Vývojáři KDE oznámili vydání balíku aplikací KDE Gear 25.12. Přehled novinek i s náhledy a videi v oficiálním oznámení.
Společnost System76 vydala Pop!_OS 24.04 LTS s desktopovým prostředím COSMIC. Videoukázky na YouTube.
Byla vydána verze 1.92.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Free Software Foundation zveřejnila ocenění Free Software Awards za rok 2024. Oceněni byli Andy Wingo, jeden ze správců GNU Guile, Alx Sa za příspěvky do Gimpu a Govdirectory jako společensky prospěšný projekt.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-12 aneb Eclipse 4.38. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
U příležitosti oslav osmi let prací na debianím balíčku vyšlo GPXSee 15.6. Nová verze přináší především podporu pro geotagované MP4 soubory, včetně GoPro videí. Kdo nechce čekat, až nová verze dorazí do jeho distribuce, nalezne zdrojové kódy na GitHubu.
Monado, tj. multiplatformní open source implementace standardu OpenXR specifikujícího přístup k platformám a zařízením pro XR, tj. platformám a zařízením pro virtuální realitu (VR) a rozšířenou realitu (AR), bylo vydáno ve verzi 25.1.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byla vydána listopadová aktualizace aneb nová verze 1.107 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.107 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Pornhub zveřejnil podrobné statistiky za rok 2025. V části věnované zařízením a technologiím se lze dočíst, že 87 % přenášených dat směrovalo na telefony, 2 % na tablety a 11 % na desktopy. Operační systém Linux běžel na 6,3 % desktopů. O 22,4 % více než před rokem. Firefox má na desktopu 8,4 % podíl.
Chcete vědět, co se odehrálo ve světě techniky za poslední měsíc? Nebo si popovídat o tom, co zrovna bastlíte? Pak dorazte na prosincovou Virtuální Bastlírnu s mikrofonem a kamerou, nalijte si něco k pití a ponořte se s strahovskými bastlíři do diskuze u virtuálního piva o technice i všem možném okolo. O čem budou tentokrát strahováci referovat? Téměř každý už si všiml významného zdražení RAM a SSD, jsou zde ale i příjemnější zprávy. Průša uvádí
… více »Umí to desktop grid jako KWin?
KWin nepoužívám, takže ani nevím, co myslíš pod termínem "desktop grid". Můžeš mi to prosím osvětlit?
Bude podpora Waylandu?
Tak to je otázka na vývojáře. Sám nevím.
Kolik práce zabere oprava nějakého chování aplikace (vynucený fullscreen, rozměry a podobně)?
Tak toto ti zodpovím až po určité době "hraní si". Možná jsem to v zápisku dostatečně nezdůraznil, ale s howm teprve začínám a navíc jsem spíš "power user" než programátor.
Poradí si to s více monitory?
Nemám možnost vyzkoušet.
Co takhle howm vyzkoušet?
Myslím si, že howm potřebuje uživatele/programátory, jako jsi ty. Já jsem spíš takový "žabař" 
https://www.youtube.com/watch?v=_w_ksgcNnYc — je to velmi, velmi užitečné.Umí to desktop grid jako KWin?KWin nepoužívám, takže ani nevím, co myslíš pod termínem "desktop grid". Můžeš mi to prosím osvětlit?
Mají roadmap? Mají lidi?Bude podpora Waylandu?Tak to je otázka na vývojáře. Sám nevím.
Pravý klik na titulek → Další… → Nastavení okna/aplikace → Zaškrtnout, co je potřeba. Tvou odpověď beru jako „nejde to, aspň ne bez programování či editace konfiguráku kdoví kde“.Kolik práce zabere oprava nějakého chování aplikace (vynucený fullscreen, rozměry a podobně)?Tak toto ti zodpovím až po určité době "hraní si". Možná jsem to v zápisku dostatečně nezdůraznil, ale s howm teprve začínám a navíc jsem spíš "power user" než programátor.
Já jsem spokojen s KWin. Pokud bych chtěl tiling WM, pořídil bych si skript/plugin do KWin. Ale on KWin nějaké ty tiling featurky má. Umí dávat okna do rohů a k hranám klávesovou zkratkou, mám tu nainstalovaný skript, který slepuje hrany oken, takže pokud se dotýkají, mění se velikost všech sousedních oken. A pár dalších drobností.Poradí si to s více monitory?Nemám možnost vyzkoušet.
Co takhle howm vyzkoušet?Myslím si, že howm potřebuje uživatele/programátory, jako jsi ty. Já jsem spíš takový "žabař"
Super.
KWin vypadá dobře a asi ho taky vyzkouším.
https://www.youtube.com/watch?v=_w_ksgcNnYc — je to velmi, velmi užitečné.t3h 3m0 mus1c, f33lz s0 gr8 \o/ *muck* *muck* <3 KDE much awesome
Tady se ukazuje krásná vlastnost Free Software/Open Source světa. Zkrátka každý si tu svoji aplikaci najde -- pro každou činnost existuje většinou více variant. A pokud ne, tak si upraví tu stavající, případně si zaplatí někoho, kdo mu stavající aplikaci upraví, případně od píky vytvoří. Díky.
Můžeš to rozvést? Nepřipadá mi, že bych troloval nebo byl "nemocný".
Dobrý, díky. Žil jsem v omylu.
Občas, když tu aplikaci opravdu potřebovalo nadkritické množství lidí a dali síly dohromady, vznikne něco použitelného. Takových aplikací je ale celkem málo.IceWM sice je už s námi dlouho, ale je to napůl mrtvý projekt. Tak nějak přežívá. Dost lidí to používá a i já ho hodně dlouho používal – zhruba tak 10 let, někdy od dob kdy jsem opustil KDE2. Opustil jsem ho po přechodu na notebook s dotykovým displejem, kdy jsem prostě potřeboval pár moderních udělátek na dotykové ovládání (např. ten desktop grid). Navíc za chvíli budeme mít Wayland. To bude pro IceWM konečná. Přechod by znamenal kompletní přepis zhruba 75 % kódu a doteď to neumí dělat kompozitor. K úspěchu nestačí jen svobodný kód. Je potřeba slušně napsaný svobodný kód. To zrovna IceWM splňuje. Ale i tak to není žádná sláva. Naprosto se zasekl na nedodělané verzi 1.3 na několik let. A teprve teď snad něco bude. Pak je tu ještě jedna kategorie softwaru, kterou jsem poněkud zanedbal. To jsou programy jako TeX nebo Graphviz, nebo i X11. Programy, které autor celkem dotáhnul, dělají svou práci dobře, neexistuje za ně náhrada a jsou naprosto zprasené (na moderní poměry; na tehdejší to mohlo být ok). Jediná naděje na jejich rozvoj je kompletní přepsání, ale to je neskutečně pracné. Proto například máme X.org a bude/je Wayland, ale co s tím TeXem? Do přepisu Graphvizu už jsem se pustil. Uvidíme, jak daleko se dostanu.
Tiskni
Sdílej: