církevní "ideologie" amorální?Záleží na církvi. Já mám osobně pár výhrad proti katolické (koncept zodpovědnosti, výklad dějin, zpověď, vlastní neomylnost, dosti "kreativní" interpretace desatera,...), ale to je pochopitelně osobní názor. Jak říkám, morálka není zdaleka jen jedna, a to ani v jednom čase a jedné společnosti.
a z toho plyne co? Že bys jedné církvi chtěl majetek vrátit a jiné ne?Problem je v tom, ze katolicka cirkev mela podstatne jine postaveni nez ostatni cirkve - ostatni cirkve (na ceskem uzemi) byli v podstate od zacatku nezavisle obcanske organizace, katolicka cirkev byla po znacnou cast doby vyrazne propletena s feudalni statni moci (a treba po josefinskych reformach byla v podstate soucasti statni moci) a kolaborovala s ni. V zemich, kde stredovek koncil razne (treba ve Francii), byl take jeji majetek zabaven spolu s majetkem ostatnich reprezentantu predchoziho (nelegitimniho) rezimu. Takze co se tyce zabaveni majetku katolicke cirkve, tak komuniste po roce 1948 v podstate jen dohnali to, co se nezvladlo udelat roku 1918. Takze ano, vratit cirkvim jen ten majetek, ktery ziskali od doby, kdy doslo k jejich odluce od statu (ostatni cirkve - odloucene byly od zacatku, katolicka - jeste v podstate nedoslo).
morálka není jen jedna? A co to je vlastně morálka? IMHO pokud není jen jedna, pak to je čistě lidský konstrukt, kdy se pak nikdo nemůže na nikoho zlobit, že ho porušuje.Falesne dilema.
Co přinesla VFR?V prve rade samotny koncept rovnosti a lidskych a obcanskych prav, zruseni poddanstvi, radikalni omezeni moci 'starych struktur' (cirkve a slechty). Psane univerzalni pravo. Pravdepodobne dlouhodoby vliv na postupnou demokratizaci Evropy.
a pak Napoleona, kterej uvrhl do války celou EvropuPokud vim, tak tyto valky opakovane zacaly okolni monarchie ve snaze porazit revolucni Francii. On cely vzestup Napoleona byla primarne reakce na utoky od ostatnich monarchii, bez toho by se nejspis nikdy nestal cisarem a Francie by byla dal republikou.
a skončilo to opět v monarchii,Skoncilo to konstitucni monarchii (narozdil od absolutistickeho ancien regime), ktera navic nemela moc dlouheho trvani. Ta nevznikla z rozhodnuti francouzu, ale byla dosazena viteznymi monarchiemi po porazce Napoleona.
ukazuje, že předtím (a jelikož byly reformy zrušené, tak i potom) církev součást státní moci nebylaCirkev byla v ruzne mire soucasti mocenskeho establishmentu (spolu s panovnikem a slechtou) vicemene od zacatku stredoveku az do vzniku modernich sekularnich demokracii. Ze jedna slozka moci byla ve sporu s druhou neni zas tak neobvykle.
Jinak prosím nenazývej pobělohorskou dobu feudalismem, to už dávno o žádný feudalismus nešlo, v ČR šlo o naprosto klasickou centralistickou monarchii.Feudalismus neni nejlepsi slovo, to popisuje vztah mezi panovnikem a vazaly (slechtou), ja mel na mysli spis celkovou organizaci spolecnosti a vztah mezi vrchnosti a poddanymi (nevolnictvi a manorialismus), to bylo tady vicmene zruseno az 1848 (a finalne po roce 1918). Nejsem si presne jist, jaky vyraz se pro to pouziva, nicmene feudalismus ve volnejsim slova smyslu je pro to asi daleko vystiznejsi nez monarchie (coz muze klidne popisovat i ryze kapitalistickou spolecnost, akorat s autokratickym monarchou misto voleneho parlamentu a vlady v cele).
A prosím: já své tvrzení jsem dokládal argumentem (pokus Josefa o zapojení církve do establishmentu), na který jsi nikterak nereagoval, pouze dokolečka opakuješ to samé. Tak prosím příště o nějaký argument - ilustraci toho, jak církev byla zapojena do řízení státu, bez důkazu také umím "kdejakou blbinu"Ja se neomezoval jen na pobelohorske Cechy, ve stredoveke historii je samozrejme spousta takovych pripadu, za vsechny napr. korunovace kralu papezem (a s tim spojena ideologicka podpora). Co se tyce pobelohorske doby, tak tam napr. desatky ci vyhody spojene s vrchnostenskym postavenim cirkve na cirkevni pude. To sice neni 'zapojeni do rizeni statu' (coz je ale tva formulace). Nicmene to ukazuje, ze cirkev mela postaveni srovnatelne se slechtou a tedy z urciteho pohledu (viz nize) byla soucasti mocenskeho establishmentu (i kdyz nutne ne statu v uzsim slova smyslu, viz nize).
Já se proti tomu ohrazuji právě ale proto, že feudalismus evokuje společnost, kde moc je rozdělena mezi tři pilíře (král, šlechta, církev), přičemž pobělohorský stát byl absolutistická monarchie, kde vrchnost (ať už světská či církevní) byl velkovlastník půdy, ale na chod státu neměl v podstatě vliv.To zalezi na uhlu pohledu a pojeti toho, co je 'stat' a 'moc'. Pri 'pohledu zezhora' mas pravdu, pro panovnika v pobelohorske monarchii nebyla slechta mocenskym konkurentem. Pri 'pohledu zespoda' ale pro vetsinu populace byla slechta/vrchnost nekdo, kdo nad nima mel moc daleko presahujici ciste ekonomicke vztahy mezi najemcem a pronajimatelem, a tedy byla v mocenske pozici, ktera v modernim pojeti odpovida slozce statu. To je evidentni za nevolnictvi (do jeho josefinskeho zruseni), ale v mnoha bodech to pretrvalo i za poddanstvi. Protoze 'feudalismus' evokuje hierarchicky stratifikovanou spolecnost, ekonomicky zalozenou na poddanstvi (ci nevolnictvi) vuci slechte s rodovymi vysadami, pouzil jsem to spis 'nez monarchie', i kdyz to neni striktne presne.
- a z toho plyne co? Že bys jedné církvi chtěl majetek vrátit a jiné ne?To snad ani ne, jen jsem trochu chtěl uvést na pravou míru to tvrzení, že prý se restituce "zdaleka netýká jen katolíků". O majetkových vztazích ostatních církví toho bohužel moc nevím, takže nemůžu posoudit...
- tak si přečti komunistický manifest. Např. ke konci druhé kapitolyKoukám jak koukám, ale nic relevantního tam nevidim, no možná koukám blbě. Nicméně nepleteš si to s manifestem komunistické strany nebo s něčím jiným?
- a jako že reformace je amorální?Ne, tak jsem to nemyslel, chtěl jsem tím poukázat na nepravdivost tvrzení, že církev se podle tehdejších morálních standardů chovala správně. Kdyby tomu tak bylo, nebyly by žádné reformaci ani schizmata potřeba.
- Benedikta XIV pak vůbec nechápu, co je špatného na papeži, který se např. oficiálně vyslovil proti otroctví?Na tomto papeži toho bylo špatného velmi málo, kromě zmíněného otroctví například také sympatizoval s osvícenstvím, chtěl zavést řadu reforem, atd. Mně šlo ale o to, jak zareagoval zbytek církve - neposlouchali ho, jeho přání a snahy vědomě ignorovali a v podstatě čekali až zemře, aby si mohli dál vést svou.
co vím neexistuje žádný oficiální katolický výklad dějinFlejmovali jsem o tom v minulé diskusi o restitucích, mám na mysli zejména názory na ranou historii křesťanství.
Co je amorálního na zpovědi nechápu: za předpokladu, že existuje Bůh a že svěřil lidem právo být prostředníkem pro odpouštění hříchů, tak na tom snad nic špatného není, ne?Špatné na tom je dle mého názoru to, že podle katechismu by správný katolík měl ke zpovědi chodit pravidelně (je stanovena i doba) a bez zpovědi se např. nesmí účastnit některých svátostí. Důsledkem je, že zpověď je z hlediska katolické věrouky povinná - toto je pro mě nepřijatelné.
- morálka není jen jedna?Možná je, možná není. Jestli existuje jedna objektivní univerzální morálka je možné, ale zároveň to je taky zcela nepodstatné pro naši diskusi, protože pointa je v tom, že na morálku nikdo nemá patent, nikdo nemůže říct, že zná morálku tak jak má objektivně vypadat. Jinými slovy, jednotná/objektivní morálka buď neexistuje, anebo jo, ale stejně ji neznáme, nemáme možnost dokázat, že je taková a maková. Každý má na to svůj vlastní názor. A proto máš pravdu, že na ostatní se nemůžeš zlobit za porušování univerzální morálky, protože ti právěm namítnou, že na ni nemáš patent. Můžeš se na ně zlobit za porušování morálky své nebo morálky většiny společnosti. Můžeš taky vznášet argumenty a přesvědčovat, že tvá morálka má nějaké výhody, je nějak lepší. Ale to je tak celé.
Komunismus ale ruší věčné pravdy, ruší náboženství a mrav, místo aby je přetvořoval, odporuje tedy všem dosavadním dějepisným vývojůmje to obžaloba, ale té se následně přitaká. V jiných překladech je místo mrav použito slovo morálka. http://cs.wikisource.org/wiki/Komunistick%C3%BD_manifest/II._Prolet%C3%A1%C5%99_a_komunist%C3%A9 - Já samozřejmě netvrdím, že vždy bylo v církvi vše dobře. Ale zrovna schizma (a reformace, která na to reagovala) byl problém, vzniklý z toho, že církev dostala (a IMHO dobře plnila) státotvornou funkci, čímž získala moc, což přilákalo do jejího vedení lidi chtivé po moci. To ale není "specifická chyba" církve, to je stav vlastní každé vládnoucí organizace (viz naše vláda). Proto tvrdím, že církev jako taková ani v tu dobu nebyla v rozporu s morálkou, ani v té době církev jako taková nepolevila ze svých morálních zásad - akorát z nich slevili její představitelé. To pokládám za osobní selhání jednotlivých aktérů, protože systémové je to pouze natolik, nakolik je v organizaci mající moc nutné. A samotný fakt, že církev ve středověku působila státotvorně jako negativní nevidím. - ohledně Benedikta XIV, v tědle pontifgikátech se příliš nevyznám, ale po něm např. nastoupil Klement XIII, jehož velkým tématem pontifikátu byla obrana jezuitů. Co je na tom špatného? Jezuitié byly v té době nejvzdělanější kněží a tak proticírkevním frakcím vadili, nicméně za jejich odstraňováním byli i politické tlaky, např. v Urugai bránili místní indiány před vysídlením. Co teda konkrétně udělal Klement XIII špatně? - a proč je povinnost (tzn konstatování: pokud to neuděláš, je to špatně) amorální? Chápu, že se Ti nelíbí nebo je pro Tebe nepřijatelná, pro mě je také třeba nepřijatelné jíst žížaly. Ale co je na tom amorální? Pokud je katolická víra správná, tak opravdu nejít ke zpovědi je pro člověka špatné. V podstatě podobně, jako je špatné se neusmířit s někým, s kým seš rozhádanej. A to pravidlo jednou za rok jen říká, že jednou za rok nejít je špatně určitě. V podstatě generalizace nutného minima. - pokud se na někoho zlobíš stran porušování Tvé morálky (nebo morálky společnosti), tak implicitně předpokládáš, že Tvá morálka je lepší než jeho - jinak to je nekonzistentní postoj. Ale pak musí být kritérium, podle kterého lze určovat "kvalitu morálky", tzn. nějaká ideální morálka. Takže existence "objektivní morálky" je IMHO nutná pro to, aby vůbec dalo bavit o tom, zdali je něco správné nebo špatné. Jinak sice můžeme porovnávat činy s nějakými pravidly, ale nemáme žádný důvod to dělat, či dokonce vyžadovat dodržování těch pravidel.
- Manifest komunistické strany je IMHO ekvivalent pro komunistický manifest, používá se to co vím záměně.Nebo se pletu?Řekl bych, že to není to samý, manifest napsaný Marxem a Englesem je např. tady. Ale ani ten nanifest komunistický strany imho neodmítá jakoukoli morálku, pouze "mravné chování" á la 19. st. a dříve, čili něco, co v podstatě z náboženství vychází, alespoň tak to chápu.
- Proto tvrdím, že církev jako taková ani v tu dobu nebyla v rozporu s morálkou, ani v té době církev jako taková nepolevila ze svých morálních zásad - akorát z nich slevili její představitelé.Touhle argumentací bys ale mohl obhájit prakticky cokoli, co by udělala církev. Vždycky to bylo selhání jednotlivců, akorát někdy jich bylo víc, někdy míň. A i u těch komunistů by se takhle dalo obhájit velmi mnoho.
A samotný fakt, že církev ve středověku působila státotvorně jako negativní nevidím.To já teda rozhodně ano, protože to naprosto vylučuje náboženskou svobodu. Je to v podstatě střet zájmů.
ale po něm např. nastoupil Klement XIII, jehož velkým tématem pontifikátu byla obrana jezuitů.To je pravda. Na druhou stranu ovšem tento člověk byl, než se stal papežem, IIRC šéfem inkvizice (Římské pochopitelně), byl odpůrcem a nepřítelem papeže předchozího a velkým zastáncem cenzury. Přidával knihy osvícenců na Index. Což je další pro mě morálně nepřijatelná záležitost.
Ale co je na tom amorální? Pokud je katolická víra správná, tak opravdu nejít ke zpovědi je pro člověka špatné.Podobným způsobem bys mohl například říct, že na kanibalismu není nic amorálního. Teda z našeho hlediska sice ano, ale ty domorodé kmeny to považovali za morálně naprosto v pořádku.
pokud se na někoho zlobíš stran porušování Tvé morálky (nebo morálky společnosti), tak implicitně předpokládáš, že Tvá morálka je lepší než jeho - jinak to je nekonzistentní postoj.Jasně, to jsem nijak nerozporoval, naopak.
Ale pak musí být kritérium, podle kterého lze určovat "kvalitu morálky", tzn. nějaká ideální morálka.Kvalitu morálky může člověk určovat pouze podle sebe nebo podle subjetivních názoru ostatních nebo podle nějakých objektivních praktických důsledků (např. statistiky, to se ale dá vždy zpochybnit). Jestli existuje ideální morálka s tím nesouvisí, protože jak chceš použít kritérium, které neznáme?
Takže existence "objektivní morálky" je IMHO nutná pro to, aby vůbec dalo bavit o tom, zdali je něco správné nebo špatné.K čemu je diskuse o tom, co je univerzálně správné a špatné, když si stejně nemůžeš být jist, jestli jsi k něčemu došel, nebo ne? I když se nakrásně v takové diskusi s někým shodneš, stejně existuje možnost, že jste se prostě mýlili oba a o objektivní morálce stejně nevíte o nic víc než na začátku té diskuse.
Nicméně je obdivuhodné, jak za vším vidíš boj s náboženstvím.Jestli to je obdivuhodné nevím, ale především to není pravda. Vnímáš mě možná příliš bipolárně, nejsem frdrx. Nicméně rozhodně není pravda, že by komunisté chtěli úplně zrušit morálku. Vždyť celý koncept komunismu je založen na určitém principu solidarity a na křivdě způsobené "buržovazií". Bez nějakého konceptu morálky by celý ten manifest vůbec neměl smysl. Já s jejich konceptem morálky taky nesouhlasim, ale to neznamená, že žádný neměli.
Když někteří z představitelů církve kradou, ale oficiálně církev říká, nekraďte, není to vina církve.To je alibismus jako prase. Když se ta církev neřídí ani vlastními morálními pravidly, která všem vnucuje, tak to rozhodně její vina je.
Otázka je, jestli byla středověká společnost schopna fungovat bez státního náboženství.Ta otázka vůbec nesouvisí s tím, co jsem napsal. To, že to tak být "muselo" (což je mimochodem naprostá spekulace), neznamená, že to tak bylo správně. Já přece vůbec neříkal, že bych křesťanství něčím nahradil. Já říkal, že bylo morálně špatně, že bylo státním náboženstvím, a za tím si stojím a to nemůžeš nějak omluvit. To, že to byl třeba nevyhnutelný důsledek společenské situace, je možné, ale na moralitě toho systému to nic nemění.
Opět poukážu na VFR, k čemu osvícenství vedlo: největší válka za posledníh 200 let.To je zajímavé, jak u církve koukáš především na jejich myšlenky a to co řeknou a podle toho je soudíš, kdežto osvícenství soudíš především kvůli politickým důsledkům jejich činů, najednou jsou špatní, bez ohledu na filosofii.
Takže to, že byl proti osvícencům IMHO spíše ukazuje na to, že to byl moudrý člověk: dokázal nahlédnout, kam radikální osvícenské myšlenky vedou.No, to určitě. Osvícenské myšlenky totiž vedou až do dnešní doby. No možná ale, že kritické myšlení a demokracie ti přijdou jako špatné...
Jediná otázka je, zdali je správné vynucovat nečtení těch knih. To jistě nebylo, ale v té době to bylo považováno za normální.Jo, to je možné. V různých kulturách a v různých časech bylo/je morální ledacos
Zjisti si něco o konceptu přirozených lidských práv.Jasně, věci jako sobecký gen a podobně, ano, to do jisté míry funguje, ale nadruhou stranu z toho taky mohou plynout věci jako eugenika a naturalistický omyl. Na ideál morálky to rozhodně nestačí.
Když někteří z představitelů církve kradou, ale oficiálně církev říká, nekraďte, není to vina církve.To je alibismus jako prase. Když se ta církev neřídí ani vlastními morálními pravidly, která všem vnucuje, tak to rozhodně její vina je.
Tímto ale znectíte jakoukoli myšlenku. Všude a ve všem byli špatní lidé.
Takže když Berdychův gang tady dlouhou dobu kradl a v některých případech i vědomě, ale díky zastrašování/vydírání/uplacení beztrestně. Tak vlastně justice, jakožto organizace, je nesmyslná, že?
Někdy těžko můžete vystoupit proti mocnému zloději aniž by to nemělo dalekosáhlé důsledky. Pak si někteří myslí, že je lepší volit menší zlo. Viz Filip IV. Sličný a papeži.
BTW, někde jsem četl a zrovna jako na potvoru to nemohu najít, že církev, jakožto feudální pán, byla hlavně v německých zemích a okolí. Pro Francii a Španělsko toto neplatilo. Mělo to souvislost s historickým vývojem.
Taktéž je zajímavé, že mnohé kláštery a opatství vznikla na původně neúrodné půdě (obvykle bažiny), ale zřejmě díky možnosti zaměřit se na časově vzdálené cíle (opatem na takových místech se stávali obvykle schopní lidé a to opakovaně), byli schopni tu půdu zúrodnit a pak pro změnu byli na jedné z nejúrodnější půdě. Prý případ Walesu.
Tak vlastně justice, jakožto organizace, je nesmyslná, že?Cože? Kdes něco takovýho vzal?
Celý ten můj odstavec (ne jen tato věta) byl odpovědí na váš příspěvek ohledně chybě organizace, nikoli jedinců. Ostatní je mimo, spletl jsem si vlákno.Tak vlastně justice, jakožto organizace, je nesmyslná, že?Cože? Kdes něco takovýho vzal?![]()
Církev ve své době zřejmě byla potřeba (jakákoli - ateismus se nepěstoval a zrovna křesťanství byl dobrý spojovací prvek společnosti kvůli vzájemné pomoci). Údajně křesťanství bylo první, které mělo samaritánství v popisu práce. Tohle mám ze "zaujatého" zdroje, proto to "údajně".
Souhlas, sem pro odluku církve od státu.
Ale to, jakým způsobem se tak stane, si rozhodl stát, resp. vláda. Takže proč to církvi vyčítat? Oficiální postoj je, že vrátit majetek nechce (nedávno to měl zopakovat Duka). Jestli jsou zákulisní postoje jiné, tak sem s nimi.
Církev ve své době zřejmě byla potřeba (jakákoli - ateismus se nepěstoval a zrovna křesťanství byl dobrý spojovací prvek společnosti kvůli vzájemné pomoci).To je naprostá spekulace. Společnost mohla klidně vypadat úplně jinak, mohla klidně být bez církve, mohl se nosit ateismus nebo cokoli jinýho... Přijde mi, že argumentuješ tím, že "Tenkrát to tak bylo, a tudíž to nemohlo být jinak, a tudíž to tak bylo správně".
Údajně křesťanství bylo první, které mělo samaritánství v popisu práce. Tohle mám ze "zaujatého" zdroje, proto to "údajně".Křesťanství nemá "samaritánství" v popisu práce. To mají v popisu případné denominace, řády, atd. A první v tom rozhodně nejsou.
Ale to, jakým způsobem se tak stane, si rozhodl stát, resp. vláda. Takže proč to církvi vyčítat?Však já to taky nevyčítám církvi.
To vaše: "mohla vypadat úplně jinak" jsou ničím nepodložené kdyby. Ano, ryba mohla lítat. Ale nelítá. Ze všech možných "praryb" se nejvíce rozmnožila ta, co umí plavat. A tak selský rozum velí udělat závěr, že pro rybu je plavání vhodné.Nevím, proč na to soustředíš takovou pozornost. Vždyť přece o to vůbec nejde. Mně je naprosto jasný, že pro církev bylo výhodné zaujmout státní moc, podobně jako je pro rybu výhodné plavat. A že státní zřízení hnané silou náboženství bylo silnější než třeba demokracie. Já ale myslel, že se bavíme o morálce věci, ne o politické síle. Uvědom si totiž, že zaujmutí moci bylo pro katolickou církev stejně výhodné, jako pro komunisty v roce 48. Stejně tak bys mohl říct, že "dobové zkušenosti ukazují, že komunismus byla jediná volba". Je to docela zajímavá paralela, komunisté zabavili církevní majetek, nicméně o stovky až tisíce let před tím udělala tato církev to samé kulturám a nábožestvím před ní. Takže jestli chceš pozici církve "ospravedlnit" tím, že to bylo pro ně výhodné a že jiné způsoby organizace společnosti proti ní neobstály, v tom případě těžko můžeš něco namítat proti nástupu komunismu.
Nepochopil jsi argument: já tu nemluvím o výhodnosti pro církev, ale pro výhodnosti pro společnost.Církev byla tehdy pro společnost maximálně tak výhodná, jako je výhodný v dnešní době stát, protože tehdá zastávala v lecčems roli státu. A jsme zase zpět. Já osobně (coby křesťan, ač alternativec) jim krom toho mám také za zlé to, co udělali z křesťanství. Ale to už je zase úplně jiné téma...
Právě že u zaujmutí moci komunisty v 48 historie jasně ukázala, že společnost z toho nikterak neprofitovala, naopak na to těžce doplatila.Rozhodně bych se nerad zastával komunistů, nicméně z řady věcí v minulém režimu společnost profitovala. Přijde mi, že u směrů církvi nepřátelských vnímáš jen to špatné (komunismus, osvícenství a husitsví) a u církve naopak jen to dobré.
Vytýkat ji, že nezavedla demokracii, (...) mi přijde mimo.V tom případě jsi nepochopil můj argument, který komentoval restituce. Já nevytýkám církvi, že nezavedla demokracii. Já jsem konstatoval, že tenkrát demokracie a svoboda nebyla (ani náboženská), a tudíž by se nemělo její vlastnictví posuzovat, jako by to tak tenkrát bylo. Z tohoto pohledu je celkem lhostejné, jaké byly tehdá dobové názory na demokracii a jaké byly důvody k náboženské nesvobodě a monopolistické roli církvě, podstatné je to, že církev tuto roli zaujala. Čili logicky musí také počítat s možností, že ji jednoho dne ztratí. Nevidím tedy důvod, proč bychom ji za to měli odškodňovat, ona taky neodškodnila pohany a jiné.
Pokud tímto argumentem zpochybňujete církevní vlastnictví, musel byste úplně stejně zpochybnit jakékoli jiné vlastnictví pocházející z doby RU (např. chceš sebrat pozemky schwarzenberkovi?). To, co tvrdíš, je totální narušení právní jistoty:To je ale trochu posun - nejedna se o zabavovani majetku cirvi, ale o venovani majetku cirkvi. Pravni jistota byla uz pred sedesati lety neopravitelne narusena. Dnesni (a porevolucni) restituce a kompenzace s pravni jistotou nemaji nic spolecneho.
ono ta feudální společnost zas tak jednoduchá nebyla, že by v ní šlo ztotožnit církev a státTak jsem to nemyslel, nechtěl jsem je ztotožnit, psal jsem "v lecčems roli státu" a měl jsem tím na mysli zmiňované školství, zdravotnictví a další.
tak pokud se toho úkolu zhostila dobře, co je na tom špatného?To už jsem psal výše - je to střet zájmů, de facto to vylučuje náboženskou svobodu. Jinými slovy, na všechny služby, které místo státu zastává církev, je v takovém systému uvalena "ideologická daň".
Můj argument zní, že tehdejší režim nebyl špatný, protože byl nejlepší (nebo max), co v té době šlo.K tomu níže...
O nějakém propojení se státem, ze kterého církev těžila, se dá mluvit max do středověku.Církev se těšila z výhod, které plynuly z náboženské nesvobody (ie jejího monopolního postavení v náboženství), která trvala v podstatě až někdy do 19. století.
Pokud tímto argumentem zpochybňujete církevní vlastnictví, musel byste úplně stejně zpochybnit jakékoli jiné vlastnictví pocházející z doby RU (např. chceš sebrat pozemky schwarzenberkovi?).Ale jistě, celá řada případů vlastnictví z minulosti jsou pochybného charakteru, jasně, že se netýká zdaleka jen církve. Církve se ovšem týká restituce, která se snaží ze všech těch majetkových nepravostí, které se kdy staly, napravit právě tuto jednu, a navíc se to z minmálně 80% procent týká jedné organizace. Zajímavá selektivita.
A jaké konkrétní výhody požívala církev v pobělohorské době? Které vedly k ekonomické prosperitě?Kdykoli v té době církev přijímala nějaký majetek, je to kontroverzní, protože byla jediná povolená.
Byl jste proti vrácení majetku např. Swarzenberkům? Ti také (alespoň podle Vás) profitovali z "kolaborace s Habsburky"?Nevím, neznám historické pozadí toho majetku, možná bych proti byl...
Že by to bylo právě tím, že je mezi nimi ta jedna, kterou nemají lidé tak v oblibě?Tomu bych se nedivil - majetek církve je mezi všemi zmiňovanými subjekty zdaleka nejkontroverznější.
Nepochopil jsi argument: já tu nemluvím o výhodnosti pro církev, ale pro výhodnosti pro společnost. Právě že u zaujmutí moci komunisty v 48 historie jasně ukázala, že společnost z toho nikterak neprofitovala, naopak na to těžce doplatila. Ve středověku ale se ukázal feudalismus jako zdaleka nejvýkonnější státní zřízení.To je trochu v rozporu s tvou argumentaci tady. Budto rezimy hodnotim podle toho, jak zajisti osobni svobody, nebo podle toho, jak zajisti celkovy prospech spolecnosti. Pokud podle prvniho, tak proste stredoveke katolicke rezimy jsou srovnatelna (a v krutosti spis horsi) totalita jako komunisticke rezimy dvacateho stoleti. Pokud podle druheho kriteria, pak nelze opominout i nektere prospesne aspekty komunistickych diktatur (i kdyz celkove v CR vedla spis k ekonomickemu zaostani, je otazka, jaky by byl vyvoj treba v zaostalem Rusku, tam jeho industrializace probehla az necekane rychle; jine priklady jsou autoritarske rezimy v Asii, ktere casto rostou rychleji nez jejich demokratictejsi sousedi).
Kdyby to ale byly tak "kardinální" chyby, jak by mohla být evropská civilizace tak výkonná?
Kdy přesně začala být evropská civilizace výkonná? Ještě koncem 17. století stáli Turci u Vídně a Evropané měli co dělat, aby se ubránili. Teprve v 18. století začala Osmanská říše stagnovat a Evropa růst. Další příklad - teprve v 1. polovině 19. začalo být ve Středozemním moři bezpečno. Do té doby tam piráti ze severní Afriky ve velkém unášeli křesťany do otroctví.
Turci u Vídně dostali napráskáno
To je pravda, ale do té doby byli Turci ve ofenzívě.
Stagnace Osmanské říše začala už na konci 16 století
Wikipedie to vidí trochu jinak.
Vojenská vyspělost je pouze jedna z mnoha kritérií.
Vojenská vyspělost úzce souvisí s dalšími faktory, především vyspělostí ekonomiky, vědy a techniky.
Ostatní znaky, které patří k vyspělé civilizaci, překonala Euž daleko dříve. Např. lidská práva
Jaká lidská práva měli nevolníci v Evropě v 16. století?
schopnost kolonizace nových území
Osmanská říše také ovládala rozsáhlá území. Navíc evropská kolonizace původním obyvatelům nic hezkého nepřinesla.
Nicméně ve středověku měl poddaný dokonce i právo zažalovat vrchnost, že neplní své povinnosti. A ty povinnosti byly jasně dané ve smlouvě mezi vrchností a poddaným.
Tohle by mě docela zajímalo. Kde si o tom můžu přečíst nějaké detaily.
Samozřejmě, ne všude to fungovalo takto idilicky, ale už samotný fakt, že existoval takovýto koncept.
Ďábel je v detailu. Právo na papíře nemusí nic znamenat. Za socialismu měli lidé teoreticky spoustu práv, ale v praxi je komunisté nedodržovali. Nedovedu si představit, že nevolník poslal knížete do tepláků, protože kníže nedodržel smlouvu.
Přijde mi, že tady s l0gikem svádíte nějaký boj o čest církve, tvrdíte, že buď negativa nejsou, anebo když jsou, tak je vyvažujete dobrými skutky, ale proboha proč? Já nikdy netvrdil, že církev měla pouze negativa a osvícenství pouze pozitiva. Poukazoval jsem pouze na určitá negativa církve. Nebo si snad myslíš, že negativy se pozitiva ruší? Anebo že naopak pozitivy se ruší negativa? To ani náhodou, ani jedno.
Mno, katolická církev určitě není bez chyb nebo kostlivců, ale ty sou zrovna jinde, než kam směřuje zdejší kritika. Pak chápu, že se ti to tak jeví, ale naše chyba to není
No, zatím se tu (všeobecně) dlouhodobě pěstují pouze negativa a pozitiva se nepřiznávají. Výsledný obraz je pak pochopitelně dost pokřivený. A mně se to nelíbí, tak se snažím o nápravu.
A už jsem i vzpomněl, proč jsem psal o těch pozemcích - církev dost často si ty své pozemky sama zúrodnila a teď se tu řve, jak všechno všem nakradla a tak nemá na nic nárok. Docela zásadní rozdíl, ne?
No a to je ten problém - jakým způsobem získala a udržovala si to své společenské postavení?Hm, to bychom museli zajít hodně do minulosti. Vždyť to postavení průběžně měla už od Říma, kdy se křesťanství stalo státním náboženstvím. No každopádně způsob, jakým svoje postavení získala a udržovala může jeho legitimitě akorát pohoršit.
