Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.
Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.
V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).
Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska.
Poslední aktualizací začal model GPT-4o uživatelům příliš podlézat. OpenAI jej tak vrátila k předchozí verzi.
The Feedlot System. While the feedlot system, as the consumer of more than 90% of the domestic defatted soybean meal, spurred soybean production, it also created a host of problems or potential problems. First, in a world with serious shortages of food, protein, and land, it makes extremely inefficient use of all three, since an acre of land planted to soybeans for food use can produce roughly 20 times as much protein as the same land used to grow cattle or their fodder. The feedlot system transforms nutritional abundance into scarcity and sets people in poorer countries into direct competition with livestock for precious protein supplies. The most influential statement of this argument and of the advantages of a meatless diet was presented in Lappe's Diet for a Small Planet (1971), which had sold over 2 million copies by 1980. Second, feedlots became major sources of pollution. By 1970 over 41 such lots contained more than 32,000 head of cattle, each of which produced 34 cubic feet of manure a year. This polluted waterways (causing eutrophication, followed by algae growth., oxygen depletion, and eventual death of fish in lakes) and the surrounding air, while also attracting flies and rodents. Third, because animal manures were no longer spread on fields as fertilizer, dependence on increasingly costly petroleum-based nitrogen fertilizers was increased. Fourth, the huge amounts of water, land, energy, and agrichemicals required to grow the feedlot grains and to process the animals became a huge drain on the nation's dwindling and increasingly costly resources. Pimentel et al. (1975) calculated that it takes 92 times more total energy and 36 times more fossil fuel energy to produce 1 pound of usable protein for feedlot beef than from soybeans, and that it takes 46.9 times as much water and 15-20 times as much land to produce 1 pound of protein from beef as from soybeans. Writing in Scientific American (1974), Dovring put it concisely in saying that "the trends in meat consumption and energy consumption are on a collision course." And fifth, to quote Dovring again, "A revival of America's role as food grower for much of the world will be easier to achieve if the US can slow down or halt the trend toward devoting an increasing amount of land to feed domestic animals for increased consumption of meat." Alternatives? Use soybeans directly in the form of soyfoods rather than running them through animals.
The processing was initially done primarily to produce oil; the weak demand for the meal was the limiting factor for the growth of the industry (Horvath 1933). However by the mid 1930s, due in large part to the research of J.W. Hayward of the University of Wisconsin, soybean meal became an accepted part of livestock and poultry feeds.Až když se vyřešilo co s odpadem, věci nabrali spád. A když se podařilo sójový olej nacpat do potravy běžného Američana, nastaly zlaté časy Big Ag (od 70. let 20. století).
Sebrat krávě kukuřici a dát jí zelené louky by mělo snížit produkci metanu.
Zdaleka ne, ale řasy ano (viz např. FutureFeed), jenže produkce je nedostatečná a její navýšení bude značně netriviální.
Mimochodem, produkce metanu je větší u dojnic, které se v rámci efektivní produkce typicky nepasou na zelené louce, nýbrž stojí v kravíně.
Kráva je pak jen mezičlánek.
Miliarda krav a průmyslové chovy jsou podobná novinka jako spalování fosilních paliv.
Nehledě k záboru půdy a destrukci biotopů.
Protože je to zatím jen maloobjemová záležitost. Ale s trochou snahy (a legislativy) by se ekologicky (nebo alespoň výrazně ekologičtěji) dalo řešit veškeré zemědělství.
Jenže stroimn nic neřeší, rozhodně ne do doby, než z něj vznikne uhlí.Jakmile strom roste, tak váže CO₂ ze vzduchu. Je to docela jednoduchá chemická reakce: H₂O + CO₂ + sluníčko → O₂ + strom.
Kráva ani strom na to nemají vliv, pouze mění oklamžitou formu již přítomného uhlíku.No ale o to přece jde, nesnad? Když zvýšíš procento zalesnění, zvýši se CO2-kapacita ekosystému. Kromě toho, nejde jen o stromy jako takové. Na mnoha místech znamená obnova lesa zároveň obnovu bažin/rašelinišť, které mají dlouhodobě hodně vysokou schopnost ukládat CO2.
V podstatě nikoliv. Když nezasadíš ten strom, vyroste něco místo něj samo. Když je někde les navíc, zvyšuje se pravděpodobnost, že někoho napadne jej vykacet nebo že vznikne lesní požár. Když popozenes jednu stranu potravní řetězce, zrychlí se i ten zbytek. Fungují tam automatické zpětně vazby oběma směry. Alespoň do té doby než se nějak zásadně změní životní prostor. Pokud vybetonujeme půlku planety, bude to znát, ale i pak bude důležitější vyhodit do povětří ten beton než sázet stromy.
To, co ale zásadně ovlivňuje situaci je množství uhlíku v systému. Ten masivně přidáváme ale neexistuje způsob, jak ho v relevantním čase odstranit.
Když je někde les navíc, zvyšuje se pravděpodobnost, že někoho napadne jej vykacet nebo že vznikne lesní požár.Když vysadíš správný strom, tak pravděpodobnost naopak snížíš. Navíc můžeš zlepšit lokální klima, udržet více vody v krajině a obnovit vymizelý ekosystém. Jen to není moc ekonomicky zajímavé a to je asi největší překážka.
Jsem pro okamžitý zákaz aut a motocyklů pro osobní přepravu na celé planetě. V evropě bych to zavedl teprve když to začne omezovat i zbytek světa...
Protimluv.
snižovat kvalitu života
Ta „kvalita života“ je co?
Nějak mi to připomíná Your Lifestyle Has Already Been Designed (David Cain). Včetně aut a motocyklů. Což takhle společnost, která „auta a motocykly“ v zásadě nepotřebuje a ani nechce? Nebo ta „kvalita života“ nemalé části společnosti spočívá v každodenním trávení času v zácpách?
Individualni mobilita je jednim z aspektu svobody.Svoboda by to byla, kdyby to nebylo na dluh. (Konkrétně dluh ekosystému, který budou muset platit tvoje děti, pokud nějaké máš.)
A sam si to nezapomenes pripomenout pred kazdou jizdou osobnim autem? Za sebe muzu rict, ze jsem docela aware, stejne jako je mi ale jasny, ze se jeste tak minimalne jedno, asi i dve stoleti na dluh proste pojede.To je asi nevyhnutelný do nějaký míry. Zatim se mi podařilo auto nevlastnit, ale je pravda, že občas půjčuju. Uvidim, jak to bude dobudoucna... Já nejsem moc nějakej bojovník proti motorismu, i když zrovna velkej fanoušek nejsem. Spíš mi akorát vadí ty kecy o svobodě, vzhledem k tomu, jak ta svoboda je nereálná...
A sam si to nezapomenes pripomenout pred kazdou jizdou osobnim autem?To je věc městského plánování, umístění pracovišť (vůbec pracovní doby), výrobních řetězců (JIT) atd. Ne nějakého osobního uvědomění si – to leda při výběru bydliště/zaměstnání/…
Pod vládní mašinérií, ve stínu politických institucí, mimo zraky státníků a kněží, společnost tvoří svůj vlastní organismus, pomalu a tiše, buduje nový řád, výraz vlastní živosti a autonomie.—Pierre-Joseph Proudhon
Chceš dávat takovýhle výmysly? Tak začni sám u sebe. Ukaž jak to děláš líp. Ukaž jak by to měli jiní dělat.Tohle právě nefunguje. Takovýhle lidi totiž jsou, když pohledáš na internetu, určitě najdeš nějaký car-free nadšnece. Tady třeba Jenda, žejo. Problém ale je, že to, že nějaká malá část obyvatel je schopna fungovat bez auta nebo nejíst maso nebo nakupovat bezobalově nebo něco takovýho vůbec nijak nezaručuje, že by to fungovalo i ve velkém měřítku. Typicky na to neexistuje infrastruktura, neexistují postupy, nejsou dostatečné kapacity atd. Například kdyby se 90% lidí ze dne na den rozhodlo, že budou nakupovat výhradně bezobalově, tak v Praze a v Brně to těch několik existujících bezobalových obchůdků totálně položí během první půlhodiny a většina území ČR bude mít smůlu úplně, protože tam žádnej bezobalovej krám prostě není. Z tohohle důvodu má smysl uvažovat nad plošnými opatřeními. Samozřejmě něco jako "všem zakážem auta od příštího roku" fungovat dost dobře nemůže z úplně stejného důvodu, ale pokud se má situace nějak změnit, tak jedině přes systémové / celospolečenské změny. Prostě potřebujem, aby někdo chytrý přišel s plánem, jak to naškálovat a udělat tak, aby to fungovalo všem/většině. Což je samozřejmě poměrně hodně obtížný. Ale jinak z toho je prostě jen koníček pro úzkou skupinu nadšenců jako dneska...
Prostě potřebujem, aby někdo chytrý přišel s plánem, jak to naškálovat a udělat tak, aby to fungovalo všem/většině. Což je samozřejmě poměrně hodně obtížný.
Není typická kritika Sovětského svazu – nebo taky egoistických miliardářů a představenstev – že nějaký, jakkoliv chytrý, technokrat přišel s plánem… a nepomyslel na nějaký detail?
Proto je tak užitečná lokální, demokratická praxe. Jako když tuhle německé městečko převzalo odpovědnost za místní energetiku.
What the experience of Wolfhagen shows is that the rapid decarbonisation of our energy supply is wholly compatible with new models of economic democracy. Strong and effective action to address the climate crisis can be met through processes of collective empowerment, without resorting to ecological authoritarianism.
…But Wolfhagen demonstrates that innovative approaches to the ownership and governance of utilities can not only unlock further cooperative capital investment, but also create new forms of democratic engagement in their governance. It’s precisely the creation of these democratic spaces that can enable citizens to move beyond individualistic efforts to “reduce their carbon footprint”, and instead place them at the core of innovation in delivering a just transition to a sustainable and democratic economy.
Proto je tak užitečná lokální, demokratická praxe.No třeba tu dopravu podle mě potřebuješ řešit minimálně na úrovní krajů.
WolfhagenNeměl bys k tomu víc? Snažil jsem se najít nějaké grafy výroby + spotřeby (vypadá to, že to provozují už několik let, tak by z toho mohla být zajímavá data) a nepovedlo se (ale neumím moc německy). Zajímá mě to jak osobně, tak teď i profesionálně -- dostal jsem za úkol umístit off-grid zařízení se spotřebou 200 W a zařídit jeho nepřetržitý provoz. A vyšlo mi, že potřebuju 15 kWh storage + 3 kWp solár + 3 kWp větrník + 30 litrů benzínu ročně (pro 100% nefosilní řešení to bylo naprosto mimo), tedy předimenzovat to skoro o řád (!), a to jsem ještě neřešil zasněžení těch solárních panelů. Taky jsem zkoušel oslovit firmu co to dělá a vyšlo jim to zhruba stejně a řekli si o dost neuvěřitelné peníze.
Ehm.městečko200 W
Snažil jsem se najít nějaké grafy výroby + spotřeby (vypadá to, že to provozují už několik let, tak by z toho mohla být zajímavá data) a nepovedlo se (ale neumím moc německy).Solarpark Gasterfeld, Windpark Rödeser Berg, panely na domech
Ehm.To sníží cenu, ale ne poměry instalovaného výkonu a akumulační kapacity ku spotřebě.
Solarpark Gasterfeld, Windpark Rödeser BergJsem povrchně zagůglil a nic. Nemůžeš dát rovnou ten konkrétní odkaz?
Bylo by to na dlouhý povídání ale myslím že každý kdo nemá v hlavě úplně nasráno musí vidět že se všecko dělá úplně blbě. Dělají se velkolepý opatření co nic neřeší. Jeden problém se řeší, obvykle tak aby se moc nevyřešil protože pak by vyschl penězovod a tři další problémy vzniknou.Nóó, to je taknějak výchozí pozice diskuse ne? Kdyby se to nedělalo blbě, o ničem bychom se tu nebavili
To samé, kde a za kolik budete pracovat - do toho vás nikdo nenutí.J, můžu se stát třeba bezdomovcem nebo poustevníkem. Prima.
Někdo má něco garantovat? A kolik za to platíte?Něco přes polovinu svých příjmů (superhrubá + hrubá + ze zbytku DPHčko když si za to něco koupím + moje a zaměstnavatelova režie celého tohoto procesu).
když někam jedu vlakem, tak často šílímCopak, spokojený zákazník Arrivy?
řešili jsme jen problém, že v čase T+20 minut nešlo (na internetu) koupit lístek na vlak, který měl odjíždět v čase T, ale měl 30 minut zpožděníHm, je to tak, je to demence. Workaround je koupit jízdenku na následující spoj a když bude mít průvodčí kecy, že ještě nenastala platnost, tak ho s tim poslat někam (to jsem už reálně jednou udělal). Napsal jsem jim bugreport na support, tak jsem zvědav
Workaround je koupit jízdenku na následující spoj a když bude mít průvodčí kecy, že ještě nenastala platnost, tak ho s tim poslat někam (to jsem už reálně jednou udělal).To nejde obzvláště při povinné rezervaci (kolo v cca. čemkoli co není osobák).
Vážený pane, to bohužel není a nebude možné. Jízdenky jde vždy zakoupit do doby odjezdu online, pokud má vlak zpoždění, můžete jízdenku zakoupit osobně na pokladně nebo u průvodčího ve vlaku.Hm...
Kdyz uz jsme u toho nejde... Taky treba nejde koupit jizdenku online, aniz by u toho clovek zustal anonymni. Proste elektronicka jizdenka == clovek je automaticky podezrely, ze bude podvadet a jizdenku pouzije vickrat rozposlanim kamaradum. Pritom pri jizde RegioJetem jsem neukazoval ani jizdenku nikdy nikomu, takze to evidentne neni platna vymluva.Vidíš, na to jsem radši úplně zapomněl, i když jméno jsem zadával a občanku průvodčí samozřejmě ukazoval.
Taky treba nejde koupit jizdenku online, aniz by u toho clovek zustal anonymni.No tak to doporučuju kouknout do novely zákona o drahách na jednotné jízdné... tam si schválili, že stát bude údaje o cestujících včetně "nutností" jako je adresa bydliště uchovávat rok od nákupu jízdenky. GDPR hadr, prostě data mining je byznys a stát si chce taky líznout.
Pritom pri jizde RegioJetem jsem neukazoval ani jizdenku nikdy nikomu, takze to evidentne neni platna vymluva.Tak to bych zase řekl, že je trochu extrém...
kdybych chtel od soudu predbezne opatreni v podobe zakazu Draham docasne legitimovat uplne a naridit jim toto zmenit potom uplne, aby nesbirali holomci udaje, co nepotrebujouZajímavé, nejdřív dobrovolně - smluvně - přistoupíte na to, že jim ukážete doklad totožnosti, a pak se s nimi chcete soudit? Nebylo by jednodušší... já nevím... koupit si jízdenku, u které po vás doklad totožnosti nikdo nechce? Furt to jde. Teda u ČD.
No, minimalne e-jizdenku primo v aplikaci by slo bez problemu svazat primo s aplikaci...To bys mohl průvodčímu ukázat aplikaci přes VNC na kamarádově mobilu, který bude mít stejnou jízdenku.
minimalne e-jizdenku primo v aplikaci by slo bez problemu svazat primo s aplikaciScreenshot, pošlu mailem, kamarád ukáže na mobilu obrázek z mailu místo aplikaci...
Pro pojisteni tohohle u 99.999% populace je dostacujici pouzit Secure flag v Androidu nebo externi ScreenShield pro iOS. V pripade detekce rootnuti/jailbreaku by pak stacilo tu appku odmitnout spustit.Mi přijde trochu vtipné že tady doporučuješ používat DRM… A všichni víme jak úspěšné byly pokusy filmových studií v posledních 20 letech přesně toto prosadit…
Kdyz uz jsme u toho nejde... Taky treba nejde koupit jizdenku online, aniz by u toho clovek zustal anonymni. Proste elektronicka jizdenka == clovek je automaticky podezrely, ze bude podvadet a jizdenku pouzije vickrat rozposlanim kamaradum. Pritom pri jizde RegioJetem jsem neukazoval ani jizdenku nikdy nikomu, takze to evidentne neni platna vymluva.Zabránit double-spendingu je triviální u jízdenek, který jsou vázaný na konkrétní spoj. IMO tam ti prostě stačí, aby si průvodcův handheld pamatoval jízdenky v rámci toho spoje. RegioJet má v tomhle mnohem snažší pozici, protože jiné než na spoj vázané jízdenky AFAIK nemá, a navíc taky vždy vyžaduje rezervaci konkrétního místa. Takže vlastně ani jízdenky kontrolovat nepotřebujou, stačí jim kontrolovat, že na nerezervovaných místech nikdo nesedí a řešit občasné konflikty mezi cestujícími, když si jeden sedne na místo jinýho. Oproti tomu zabránit double-spendingu u těch ČD Flexi jízdenek je o dost náročnější.
Stanice byla v bezobslužném módu (pátek 13.12.2019, 14:40), bez displejů a bez hlášení, dvě koleje na koridoru, mezi nima podchod se schodama, jehož překonání (ještě k tomu s naloženým kolem) trvá dýl než jak dlouho zastavuje vlak ve stanici.https://provoz.szdc.cz/Tabule/Pages/StationTable.aspx?Key=4431 Existuje to dlouho, odnedávna snad dokonce "oficiálně". O tom, kolik lidí to zná, se samozřejmě nemá cenu bavit...
řešili jsme jen problém, že v čase T+20 minut nešlo (na internetu) koupit lístek na vlak, který měl odjíždět v čase T, ale měl 30 minut zpoždění.Jo, to je taky známá feature... Tipuju, že propojit eshop s provozními daty by stálo peníze.
https://provoz.szdc.cz/Tabule/Pages/StationTable.aspx?Key=4431Díky. Mohl by být třeba odkaz v tom mailu/eshopu… Ještě zjistit která kolej má jaké číslo
Oni nestojí o kompromis, nechtějí ani trošičku genocidy, bůůůhuhuhůůů.PS to je kritika zvláště liberalismu.
A jak bys třeba ten problém s veganstvím řešil z toho osvíceně centristického pohledu a proč? Jaká tam jsou obecná východiska pro rozhodování?
Ti na to už „vyzráli“.
Osobně s potraty souhlasím, ale určitě nejsem ochoten akceptovat morální apel na ochranu zvířat od nikoho, kdo nebojuje za právo dětí narodit se.
Ta zvířata vesměs rozhodně vnímají více než zárodek zvlášť v prvních týdnech.
Současně zákaz potratů je ekvivalentní státem vynucenému porodu. Étatismus, tfuj.
To s těmi penězi není problém liberalismu jako takového, ale je to o tom, že někteří lidé v mezích zákona preferují peníze nad morálkou. Nikdo jim to nezakázal, nikdo je za to nepotrestá, tak co by to nedělali....
Právní rámec pro hromadění peněz (resp. tzv. „soukromého vlastnictví“) patří mezi stěžejní pilíře liberalismu. Jinými slovy „feature, not a bug“. Navíc liberalismus je plný výjimek: už těch Millových „barbarů“, nehledě k neoliberalismu, jehož samotnou podstatou je podpora státu soukromým zájmům (od privatizací přes „too big to fail“ po zahraniční politiku ve formě oněch invazí, pučů a vydírání).
Protože u embrya víme, že když mu dáme dostatek času, tak mu mozek fungovat začne.To je u různě rizikových těhotenství dost diskutabilní. K tomu ještě tolik, že co já vím, tak zastánci práv zvířat nemají problém s odůvodněným utracením.
Takže raději budeš z veřejných peněz živit matku samozivitelku a nezaopatreny dítě, to dává smysl. Mne zase vadí televize a silnice z veřejných peněz. Potraty dávají větší smysl.
A jak bys třeba ten problém s veganstvím řešil z toho osvíceně centristického pohledu a proč? Jaká tam jsou obecná východiska pro rozhodování?Inu, řeší to trh (za sebe netvrdím, že to řeší dobře), když lidé jsou ochotni jíst něco, co striktně vzato není maso, natož z normálního zvířete. Což není nic zase tak unikátního, když jsou lidé ochotni pít např. „Bayles“ z tuzemáku.
První uvedený příklad jsou „vegani“. Veganství považuje koerci – využívání zvířat (natož jejich zabíjení) za morálně neospravedlnitelné, a proto se jej snaží minimalizovat. Tudíž není ve společnosti ospravedlnitelné ani to, když to dělá někdo jiný. V jádru jde o myšlenku abolicionismu, zrušení nadvlády nad zvířaty.Z tohohle pohledu nedává smysl připojit se k ~3% menšině veganů a jíst vegansky.
Fakt nevím, co si představuješ pod veganstvím, ale The Vegan Society, která s tím názvem vůbec přišla:
Although the vegan diet was defined early on in The Vegan Society's beginnings in 1944, it was as late as 1949 before Leslie J Cross pointed out that the society lacked a definition of veganism. He suggested “[t]he principle of the emancipation of animals from exploitation by man”. This is later clarified as “to seek an end to the use of animals by man for food, commodities, work, hunting, vivisection, and by all other uses involving exploitation of animal life by man”.
S tím byli konzistentní prakticky všichni vegani, se kterými jsem se kdy dohadoval. Že jsou to liberálové a klidně si nejen dají avokádo od United Fruit Company (potažmy Chiquity), to je to, co u nich běžně kritizuji.
Tuhle jsem povečeřel uloveného srnce a přijde mi to jako podstatně menší problém (ostatně nature is metal) než politicky podporovat militarismus a velký kapitál. Přestože mám i kožené boty.
A typical fart is composed of about 59 percent nitrogen, 21 percent hydrogen, 9 percent carbon dioxide, 7 percent methane and 4 percent oxygen.Konkrétní percentuální složení bude hodně kolísat v závislosti na potravě a střevní mikroflóře.
Označování věci pravými jmény bych nepovažoval za hrábnutí. Že se část populace chová jako bezohledná prasata je prostě fakt. A jestli je to zrovna babička nebo vnouček je zcela irelevantní.
No pokud se narodíš jako bilej a umřeš jako negr, tak to přirovnání dává smysl.
Navíc je prostě fakt, že za současný bordel je zodpovědná generace dnešních babiček a dědečků.
Co byste chtěl, vzhledem k počtu kněží klimatického náboženství, co se tady vyskytují, můžete být rád, že to skončilo jenom špatným hodnocením.No my jsme se s davkolem a dalšími radili, jestli dát autora blogu na hranici jako kacíře, ale došli jsme k tomu, že by z toho bylo hroznýho CO2... No jinak ale mi přijde celkem ironické, jak lidem, kteří věří, že planeta a ekosystémy vydrží skoro cokoli a člověk skoro za nic nemůže, se říká klimaskeptikové, zatímco ti, kdo tomu nevěří, se nálepkují jako věřící apod. Nemělo by to být spíš naopak?
Tiskni
Sdílej: