abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 05:00 | Nová verze

    Byla vydána beta verze Linux Mintu 22.3 s kódovým jménem Zena. Podrobnosti v přehledu novinek a poznámkách k vydání. Vypíchnout lze, že nástroj Systémová hlášení (System Reports) získal mnoho nových funkcí a byl přejmenován na Informace o systému (System Information). Linux Mint 22.3 bude podporován do roku 2029.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 01:55 | Nová verze

    GNU Project Debugger aneb GDB byl vydán ve verzi 17.1. Podrobný přehled novinek v souboru NEWS.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    19.12. 17:22 | IT novinky

    Josef Průša oznámil zveřejnění kompletních CAD souborů rámů tiskáren Prusa CORE One a CORE One L. Nejsou vydány pod obecnou veřejnou licenci GNU ani Creative Commons ale pod novou licencí OCL neboli Open Community License. Ta nepovoluje prodávat kompletní tiskárny či remixy založené na těchto zdrojích.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    19.12. 17:00 | Komunita

    Nový CEO Mozilla Corporation Anthony Enzor-DeMeo tento týden prohlásil, že by se Firefox měl vyvinout v moderní AI prohlížeč. Po bouřlivých diskusích na redditu ujistil, že v nastavení Firefoxu bude existovat volba pro zakázání všech AI funkcí.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    19.12. 10:11 | IT novinky

    V pořadí šestou knihou autora Martina Malého, která vychází v Edici CZ.NIC, správce české národní domény, je titul Kity, bity, neurony. Kniha s podtitulem Moderní technologie pro hobby elektroniku přináší ucelený pohled na svět současných technologií a jejich praktické využití v domácích elektronických projektech. Tento knižní průvodce je ideální pro každého, kdo se chce podívat na současné trendy v oblasti hobby elektroniky, od

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    19.12. 03:11 | Komunita

    Linux Foundation zveřejnila Výroční zprávu za rok 2025 (pdf). Příjmy Linux Foundation byly 311 miliónů dolarů. Výdaje 285 miliónů dolarů. Na podporu linuxového jádra (Linux Kernel Project) šlo 8,4 miliónu dolarů. Linux Foundation podporuje téměř 1 500 open source projektů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    19.12. 02:11 | Zajímavý článek

    Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.12.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    19.12. 02:00 | Nová verze

    OpenZFS (Wikipedie), tj. implementace souborového systému ZFS pro Linux a FreeBSD, byl vydán ve verzi 2.4.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    19.12. 01:00 | IT novinky

    Kriminalisté z NCTEKK společně s českými i zahraničními kolegy objasnili mimořádně rozsáhlou trestnou činnost z oblasti kybernetické kriminality. V rámci operací OCTOPUS a CONNECT ukončili činnost čtyř call center na Ukrajině. V prvním případě se jednalo o podvodné investice, v případě druhém o podvodné telefonáty, při kterých se zločinci vydávali za policisty a pod legendou napadeného bankovního účtu okrádali své oběti o vysoké finanční částky.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    18.12. 14:44 | IT novinky

    Na lepší pokrytí mobilním signálem a dostupnější mobilní internet se mohou těšit cestující v Pendolinech, railjetech a InterPanterech Českých drah. Konsorcium firem ČD - Telematika a.s. a Kontron Transportation s.r.o. dokončilo instalaci 5G opakovačů mobilního signálu do jednotek Pendolino a InterPanter. Tento krok navazuje na zavedení této technologie v jednotkách Railjet z letošního jara.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    Kdo vám letos nadělí dárek?
     (25%)
     (0%)
     (11%)
     (0%)
     (4%)
     (4%)
     (11%)
     (29%)
     (18%)
    Celkem 28 hlasů
     Komentářů: 12, poslední včera 16:06
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek


    Vložit další komentář
    regine2 avatar 12.9.2019 09:00 regine2 | skóre: 14
    Rozbalit Rozbalit vše server

    Dělal jsem u serverů a rozběh na maximální otáčky při startu byl zdůvodňován, že se při vysokých otáčkách provádí vnitřní 'samočištění'. Zažil jsem, že se i několikrát reverzoval tah.

    A nebylo jen u serverů, ale i běžných kvalitnějších kompů - DELL, HP..... Nikde jsem se však nedočetl o účinnost uvedené funkce.

    Dokud nepřiletí mimozemšťané, všechno už jaksi bylo.
    12.9.2019 20:03 Ovoce | skóre: 16 | blog: Vyplizlo_ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: server
    Tady je to proto, že ještě asi není rozběhnuté a inicializované to, co ty otáčky řídí. To se vám často stane i v PC, ale tam ten poryv bývá o hodně kratší tím, že BIOS naskočí v řádu pár sekund... a fukary nemají tah jako důlní ventilátor.
    12.9.2019 21:10 nula | skóre: 22 | blog: archaic
    Rozbalit Rozbalit vše Re: server
    Tady je to proto, že ještě asi není rozběhnuté a inicializované to
    Po pár sekundách už běží ten ARM, co je tam jako servisní procesor. A ten ty ventilátory monitoruje a ovládá (i za běhu halvního CPU). Takže je to nejspíš schválně.
    Petr Fiedler avatar 12.9.2019 09:53 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raptor Blackbird: chlad a hluk
    Já mám Noctua NH-D15S a nedám na něj dopustit. Tichý a supervýkonný chladič. Teplota 4 fyzických jáder Intel Core i5 6600K se pohybuje mezi 20°C-22°C a to mám v UEFI nastaven tichý mód 600 RPM. Když nastavím nejvýkonější mód 1200 RPM, tak teploty zůstávají stejné, ale ventilátor je trochu slyšet. Nutno podotknout, že na pc neprovádím žádné početně náročné operace. Kdybych ale prováděl, věřím, že s 1200 RPM by byl CPU "chladný".

    PS: na kolik tě ten pc vyšel?
    Max avatar 12.9.2019 11:10 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raptor Blackbird: chlad a hluk
    A to ten PC máš v místnosti, kde je 17 stupňů? Protože pokud ne, tak těch 20-22 je podle mně špatný údaj.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    Petr Fiedler avatar 12.9.2019 11:49 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raptor Blackbird: chlad a hluk
    Příloha:

    Myslíš, že když na něco v místnosti fouká ventilátor, že to nemůže mít nižší teplotu, než vzduch v té místnosti?

    12.9.2019 12:00 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raptor Blackbird: chlad a hluk
    Muze, pokud se z povrchu neco odparuje.
    Petr Fiedler avatar 12.9.2019 12:06 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raptor Blackbird: chlad a hluk

    V těch trubičkách by měla být kapalina, kterou CPU ohřívá, takže vlastně předává teplo a tím se chladí. A ventilátor zase ochlazuje tu kapalinu, takže jako by se odpařovalo, ne?

    12.9.2019 12:25 luky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raptor Blackbird: chlad a hluk
    ne, takhle to funguje v lednici. Ta kapalina v chladici CPU se nevyparuje ale jen proudi a proto nemuze byt studenejsi nez okoli.
    Petr Fiedler avatar 12.9.2019 12:36 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raptor Blackbird: chlad a hluk

    Nemyslel jsem, že se vypařuje. Napsal jsem, jako by se odpařovala.

    12.9.2019 13:39 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raptor Blackbird: chlad a hluk
    "Jako by se" nestačí
    12.9.2019 16:20 PetebLazar
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raptor Blackbird: chlad a hluk
    Já měl za to, že v heatpipe je typicky umístěna kapalina s nižší teplotou varu (případně za sníženého tlaku), takže se vypařuje za nižších teplot než při normálním tlaku (z CPU části se odebere výparné teplo) a ve studené části chladiče plyn při kondenzaci předává (kondenzační) teplo z heatpipe na jeho žebrování. Ventilátor odvede teplo z žebrování. Vnitřek heatpipe je snad síťovou záležitostí, takže kapilárni efekt zajistí dopravu zkondenzované tekutiny zpět do části u procesoru i při ne optimální orientaci.
    12.9.2019 16:44 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raptor Blackbird: chlad a hluk
    Na jednom místě se kapalina odpařuje na jiném kondenzuje - to se vzájemně vykompenzuje a výsledek je nulové chlazení (ale ano, funguje to jako přenos tepla k větráku). Abys něco ochladil pod teplotu v místnosti, musel bys na to stále lít čerstvou kapalinu, která by se odpařovala ale kondenzovala by už někde jinde mimo chlazený systém.
    12.9.2019 18:15 PetebLazar
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raptor Blackbird: chlad a hluk
    To jsem ve svém příspěvku doufám nenaznačoval.

    Jakou máte zkušenost s Peltiérem (menší tepelné výkony)? Mé sporé pokusy patrně díky špatnému dotyku/izolaci většinou končily vytvořením izolující námrazy na studené straně.
    Petr Fiedler avatar 12.9.2019 12:01 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raptor Blackbird: chlad a hluk

    Btw: v místnosti mám 22°C.

    Max avatar 12.9.2019 13:36 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raptor Blackbird: chlad a hluk
    Takže CPU má 27 v místnosti, kde je 22. To je už trochu uvěřitelnější údaj (v idle).
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    Max avatar 12.9.2019 13:29 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raptor Blackbird: chlad a hluk
    V tomto případě rozhodně ne.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    12.9.2019 20:05 Ovoce | skóre: 16 | blog: Vyplizlo_ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raptor Blackbird: chlad a hluk
    Mnohem spíš senzory nepřesně ukazujou ;)

    To říkám, protože je to zcela běžná věc.
    Petr Fiedler avatar 12.9.2019 12:32 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raptor Blackbird: chlad a hluk
    ... tak těch 20-22 je podle mně špatný údaj.

    Podle této recenze ta moje Noctua uchladí CPU v zátěži na 59,9°C. Takže v klidu je IMHO 20°C-22°C reálné.

    Bedňa avatar 12.9.2019 12:57 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raptor Blackbird: chlad a hluk
    Chápeš, že keď je v miestnosti 25°C, tak aj pri vypnutom kompe a zapnutom chladiči sa pod 25°C nedostaneš?
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    12.9.2019 15:52 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raptor Blackbird: chlad a hluk
    Dostaneš, proudící vzduch ochlazuje.
    12.9.2019 16:46 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raptor Blackbird: chlad a hluk
    Ochlazuje, ale maximálně na svou vlastní teplotu. Vzduchem, který má 25 stupňů nemůžeš nic ochladit na stupňů 20. Jedině, že by v tom byl jiný faktor, například chlazení odpařováním.
    12.9.2019 18:22 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raptor Blackbird: chlad a hluk
    Vrať se do záklatky a stoupni si tam v horku před větrák, který sám o sobě TOPÍ. Potom se vyjdadřuj.
    12.9.2019 18:28 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raptor Blackbird: chlad a hluk
    Když si stoupneš ve čtyřicetistupňovém horku (tj teplota vyšší než tvá tělesná teplota) zabalený do neprodyšného igelitu (abys eliminoval chlazení odpařováním - z procesoru se také nic neodpařuje) před větrák, tak ten větrák bude kupodivu dost nepříjemně hřát a tipnu si, že to nevydržíš ani pět minut.
    Heron avatar 12.9.2019 18:41 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raptor Blackbird: chlad a hluk
    zabalený do neprodyšného igelitu
    No hlavně tohle nikdo nedělejte. Takhle zemřel jeden youtuber, co se nechal zabalit do bublinkové fólie. Ono to přehřátí je dost rychlé a tělo je stavěno na to, že povrchem těla odchází většina tepla (a dýchání už to nezachrání).
    12.9.2019 19:00 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raptor Blackbird: chlad a hluk
    Dobrá připomínka, když sleduji inteligenci některých diskutérů.

    BTW ono se to v praxi dělá, při trekkingu, ovšem nikoliv ve vedru ale naopak v zimě. Spodní vrstva pod oblečením přímo na těle je igelit (nebo jiný neprodyšný materiál), s cílem udržet veškerý pot na těle (neodpařuje se - neochlazuje a navíc nepromočí horní vrstvy).
    What are vapor barrier liners?

    A VBL is a non-breathable material that does not permit the transmission of moisture through it. They are typically made of fabrics like silicone-impregnated nylon, polyurethane-coated nylon, or Mylar; and there are at least two multi-layer proprietary fabrics too. In a pinch a VBL could be made from a plastic trash bag or a foil balloon—I have done both; in essence, any material that does not “breathe” will work. VBL’s are available as articles of clothing—including socks, gloves, pants, jackets/shirts, and vests—and as sleeping bag liners. Later in this article I will address the pros and cons of the various VBL fabrics and forms.
    https://andrewskurka.com/vapor-barrier-liners-theory-application/

    Asi to funguje, ale přijde mi to příliš ekl, než abych to zkoušel v praxi.
    12.9.2019 20:59 pavele
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raptor Blackbird: chlad a hluk
    A kam ten pot jde? Odpaří se jazykem? Cílem je vždy udržet tělo v suchu.
    Heron avatar 12.9.2019 21:10 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raptor Blackbird: chlad a hluk
    Což ne vždy jde. I kosmonauti při vycházkách do volného prostoru vypotí několik litrů. Důležité je teplo odvádět (nebo i dodávat) a udržet přijatelnou teplotu. Mokro krátkodobě nevadí.
    13.9.2019 00:17 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raptor Blackbird: chlad a hluk
    Právě že nikam, protože ztráta potu je ztráta tepla. Prostě jsi zapařenej v igelitu a je ti teplo.
    12.9.2019 21:53 Tomáš
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raptor Blackbird: chlad a hluk
    Tak tohle je teda materiál. Mohl bys napsat zápis na téma: zhulíme se a potom diskutujeme na téma, kterému nerozumíme.
    Bedňa avatar 12.9.2019 22:51 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raptor Blackbird: chlad a hluk
    Asi tak.
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    12.9.2019 23:43 Ovoce | skóre: 16 | blog: Vyplizlo_ze_zivota
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raptor Blackbird: chlad a hluk
    Vrať se do záklatky a stoupni si tam v horku před větrák, který sám o sobě TOPÍ. Potom se vyjdadřuj.
    Člověče... víš co je to fén, nebo horkovzdušná trouba?

    Když na něco budeš fučet vzduchem teplejším než je ta věc, tak ji to bude zahřívat, ne ochlazovat. Proto funěním nemůžeš procesor ochladit pod teplotu vzduchu a kvůli tomu, že je cosi jako přesnos tepla, který neprobíhá automaticky je team vždycky nějaký gradient, musí vždy mít běžící čip aspoň o několik stupňů vyšší teplotu než okolí.

    Aneb taky termodynamické zákony, perpetuum mobile a tak.
    12.9.2019 16:08 nula | skóre: 22 | blog: archaic
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raptor Blackbird: chlad a hluk
    Jo, tohle je problém těch alternativních plafrorem - "standardní" chladič tam člověk bez destruktivních úprav nedostane.

    Celkovou cenu mě nenapadlo počítat, až to dám dohromady, tak napíšu. Ale "díky" desce a ECC paměti je to určitě o dost víc než počítač s tím Core i5.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.