Za ŘŘ za to nemohla, to rozhodli císaři, nikoli církev.Aha, takže církev rozhodně nechtěla mít nějaké mocenské postavení, že, ale, co čert nechtěl, círsaři rozhodli, takže církev musela ač nerada moc přijmout
ale co chceš kritizovat na (až na výjimky) dobrovolné christianizaci Evropy, kde církev zachránila alespoň něco z kolabující římské kultury, fakt nechápu.až na výjimky... magická to formulace
kde církev zachránila alespoň něco z kolabující římské kultury, fakt nechápuA co zachránila? Já vím akorát o tom, že šli tvrdě proti existující kultuře, existujícímu náboženství a to víceméně kdekoli, kde ještě nebylo křesťanství. A to už od prvního století v průběhu dějin, v odlehlých částech světa dokonce podnes, takže díky tomu o mnohých původních kulturách a náboženstvích víme minimum. Znovu připomenu, i kdyby jejich nástup k moci byl zcela čistý a morálně bezchybný, stále mám problém s propojením náboženství a politiky, se zestátňováním náboženství tímto způsobem. Že provozovali charitu a podobně je hezké, jenže charita se dá provozovat i zcela nezávisle na náboženství, ono provozování náboženské charity má i své stinné stránky.
Co zachránila? No tak třeba univerzity vznikly z církevních škol, v raném středověku bylo až na výjimky jediné školství církevní, jediný, kdo opisoval knihy byly mniši v klášterech atd...
Jaká byla motivaci církve při poskytování vzdělání? Chtěli, aby lidé byli chytřejší a měli se lépe? Nebo to byla vzájemně výhodná spolupráce mezi církví a panovníkem? Panovník potřeboval, aby lidé měli aspoň nějaké základy a církev v tomto procesu indoktrinovala děti svou ideologií. Výhodné pro obě strany.
Co tehdejší biskupové chtěli těžko říct - určitě to někdo z nich chtěl, rozhodně nikdo netvrdí, že byli čistí jen lilie. Dosti bych ale pochyboval, že např. chtěli zavést křesťanství jako jediné náboženství silou (pronásledování křesťanů bylo v tu dobu ještě příliš čerstvé).Já bych o tom zas tak nepochyboval. Vem si třeba první koncil - Ano, byl sice svolán císařem, ale na doporučení synodu biskupů a samotného koncilu se účastnilo biskupů stovky. Účelem pak bylo vypořádat se s 'heretickými' učeními (Arianismus,...)... (což se samozřejmě nadále mlelo). Jasně že pro politiku to potřeboval hlavně císař (kterýmu byla teologie asi celkem ukradená), ale biskupové nevypadali, že by se bránili. Snahou o jednotnou doktrínu byla afaik i jejich cílem, což už v podstatě je politický cíl samo o sobě.
Dobrovolné to vždy nebylo, ale to bylo zpravidla rozhodnutím panovníků - zrovna polabští slované doplatili na výbobje západní evropy: chtěli si je podmanit a křesťanství používali jako nástroj.A jak moc byla církev proti? Jejich pohled na pohanství je imho dobře známý.
Co se týče tažení proti kulturám, tak bych Ti doporučoval se seznámit s nějakou nekomunistickou verzí dějin (např. Urugai bránili Jezuité místní indiány před vysídlením, což byl důvod, proč ve Španělsku a portugalsku zrušili jezuity)To je hezké, škoda, že to tak nebylo i v Evropě.
velká část indiánských jazyků z té oblasti je zachována právě díky působení misiíSouhlasim, že to je dobře, je ale taky potřeba vnímat, proč oni ty jazyky studovali, mělo to v zásadě jediný důvod: přeložit jim Bibli. Čili je to v podstatě vedlejší produkt christianizace. Ač v tomto případě nenásilné.
To, že máš problém s propojením náboženství a politiky prostě a jednoduše ukazuje, že s prominutím o tehdejší době a o tom, jak přemejšlel tehdejší člověk, nic nevíš.Ale vždyť to přece spolu nesouvisí. Pokud bych přijal tvoji premisu (něco málo přeci jen vím), tak bych tu dobu prostě zhodnotit nemohl, nemohl bych zhodnotit žádnou dobu, protože podle tehdejších norem to tak prostě bylo v pořádku. My ale můžeme hodnotit tehdejší dobu z našich hledisek, to je zcela přirozené. Jsem si jist, i ty to děláš, nebo jsi snad toho názoru, že tehdejší systém byl lepší a je potřeba se vrátit?
nemohl bych zhodnotit žádnou dobu, protože podle tehdejších norem to tak prostě bylo v pořádku. My ale můžeme hodnotit tehdejší dobu z našich hledisek, to je zcela přirozenéJo, tak o tom se pobav s historika, Ti totiž mají jiný názor. Hodnocení historie podle dnešních měřítek se považuje za velkou chybu. Protože takto bys mohl odsoudit naprosto každého - např. torturu považovali v té době všichni za naprosto normální způsob vyšetřování trestných činů. Znamená to, že jsou všichni morální zrůdy??? Dneska bych to řekl o každém, který by torturu obhajoval. Tehdy prostě nic lepšího bohužel neznaly a je třeba kladně hodnotit byť třeba jen snahu o stanovení pravidel pro torturu. Stejnětak dneska už víme o lepším zřízení než feudalismus a jsme toto zřízení schopni vybudovat a udržet. Tenkrát o ničem lepším nic feudalismus nevěděli a i kdyby věděli, tak by to nedokázali udržet (důkazy jsem udával). Proto tehdy byla naprosto legitimní činnost bránit feudalismus, jako je dnes legitimní bránit demokracii, zatímco dnes by bylo budování feudalismu nelegální. To, že bych tak mohl bránit libovolnou dobu pak není pravda, protože já pro to kladné hodnocení vyžaduji to, aby tehdejší společnost nebyla schopná ničeho lepšího. Což IMHO o feudalismu platí, ale už to např neplatí např. o komunismu, nacismu, ale třeba ani o VFR nebo absolutismu před VFR (v tu dobu úspěšně existovali či začínali svobodnější státní zřízení, např. konstituční Velká Británie nebo demokracie v USA).
Jistě - ti zachraňovali češtinu proto, aby do ní mohli přeložit Bibli.Nic takového jsem nenapsal. Napsal jsem to o indiánských jazycích někde v Uruguai, protože o nich to je pravda. O češtině pochopitelně ne.
Protože takto bys mohl odsoudit naprosto každého - např. torturu považovali v té době všichni za naprosto normální způsob vyšetřování trestných činů. Znamená to, že jsou všichni morální zrůdy?Ano, jestliže používali torturu, byly z mého hlediska morální zrůdy. Že společenská situace byla taková, to je pravda, ale to na věci nic nemění, nedá se tím jejich zrůdnost omluvit. Zrůdná byla tehdy víceméně celá společnost, jestliže torturu schvalovala. Já tě chápu a vím co máš na mysli - oni se pro tu torturu nerozhodli s plným vědomím, že to je špatné, že existuje lepší způsob, neznali třeba důvody proti tortuře. Ale to je neomlouvá, na moralitě jejich skutků to nic nemění. Je to dobrý argument k vysvětlení, proč se takových nemorálností dopoušetěli, objasňuje to jejich motivy, ale rozhodně je to neomlouvá.
To, že bych tak mohl bránit libovolnou dobu pak není pravda, protože já pro to kladné hodnocení vyžaduji to, aby tehdejší společnost nebyla schopná ničeho lepšího.Promiň, ale i přes znalosti, které evidentně máš, tohle prostě nemůžeš spolehlivě zhodnotit. Myslím, že žádný historik prostě nemá na to, aby mohl zhodnotit, co by se hypoteticky bývalo mohlo stát a co ne. To není možné. Historie byla, je a bude příliš dynamická, organická, příliš nepředvídatelná, než aby se dalo říct, co mohla nebo může udělat. Čili tvůj názor na to, čeho společnost v té které době byla nebo nebyla schopná, je z imho z velké části nevyhnutelně subjektivní.
Což IMHO o feudalismu platí, ale už to např neplatí např. o komunismu, nacismu, ale třeba ani o VFR nebo absolutismu před VFR.Sám jsi zmínil antické Řecko jako široko daleko nejliberálnější režim (s čímž jsem souhlasil, snad až na případné otrokářství), zároveň jsi někde myslimže psal, že církev zachraňovala Římské odkazy. Sečteno podtrženo: to je nekonzistentní. Oni evidentně věděli o možnosti lepšího systému.
a jak to víte? Vy jste s těmi Urugaiskými Jezuity snad mluvil? Nebo prostě protože je to jasné?Četl jsem to, už nevím bohužel teď kde. Je ale možné, že Uruguay je jakási světlá výjimka.
Kdyby to dělali čistě kvůli překladu Bible, těžko by kvůli tomu psali lingvistické analýzy těch jazyků.To klidně mohli. Překládat Bibli není tak triviální, to není jak nějaký Harry Potter.
Asi to nevíte, ale zrovna jezuité patří k církevní vědecké elitěJá to nerozporuju, neberu jim to. Ale nějak nevidím souvislost s diskusí...
Směšujete moralitu skutků a moralitu lidí. Ano tortura jako taková je špatná. Ale to ještě neznamená, že každý, kdo provádí torturu, je špatný člověk.Jestliže existuje společnost, ve které je velké (majoritní) množství lidí, kteří torturu provádí či schvalují, pak je ta společnost amorální jako celek. Jednotliví lidé jsou samozřejmě otázkou, nicméně každý z nich měl vždycky možnost, aby si uvědomil, že někomu činí bolest a že to nebude tak úplně v pořádku. Hernajs, vždyť se bavíme o církvi, která měla v té době podle tebe blahodárně působit na společnost křesťanstvím! Tak jaktože pro ně byla tortura standard? V takové úvaze je něco zásadně špatně.
právě proto, že velmi těžko jde říci, zdali něco šlo a nešlo mě udivuje, s jakou lehkostí odsuzuješ feudalismus.Já neodsuzuju feudalismus. (Možná záměna vlákna?)
To, že to byl nejvýkonnější tehdejší režim je jasný fakt a je to zřejmý argument pro to, že to bylo dobré státní zřízení.Dobré státní zřízení? A to v jakém smyslu, ve smyslu, že prosperovala společnost - čili rostla co do počtu, moci a schopností, anebo dobré ve smyslu morálně dobré? Přijde mi, že tyhle dvě věci mícháš dohromady. To samé v tom odstavci s Řeckem. V dnešní době by to mohlo být podobné srovnání jako Evropské státy vs Čína, která prosperuje minimálně stejně jako Evropa, ukazuje se, že nás dost možná i předčí, jestli se to už nestalo. Znamenalo by to snad, že jejich systém je lepší a měl by podle tebe ten náš nahradit?
- Světlá výjimka? Takže opět apriori bez jakéhokoli důkazu (max že jste to "někdě četl") předpokládáte, že motivy církve jsou v globálu špatné.To zas ne. Já neřekl, že preložit Bibli je špatný úmysl nebo že to znamená zotročení obyvatel, přeložit Bibli znamená prostě přeložit Bibli. Byly by k tomu jezuitskému studiu jazyků nějaké odkazy?
Ad tortura a křesťanství. Ona také působila: byla to první instituce, která začala torturu omezovat. Vyčítat jim, že ji rovnou nezakázali je jako považovat Pythagora za špatného vědce, že nevymyslel kalkulus nebo Newtona, že nepřišel na teorii relativity.To přirovnání je hodně mimo. Oni v zásadě věděli, co je špatné a co je dobré. Stačí si uvědomit, co hlásali za filosofii, náboženství, ideály. Vždyť i sám Ježíš zemřel mučednickou smrtí! A názor křesťanství na moralitu jeho umučení je velmi jasný. Dále vyznávají řadu mučedníků, u kterých rozhodně netvrdí, že jejich umučení bylo oukej. A ty mi tu chceš věšet na nos, že si neuvědomovali amoralitu tortury...
Pokud takto odsuzujete středověkou společnost kvůli tortuře, pak jistě odsoudíte i všechny společnosti, kde bylo např. otroctví, rasismus, atd... atd...Pochopitelně.
Najdete tak vůbec nějakou společnost, kterou si dovolíte označit za morální?Bez výhrad morální společnost asi opravdu nenajdu. Překvapuje mě, že tě to překvapuje.
Narozdíl od Tebe si nemyslím, že jsem vrchol civilizace a že jsem odhalil veškeré morální pravdyJá si něco takového rozhodně nemyslím.
Zapomínáš na to, že já srovnávám středověké státní zřízení nejen co se týče ekonomické vyspělosti (ve které nás možná čína předhání), ale i dle rozvoje vědy (kde je zatím čína v pozici plagiátora) stupně poznání lidských práv, schopnosti zajistit dodržování lidských práv, schopnost vývoje (a to i co se týče lidských práv). V tom všem zatím Evropa před čínou ještě vede.Hmm. Mám pocit, že máš morálku prostě definovanou mnohem šířeji než já, je to spíš jakási všeobecná 'kvalita společnosti' než jen morálka samotná. Přijde mi, že aplikuješ jakousi "lineární algebru dobrých a špatných skutků". Například v určité době ve středověku mají mínus kvůli praktikování tortury, k tomu se ale přičte fakt, že oni nic lepšího údajně nebyli schopni pochopit a jsme na nule. Pak se ještě přičte fakt, že byla stanovena jistá regulace mučení, a jsme v plusu. Podobně vzdělanost Jezuitů vyváží do plusu misijní kontroverze/amorality. Naopak v Athénách sice měli velmi liberální režim (plus), ale ostatní země s drsnějšími režimy je válcovaly, takže celkově jsou v mínusu. Podobně Husité: Jejich myšlenky mají hodnotu (např. Čtyři artikuly jsou jedním z prvních pokusů o náboženskoprávní svobodu), nicméně nedokázali je bezbolestně prosadit a vyvolali války, případně se dopustili chyb, takže mínus. Ba co hůř, navezli se párkrát do církevního majetku, a to se, jak koukám, neodpouští. Podobně osvícenci. Tohle u mě není žádná morálka. Podle mé morálky špatné zůstává špatným a dobré zůstává dobrým a nedá se to spolu sčítat. Účel nesvětí prostředky, prostředky nesvětí účel. No a co se týče komunistů v r. 48, tam už vůbec žádnou rovnici nevidím, přijde mi zcela nekonzistentní mávnout rukou nad středověkou torturou a dalšími, ale přitom jednoznačně odsoudit komunisty s tím, že lidi tenkrát věděli a šli do toho se zlým úmyslem. Lidi i ve středověku něco věděli, oni zas nebyli takoví zabedněnci, za jaký je máš. Naopak, lidé v r. 48 zas nevěděli tolik, kolik si myslíš. Co znali? Za sebou měli druhou světovou a hledali řešení. První republika? Ta měla taky řadu problémů, zdaleka to nebyl ráj na zemi. A po ruce byly ideje, které vypadaly velmi růžově. Si někdy poslechni třeba Wericha, jaký ten měl ideály. Že to později dopadlo špatně, je samozřejmě pravda. Podobně jako kolikrát ve středověku.
A stejnětak v tom vedl i feudalismus nad okolními společnostmi.To má feudalismus dobrý. Stále ale nevidim, jak se to týká naší diskuse. Z církevních dějin tvoří zhruba čtvrtinu, max. třetinu. A celkem nevidim žádnou implikaci na moralitu církve.
Ono v podstatě dnešní vězení nebo trest smrti je také defakto porušení důstojnosti člověka a tedy jako takové špatné. Akorát společnost se neumí lépe vyrovnat s kriminalitou, takže to dělá takto. Není to ideální, ale nic lepšího neznáme. Ve středověku se IMHO na torturu koukali úplně stejně: byli si vědomi, že to poškozuje člověka a tedy že to není z absolutního pohledu správné, neměli však k dispozici jiný nástroj, který by byl schopen zvládnout kriminalitu.Jistě, ale to je zase ta tvá linearita morálky. To že společnost něco lépe neumí nebo neví nijak neovlivňuje její moralitu, naopak, to že se ta společnost neumí s jistým problém vyrovnat jinak, než torturou, je ukazatelem její nižší morální úrovně, ne něčím, co by je "omluvilo", co by se "přičetlo" k morálnímu skóre.
To, že podle svých kritérií nenajdeš společnost, kterou bys označil za morální ukazuje, že je Tvé kritérium naprosto nevhodné k hodnocení.To není pravda, právě naopak, to, že nenajdu zcela morální společnost reflektuje fakt, že lidé se prostě celkově chovají velmi často amorálně. S tím se nedá nic dělat, takový je svět. Naopak si dost dobře neumím představit, jak hodnotit podle morálky, která se mění podle společenské situace a podle toho, jak jsou nebo nejsou zrovna lidé uvědomělí.
Protože morálka je velmi těžko hodnotitelná právě kvůli té "pochybné aritmetice", zatímco kvalita společnosti je měřitelná dobře a je ve velké korelaci s morálkou společnosti.To je ale obrovská a zcela nemístná ambice, vzhledem k tomu, že ani nejvýznamnější historici se neshodnou co se týče morálních otázek nebo otázek kvality společnosti. V podstatě je to takové hraní si na boha, který vidí do myslí těch lidí a umí je objektivně zhodnotit.
Ad husité: ono je třeba srovnat to, co hlásali a to, co ve skutečnosti dělali.Ale vždyť to je nemlich to samé jako s církví... Ti také kázali vodu a pili víno.
Stejně tak osvícenci: i na nich je vidět, že sice hlásali rovnost, ale všude, kde se začali jejich myšlenky realizovat šlo opět pouze o rovnost rovnějších.A to v jaké době, v 18. století? Ano to je možné, jenže ono to má poněkud větší dosah. Zaprvé, osvícenství bylo, pokud vím, dost šírokospektré, byly tam myšlenky takový a makový, ale celkově bych se naopak divil, kdyby nezpůsobilo politické kontroverze a problémy. Imho těžko šlo přejít od společnosti barokní / absolutistické ke společnosti svobodné jinak, než přes společenské zemetřesení, které mělo řadu problémů. Jinak ale na myšlenkách osvícenství staví dnešní demokracie a věda, z čeho bychom asi jinak vyšli, z feudalismu? Z teokracie? To asi těžko.
Ohledně 48 - kdo chtěl vědět, tak věděl, na amorálnost té růžové ideologie se poukazovalo už více než sto let a to ze všech stranZatím jsi ani nedoložil, že je na té ideologii jako takové něco vyloženě amorálního. (Narozdíl například od nacismu/antisemitismu, kde to je přímo vidět na první pohled.) Tím mám na mysli komunismus jako takový, ne stalinismus pochopitelně.
Navíc ve středověku neexistovala alternativa - tortura byla všude.Tím hůř pro morálnost středověku.
A těžko by se amorální církev podílela na formování morálně dobré (relativně, na tu dobu) společnosti.Proč těžko? To klidně tak mohlo být, nehledě k tomu, že od církve je amorální se na politickém zřízení jakkoli podílet, bez ohledu na kvalitu tohoto systému. No a krom toho o moralitě feudalismu jsi mě nijak nepřesvědčil, protože, jestliže jsem to správně pochopil, se to zakládá na stále stejném argumentu - té "linearity morálních vlastnosti".
Byla teokracie.... Vy jse fakt třídaPíšou to v odkazovaném článku.
a to vše dobrovolněChceš mi říct, že Jezuité si řekli "Indiáni v Jižní Americe potřebují pomoct - pojďme je bratři bránit!"? Přijde mi, že zcela účelově zmiňuješ pouze to, co se hodí do diskuse - že jim zvedli úroveň, že je bránili proti vysídlování, ale už vůbec nezmiňuješ další věci, jako např. že chtěli rozšířit vliv křesťanství (a to chtěli, ať si říkáš co chceš, ač na to nešli tak násilně jako jiní), že to bylo výhodné pro Španělskou vládu, protože získávali bohatství z kolonií. Takže byl to přinejlepším oboustranně výhodný obchod, ne žádná charita.
Obviňovat ale můžeš člověka pouze za to, co neudělal A BYL SCHOPEN UDĚLAT. Tvůj postoj k feudální společnosti je podobný, jako kdybys trestal čtyřleté dítě, že si nepřečetlo nápis POZOR, NEBEZPEČÍ.Jo, jenže tvrzení, že tehdejší člověk nebyl schopen nahlédnout amoralitu vyšetřovací tortury (a přirovnání ke čtyřletému dítěti), je naprostá spekulace, kterou omlouváš jejich amorailtu prostě proto, že k nim máš sympatie. Ale přitom, pokud vím, oni znali například antické filosofy a jejich odkaz. Vždyť to byl Platón, kdo řekl "...it has been shown that to injure anyone is never just anywhere." Viz případně "zlaté pravidlo" et cetera. (Ačkoli samozřejmě vím, že tortura se používala i v soudnictví starého Řecka, to ale na věci nic nemění). Čili to zřejmě vůbec nebude pravda, že oni by neměli možnost vědět, že to je morálně mimo, u nich to spíš byl jakýsi morální kompromis. Podobně jako se to kolikrát děje i dneska v různých obměnách.
To, že bylo nutné X revolucí pro přerod společnosti pak vyvrací těch X států, kde se povedl přerod společnosti bez tolika násilností.Není pravda, jeden stát nerovná se druhý stát. Nicméně dodám, že s tvým pohledem na revoluci vs. evoluci souhlasím. Nejsem obhájce VFR ani revolucí všeobecně.
naopak v některých oblastech byla VFR, francouzské osvícenství a jeho dědictví prokazatelně slepou uličkou (např. pozitivismus, přístup k právu).Pozitivismus slepou uličkou? Tos tomu dal na frak docela. (wiki: "V různých modifikacích je pozitivistické dědictví i dnes určující především ve vědě a v její metodologii.")
Jinak tradice evropské demokracie i vědy sahá samozřejmě hluboko za osvícenství: např. kořeny evropského vědeckého systému jsou postaveny na univerzitách, které vznikly ve vrcholném středověkuJasně, nicméně ty univerzity v době založení přecijen vypadaly jinak. Ale samozřejmě, jisté kořeny tam jsou. Mimochodem, ty kořeny jsou ale i v tebou nenáviděných islámských státech. Řada děl od arabských vědců byla do Evropy v době okolo založení těch univerzit importována.
Je to vidět i na tom, že v USA, které byly fenoménem osvícenství víceméně nezasaženy vznikla jedna z nejfunkčnějších demokracií.Nezasaženy osvícenstvím politicky? To, pravda, nebyly. Ale myšlenkově? To určitě ano, především anglickým osvícenstvím. Dokládá to wiki: "These statements illustrated the idea of natural rights, a philosophical concept borrowed from the Enlightenment. Indeed, many of the ideas in the Declaration were taken from the English political philosopher John Locke, himself a proponent of liberalism.", podrobněji pak v článku o deklaraci nezávislosti.
To, že je něco teokracie přeci ještě neznamená, že je to nemorální režimZ mého hlediska je teokracie jako taková amorální. Ať už je výsledná 'kvalita společnosti' stanovena na jakoukoli hodnotu, neberu jim, že mělo jejich působení i kladné efekty, jak už jsem psal, ty se nesmažou tím, že vnímám teokracii jako amorální.
Co je špatné na tom chtít rozšířit nějakou ideu, kterou pokládám za správnou?To záleží, co to je za ideu. Snad se shodnem, že šířit některé ideje je amorální. Koneckonců, sám si stěžuješ na Marxe. Tím nechci říct, že mám něco proti křesťanství jako takovému (to by bych si protiřečil), spíš hlavně proti politizovanému křesťanství...
Jde o to, že nevěděli, jak jinak zvládnout kriminalitu a tak udržet státní útvar. Takže svým způsobem šlo o "morální kompromis".No já to vnímám tak, že tohle jde už nad rámec pojmu morálky, jako společensko-politický problém. Souhlasim, že ten problém zůstává kontroverzní i do dneška a že v budoucnu dost možná přijdeme na různá vylepšení... No jinak já už asi dál diskutovat nebudu, mám pocit, už že se na věci asi víc neshodnem, vnímáme to dost odlišně.
Takže svým způsobem šlo o "morální kompromis". Jenže morální kompromis stejného typu, jako když dnes zavíráme vyšetřované do vazby:Ono je otazka, zda to byl opravdu kompromis celospolecensky (tedy zda ho dusevne akceptovali i ti, kteri sami nebyli v pozici moci a kterym mnohem spis hrozilo, ze budou jeho obeti), nebo to byl jen kompromis 'vykonovatelu justice'.
ve vědě byl pozitivismus přinesl dva průšvihy. Zaprve pevnou víru v determinismus (to naštěstí bylo vyvráceno Heisenbergem a v jiné podobě GoodelemHuh? Stochasticke teorie a modely tu byly uz pred Heisenbergem (napr. statisticka termodynamika) a ani kvantova mechanika sama o sobe determinismus nevyvraci (az rekneme odmitnuti lokalnich hidden variables - Bellova veta, ale to je zalezitost 60. let 20. stoleti). Nehlede na to, ze otazka viry ci neviry v determinismus je irelevantni pro 99 % vedy. Co se tyce Godela a jeho vet o neuplnosti, tak prakticky vsechny jeho 'volne interpretace' od filosofu, ktere jsem kdy videl, byly znacne prikraslene a tvrdily daleko vic, nez co z Godelovych vet opravdu plyne. A opet, Godelovy vety maji vyznam pro zaklady matematiky a pro logiku (a prime analogie v computer science), ale pro 99 % ostatni vedy jsou irelevantni.
Ohledně mučení a Bible: směšuješ dvě naprosto nesouvisející věci - potrestání nevínného mučením, a užití mučení jako vyšetřovací metody.A co treba potrestani vinneho mucenim kombinovanym s popravou? To bylo vcelku bezne po cely stredovek a rany novovek (Napr. lamani kolem ci upaleni), snaha o humanizaci popravy (napr. gilotina, nebo ruzne upravy metody obeseni) je prevazne osvicenska zalezitost.
Ohledně tortury to ale není žádná aritmetika: tam to je čistě srovnávání: pokud někdo prostuduje všechny šestileté děti a zjistí, že nejsou schopny pochopit špatnost lži, tak se na ně nebude kvůli lži zlobit. Pokud stejně prostuduji společnosti na úrovni středověku a ve všech bude fungovat tortura, tak se dá udělat závěr, že společnost na tom stupni rozvoje není schopna pochopit amoralitu tortury, nebo bez ní není schopná fungovat.To je dost zavadejici srovnani, protoze micha jedince a spolecenske utvary / spolecnost jako celek. Kdybychom prozkoumali nazory lidi ve stredoveku a nikdo by nechapal amoralnost tortury, pak by se s takovym zaverem mozna dalo souhlasit. Pokud se ale bezne budou vyskytovat nazory, ktere to odsuzuji, a presto vsechny spolecenske utvary to uzivaly, tak to spis ukazuje na to, ze vsechny tehdejsi spolecenske instituce nebyly schopny zajistit to, aby jedinci obdareni moci ji pouzivali moralne. Jak je to s torturou nevim, ale treba nazory odsuzujici otroctvi tu byly uz od staroveku. BTW, torturu ve Francii zrusila VFR a napoleonske armady to pak rozsirily po Evrope.
To, že máš problém s propojením náboženství a politiky prostě a jednoduše ukazuje, že s prominutím o tehdejší době a o tom, jak přemejšlel tehdejší člověk, nic nevíš. Kdybys tehdy něco takového pronesl, tak Tě v kterékoli kultuře upálí jako nebezpečného anarchistu (viz jak skončil Sokrates v Řecku, které bylo na x tisíc let okolo pravděpodobně nejliberálnější režim). Taková otázka v té době byla pro lidi naprosto nesmyslná. Tehdy byla na místě max. otázka jaké náboženství.Sokrata odsoudili spis za jeho politicke nazory - byl v mnoha ohledech kriticky k atenske demokracii a obcas chvalil nedemokraticke rezimy sousednich mestskych statu, coz po diktature triceti tyranu (kde vudci postavy byly byvali sokratovi zaci) zacli atenane vnimat jako nebezpeci pro tamni demokracii, proto ho popravili az v podstate na konci jeho zivota (po nekolika probehlych protidemokratickych pucich), prestoze obdobne nazory hlasal cely zivot. Viz treba tady. Zrovna pantheismus (ktery uz ma k ateismu pomerne blizko blizko) byl ve starem Recku pomerne rozsiren (treba mnozi Stoici byly pantheiste). Jake byly opravdove nazory ucencu ci teologu ve stredoveku je docela obtizne zjistit - vse co se vi jsou pisemne pamatky a tam si pripadni pantheisti asi dali dost pozor co napisou, aby nebyli popraveni za herezi.
To bychom ale pak nežili v právním státě.Ruzne soudy vcetne ESLP jiz parkrat rozhodli, ze na restituce obecne nebyl apriorni pravni narok a tedy bylo v podstate na rozhodnuti zakonodarcu, zda a jak je udelaji.
To těžko, když názor ústavního soudu je, že majetek měl už být vrácen a současný stav je protiústavní.[citation needed]. Pokud vim, tak nektere rozsudky ustavniho soudu se tykaly pouze toho, ze je protiustavni soucasne omezeni vlastnickeho prava zakazujici prevod blokovaneho majetku soucasnym vlastnikum (typicky obcim), protoze to omezeni vzniklo jako docasne a parlament by to mel doresit (but restituovat, nebo udelat tecku a zrusit omezeni). Naopak soucasny predseda ustavniho soudu se parkrat vyjadroval v tom smyslu, ze cirkve na plosne restituce nemaji narok.
Praví kněz babičce na smrtelné posteli : Když nám odkážete Vaše pole tak se jistě dostanete do nebe. Když ne tak Vás navštíví jistě sám velký rohatý. Apod.Nikde není jasné a jisté, že od ceny co se jim má dávat byly odečteny jejich platy (a veškeré dotace státu) od roku 1990.
Jak víš, že je to dražší než tržní cena? Tobě se zda 44 korun za metr vyšší než kupní cena? Když nemalá část z toho jsou pozemky vyňatelné z půdního fondu a tedy takové, na kterých se dá stavět?
Já jsem to nestudoval, ale kritici uvádějí, že církev dostane tuto sumu za zemědělské a lesní pozemky, přičemž běžná tržní cena je úplně jinde. Celý mechanismus je značně pochybný a vypadá to, že nejdřív si církev určila cenu a potom se to nějak dopočítalo, aby to vyšlo. Dnes již legendární vystoupení ministryně kultury na ČT 24 vypovídá o mnohém.
protože soupis pozemků a jejich poměr jsem nestudoval
Existuje vůbec takový soupis? Dnes přece není problém vyvěsit dokument na web, ať se každý přesvědčí, jak se k nějaké částce dospělo.
Paní ministrině je blbá, to víme, ale také ona tu cenu nestanovovala, ona na tom ministerstvu v době, kdy se cena určovala, ani nebyla.
To je pravda, ale její vystoupení bylo ve stylu - já vlastně o tom nic nevím, ale určitě je to spočítáno správně. To je vyvolává otázky.
Jistě, ale těžko otázky na téma "stanovení ceny", ale hlavně na téma "co to tam proboha dělá".Paní ministrině je blbá, to víme, ale také ona tu cenu nestanovovala, ona na tom ministerstvu v době, kdy se cena určovala, ani nebyla.
To je pravda, ale její vystoupení bylo ve stylu - já vlastně o tom nic nevím, ale určitě je to spočítáno správně. To je vyvolává otázky.
Tiskni
Sdílej: