Máirín Duffy a Brian Smith v článku pro Fedora Magazine ukazují použití LLM pro diagnostiku systému (Fedora Linuxu) přes Model Context Protocol od firmy Anthropic. I ukázkové výstupy v samotném článku obsahují AI vygenerované nesmysly, např. doporučení přeinstalovat balíček pomocí správce balíčků APT z Debianu místo DNF nativního na Fedoře.
Projekt D7VK dospěl do verze 1.0. Jedná se o fork DXVK implementující překlad volání Direct3D 7 na Vulkan. DXVK zvládá Direct3D 8, 9, 10 a 11.
Byla vydána nová verze 2025.4 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení na blogu.
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) zveřejnil Národní politiku koordinovaného zveřejňování zranitelností (pdf), jejímž cílem je nejen zvyšování bezpečnosti produktů informačních a komunikačních technologií (ICT), ale také ochrana objevitelů zranitelností před negativními právními dopady. Součástí je rovněž vytvoření „koordinátora pro účely CVD“, jímž je podle nového zákona o kybernetické … více »
Vývojáři KDE oznámili vydání balíku aplikací KDE Gear 25.12. Přehled novinek i s náhledy a videi v oficiálním oznámení.
Společnost System76 vydala Pop!_OS 24.04 LTS s desktopovým prostředím COSMIC. Videoukázky na YouTube.
Byla vydána verze 1.92.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Free Software Foundation zveřejnila ocenění Free Software Awards za rok 2024. Oceněni byli Andy Wingo, jeden ze správců GNU Guile, Alx Sa za příspěvky do Gimpu a Govdirectory jako společensky prospěšný projekt.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-12 aneb Eclipse 4.38. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
U příležitosti oslav osmi let prací na debianím balíčku vyšlo GPXSee 15.6. Nová verze přináší především podporu pro geotagované MP4 soubory, včetně GoPro videí. Kdo nechce čekat, až nová verze dorazí do jeho distribuce, nalezne zdrojové kódy na GitHubu.
Ten bug je nahlasenej, pokud se nepletu. Tak to priste muzes pripsat na bugzillu. BTW: to tak fakt zatim nikomu tolik nevadilo, ze to neni opraveny?
BTW: Dobry reseni je zkopirovat si text pred odeslanim do nejakyho editoru, provest nahled a zkontrolovat a kdyz je to OK, tak text z textovyho pole vymazat a nakopirovat zpatky original z textovyho editoru:)
Problém SSE věcí je, že dělají většinou jenom část věcí proti tomu co dělá FPU, či math knihovna.
Klasická math knihovna, či FPU dělá:
1) test definičního oboru a infinite x
2) výpočet hodnoty funkce (s přesností o pár bitů vyšší, než je výstup)
Problém je, že čím větší přesnost, tím je výpočet pomalejší. FPU počítá na 80 bitů plus několik dalších bitů interně, takže přesnost je velmi vysoká. Těmi několika bity navíc se velmi potlačuje vliv zaokrouhlovacích chyb při výpočtu.
Dále C standardní knihovna bohužel kromě výpočtu ještě nastavuje různé math error kódy, takže je to dost brzdí.
Zatím jsem ještě nepotkal žádný SSE algoritmus, který byl použit pro rychlostní srovnání, který by dělal plný rozsah akcí toho, s čím se srovnává.
Při 0 mi to vrátí -inf, C knihovna NaN, správně je -inf. Tak neotravujte
Základní problém je, že ani netušíte, co Váš algoritmus dělá, ale musíte to zkusit, namísto toho, abyste věděl, co jste navrhnul.
Takže já bych měl důvěru ve Vaše algoritmy takovou, že bych raději použil cokoli jiného.
Možná na běžných algoritmech se dá hádat, ale v numerické matematice musíte vědět. Jinak vycházejí blbosti a testováním podprogramu jako black box na skutečnou příčinu samozřejmě nepřijdete.
Jinak matematické funkce nad float čísly se neřídí čistou matematickou, protože počítačový float má velmi daleko k ideálním reálným číslům. Pro běžného programátora je rozdíl mezi „pseudoreálnými čísly typu floating point“ a dokonalými reálnými čísly, které používá matematika celkem zanedbatelný. Ale při takových výpočtech je nutné s ním počítat. Například čísla typu floating point nejsou spojitou množinou, není u nich zaručena asociativnost jako u dokonalých reálných čísel, atd..
Skutečné výsledky nad floating point čísly se proto v limitních případech neřídí vždy podle matematiky, ale podle celosvětově a jednotně přijaté normy IEEE-754, která přesně a naprosto do posledního detailu definuje, jak se to má chovat. Tudíž správně je log(0) = NaN.
FPU vypočítá ten logaritmus za stejný čas jako push instrukci
Leoši, Prosím, prosím, mohl bys opravit BUG, kdy je všechno moje < a > po náhledu v textovém okně nahrazeno špičatejma závorkama a musím to zas přepisovat na < a >?Skoro bych si tipnul, že Leoš tě blokuje...
Jednoduchá odpověď. Tam už tě ignorovat nemůže.
System.currentTimeMillis() na zacatku a na konci main(), tzn. pocita se do toho i inicializace JNI knihovny, alokace poli pro vysledky apod.
(pri spousteni z konzole jako JAR a mereni s pomoci time je to asi 31 vterin, protoze se tam pocita cely start VM apod.)
Ani radsi nechtej vedet jak by to dopadlo, kdybych vzal PowerPC procesor, ktery je chronologicky a taktem ekvivalentni tvemu (napr. 970MP na 2.5 GHz, uvedeny zhruba rok pred tvym procesorem)...
Ale taky ten můj procík je úsporná verze s 512kB L2 cache, takže je to takový pomalý kšunt. Věřím, že kdybych to testoval na Intel Core 2 Duo na NB, tak to dopadne líp.
Ted jeste nove ARM Cortexy, ktere taky maji svoji SIMD jednotku a ktere nejspis Atomum pekne zatopi u zadnice...
Ja pevne doufam, ze to bude x86, kdo v budoucnu zemre. Ma na to vek a zdravotni stav a nazivu ji drzi jen Microsoft se svym monopolem. Ne nadarmo je soucasny nejrychlejsi pocitac na svete tvoren ze 2/3 PowerPC procesory...
Existuje Accelerate.framework, ale na ten bych si asi musel napsat JNI most, aby fungoval v Jave a to se mi nechce. Navic kdyz uz Java vyuziva SSE...
Mluvím samozřejmě o desktopech (na mobilech fandím armu, je to úsporný procesor).
Ty léta výzkumu a vývoji překladačů pro x86, to by bylo škoda vyhodit, ne?Ne
To je jak kdybys rikal, ze by bylo skoda zapomenout Michaela Jacksona, kdyz uz ma za sebou tolik plastickych operaci a tak se snazil... x86 je proste neperspektivni a je zbytecne ji priohybat (napr. nebyla pri svem poceti na rozdil od PPC tvorena s planem na 64bitu), kdyz jsou tu jine, cistsi, architektury...
Já osobně mám tu architekturu rád, a radši si koupím x86 procesor, než nějaký powerpc nebo armTak jiste, z pragmatickeho pohledu neni co resit. Apple se v pondeli s PPC rozloucil definitivne, Windows (uz) na tom taky nejedou a pocet linuxovych dister, ktera PPC berou alespon trosku vazne, se taky spise snizuje a kdyz, tak je stejne optimalizace pro tu platformu temer nulova... V embedded zarizenich pro divokou matematiku (medicina, armada, avionika, prumysl, supercomputing, herni konzole) ale PPC prospiva, protoze tam nepotrebuje za sebou tahat onu kouli ve forme "musis podporovat Windows, jinak jsi nezajimavy"...
Nemyslím to tak, že bych tu architekturu nesnášel, ale z pohledu současnosti (a podle mě i budoucnosti) má smysl věnovat se architektuře, kterou má na desktopu každý.To je prece jak kdybys tvrdil, ze je lepsi se vykaslat na Linux a venovat se Windows, protoze to stejne ma na desktopu kazdej... :/
Pokud se bavíme o serverovém trhu, tak tam to bylo vždycky jiné, ale třebá i já mám server x86, a popravdě neznám důvod pro výběr jiné architektury.Tak ono popravde to PPC ani pro ten serverovy trh neni prilis zajimave, protoze na serveru (ted myslim web, posta, enterprise) tezko nejak casto vyuzijes vypocty v plovouci radove carce... Kdyz mas ale aplikaci, ktera ty vypocty nekde potrebuje, tak je dobre mit smiseny cluster a vypocty prenechavat nodum s PPC procesorem, na kterych bezi specialne optimalizovany SW (tady se dostavame zas k jine veci: je dost mozne, ze cena PPC reseni + optimalizace SW nakonec bude vyssi, nez kdyz se to same vyresi hrubou tupou silou x86 serveru a neoptimalizovaneho SW.... coz je debilni, ale nejspis to tak bude :/). A to se dotyka i desktopu. Hudba, video, desktopove efekty. Apple nelhal, kdyz rekl, ze Power Mac je prvni pocitac, ktery umoznuje lidem mit doma na stole 1 GFLOPS. Muj staricky Power Mac na 733 MHz ma 1.3 GFLOPS, pokud se pouzije AltiVec. Intel tohohle byl schopen pouze s nekolikanasobkem taktu procesoru... Ovsem je fakt, ze v dobe OpenCL se CPU celkove posouva do trochu jine role... zustava mu ta "nudna" prace a k zajimavym vecem se dostane cim dal mene. Otazka je, jestli to prave nebylo iniciovano tim, ze x86 -- jakozto vsudyprtomna a de fakto diky MS nenahraditelna architektura -- konstantne nezvladala v FP vypoctech nejak vic zazarit...
?
Jinak s tím posledním odstavcem souhlasím, ale na druhou stranu, jaký by v tom případě mělo smysl vyvíjet procesory? Výrobci se vždycky budou snažit o vývoj a hlavně prodej, takže se karta může i obrátit, a budou výkonné procesory s možností provádět grafiku tam (myslím, že Intel přímo něco takového dělá, ale neznám podrobnosti).
A tady je zakopaný pes, proč by měl někdo podporovat dražší architekturu, když existuje mnohem levnější a z časového hlediska naprosto vyzkoušená architektura, pro kterou jsou psané skoro všechny programy?Ale jak vis, ze PPC architektura je drazsi? Pocitace Apple v dobe PPC staly hodne, to jo. Ale to prece neznamena, ze ta architektura je draha. Pokud bys objednaval ve velkych mnozstvich, tak si myslim, ze bys klidne mohl postavit PPC desktop se stejnym pomerem vykon/cena jako x86, ne-li lepsim. Otazka je, co bys na tom provozoval
OS X tezko, Win ne, Linux s nulovou optimalizaci...?
V soucasny dobe je to fakt dobry tak akorat na vypocty a nebo casem, az se Linux vic rozsiri a bude stat za to do toho investovat, tak pro desktopy a hlavne pro n(et|ote)booky, jelikoz vykon/watt byl u PPC (kdyz nepocitam serverove POWER a z nich odvozene G5) vzdycky dobry...
protoze tam nepotrebuje za sebou tahat onu kouli ve forme "musis podporovat Windows, jinak jsi nezajimavy"..."Koule" podpory Windows je spíš než co jiného jenom výmluva. Takový Efficeon Windows podporoval, výkonově byl na tom podobně jako odpovídající procesory x86, spotřeba podstatně menší, ale ani tak se neuchytil.
Tiskni
Sdílej: