Portál AbcLinuxu, 13. listopadu 2025 21:57
<dosaď-cokoliv> není jeho hobby?
Hlavně, aby to nebyl prasák.To jde docela dobře dohromady s tou tvojí patičkou:
"To byly péčka, ke kterejm se člověk vrací i dneska."A s tím heslem se dá souhlasit. Když si člověk vzpomene, s jakým gustem hltal v 90. roce kazety s péčkem. Šestá kopie, že to ani barvy nemělo, a hlavně takový ten "jednomužný" rychlodabing - kdy bylo slyšet původní: "Ich komme, ich komme!", a vzápětí vážným hlasem: "Už budu, už budu!"


P.S.: Vážný dabing? Když si představím Hrušínského, to by byl dabér pornografie!
P.P.S.: Výhodou kvality pornografie z devadesátých let je to, že člověk alespoň neoslepl nebo mu nezačaly chlupatit dlaně.
To je nostalgie! Vezmi si trabanta, toho lidi taky milujou.Trabanta ne, to byl (je) křáp. Ale taková stará Felicie, to je něco
Vážný dabing? Když si představím Hrušínského, to by byl dabér pornografie!Nebo Richard Honzovič, skvělý to komentátor dokumentárních filmů. Zvládl by to bravurně, stejně jako zvládl Českou sodu
Výhodou kvality pornografie z devadesátých let je to, že člověk alespoň neoslepl nebo mu nezačaly chlupatit dlaně.
Ale jinak to je fakt fajn chápek (to myslím vážně)!
algoritmizaceHouby algoritmizace, algebru jsem myslel! Furt se mi to plete. Já jsem takovej náš popleta.
Kdo tím neprojde, ten asi je opravdu extrémně nepozorný nebo líný.
Například když mluvil o hodnosti matice, napsal "h = 3" a řekl: "To h je hodnost, a ne něco jiného, například ... suvenýr z Prahy." Nebo psal vzorec, udělal otevírací a uzavírací závorku, mezi nimi asi půl metru místa, a říkal: "A teď to musíme nějak vyšpekulovat, aby to vyšlo." A ještě jedna příhoda, tentokrát ze cvičení: "To je nejlepší zakrýt rucema, teda rukoumi..."
Takovej Zemanek (nejspis) zkouska_obvody.jpgTak to je masakr! Horší než fyzikála u Liptáka
Jinak na EO zalezi koho dostanes. U ostatnich ty vysledky vypadaji presne naopak.Za mě nebyla zkouška z obvodů 1 (navíc se to jmenovalo Teorie obvodů), to byl jen zápočet, byla až ze dvojky. Na jedničku jsem měl Zemánka (přednášel celkem slušně), na dvojku Havlíčka, ale zkoušku jsem dělal u Polláka (za 2
).
U ostatnich ty vysledky vypadaji presne naopak.Kdo nedokáže nabrat ani body za stejnosměrné úlohy, nemá na té škole co dělat. Násobení a dělení by měl student VŠ umět už ze základní školy.
(Což mi následně už nikdo nikdy neuvěřil...)
Čest jeho památce, přeci jen mě něčemu naučil...
No kdyz jsem sel poprve na EO1, tak jsem dostal Zemanka a letel. Kdyz jsem sel podruhe na EO1, tak jsem zase dostal Zemanka ale uz jsem to umel. No a na EO2 hadejte co? Dostal jsem zase Zemanka. O jedno misto v abecede. Nastesti jsem uz ani necekal nic jineho a umel to.
Kamaradi co na nej u zkousky nenarazili rikaji jaka jsou EO pohoda. Nevedi jakou meli kliku. Jinak s Havlickem nemohu srovnavat, ten za nas uz nezkousel.
Jo a jeste mi tusim ze, Martin "RTFM" Tuma, rikal, ze nejaky FELak randi se Zemankovou dcerou, ale to uz jsou jen drby 
Na felu je to celkem fajn ale půlku nás vyhodili v prvnim roce...
).
. Jinak, ucime se v C, ja jakozto neprogramator ktery C nikdy nevidel se na prednaskach naprosto nudim. Bohuzel v projektech je toho potreba vedet vic nez rika na prednaskach, takze se (obcas) ptam vsude dokola. Ale na druhou stranu, z lidi ktere znam jsem prvni kdo uz ma prvni projekt hotovy, takze to mozna casem rekne, ale na posledni chvili to delat nebudu. Nejvic me potesilo kdyz rekl ze v pulsemestralni pisemce by mohlo byt napr. prepsani cyklu for do while, a proto to co rika musime 100% pochopit.
PS: co ten dotaznik co je povinny pro absolvovani TV na FELu?
PS2: u nas jsou PC dualboot win XP s prihlasovanim pres Novel a Linux CentOS. Pry jsou nekde Suny, ale na ty jsem jeste nenarazil(mimo vzdaleneho pristupu na server).
A bude to vyžadovat velké samostudium (viz témata přednášek a cvik).
ad PS) Těch 120 dotazů bala fakt síla.
Hlavně otázky typu "Vaše spokojenost se sexuálním životem?" donutily nejednoho sáhnout si do svědomí.
Ten prednasejici je Peta Peringr?
Fry: I'm a certified college dropout.
Leela: Please! Everyone knows 20th century colleges were basically expensive daycare centers.
Tak tento problém mám u nás na škole taky. Navíc jsou všude widle, takže ani pravý ALT na speciální znaky nefunguje. Vetšinu času při psaní trávím právě hledáním správných závorek.
Navíc jsou všude widle, takže ani pravý ALT na speciální znaky nefunguje.To mi pod Windows funguje...
Já tedy každý znak, který dokážu napsat na anglické klávesnici, dokážu napsat i na české.Jo, jasne, to ja taky
Ale kdyz vetsinou potrebuju a-z0-9 specialni znaky a zavorky (v shellu), tak pro mit zapnutou ceskou klavesnici a lamat si prsty nejakym silenyma kombinacema pres altgr? Takze psat cisla pres SHIFT a lovit !@#$%^&*\| nekde pres altgr nebo jinak, to by me zbytecne zdrzovalo. A kdyz uz pisu ceskej text, tak si to jednoduse prepnu (nebo nejom na jedno pismeno docasne prepnu z EN do CZ)
mit zapnutou ceskou klavesnici a lamat si prsty nejakym silenyma kombinacema pres altgr?Ten tvůj seznam zleva doprava: vykřičník je na české klávesnici normálně, zavináč je AltGr+V, vězení AltGr+X, řetězec AltGr + ů, procento je na klávesnici jako klávesa, střecha je AltGr+M, ampersand jako AltGr+C, hvězdička je na numerické klávesnici nebo AltGr+8, zpětné lomítko AltGr+Q nebo na některých klávesnicích přímo, roura AltGr+W nebo na některých klávesnicích přímo. Ani u jedné z těchto kláves není potřeba nijak si lámat prsty.
Jenomže tohle je moderní vynález, které nebýval k dispozici. Ani nevím kdy se to poprvé objevilo...Někdy v minulém tisíciletí, konkrétně ve Windows to bylo myslím hned ve Windows'95. Já osobně jsem snad přešel z české programátorské klávesnice (z T602) rovnou na tuhle klávesnici, nepamatuju se, že bych někdy musel používat přepínání klávesnic. Normální česká klávesnice ve Windows se chová právě takhle, jestli to na FELu nefunguje, musí to tam být nějak speciálně nastavené. A standardní české klávesové mapy dodávané s xorg se chovají taky takhle. Takže jestli to někde ještě dnes nefunguje, bude to spíš chyba dotyčného správce než vlastnost systému. Abyste se přeučoval vás nikdo nenutí, my tu jen v diskuzi trousíme memy – až si to párkrát budete nucen vyzkoušet, zjistíte, že je to vlastně pohodlnější
Navíc pokud používáte (téměř) výhradně nějakou klávesovou mapu, zvyknete si na ty často používané znaky hodně rychle – já jsem si přidal do klávesové mapy výpustku, pomlčku, české uvozovky a pár dalších znaků, a ty vyjmenované znaky jsem se naučil psát téměř okamžitě.
pravý alt přepínal skupinu - tedy na standardní "us" klávesnici. Takže v podstatě podobný nápad, ale s úplně jiným rozložením.A odtud asi pochází ona pověra o lámání prstů při psaní těch "nečeských" znaků.
A to konkrétně s rozložením namalovaným na klávesnici, což mi na rozdíl od toho fancy AltGr systému kde musím psát "naslepo" přijde logické.Ty znaky použitelné přes AltGr jsou na některých klávesnicích taky napsané, a není problém je pomocí polepek doplnit na kteroukoli klávesnici.
Bůh vždy chránil JUDr.PhDr.Mgr. et Mgr.Henryka Laholu před mocí satana a jeho lidí Pán Ježíš Kristus je velice dobrý a milosrdný Bůh a Henryka Laholu má velice rád. Nikdo na celém světě nemůže říci, že by pro něj Pán Bůh udělal více dobra než Henryk Lahola. Pán Bůh totiž Henryka Laholu zahrnoval nejen dobrem ale ho i po celý život důsledně chránil před zlem, před neuvěřitelnou mocí ďábla – satana a před satanovými služebníky – červenými bolševiky nazývající se “komunisté”, ačkoliv v pravem slova smyslu tito lidé se samotným “komunismem” v etymologickém slova smyslu nemají a nikdy ani neměli absolutně nic společného. Jen díky této neuvěřitelné ochraně Boží může Henryk Lahola děkovat za to, že nikdy v životě nebyl ani jiskrou a ani pionýrem; Henryk Lahola totiž vůbec nikdy nebyl členem pionýrské organizace! Bylo-li již třeba v osmdesátých letech dvacátého století tu-i tam několik dětí, kterých rodiče si odvážili nedát své děti do pionýrské organizace, pak na počátku a v půli sedmdesátých let byl Henryk Lahola stoprocentně jediným žákem na celé škole, který členem pionýrské organizace nebyl. To jsou prostě věci, které nejenže nejsou schopni pochopit mladí lidé, kteří totalitní režim nikdy nezažili. To jsou věci, které v podstatě nikdy nepochopí ani lidé, kteří jsou pouze o pouhých pět až deset let mladší od Henryka Laholy, respektive lidé, kteří si pod pojmem “totalitní režim” představují liberální gorbačovovský polosametový režim s poloviny osmdesátých let dvacátého století, protože žádný jiný, tvrdší totalitní režim nikdy ani nezažili. V polovině osmdesátých let dvacátého století pokud se školo-povinné dítě nestalo jiskřičkou ani pionýrem tak to mělo pro jeho rodiče – nanejvýš pokud vůbec něco, tak - pouze ten následek, že jeho rodiče vyhodili ze zaměstnání, ba často dokonce ani jen to ne. V polovině sedmdesátých let dvacátého století se za toto dokonce ještě někdy chodilo i do kriminálu, protože to bylo pokládáno za projev otevřeného nesouhlasu s režimem. A pokud nikdo z takových rodičů kvůli tomu v kriminálu neskončil, popřípadě nebyl vůbec ani souzen byl to skutečný důkaz obrovské Boží lásky za kterou je třeba Pánu Ježíši Kristu v modlitbách děkovat. Pán Bůh pro nikoho a nikdy neudělal tolik dobra jako pro Henryka Laholu. O tom, že Henryk Lahola si ani zdaleka svými skutky a roztržitými modlitbami tak velikou Boží lásku a ochranu ani nezasloužil není třeba ani mluvit. Pán Bůh Henryka Laholu chránil i po skončení základní školní docházky. Henryk Lahola nikdy nebyl ani svazákem; Henryk Lahola nikdy nebyl členem takzvaného “Socialistického svazu mládeže” (na Slovensku: ”Socialistický zväz mládeže”). Henryk Lahola nejen že nikdy nebyl členem SSM či SZM (na Slovensku bylo SZM), ale nikdy nebyl členem ani takzvaného Revolučního odborového hnutí – ROH (či na Slovensku ROH – “Revolučné odborové hnutie”). I když – pro objektivitu je to třeba říci - je pravdou, že nátlak na to aby se Henryk Lahola v osmdesátých letech dvacátého století stal členem těchto organizací již ani zdaleka nebyl až tak brutální jako tomu bylo na počátku a v půli let sedmdesátých století dvacátého. Henryk Lahola byl “postižen” až směšně mírně pouze tak – pokud to lze za nějaký skutečný “trest” vůbec vlastně pokládat – pouze tím, že dostával jen základní plat a prémie buď minimální anebo vůbec žádné. To bylo ale všechno. V této době totiž již díky gorbačovovskému režimu byla taková do té doby nevídaná svoboda, že se již ani jednou nestalo to, že by Henryk Lahola kvůli tomu dostal třeba nějakou výpověď ze zaměstnání, anebo dokonce že by mu jen kvůli tomuhle hrozilo vězení v první nápravně-výchovné skupině pro politické vězně svědomí v Ilavě.Zdroje.
. Sice nemam rad Pascal ale na toto by byl asi vhodnejsi. Nebo normalni C. A hlavne do toho nemichat zadne vyvojove prostredi jehoz samotne ovladani neni uplne nejjednodusi. Odvadi to pozornost od samotneho vymysleni algoritmu pro reseni neceho. Jinak ty SUN stanice se me celkem libi ale bohuzel server ktery to obsluhuje asi nema moc vykonu takze prace stim je celkem zajimava. Diky absenci kolecka na mysi sem malem neprezil prvni hodinu
(Štěch a ty dvě nebo tři rakouské rodiny popelící se okolo Temelína by do toho s námi šli, ti nikdy nevynechají příležitost hájit krásy světa, mají-li z toho nějaký profit.
)
Myslel jsem si, že notebook se mi bude hodit, ale stejně ho tam nepotřebuju: většina na něm jen hraje hry...
Jednou "to stejně nemělo cenu", pak "no já nevím, jestli to vůbec potřebuju" a naposledy mi bylo opravdu špatně. A zrovna v Pá máme matiku (3 x 45 minut :-/) a obvody, takže zrovna to, co potřebuju a neumím. Ale nevím, jestli by nebylo lepší si to přečíst a spočítat doma. Jediný problém je donutit se k tomu. :'(
A mimochodem, puvodni instalace Solarisu ve FELackem Solarku me tak zasahla, ze jsem mel k Solarisu nekolik let kruty odpor. A jak to dopadlo
Gedit mi stačí a vyhovuje. Není náročný, umí všechno, co potřebuju (až na maličkosti).
V počátcích tohoto povídání bych rád zmínil, že, jakožto prváky-bažanty, nás, co techniky výpočetní týká, ohrožuje jediný osamělý předmět, a to Úvod do algoritmizace.
A teď si představ, že nás za "starých dobrých časů" z počítačovejch předmětů za celý první 2 roky "ohrožovaly" 2 - slovy dva - předměty.
Zato jsme si ovšem užívali takovejch legend jako Teorie elektromagnetického pole, osmi matematik, z nihž 4 byly analýzy, který průměrnej "počítačář" nikdy nevyužije. Zato o "vyšší algebře", která je pro skutečnou "computer science" podstatně důležitější jsme se nedozvěděli vůbec nic...
budeme algoritmizovat v Javě
My jsme začínali v klasickém Turbo Pascalu. Měl jsem tenkrát shodou okolností taky Zdeňka (No je to silnoproudař, nebo kam vlastně ty jejich pohony a trakce spadaj, ne výpočetkář, co si budem povídat...) a pamatuju si akorát to, že úlohy vybíral na disketu aby u posledního počítače zjistil, že má vadnou mechaniku a všechny předchozí nahrané práce jsou v ...
. Škoda, že si nedostal Vagnera (možná už algoritmizaci neučí) - to by tě to luštění Sudoku brzo přešlo. Jinak ještě k tomu jazyku - bez Céčka to stejně nepůjde, jsou (byly) předměty, který měly jazyk C přímo v zadání. Nicméně u drtivý většiny předmětů je to jenom na dohodě se cvičícim. Pokuď se tedy nejedná o předmět Strojově orientované jazyky (nejlépe u Cimbála) a ty nechceš psát semestrálku v Javě... (Lepší nápad je už snad jenom zajít za Olšákem a ptát se ho, jestli z toho TeXu (vyslovuj: Teksu) můžeš psát semestrálku ve Wordu...)
Stanice využívají Solaris (na celém FELu jsou prý většinou Linux a Solaris, Windows jen na pár počítačích), pracovním prostředím je CDE. CDE podle mě není moc dobré, zařadil bych ho někam ke KDE nebo GNOME 1
K tomuhle snad jenom tolik, rozebírat tady znovu tu Suní frašku na pracovní stanice by bylo nošením dříví do lesa. (A ne, nezměnilo se od té doby - alespoň na Karláku - vůbec nic, ať si místní "Sun evangelisti" říkají co chtějí. Dokonce jsem stejně nefunkční Sunraye "potkal" i na ERASMU v Berlíně což mě stále víc utvrzuje v doměnce: It's not a bug, it's a feature!)
(Lepší nápad je už snad jenom zajít za Olšákem a ptát se ho, jestli z toho TeXu (vyslovuj: Teksu) můžeš psát semestrálku ve Wordu...)V prípade Petra Olšáka možno gradovať nevinnou otázkou: A čo tak LaTeX ? (opäť, vyslovovať zásadne ako lateks).
Já nemyslel, že by mě to ohrožovalo neúspěchem, ale vzděláním.A teď si představ, že nás za "starých dobrých časů" z počítačovejch předmětů za celý první 2 roky "ohrožovaly" 2 - slovy dva - předměty.
Radši to tam dopíšu...
Zdeňka máme jen na přednášky. A právě při nich jsem si luštil (byly pěkně podané, leč pro mě zbytečné). Dál jsou tam prý volitelné předměty jako Programování v C nebo Úvod do UNIXu, to by mě i celkem lákalo (lákalo víc než cokoli, kde je hodně matiky).My jsme začínali v klasickém Turbo Pascalu. Měl jsem tenkrát shodou okolností taky Zdeňka (No je to silnoproudař, nebo kam vlastně ty jejich pohony a trakce spadaj, ne výpočetkář, co si budem povídat...) a pamatuju si akorát to, že úlohy vybíral na disketu aby u posledního počítače zjistil, že má vadnou mechaniku a všechny předchozí nahrané práce jsou v ...
. Škoda, že si nedostal Vagnera (možná už algoritmizaci neučí) - to by tě to luštění Sudoku brzo přešlo. Jinak ještě k tomu jazyku - bez Céčka to stejně nepůjde, jsou (byly) předměty, který měly jazyk C přímo v zadání. Nicméně u drtivý většiny předmětů je to jenom na dohodě se cvičícim. Pokuď se tedy nejedná o předmět Strojově orientované jazyky (nejlépe u Cimbála) a ty nechceš psát semestrálku v Javě... (Lepší nápad je už snad jenom zajít za Olšákem a ptát se ho, jestli z toho TeXu (vyslovuj: Teksu) můžeš psát semestrálku ve Wordu...)
Jezis tohle remcani "star gardy". Jo to za nasich mladych let nas za neucast lamali v kole
.
Jinak se sunama byla sranda. Napriklad me pobavilo, ze to z nejakeho zahadneho duvodu registrovala stisk numlocku pri psani hesla jako nejaky znak. Jinak do Gnome se da dostat, kdyz clovek vypne to "fast login" ci co to je za volbu. Jinak pred dvema lety tam byl jen Netscape. Firefoxe jsem si musel nainstalovat do ~. Jo a od jiste doby povazuji ( za diakriticke znamenko.
PS: Na FELU ma student i pristup k mnohem obskurnejsim OS nez nejakej Solaris.
Jezis tohle remcani "star gardy". Jo to za nasich mladych let nas za neucast lamali v kole.
Koukám, že máš taky "načteno" 
Jinak pred dvema lety tam byl jen Netscape. Firefoxe jsem si musel nainstalovat do ~.
Pche, to za našich časů si si musel k sobě do home nainstalovat i český fonty 
Tedy nevim jesli jsi se nepreslechl, linuxove je Brno, FEL je prakticky 100% windowsi, az na par pocitacu v knihovne a tu ucebnu se solarisem. Navic vetsina studentu pouziva vlastni notebooky a na nich maji temer vyhradne windows.Mám to od Pepči Kufnera, a ten mi nikdy nelhal!
A za Okna na noteboocích si zodpovídají sami studenti, s tím škola nic nezmůže. Zatím měli převážně XP; co jsem tak slyšel, tak do Vist se nikomu moc nechtělo. Což je dobře.
Linuxaru tam samozrejme najdes hodne, ale to jen protoze v tech tisich studentu je proste jedno procento hned par desitek lidi.Když se nás na algor. ptali, jestli má někdo zkušenost s UNIXem, tak z těch asi dvaceti tak 3 zkusili Linux.
Na algoritmizaci si dej bacha, mozna zjistis po par prednaskach, prolustenych sudoku, ze vubec nevis ktera bije.Byl jsem na prvních dvou přednáškách. Třetí jsem "prošvihl". Na další asi půjdu, ale podle osnovy už všechno umím (nechci se přeceňovat, ale cykly a podmínka mi fakt cizí nejsou)... Spíš mi chybí nějaká větší praxe.
Nic prekvapiveho. Navic, nesdilis nahodou hodinu i s lidmi, co pujdou casem na silno/slabou/etcproud? Vim, ze i ti byli muceni v prvnim rocniku programovanim, tak jako nas mucili teorii elektromagnetickeho pole.Linuxaru tam samozrejme najdes hodne, ale to jen protoze v tech tisich studentu je proste jedno procento hned par desitek lidi.Když se nás na algor. ptali, jestli má někdo zkušenost s UNIXem, tak z těch asi dvaceti tak 3 zkusili Linux.
Prvni semestr je o srovnani urovne studentu a vyhazeni netrpelivych, druhy a treti o vyhazeni tech slabsich a tak od pateho to zacne byt skutecne misty prinosne. Takze preji zdar a siluNa algoritmizaci si dej bacha, mozna zjistis po par prednaskach, prolustenych sudoku, ze vubec nevis ktera bije.Byl jsem na prvních dvou přednáškách. Třetí jsem "prošvihl". Na další asi půjdu, ale podle osnovy už všechno umím (nechci se přeceňovat, ale cykly a podmínka mi fakt cizí nejsou)... Spíš mi chybí nějaká větší praxe.
Nic prekvapiveho. Navic, nesdilis nahodou hodinu i s lidmi, co pujdou casem na silno/slabou/etcproud? Vim, ze i ti byli muceni v prvnim rocniku programovanim, tak jako nas mucili teorii elektromagnetickeho pole.My jsme úplný mix. Popravdě ten systém ani moc nechápu. Na přihlášku jsme si psali obor (já Výpočetku), ale podle toho nejsme vůbec rozděleni (jen podle programu: já EaI) a obor si budeme vybírat až na konci 2. semestru...
Prvni semestr je o srovnani urovne studentu a vyhazeni netrpelivych, druhy a treti o vyhazeni tech slabsich a tak od pateho to zacne byt skutecne misty prinosne. Takze preji zdar a siluDíky.
Mam podezreni, ze ten system slouzi k tomu, aby odlakal v prubehu tech prvnich semestru hromadu pocitacovych nadsencum smerem k ostatnim oborum. A docela se mu to dari.Nic prekvapiveho. Navic, nesdilis nahodou hodinu i s lidmi, co pujdou casem na silno/slabou/etcproud? Vim, ze i ti byli muceni v prvnim rocniku programovanim, tak jako nas mucili teorii elektromagnetickeho pole.My jsme úplný mix. Popravdě ten systém ani moc nechápu. Na přihlášku jsme si psali obor (já Výpočetku), ale podle toho nejsme vůbec rozděleni (jen podle programu: já EaI) a obor si budeme vybírat až na konci 2. semestru...
Dělám to dálkově - před 12 lety jsem státnicoval počítače+matem na pajdě v Plzni, takže můžu trochu srovnávat a musím říci, že i na VŠ začíná být znát boj o studenta. Pí docentka nešťastně podotkla, že dříve byli skoro všichni nějakým tím algoritmickým základem vybavení, dnes je to stále méně, chlápek na analýzu - že už se mu i stává, že studenti neumí operace se zlomky:) - takže všichni odpovídají trpělivě i na stupidní dotazy, u kterých by nás před 12 lety na pajdě odkázali na knihovnu, nebo soukromého učitele:D. Ale jinak celkově naprostá spokojenost.
ale hned od začátku nás rozdělili na začátečníky a pokročiléNám dali takový test. Já bych to všechno zvládl (jen s matikou v tom ohradníku bych musel zabojovat
), protože už jsem něco málo programoval, ale formální úvod mi prostě chybí. Stejně se nás pak jen ptali, jestli jsme začátečníci, nebo pokročilí (takže jsme si ten test vyhodnotili prakticky sami)... Já se dal k Z -- právě kvůli tomu formálnímu úvodu. Jestli to byla chyba, nevím. Nějaký vyzrálý programátor totiž taky nejsem... Já hlavně potřebuju, aby mě v tom naučili ještě lépe a ještě rychleji uvažovat.
Těžko, Anežko, optimista nejsem. Ale ani pesimista. Snílek, to asi jo.
Tak, či onak, nemyslím si, že bych dělal VŠ jen pro titul.
Vim, ze kdybych misto skoly se ajty naplno venoval, tak jsem uplne nekde jinde...Kde? Předpokládám že odpověď co sama vyskočí jako první asi nebyla míněna
Nicméně zcela vážně - nechápu, proč by se mělo studium na vysoké škole a "věnování se ajtý" nějak vylučovat.
Asi budete generace o něco méně vzdělaných.Čti z generace, která se neučí zbytečnosti, které za člověka dokáže udělat počítač za setinu času.
Čti z generace, která se neučí zbytečnosti, které za člověka dokáže udělat počítač za setinu času.Tím je myšleno co? Bavme se konkrétně třeba o matematice. Byl jsem před cca čtyřmi lety jako student učitelství matematiky na praxi na nějaké elektrotechnické průmyslovce. Řada těch dětí nezvládala nároky vycházející zhruba ze stejných osnov, podle kterých se studovalo před dvaceti lety. Před těmi dvaceti lety by se tam ty děti buď ani nedostaly, nebo by je hrozba vyhazovu donutila se to naučit, nebo by byly vyhozeny. Ne tak dnes. Dnes tam spokojeně přežívají bez větší snahy namáhat mozek. Ale není to jejich chyba. Je to chyba systému, který se nedokáže vyrovnat s různě silnými populačními ročníky.
Řada těch dětí nezvládala nároky vycházející zhruba ze stejných osnov, podle kterých se studovalo před dvaceti lety.Většina dnešních zemědělců neumí používat postupy, které zvládali jejich předchůdci před ani ne sto lety. Třeba neumí zapřáhnout volské spřežení, aby mohli zorat pole. Je to snad špatně? To, na co narážím, je, jestli je nutné zvládnout učivo, které se tehdy učilo (vzhledem k tomu, žes nenapsal, o jaké látce se bavíme, tak to těžko posoudím) Když dám za příklad něco z VŠ, tak mi třeba přijde zbytečné učit elektrotechniky, jak řešit diferenciální rovnice, bazírovat na tom a eventuelně je kvůli tomu vyhodit ze školy. Pokud budou v praxi potřebovat nějakou matematiku, zaměstnavatel jim pravděpodobně opatří prostředek, který umožní řešení přenechat počítači - ten zaměstnanec tam není od toho, aby něco půl hodiny počítal, ale od toho, aby ten výsledek vzal a použil. Tím neříkám, že matematika by se na VŠ měla zrušit, spíš je potřeba mít na paměti, že většině lidí bude sloužit jako prostředek, ne jako cíl.
mi třeba přijde zbytečné učit elektrotechniky, jak řešit diferenciální rovnice, bazírovat na tom a eventuelně je kvůli tomu vyhodit ze školyto si děláte srandu? Nevím přesně, co dělá takový "elektrotechnik", ale pokud třeba počítá obvody s nelineárními prvky nebo řeší regulaci nelineárního systému, tak mu asi trojčlenka stačit nebude
. A že mu zaměstnavatel opatří černou skříňku, která to spočítá za něj je do značné míry utopie, i celkem jednoduché integrály vám dnes spočítá máloco. Spíš si myslím, že navíc k symbolickému řešení DR by měl takový člověk umět numerické metody téhož a aproximovat řešení. Není třeba umět symbolicky každou DR která se vyskytne jednou za uherský rok, ale jednoduché a obecné typy snad nikoho nezabijou.
Kdyby ta vaše představa platila u programování, pak máme absolventy kteří neznají algoritmy ani jejich základní principy (rozděl a panuj atd.), protože zaměstnavatel jim určitě koupí knihovnu co to zvládne a oni to jen naklikají v Delphi... z téhle představy je mi na zvracení
Kdyby ta vaše představa platila u programování, pak máme absolventy kteří neznají algoritmy ani jejich základní principy (rozděl a panuj atd.), protože zaměstnavatel jim určitě koupí knihovnu co to zvládne a oni to jen naklikají v Delphi...Žádné kdyby - takových je docela dost. To jsou ti, co běžně dávají do programů algoritmy se složitostí n^2, případně i n^3 (nejhorší případy ale dokonce i k^n nebo n!) a nepřijde jim to divné. A uživatel se pak diví, že se dialog pro otevření souboru otevírá skoro minutu.
Nevím přesně, co dělá takový "elektrotechnik", ale pokud třeba počítá obvody s nelineárními prvky nebo řeší regulaci nelineárního systému, tak mu asi trojčlenka stačit nebudeA tvrdil jsem snad někde, že bude?
A že mu zaměstnavatel opatří černou skříňku, která to spočítá za něj je do značné míry utopie, i celkem jednoduché integrály vám dnes spočítá máloco.Proč je to utopie? Takový Maple (který toho vypočítá vcelku dost) dneska koupíš za $1900, to je necelých 40kKč. Jestliže tvůj VŠ vzdělaný zaměstnanec, na kterého máš mzdové výdaje 80kKč měsíčne, stráví dvě hodiny týdně na provádění výpočtů, které by za pomoci Maple zvládl za ani ne pět minut, tak tě to každý měsíc bude stát kolem 4000Kč. Takže když mu tuhle "černou krabičku" koupíš, ani ne za rok to máš zpátky. Místo Maple si můžeš dosadit jiný program, který za tebe třeba bude provádět numerické výpočty, to je jedno. To podstatné je (a z mého předchozího příspěvku jsi to zjevně nepovažoval za důležité), že matematika má být v praxi prostředek, nikoliv cíl. Podle toho by se k ní mělo při výuce přistupovat.
Kdyby ta vaše představa platila u programování, pak máme absolventy kteří neznají algoritmy ani jejich základní principy (rozděl a panuj atd.),...Tohle srovnání by bylo v pořádku, kdybych napsal něco jako, že elektrotechnik by se neměl učit, jak fungují jednotlivé součástky. Vzhledem k tomu, že nic takového jsem nenapsal, tak to srovnání kulhá na obě nohy.
Proč je to utopieProtože je to #P-těžký problém, není to o kilokorunách. A i když se tvůj problém zrovna trefí do toho "dost" co ten software spočítat umí, tak to třeba vyplivne řešení v tvaru, který se vám nehodí atd.
že matematika má být v praxi prostředek, nikoliv cílA vyhodit ze školy někoho, kdo nezvládá používat prostředky se kterými bude pracovat, je podle tebe nesprávné?
to srovnání kulhá na obě nohyTo srovnání právě nekulhá, protože jsi napsal, že elektrotechnik ve skutečnosti nějaké rovnice počítá. On programátor taky buď žádné algoritmy nepotřebuje, nebo je má implementovány v nějaké knihovně, nebo je najde v knížkách, a až jako poslední možnost je musí vymyslet, přičemž každá další skupina v tomto výčtu je tak 3x menší než ta předchozí. Přesto je podle mě správné vyhodit člověka, který (po přednášce, kde byla vyložena) nezvládne rychlou fourierku, protože to pravděpodobně znamená, že je líný se to naučit, není to žádná rocket-science.
Poznámka o cíli a prostředku mi přijde taktéž mimo, tohle se nezměnilo. I před dvaceti či padesáti lety byla matematika jen prostředkem. A ten prostředek je potřeba i dnes, počítače ho nenahradí, jejich roli ve značné míře dříve hrály různé tabulky a knihy plné vzorců, řekl bych.
O potřebě VŠ elektrotechniků znát diferenciální rovnice moc nevím, to můj obor není. Ale předpokládám, že minimálně, aby vůbec rozuměli tomu, co jim ten počítač počítá, musí mít nad věcí určitý nadhled. Značná část z nich se může živit upravováním toho software, aby uměl nové věci, které se jistě v oboru objevují. Někteří se budou snažit produkovat v oboru objevy, a při tom jejich potřeby pravděpodobně stávající software nepokryje. Je docela možné, že větší část z nich ty rovnice nevyužije, protože půjdou pracovat do jiného oboru, nebo se budou věnovat nějaké zcela netvůrčí činnosti. Pak je spíš otázka, proč studovali.
Ale i u té netvůrčí činnosti si dovolím poznámku - tuhle jsem četl nějaký článek o havárii v Černobylu, ze kterého jsem pochopil, že kdyby technici u pultíků rozuměli jaderné fyzice, tak by k havárii nedošlo. Ale ono to bylo tak, že dostali od zaměstnavatele přístroj s podrobným návodem, jehož funkci nerozuměli, a tak se spoléhali na návod, případně jeho intuitivní aproximaci (pokud by došlo k situaci, která nebyla popsána). Tak už jsem zvědavý, jak to dopadne, až se budou po Vaší reformě školství starat o rozvodnou síť v ČR elektrotechnici nepoznamenaní vyšší matematikou za pomoci software, o kterém ani netuší jak pracuje
A ještě zpět k tématu. Je docela možné, že se někde na školách učí blbosti. A jestli se ohledně nich sníží nároky, tak je to fajn. Já však pozoruji, že nároky se snižují zcela výhradně kvůli nedostatku studentů a nikoliv podle toho, jak je co užitečné, ale spíš podle toho, jak je co obtížné. Vaše tvrzení o generaci nepoznamenané zbytečnostmi se mi zdá tedy _velmi_ odvážné.
Pokus o analogii s voly Vám neuznám, protože si myslím, že to mluvíte o něčem úplně jiném. Voly dnes skoro nikdo neorá, ale diferenciální rovnice z módy tak nějak nevyšlyJá si ho uznám, protože DR sice z módy nevyšly, ale objevila se nová metoda jejich řešení - nabušení do počítače. Stejně jako zemědělec s traktorem zorá větší plochu nez volské spřežení, tak člověk s počítačem vyřeší víc rovnic, než ten, který to dělá ručně. (Samozřejmě většinou je potřeba vyřešit jen jednu, jde mi o to, že je to prostě rychlejší. A čas jsou peníze.)
Poznámka o cíli a prostředku mi přijde taktéž mimo, tohle se nezměnilo. I před dvaceti či padesáti lety byla matematika jen prostředkem.Samozřejmě, že se to nezměnilo (a nic takového jsem nenapsal). Já tvrdím, že je potřeba změnit přístup k matematice při výuce, protože tam většinou je vyučujícími považována za cíl, nikoliv za prostředek. To je zcela pochopitelné na MFF, jinde už moc ne.
A ten prostředek je potřeba i dnes, počítače ho nenahradí...a) Nepsal jsem, že není. b) Počítač ten prostředek nenahradí, ale nabídne efektivnější způsob jeho použití.
O potřebě VŠ elektrotechniků znát diferenciální rovnice moc nevím, to můj obor není. Ale předpokládám, že minimálně, aby vůbec rozuměli tomu, co jim ten počítač počítá, musí mít nad věcí určitý nadhled.Ano, elektrotechnik může dost často potřebovat takovou rovnici vyřešit, pokud má něco navrhovat. Co takový elektrotechnik nepotřebuje, je řešit tisíc a jeden způsobů, jak to udělat, protože mu dost často stačí jenom ten jeden. Co by se takovému technikovi hodilo, je kdyby mu o matematice řekli, že kromě ručního řešení je tu dost často možnost použít počítač, který řešení vypočítá, jaké programy se dají použít, jaké jsou mezi nimi rozdíly atd. Co takovému technikovi k práci většinou stačí, je přibližně vědět, jak se taková rovnice řeší, jak ji interpretovat a jak ji nechat vyřešit strojem.
Značná část z nich se může živit upravováním toho software, aby uměl nové věci, které se jistě v oboru objevují.No ono je to spíš naopak - většina z nich tohle dělat nebude, většina ten software bude používat ve firmách, které přijmou každého, kdo má alespoň trochu vzdělání v oboru, protože lidí je prostě málo. Navíc aby někdo mohl takový software psát, musí opravdu dobře rozumět více oborům naráz (programování, matematice, atd...), takových lidí je v populaci málo.
Ale i u té netvůrčí činnosti si dovolím poznámku - tuhle jsem četl nějaký článek o havárii v Černobylu, ze kterého jsem pochopil, že kdyby technici u pultíků rozuměli jaderné fyzice, tak by k havárii nedošlo.Kdyby technici u pultíků hrubě neporušovali předpisy, aby dokončili pokus, tak by k havárii také nedošlo. Kdyby strana a vláda pokus nenařídila, k havárii by také nedošlo. (A kdyby v p*deli byly ryby, nemusely by bejt rybníky.) Když v jaderné elektrárně nechají šéfovat bezmozka, který vypne většinu bezpečnostních mechanismů, nelze se divit, když se něco pokazí.
Tak už jsem zvědavý, jak to dopadne, až se budou po Vaší reformě školství starat o rozvodnou síť v ČR elektrotechnici nepoznamenaní vyšší matematikou za pomoci software, o kterém ani netuší jak pracujeMožná se budeš divit, ale občas to tak už funguje a to velmi dobře. Například když zapojuješ vedení, které bylo odpojené kvůli nějaké opravě, zpátky do sítě, tak na těch koncích, které spojuješ dohromady, jsou vzájemně posunuté fáze, což při připojení může udělat docela brajgl. Proto to dělá počítač, který ten fázový posun sleduje a předpovídá, kdy to bude moci spojit tak, aby ten rozdíl byl co nejmenší. To je prostě něco, co není v lidských silách. Technik třeba nemusí vědět, jak funguje program, který předvídá spotřebu energie za týden. Technikovi stačí vědět, jak moc je ten program spolehlivý. K tomu poslednímu odstavci - prostě když někoho slyším prohlašovat, že moje generace je generace pitomců, kterým se všechno zjednodušuje, protože by to jinak nezvládla, tak mě to někdy vytočí takovým způsobem, že se pustím do úplně zbytečné diskuze a hodinu smolím jeden post místo toho, abych šel spát. (Narážím hlavně na dada, který o něco výš machruje, že dělal změny v programu děrováním do štítků, jako kdybychom my mladší byli hloupí nedonošenci, protože to neumíme.)
Co by se takovému technikovi hodilo, je kdyby mu o matematice řekli, že kromě ručního řešení je tu dost často možnost použít počítačPokud o tomto ten technik nic netuší, tak je to jistě chyba.
Co takovému technikovi k práci většinou stačí, je přibližně vědět, jak se taková rovnice řeší, jak ji interpretovat a jak ji nechat vyřešit strojem.Předpokládám, že vyučující elektrotechniků se domnívají, že rozumný způsob, jak technika přinutit, aby přibližně věděl, jak se takové rovnice řeší a co znamenají, je zajistit, že v době, kdy opustí brány školy, bude takové věci vědět zcela přesně. Navíc v době, kdy se probírají dif. rovnice, asi není ještě jasné, kdo půjde dělat jakou práci a kdo tedy bude potřebovat znát diferenciální rovnice fakt dobře a kdo by vystačil s povrchnější znalostí.
No ono je to spíš naopak - většina z nich tohle dělat nebude, většina ten software bude používat ve firmách, které přijmou každého, kdo má alespoň trochu vzdělání v oboru, protože lidí je prostě málo.Tomu věřím. Ostatně o tom jsem na začátku psal, že školy snižují nároky, protože studentů je málo. U firem to bude asi následně podobné (co jim zbývá, že...).
Navíc aby někdo mohl takový software psát, musí opravdu dobře rozumět více oborům naráz (programování, matematice, atd...), takových lidí je v populaci málo.Není všechno o "talentu", hodně je to o dřině. A kolik těch schopných lidí bude, závisí zejména na kvalitě školství. Pokud školství bude produkovat méně schopné techniky, tak oni se samozřejmě uživí i na méně náročných postech, na druhou stranu asi nebudeme na špičce vývoje.
Když v jaderné elektrárně nechají šéfovat bezmozka, který vypne většinu bezpečnostních mechanismů, nelze se divit, když se něco pokazí.Tipoval bych, že pravděpodobně nechali šéfovat toho, koho nechali, protože nikoho lepšího neměli. Tedy zhruba stejný důvod, proč se uchytí v praxi elektrotechnik bez znalostí (nejen matematiky).
K tomu poslednímu odstavci - prostě když někoho slyším prohlašovat, že moje generace je generace pitomců, kterým se všechno zjednodušuje, protože by to jinak nezvládlaAno, to jistě nebylo na mne. Já si nemyslím, že by to ta generace nezvládla. Já si myslím, že se jim to zjednodušuje, protože to nezvládá systém školství. A popravdě řečeno, je mi z toho smutno. Studentů, co se snaží poměřovat se se zahraničím a být v oboru fakt špička, je dost málo (což je asi normální), a ty zbylé ten nedostatek motivace a konkurence vede k tomu, že se flákají víc, než potřebují. Ono to pak může být třeba o tom, jestli se u nás bude vyvíjet ten software pro elektrotechniky a "běžnou bezrovnicovou práci" nám udělají méně schopní cizinci, nebo naopak.
Pokud budou v praxi potřebovat nějakou matematiku, zaměstnavatel jim pravděpodobně opatří prostředek, který umožní řešení přenechat počítači - ten zaměstnanec tam není od toho, aby něco půl hodiny počítal, ale od toho, aby ten výsledek vzal a použil.
Tak jo, koupi jim treba Mathematicu. Zamestnanec pak sice nebude tri hodiny pocitat, ale nejdriv se bude snazit zchroupat zadani, tak aby ho vubec do toho programu nacpal. Pak bude hoodne dlouhu dumat nad tim jestli to co tam nacpal je opravdu to co chtel, protoze nema vubec paru jak by mel vypadat vysledek. Takze ve vysledku zadnej cas neusetri.
Pouzivat pocitace pro automatizaci je spravne, ale je taky treba vedet co automatizovat.
Ale ten notebook si sežeň co nejdřív, bez něho budeš brzy v ***. Taky je mnohem lepší, když mu ukážeš fční semestrálku na svém notebooku než když ji budeš půl hoďky přetahovat na solaris a potom zjistis, ze nez ti ten zasranej server překreslí obrazovku a pošle zpátky tak můžeš jít na kávu (viz kamarád a jeho hra scorche nebo jak se to na dosu jmenovalo
)
$ catalogue add Type the title: Název knihy Type the description: Popis knihy... $ catalogue display Kniha 1: Popis 1 Kniha 2: Popis 2 ... Kniha n: Popis nnebo něco v tom smyslu? Asi nešlo...) Nechceš o tom pokecat na Jabberu?
Tiskni
Sdílej:
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.