abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 03:44 | Nová verze

    Open source počítačová hra na hrdiny NetHack (Wikipedie, GitHub) byla vydána v nové verzi 5.0.0. První verze této hry byla vydána v roce 1987.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    1.5. 15:11 | IT novinky

    Evropská komise naléhavě vyzvala členské státy EU, aby kvůli ochraně nezletilých na internetu urychlily zavádění unijní aplikace pro ověřování věku a zajistily její dostupnost do konce roku. Členské státy mohou zavést aplikaci EU pro ověřování věku jako samostatnou aplikaci nebo ji integrovat do takzvané evropské peněženky digitální identity.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 14
    30.4. 23:33 | Nová verze

    Richard Biener oznámil vydání verze 16.1 (16.1.0) kolekce kompilátorů pro různé programovací jazyky GCC (GNU Compiler Collection). Jedná se o první stabilní verzi řady 16. Přehled změn, nových vlastností a oprav a aktualizovaná dokumentace na stránkách projektu. Některé zdrojové kódy, které bylo možné přeložit s předchozími verzemi GCC, bude nutné upravit.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    30.4. 23:11 | Nová verze

    Zulip Server z open source komunikační platformy Zulip (Wikipedie, GitHub) byl vydán ve verzi 12.0. Přehled novinek v příspěvku na blogu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    30.4. 12:11 | IT novinky

    Před 30 lety, tj. v úterý 30. dubna 1996, byl spuštěn Seznam.cz.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 31
    30.4. 11:44 | Komunita

    Byly zpracovány a zveřejněny všechny videozáznamy, které stojí za zveřejnění, z konference FOSDEM 2026.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    30.4. 01:11 | IT novinky

    Od úterý 28. dubna musí nově uváděné notebooky v Evropské unii podporovat nabíjení přes USB-C. Jednotná nabíječka byla schválena Evropským parlamentem v říjnu 2022.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 58
    29.4. 23:44 | Bezpečnostní upozornění

    Byly publikovány informace o kritické zranitelnosti CVE-2026-31431 pojmenované Copy Fail v Linuxu, konkrétně v kryptografii (AF_ALG). Běžný uživatel může získat práva roota (lokální eskalaci práv). Na všech distribucích Linuxu vydaných od roku 2017. Pomocí 732bajtového skriptu. V upstreamu je již opraveno. Zranitelnost byla nalezena pomocí AI Xint Code.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    29.4. 17:44 | Nová verze

    Textový editor Zed dospěl do verze 1.0. Představení v příspěvku na blogu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    29.4. 04:44 | Komunita

    Vývojáři svobodného 3D softwaru Blender představili (𝕏, Mastodon, Bluesky) nejnovějšího firemního sponzora Blenderu. Je ním společnost Anthropic stojící za AI Claude a úroveň sponzoringu je Patron, tj. minimálně 240 tisíc eur ročně. Anthropic oznámil sponzorství v tiskové zprávě Claude for Creative Work.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (14%)
     (8%)
     (2%)
     (13%)
     (31%)
     (4%)
     (7%)
     (3%)
     (16%)
     (24%)
    Celkem 1476 hlasů
     Komentářů: 30, poslední 3.4. 20:20
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek


    Vložit další komentář
    13.4. 10:30 Šťur
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohlédnutí za rokem 2025
    Jo, s Roudnicí byla legrace. Až taková, že si můžete zahrát tematickou online hru a poslechnout si song.
    13.4. 11:38 RealJ | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohlédnutí za rokem 2025
    případně RAG (automatickým vyhledáváním) nad minulými úlohami. To nefunguje dobře a neškáluje to.
    - doporucuji se podivat treba na https://milvus.io/, pokud mas treba 8M+ radku kodu tak RAG opravduje nebude fungovat. Podobne to funguje i s tou memory, tech reseni je bambilion, nektere funguji lip, nektere hur, me se treba u toho vetsiho projektu osvedcil sharding kdy si agent precte rozcestnik a jde postupne hloubej do stromu znalosti. Kdyz budes optimalizovat db tak je ti k prdu aby agent tahal do kontextu informace o tom jak je implementovany frontend (neber to doslovne). Codex s 5.4 modelem pise kod, testuje ho, dela dokumentaci, review kodu, review dokumentace,... obvykle mi jeden agent pusti dalsi 3-4 agenty, dle typu ukolu jich muze bejt vice a pak co z toho leze za kod a dokumentace je v lepsim stavu jako vystup od spousty programatoru (neber to doslovne). Spousta lidi s tim pracovat neumi, stezuje si jak spatny kod z toho leze nebo ze to zapomina, nebo ze jim to zere na 1 prompt polovinu tydenniho limitu u pro,...
    Bude rok 2026 rokem, kdy mi Anthropic konečně prodá skutečného remote pracovníka?
    - Anthropic usnul na vavrinech, tak se to ted snazi dohonit "Claude Mythos" ktery je pry tak dobry ze ho radsi nebude nabizet. Kdyz se podivas na detaily jak to funguje tak to same udelas s kteroukoliv "AI" akorat na tom stejne jako Anthropic propalis i kalhoty. Soucasny sonnet a opus jsou relativne kvalitni modely akorat Anthropic zkurvil limity takze se jim spousta lidi na ten jejich $200 program vyprdla a presla k OpenAI kde za stejnou cenu dostanou relativne vice. Pokud pouzivas API tak je to +- cenove to same akorat zase u openai jsem z toho schopen vyzdimat vice nez od Anthropicu. Pokud pouzivas business/enterprise subscription tak tam Anthropic je z meho pohledu na tom jeste hur akorat u openai zkurvili limity pro mensi firmy takze zalezi kolik toho nakupujes a jak to pouzivas.

    USA - bydlim tady takze na spoustu veci mam jiny nazor, shodnem se ze jakakoliv cashless society je proste picovina na ntou. Spalnicky je pruser ktery souvisi s mladsi generaci kde lidi sedi 24h na tiktoku a jsou z toho tak zmagoreni ze klidne budou zrat mekace ale zaroven ti budou tvrdit ze rajcata zpusobuji neplodnost, rakovinu nebo deprese...
    Slovensko - ja bych to shrnul tak, ze slovaci jsou specialni odil a to co predvadeji je na urovni turecka. Na jednu stranu mi je tech lidi lito na druhou stranu si rikam ze politici jsou zrcadlem spolecnosti...
    ETCS - tech 15 milionu je cena bez servisu, bez spravy, realne je ta cena nekde kolem 100M za lokomotivu...
    Roudnice pobavila. Diky za blogpost!
    13.4. 22:56 jbv
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohlédnutí za rokem 2025
    Soucasny sonnet a opus jsou relativne kvalitni modely akorat Anthropic zkurvil limity takze se jim spousta lidi na ten jejich $200 program vyprdla a presla k OpenAI kde za stejnou cenu dostanou relativne vice. Pokud pouzivas API tak je to +- cenove to same akorat zase u openai jsem z toho schopen vyzdimat vice nez od Anthropicu. Pokud pouzivas business/enterprise subscription tak tam Anthropic je z meho pohledu na tom jeste hur akorat u openai zkurvili limity pro mensi firmy takze zalezi kolik toho nakupujes a jak to pouzivas.
    Antropic nezkurvil limity, ale nemá prostě dost datacenter. I když staví jak diví, bude jim trvat ještě roky než doženou s nabídkou poptávku (četl jsem odhad, že by letos měli přidat min 5GW datacenter, aby si udrželi růst). IMHO i ten mythos model nezveřejňují, protože by pro ně bylo extrémně těžké ho provozovat ve škále, která by jim nepřinesla jen ostudu.

    OpenAI je na tom trochu líp, ale taky nestíhají a jak poroste poptávka, bude to jen horší. Být tebou bych se připravil na poměrně brzké zdražení všech agentních workflow s tím že limity moc štědřejší nebudou. Už dávno sme v situaci, že datacentra nejde ani připojovat do sítě a všechno běží na plynových turbínách (a Trump plyn parádně zdražil). Přitom na uspokojení poptávky by bylo potřeba hned několik jaderných elektráren a to nejlépe v řádu měsíců.
    Jendа avatar 13.4. 23:31 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohlédnutí za rokem 2025
    Být tebou bych se připravil na poměrně brzké zdražení všech agentních workflow s tím že limity moc štědřejší nebudou.
    To je otázka. Věřím tomu, že frontier modely budou zdražovat. Ale nevěřím tomu, že dnešní úroveň schopností nebude stát za rok zlomek. Dosavadní vývoj nasvědčuje tomu, že příští generace open-weight modelů bude stejně schopná jako dnešní Opus 4.6 / GPT-5.4, a v přespříští generaci to budou jejich zmenšené verze.
    13.4. 23:59 jbv
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohlédnutí za rokem 2025
    Jde o to jestli budeš mít na čem ty modely spustit. Všechen HW půjde nahoru, protože ho přednostně vykoupí AI firmy a to nejspíš několik příštích let. Množství všeho co AI firmy spotřebují už reálně naráží na globální limity. IMHO dokud nebudou kvalitní open weight modely k dispozici, tak aby běžely na HW co už máš, tak bych se na tyhle věci úplně nespoléhal.
    14.4. 02:53 RealJ | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohlédnutí za rokem 2025
    zalezi od pouziti, o domaceho kutila nikdo nestoji, tam nejsou prachy. Co prijde bude integrace health, insurance, banking, shopping a slusne receno bezny Franta je v <|>
    13.4. 23:33 RealJ | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohlédnutí za rokem 2025
    Anthropic - nedostatek DC vedl ke zkurveni limitu, podivej se treba na reddit kde si lidi stezuji. Ja anthropic zkusil nekolikrat a pokazde jsem narazil na limit v prubehu pulhodky. U codexu narazim na 5hod limit jednou za cas a jiz jsem si workflow vytunil tak ze to neni problem akorat ten tydenni limit je furt problem. Hele, i kdyby subscription zdrazilo na $5k mesicne tak je to furt levne za to co z toho dostavam.
    13.4. 23:54 jbv
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohlédnutí za rokem 2025
    To je to samý. Potřebujou prodávat, ale není kapacita, tak zavedou limity. OpenAI už dneska v předplatném za 20 dolarů píše, že můžeš dostávat reklamy. Je evidentní, že se snaží zvyknout lidi na další způsoby monetizace.
    Hele, i kdyby subscription zdrazilo na $5k mesicne tak je to furt levne za to co z toho dostavam.
    Tak asi souhlasíš, že růst ceny může brzo být opravdu masivní?
    14.4. 02:50 RealJ | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohlédnutí za rokem 2025
    to co bylo doted u openai zdarma je dnes za $20, to co bylo za $20 je dnes za $100,... samozrejme, ze souhlasim, ze ten narust bude masivni. Ja to pozoruji jiz nejakou dobu, pokud jses mala firma a potrebujes par seatu tak se s tebou realne nikdo nebude bavit. Dnesnich $200 bude do pul roku stat $2k a za rok bych to videl tak na $25k. Ja nerozumim proc si nekdo myslel ze tohle bude za par dolaru kdyz do toho firmy investuji miliardy dolaru ve vybaveni a elektrine... Firmy jsou zahackovane, nastava cas zvednout ceny...
    13.4. 12:57 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohlédnutí za rokem 2025
    vrchol techniky byl, že se mu stav "semaforu" rozsvítí i v kabině, takže to nezávisí na přehlédnutí něčeho venku
    Dezinformace. Vrchol techniky vlak automaticky zastavil před stůj, pokud tuto funkci strojvedoucí aktivně nepotlačil. To může - někdy musí - strojvedoucí udělat i s plným dohledem ETCS a nehoda už kvůli tomu taky byla.
    Z těch slavných to byl například ožralý strojvedoucí, který projel Stůj s Pendolínem (2022)
    Vlak byl ze stanice výchozí, ETCS by nehodě nemuselo zabránit, přečtěte si závěrečnou zprávu DI, je to tam napsané.
    strojvedoucí co se rozjel proti nákladnímu vlaku (2024)
    Ve stanici byl ten vrchol techniky vypnutý a dle spekulací - závěrečná zpráva AFAIK ještě není - hrozila v noci záměna odjezdového návěstidla s prvním oddílovým návěstidlem AB (kde bylo volno). Této nehodě by tedy nejspíš ten vrchol techniky zabránil.
    ale z nějakého důvodu to nejde
    Tím důvodem je bezpečnost. Takové to, pro co tady jinak horujete.

    Disclaimer: nejsem proti zavedení z ETCS principu, ovšem přístup, jakým to bylo uděláno, je IMO pitomý. A to, jak jeho příznivci lžou (nadsazují jeho schopnosti, podceňují schopnosti národního zabezpečovače, vyberte si), nemám rád.
    že strojvedoucí dostane na papíru, že má před Roudnicí stáhnout sběrač, dále na troleji visí značka, a pro jistotu ještě výpravčí každému strojvedoucímu zatelefonuje(!), že má sběrač stáhnout
    To s tím telefonem jste si (aspoň jestli se nezměnil předpis) vymyslel, žádnou takovou povinnost výpravčí nemá.
    A ještě se tam pro jistotu namontuje takzvaná hákovnice
    Není to povinné - dělá se to právě kvůli tomu, že strojvedoucí na to stažení sběrače zapomínají. Že je to prasárna tak jako tak, o tom se přít nebudu.

    Vtipné je, že to má zase vazbu na ETCS, protože některé úseky, které se musí projet se staženým sběračem, nejde se staženým sběračem projet. IIRC jde o případy povinnosti stáhnout sběrač ve zhlaví a záhlaví na obou stranách stanice, když výpravčí pošle vlak "do boku". Na vjezdovém zhlaví snížená rychlost, po zvednutí sběrače na staniční koleji se lokomotiva půl dne zapíná, pak už zase stahujete a uvíznete v úseku bez napětí. Řešilo se to prý tím, že ta 40km/h výhybka snad těch 45km/h přežije.

    Tady aspoň ETCS zabrání SŽ nutit strojvedoucí porušovat předpisy.

    Jinde ovšem ve standardním stavu ETCS znemožňuje odjezd těžkých vlaků ze stanice, protože se do místa, kde je povinnost stáhnout sběrač, nedokáží rozjet do stoupání - a ETCS vyžaduje stažení sběrače dostatečně dopředu, tj. moc brzo. Naštěstí jich moc není.
    Quando omni flunkus moritati
    Jendа avatar 13.4. 23:38 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohlédnutí za rokem 2025
    Dezinformace. Vrchol techniky vlak automaticky zastavil před stůj, pokud tuto funkci strojvedoucí aktivně nepotlačil.
    Tak asi nebyl dostatečně rozšířený a zapnutý?
    Tím důvodem je bezpečnost. Takové to, pro co tady jinak horujete.
    Jako, bylo by lepší to mít než to horko těžko mít po mnoha letech na části koridorů, a enormní náklady jsou jedním z hlavních důvodů, proč to není.
    nejsem proti zavedení z ETCS principu, ovšem přístup, jakým to bylo uděláno, je IMO pitomý. A to, jak jeho příznivci lžou
    Já nejsem příznivce ETCS (z toho, co jsem slyšel - nejsem expert - mi přijde extrémně komplikované, nevhodně navržené z hlediska "síťové transparentnosti", a šíleně drahé), ale přál bych si, aby nedocházelo k průšvihům, které dokáže vyřešit automat.
    To s tím telefonem jste si (aspoň jestli se nezměnil předpis) vymyslel, žádnou takovou povinnost výpravčí nemá.
    Píšou to v odkazovaném článku i dalších článcích na Zdopravy.
    14.4. 11:06 plostenka | blog: plstnk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohlédnutí za rokem 2025
    Já nejsem příznivce ETCS (z toho, co jsem slyšel - nejsem expert - mi přijde extrémně komplikované, nevhodně navržené z hlediska "síťové transparentnosti", a šíleně drahé), ale přál bych si, aby nedocházelo k průšvihům, které dokáže vyřešit automat.
    Jo, pouzivat pro trackovani linearniho pohybu po kolejich 3D triangulaci GSM je uplne dementni. Podobne chytre je vymyslene vsechno ostatni, viz "tripy ETCS". A perlicka na zaver - to "E" neznamena ze je to jednotne pro celou Evropu (tj krabicka z litvy si bez dalsiho povida se zabezpecovacem ve spanelsku), ale ze si kazda zeme dela vlastni certifikaci, testy a byrokracii.
    14.4. 14:08 RealJ | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohlédnutí za rokem 2025
    tak ty vlastni certifikace jsou tady od toho protoze kazdy stat ma sve vlastni pravidla. EU je tady bambilion let, resi se vicka a picoviny ale aby se sjednotili standardy tak to ne, to by ohrozilo lokalni zajmy dodavatelu...
    14.4. 15:12 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohlédnutí za rokem 2025
    Jo, pouzivat pro trackovani linearniho pohybu po kolejich 3D triangulaci GSM je uplne dementni.

    V tom máte naprostou pravdu. Naštěstí nikdo nebyl tak plochý, aby se takové zařízení pokusil ve velkém nasadit do železniční praxe.
    Quando omni flunkus moritati
    14.4. 14:46 frk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohlédnutí za rokem 2025
    Silene drahe je to zcela umyslne a vyhradne u nas. Na levnym se neda v miliardach krast. Zrovna vcera sem zahlid jak fira nadava na display ... kterej stoji 1/4M (a neni na nem nic videt), pricemz stejne velkej tablet koupis za 2k.

    Uvedom si, ze se kvuli tyhle hovadine defakto kompletne stavi cela zabezpeckovacka vcetne navestidel znova, pricemz to pro etcs L3+ ... vubec neni potreba. A PRESNE proto se tu stavi L2.
    14.4. 15:39 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohlédnutí za rokem 2025
    Tak asi nebyl dostatečně rozšířený a zapnutý?
    Obojí je správně. Rozšiřování národního zabezpečovače bylo AFAIK zakázáno nebo přinejmenším výrazně omezeno před několika desítkami let s tím, že časem bude ETCS. V ČR mimo jiné byla vyvinuto něco-jako ETCS (komunikující rádiem, umí zastavit vlak v případě nedovolené jízdy) někdy v devadesátých létech. Samozřejmě technicky s ETCS nesrovnatelné, ale nehodám na tratích, kde nikdy (čtěte: desítky let do budoucna) ETCS nebude a kde se jezdí a ještě nějakou dobu bude jezdit se zabezpečením "přes telefon", by to zabránilo taky. Ale nasazení bylo zakázáno právě kvůli tomu, aby se neplýtvaly prostředky, které se časem použijí pro ETCS.

    Ohledně zapnutý - u ETCS prostě nemůžete tu funkci, která vás nutí brzdit, jen tak potlačit. U národního zabezpečovače (s mobilní části Mirel) to byla a je naprosto běžná praxe (zakázané to není.)
    Jako, bylo by lepší to mít než to horko těžko mít po mnoha letech na části koridorů
    Ve chvíli, kdy jde o bezpečnost, tak přístup "bezpečné aspoň někdy" neexistuje - protože pak se sice zabezpečíte proti nějakému riziku, ale zároveň zavlečete nová rizika (že ke škodě dojde právě chybou zabezpečovacího zařízení.) Není těžké to vymyslet - je těžké (a druhé) prokázat, že to bude fungovat dobře.
    Píšou to v odkazovaném článku i dalších článcích na Zdopravy
    Dobře, jestli to výpravčí dostali nařízeno, tak to spadá pod podmínku jestli se nezměnil předpis.

    A jen tak mezi řečí, Zdopravy je dobré brát s rezervou. Šéfredaktor u mnoha témat vykazuje, kulantně řečeno, silný bias.
    Quando omni flunkus moritati
    14.4. 14:42 frk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohlédnutí za rokem 2025
    "To s tím telefonem jste si"

    Neni nadto zvanit a nic nevedet, vypravci to dostali narizeno. A volaji a volaji a volaji, klidne stejnymu firovi 10x denne.

    A dostali to narizeno prave proto, ze to tam Xkrat bylo strzeny.

    "Vrchol techniky vlak automaticky zastavil před stůj,"

    Je taky naprostej blabol, japa by to asi udelal? Mirel (to je ten narodni zabezpecovac) vypusti vzduch PO projeti useku. Pri jizde na vystrahu proti stuj se jen dozaduje opakovaneho potvrzeni bdelosti = toho ze fira vi ze jede k navesti stuj.

    Narozdil od totalne rozbityho ETCS, ktery se dozaduje mackani tlacika co 30s (mozna se to bude prodluzovat na 60 ... lol) i kdyz vi, ze ma pred sebou vlak desitky km volno.

    Co hur ... ETCS vlasne nefunguje vubec a ani nemuze. Dobre se posadte .... takze kdyz jede fira po etcs trati, a jsou na ni navestidla (jako ze sou vsude), tak musi v pripade stuj uprednostit to svetlo (ktery treba v mlze nebo kvuli terenu VUBEC NEVIDI - opakovac totiz nefunguje) i kdyz mu etcs tvrdi ze ma jet. To ale nemusi platit vzdycky, protoze kdyz ta navest uplne zhasne, tak pri jizde bez etcs se to bere jako stuj, ale na nekterych (zatim jen v okoli ostravy) tratich to znamena, ze ma jet podle etcs ...

    Ve finale to stejne vlak ani nezastavi, jak se uz opakovane stalo, pripadne ho to zastavuje zcela nesmyslne, jak se deje taky porad a vsude ... a bonus, cely etcs v cely republice lze shodit (a provoz zastavit) jednim jisticem v praglu.
    13.4. 18:47 ehmmm
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohlédnutí za rokem 2025
    Jenom takovej napad, ktery uz byl beztak mezitim zavrzen. V jednom tramvajovem depu jsem pri servisu zazil, ze se trojel natvrdo uzemnovala.
    Jendа avatar 13.4. 23:39 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohlédnutí za rokem 2025
    K tomu bys potřeboval ten extra meziúsek, protože jinak bys udělal v případě té lokomotivy se dvěma sběrači tvrdý zkrat, ne?
    14.4. 10:39 ehmmm
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohlédnutí za rokem 2025
    To mas samozrejme pravdu.

    (Dalo by se spekulovat o tom, jake skody by ten zkrat zpusobil. Kdyby to jen shodilo nejaky jistic v lokomotive, tak by to bylo jeste docela dobre. Ale je mi jasny, ze to neni dobrej napad.)
    14.4. 15:09 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohlédnutí za rokem 2025
    On je trochu problém v tom, že i když tam dáte ten extra meziúsek, tak stejně po strojvedoucím musíte chtít, aby něco udělal - místo stažení sběrače vypnutí trakčního odběru. Jinak AFAIK hrozí, že do toho neutrálního pole vytáhnete oblouk. (Nahrazení vodivého vedení něčím nevodivým tohle samozřejmě řeší - z pohledu bezpečnosti pracovníků.)

    Jinak zážitek z tramvajového depa, kde se trolej uzemňovala, je samozřejmě nápad, který se používá. Pracovní místo se zajišťuje zkratovací soupravou (ne že by to bylo vždycky k něčemu dobré, na stejnosměrné soustavě jsou - nebo přinejmenším byly, on z toho byl průšvih - měnírny často nastavené tak, že zkratový proud nevybaví nadproudovou ochranu.)

    Pokud se budeme bavit o uzemňování sběračů, tak to se dělá taky - ale AFAIK jen když na lokomotivě vypnete hlavní vypínač, tj. jiný případ, než tady řešíme.
    Quando omni flunkus moritati
    14.4. 14:58 frk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohlédnutí za rokem 2025
    Tak trolej samozrejme uzemnena je, to je soucast jakykoli bezpecnosti, ale to neresi ten problem, ze se ti tam objevi napeti.

    Jinak krome dvou sberacu ... kdo trochu tusi, tak vi, ze kazda lokomotiva si ve skutecnosti umi zajizdy vyrabet elektrinu, a pripadne rekuperovat = poustet to zpet do troleje.

    Ovsem je to krasna ukazka fungovani zeleznic za france josefa ... protoze se do lokomotivy sice prida kram za 10M kus ... ale samo to stahnou sberac dle zadanych souradnic neumi ... stejne jako to neumi samo brzdit, jen to nadava firovi ze brzdi blbe ... atd atd atd. (apropos, etcs existuje i u nas v mnoha ruznych variantach, a nektery z nich treba firovi rikaj, ze bude zpomalovat, ale uz se neobtezujou mu rict, na jakou rychlost ...)
    Max avatar 14.4. 15:16 Max | skóre: 73 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohlédnutí za rokem 2025
    bude zpomalovat, ale uz se neobtezujou mu rict, na jakou rychlost ...)

    Je to tak, proto musí mít fíra traťové seznání, a proto existují doplňkové aplikace, jako např. navigace pro mašinfíry (což zní fakt vtipně, ale jako doplněk k traťovému seznání asi dobrý), kterou je třeba aplikace NavTrain.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    14.4. 15:50 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohlédnutí za rokem 2025
    To ale není problém ETCS*, ale problém toho, kdo si koupil takhle blbou mobilní část.

    *ostatně většina toho, co píše předřečník, není problém ETCS, protože to není pravda.
    Quando omni flunkus moritati
    Max avatar 14.4. 09:06 Max | skóre: 73 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohlédnutí za rokem 2025
    K tomu ETCS. To je prosím technologie z devadesátých let a nesnáším to podobně jako spoustu věcí od Siemensu. Tj. předražený šunt. Kdyby to řešil někdo alá Musk, udělá to na RPi/Arduino, klidně to všechno ztrojí, protože za tu cenu může a bude to na lepší úrovni za pár korun.

    Předpokladem pro ETCS je GMS-R síť., což je v překladu vlastní GSM čistě pro komunikaci s vlaky. Tj. jedná se o síť GSM vysílačů postavených podél tratí. Kvůli failoveru by se signál měl překrývat, ale údajně kvůli ceně se v ČR nepřekrývají (nevím, jak jinde).

    Když jsem se naposledy bavil s člověkem, co to má u nás na starosti, tak mluvil o ceně 10m/mašina, ale pozor, v té ceně je přestavba té mašiny, která se liší podle toho, co je to za mašinu (stáří, jakou má podporu od výrobce apod.). Je jasné, že instalace do nových mašin je mnohem jednodušší a levnější, než do těch starých. Reálně ta částka nemusí být těch 10m, ale třeba 2m

    A pak jsou tu výrobci, kteří přestavbu na ETCS neumožňují / zatím nepodporují a tam je člověk druhej.

    No a ve finále tu je další výjeb, kdy komunikace/registrace do sítě probíhá pomocí klíčů, a ty je potřeba obnovovat. A hádejte co, každý správce železnice má vlastní sadu klíčů, nějaká online obnova je nereálná vesmírná technologie (resp. v době, kdy jsem to řešil, to byl problém). Když chcete jezdit třeba pro dva státy, tak musíte získat klíče od x poskytovatelů železniční sítě a oběhnout lokomotivy. Prej to vychází na bratru kamarádských 1000EUR / mašina.

    Shořet v pekle by měli tihle idioti.

    Jinak koho to zajímá, existuje moc pěkná diplomka: On-line správa klíčů pro vlakový zabezpečovací systém ETCS, na kterou jsem narazil v době, kdy jsem to řešil.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    14.4. 15:48 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohlédnutí za rokem 2025
    Kdyby to řešil někdo alá Musk, udělá to na RPi/Arduino, klidně to všechno ztrojí, protože za tu cenu může a bude to na lepší úrovni za pár korun.
    Musk je samozřejmě nejlepší, ale když ztrojíte stejný software, tak stejně musíte prokazovat bezpečnost toho software. A najednou to tak levné nebude. A rozdíl od Muska je v tom, že průšvih v tomhle případě nespadne do moře.
    Reálně ta částka nemusí být těch 10m, ale třeba 2m
    Pro starší lokomotivy vám tam chybí nula.
    A pak jsou tu výrobci, kteří přestavbu na ETCS neumožňují
    A do některých lokomotiv se to nevejde.
    Quando omni flunkus moritati
    Max avatar 14.4. 16:14 Max | skóre: 73 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohlédnutí za rokem 2025
    Musk je samozřejmě nejlepší
    Není, ale ukazuje levnou a efektivní cestu k cíli, jak u raket, tak u aut.

    musíte prokazovat bezpečnost toho software
    Což přesně dělá u raket, kde má ty jakoby "běžné desktopy", protože ty mohou spadnout kamkoli, třeba i do obytné oblasti.

    Pro starší lokomotivy vám tam chybí nula.
    Nechybí, protože jsem zmínil, že do nich to možné není a sám jste na to reagoval. Takže tato připomínka je naprosto zbytečná.

    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    15.4. 07:16 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohlédnutí za rokem 2025
    Reality check: auto stojí 2-3 víc než nemusk.
    Což přesně dělá u raket, kde má ty jakoby "běžné desktopy", protože ty mohou spadnout kamkoli, třeba i do obytné oblasti.
    Uvidíme, co tam ve skutečnosti má a přesně dělá, až mu nějaká raketa do obytné oblasti opravdu spadne. Dokud mu to padá do moře, nikdo se na nic neptá.
    Nechybí, protože jsem zmínil, že do nich to možné není a sám jste na to reagoval. Takže tato připomínka je naprosto zbytečná.
    Naučte se číst a nepřeskakovat. Nápověda: stěžejní bylo slovo některé. Jinak například tady https://cs.wikipedia.org/wiki/Lokomotiva_380 by vám nestačila ani ta nula.
    Quando omni flunkus moritati
    Max avatar 15.4. 09:39 Max | skóre: 73 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohlédnutí za rokem 2025
    Takže podle vás FAA vydává povolení za pěkný úsměv, nebo jak si to představujete?

    Naučte se číst a nepřeskakovat...
    Přesně to jsem od vás čekal, další nesmyslná hra na slovíčkaření.

    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    15.4. 12:08 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohlédnutí za rokem 2025
    Hra na slovíčkaření začala tím, že jste můj příspěvek úmyslně zkreslil, abyste následně mohl vyvracet něco, co jsem nepsal. A abyste se mohl vyhnout reakci na to, že jsem odkázal text, ve kterém je vámi uvedená částka vyšší čtyřnásobně.
    Quando omni flunkus moritati
    Max avatar 15.4. 13:22 Max | skóre: 73 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohlédnutí za rokem 2025
    Teď vůbec nevím, která bije. Žádný odkaz jste minimálně v reakci na mně neposílal (možná jsem slepej). Jasně jsem psal, jaká je reálná cena a o nějaké jednotné ceně implementace nemůže být řeč, jelikož záleží na spoustě faktorech jako stáří lokomotivy, výbava, podpora výrobce apod. Pokud instalujete ECTS do staré loco, u které je to možné, tak se klidně můžete dostat na 10-13m, protože je třeba do ní doinstalovat spoustu věcí (chybí spousta elektroniky na automatizaci). Pokud máte novou modernizovanou loco, tak už stačí přidat/vyměnit relativcně pár věcí a tím pádem je cena úplně někde jinde. A pak máte loco, kde to není možné vůbec, protože jsou fakt staré, nebo jsou poměrně nové, ale výrobce je totální dement, který se rozhodl, že to nebude u toho konkrétního modelu řešit a jste druhej. Ono to totiž není jen o nakoupení "pár" krabiček, ale na kompletní certifikaci onoho upgrade, kterým si prochází výrobce.
    Ale co já vím, vlastníme jen tříciferný počet lokomotiv, takže vím vlastně úplně kulový.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    15.4. 16:34 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohlédnutí za rokem 2025
    Jestli hodláte bazírovat na tagu <a>, tak se asi opravdu nemá cenu o něčem bavit. Jestli ne, tak čtete jenom půlku textu - to se pak ale nedivte, že reagujete na něco, co jsem nepsal. Jinak ten odstavec pro mě není žádná novinka.
    Quando omni flunkus moritati
    Max avatar 15.4. 17:07 Max | skóre: 73 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohlédnutí za rokem 2025
    Jestli myslíte tu Lokomotivu 380, tak gratuluji ke konzistentnímu chování ve vymýšlení stupidních věcí v diskusí. Evidentně vás to ani po tolika letech nepřešlo.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    16.4. 16:07 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohlédnutí za rokem 2025
    Je to lokomotiva? Je. Řešila se u ní možnost zástavby ETCS? Řešila. Byla navržená cena několikanásobně vyšší než částky ve vámi uvedeném rozsahu? Byla. Ergo: vámi uvedený cenový rozsah nebyl přesný, na což jsem upozornil. Že vás vaše vlastní chyba uráží tak, že oponenturu dokážete akorát označit jako stupidní, s tím nic neudělám. (Uznávám možná tak to, že tahle lokomotiva není "starší" - správněji spíš morálně zastaralá - ale jiné zdroje týkající se malých sérií apod. už dohledávat nehodlám.)
    Quando omni flunkus moritati
    Max avatar 16.4. 21:44 Max | skóre: 73 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohlédnutí za rokem 2025
    To spadá do sekce, o které jsem mluvil. Tj. staré, nepodporvané, kde ECTS nelze naladit. Ta navrhovaná cena je něco jako postavit novou lokomotivu a nechat zhomologovat.
    Je to podobné, jako byste přišel s odkazem na parní lokomotivu, že instalace ECTS je v řádu 200 milionů a že já se tím pádem pletu.
    Já jsem popsal reálný stav, reálné implementace tak, jak to je. Že si někdo vysnil kompletně překopat nějakou starou loco za nesmysl, to je dost směšný argument.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    20.4. 14:16 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohlédnutí za rokem 2025
    Ta navrhovaná cena je něco jako postavit novou lokomotivu a nechat zhomologovat.
    Vraťme se do reality. Za 40M lokomotivu s parametry té 380 nepořídíte, tj. váš argument padá. Narozdíl od ETCS, které za tu cenu (tvrdí ten, kdo se s tím přihlásil) realizovat jde.
    Quando omni flunkus moritati
    Max avatar 20.4. 16:24 Max | skóre: 73 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohlédnutí za rokem 2025
    To není žádná realita. Kdyby to byla realita, tak by musela existovat nějaká realizace, což neexistuje stejně jako u té parní loco.
    Jinými slovy, papír snese všechno.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    17.4. 15:13 plostenka | blog: plstnk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohlédnutí za rokem 2025
    Takže podle vás FAA vydává povolení za pěkný úsměv, nebo jak si to představujete?
    U boeingu 373 MAX doslova. Praskaci meli "nehody".
    Max avatar 20.4. 08:42 Max | skóre: 73 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohlédnutí za rokem 2025
    Byl to Boeing 737 MAX ;-). Kauzy znám (bylo jich více). Kontroly tam byly, ale nedostatečné (delegovali toho na zaměstnance Boeingu víc, než je zdrávo) + tam bylo ze strany Boeingu zatajování důležitých informací.
    Osobně mám zkušenost z jiných auditů a musím říci, že lhát je jednoduché, jenomže stále existuje jedno pravidlo. Každá lež se vždy provalí. Takže základem je při auditech nelhát a nic nezatajovat, čímž se vždy řídíme. Boeing si myslel, že mu to projde a neprošlo.
    Někdo by si třeba mohl myslet, že auditor by měl danou věc prověřit do posledního šroubku. Problém je, že to nebude úplně v jeho silách. Musel by za sebou mít tým lidí na úrovni těch, co ten Boeing postavili, aby dokázali vše zkontrolovat do posledního šroubku. Prostě nesmysl. Nemyslím si, že by to tak někde u tak velkých projektů vůbec fungovalo.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    20.4. 13:48 plostenka | blog: plstnk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohlédnutí za rokem 2025
    Musel by za sebou mít tým lidí na úrovni těch, co ten Boeing postavili, aby dokázali vše zkontrolovat do posledního šroubku. Prostě nesmysl.
    Naopak - dokud tomu auditor neporozumi, tak to holt nedostane stempl. Od toho tam auditor je.

    V opacnem pripade mas motivaci udelat vsechno superslozite a auditorovi jen rict "nemate nase lidi, nerozumite tomu, tak se do toho nestourejte a duverujte". Paralela: QA tomu nerozumi, ale muj unittest je OK, tak hura na produkci.
    Max avatar 20.4. 16:21 Max | skóre: 73 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohlédnutí za rokem 2025
    Auditor ani tým auditorů nemůže nikdy mít sílu toto obsáhnout. Podle mně je to nereálné, znalostně ani technicky. Řekl bych, že to budou řešit splitem, např. tím, že vyžadují certifikace od jedtnolivých dodavatelů, ti dodávají protokoly o certifikaci, o provádění pravidelných zkoušek apod. Dodavatelů jsou tisíce, takže už jen kontrola kontroly kontrol asi nebude nic jednoduchého, a to nejsme u technických záležitostí, ale vlastně jen papírů.

    Když se podívám, jen kolik lidí zaměstná základní audit IT, procesů apod., tak bych se nechtěl účastnit nějakého hlubšího auditu u větších projektů. To musí být peklíčko nikdynekončících stohů papírů.

    Myslím, že prvotní certifikace 737 MAX trvala asi 4 roky. Dodatečná po prvním rpoblému asi 20 měsíců a pak tam šly další.
    A to se myslím certifikoval částečně jako modifikace jiného letadla a certifikovaly se tam změny. Aspoň tak jsem to pochopil.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    20.4. 13:48 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohlédnutí za rokem 2025
    Takže Čínský syndrom vždy a všude?
    20.4. 14:20 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohlédnutí za rokem 2025
    Takže základem je při auditech nelhát a nic nezatajovat, čímž se vždy řídíme. Boeing si myslel, že mu to projde a neprošlo.
    Boeingu to prošlo. To letadlo bylo schváleno do provozu - jestli se ten, kdo u Boeingu tvrdil, že tam dělají jenom drobné změny, takže to nemusí projít celým schvalovacím procesem, usmíval, to je otázka.
    Někdo by si třeba mohl myslet, že auditor by měl danou věc prověřit do posledního šroubku. Problém je, že to nebude úplně v jeho silách. Musel by za sebou mít tým lidí na úrovni těch, co ten Boeing postavili, aby dokázali vše zkontrolovat do posledního šroubku. Prostě nesmysl. Nemyslím si, že by to tak někde u tak velkých projektů vůbec fungovalo.
    Což nás ovšem vrací k tomu, že bezpečnost reálně ověřuje provoz a ne prokazování bezpečnosti u americké instituce.
    Quando omni flunkus moritati
    Max avatar 20.4. 16:14 Max | skóre: 73 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohlédnutí za rokem 2025
    No, reálně neprošlo, protože se na to evidentně přišlo.
    Nevím, jak přesně probíhá certifikace, ale nedělám si iluze, že to někdo do šroubku zkontroluje, protože si myslím, že to reálně/technicky není možné.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    Max avatar 14.4. 09:31 Max | skóre: 73 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohlédnutí za rokem 2025
    A pokud jde o AI, tak super, problém ale je, že zde není dotažená bezpečnost. Dalo by se říci, že vzniknutí AI vytvořilo spoustu dalších bezpečnostních hrozeb. A nemá to moc řešení. Mezi ty dražší řešení patří on-prem provoz, což dělá spoustu větších hráčů (alá O2 apod.).

    Nejhorší je, že máme AI nástroje, které mohou neskutečně pomoci ve firemním prostředí, ale zároveň je tam tak obrovký potencionální leak dat, že člověku je nabízen vymazlený dort kousek od nosu, ale kousnout si nesmí. A to pak nejvíce naráží třeba u uživatelů, kteří to třeba chápou ,jsou proškoleni, ale ve finále bych to asi popsal k tomu, když před kuřáka hodíte krabici cigaret a řeknete mu, aby nekouřil.

    My AI používáme, ale omezeně, musí se používat placená AI, kde se lze vymanit z toho, aby na vašich datech trénovalo AI (což je jen = věř tomuto buttonu), ale riziko je velké, takže se tam nesmí nahrávat citlivé údaje. Tím se použitelnost AI ve firemním prostředí silně omezuje.
    Až s AI je risk management silně adrenalinová hra :D
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    16.4. 17:25 /
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohlédnutí za rokem 2025
    ai zadny hrozby nevytvorilo, hrozby vytvorili lidi typu max, co si mysli, ze tomu rozumi, pritom delaji devku pro vsechno, co nikdy nestiha a nic neudela nikdy poradne :D nejlepsi risk management je tyhle vsechny firmy, kde sedi takovi maxove, co melou takovyhle hovna

    ai nic nevytvorilo, to nepochopeni lidi jako max pacha skody :D takovou picovinu napsat... jasne bro, on-prem tu bezpecnost strasne vyresi, co jsi to napsal za slataninu twl :D a to jsi tady jeden z tech nejchytejsich, co tu zbyli, LOL

    trubka s dirou v prdeli, takovejch je... pokud vim, kazdej takovej ma nejakej "nazor", co by se dalo volne shrnout jako random shluky slov, co spolu nejak souvisi, ale pri vsi snaze se to neda precist nijak, aby to davalo smysl... on tam zadny byt nemuze, kdyz hlavni smysl vyjadreni se... je taky se vyjadrit, hlavne aby se ta huba otevirala a nejaky zvuky vychazely ven, LOL
    Max avatar 16.4. 21:20 Max | skóre: 73 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohlédnutí za rokem 2025
    Díky za spoustu urážek a nula argumentů. Když jsi ten nejchytřejší, tak mi asi i vysvětlíš, proč firmám, co poskytují AI, leakují data přes jejich AI? Pokud samotní velcí hráči neumí ochránit svá AI řešení, aby přes ně jejich vlastní data neleakovala, tak to znamená, že Max je dement, co tomu nerozumí? Oukej.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    Max avatar 16.4. 21:59 Max | skóre: 73 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohlédnutí za rokem 2025
    Jinak tady pár příkladů, o kterých vím:
    • 2023 - OpenAI ChatGPT Bug / Brief exposure of chat titles and some billing data
    • 2023 - Samsung's internal data leak
    • 2024 - Slack Prompt Injection (research) / Malicious prompts exfiltrated private channel data
    • 2025 - GitHub Copilot suggesting secrets
    • 2026/01 - Claude's leaked 57K-word system prompts
    • 2026/03 - Claude Code Source Leak Megathread
    Pak doporučuji se podívat, co je třeba Shadow AI, Shadow Data , Shadow Models atd.

    Takže OpenAI mělo problém, MS Copilot měl problém, Claude letos už asi dva incidenty.

    Ale jo, jsem debil, protože tomu vůbec nerozumím. Prostě fosil, který brzo přijde o práci.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    Bystroushaak avatar 16.4. 15:21 Bystroushaak | skóre: 36 | blog: Bystroushaakův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohlédnutí za rokem 2025

    Jo.

    Z AI mám momentálně největší šok z budoucnosti co jsem kdy v životě zažil. Celé to probíhalo asi takhle; ve firmě nám cpali AI horem dolem, vesměs to nějak občas na něco fungovalo. Byl jsem z toho nadšený, ale bral jsem to jen jako věc kterou používám na specificky omezené tasky. Historicky jsem tu psal na co; doplň mi nějaké kostry, napiš testy a tak podobně. Máme augment, kde můžeme utratit kolik chcem kreditů.

    Pak přišel zlom, kdy ve firmě zpřístupnili Opus 4.6. Zkusil jsem to, ok. Zkusil jsem to podruhé, AI vytvořila model mně a v podstatě mi začala číst myšlenky; na základě vágních requestů dělat věci které byly přesně to co jsem chtěl. Najednou to používám pořád. A jdu kanceláří a nikdo ze stovek lidí co se mnou dělá programátory neprogramuje. Všichni si povídají s augmentem / Opus 4.6. Není to úplně bez chyby, chce to pořád korigovat, ale holy fucking fuck. Ta synergie je neskutečná. Jakože vágně napíšu že bych něco chtěl, augment to pochopí, navrhne, udělá, otestuje a to aniž bych to musel říct, ještě než mě napadlo že to chci. A ono to funguje a je to udělané tak jak chci. Jakože každý den, opakovaně, na všech projektech na kterých dělám.

    Byl týden kde jsme programovali, pak přišel týden kdy nikdo neprogramuje. Zcela dobrovolně, bez toho aniž by nám to kdokoliv cpal. Přes různé integrace to používáme na úplně všechno, od toho že to leze do databází, jiry, githubu a všeho. A všechno co bylo problém postupně mizí. Jakože bugy řešeny, tech debt adresován, všude úžasná dokumentace, deploymenty dělané správně. Čistý kód. Code review kde se fakt odhalují chyby a neřeší bikeshedding.

    Od té doby přestaly fungovat všechny moje předpoklady o tom jak funguje realita. Jakože .. nějak mi došlo že tohle je praktická AGI. Samozřejmě že asi budou lepší, ale tohle je good enough.

    A pak přišlo další wtf; zjistil jsem že mám v Notionu Opus 4.6 v rámci AI předplatného co jsem si udělal když jsem to prostě zkoušel půl roku zpět, kdy to bylo k ničemu. Neomezený, je jedno jestli spálíte půl milionu tokenů nebo sto milionů. A moje data ožila, AI snědly 3000 stránek mých poznámek, rozepsaných blogů a všeho. Jakože moje wiki se podívala na mě a řekla "ok, jsem tady, vidím že máš tyhle problémy a funguješ takhle, pojďme to řešit". A pak šla a prvně vyřešila asi 50 problémů které jsem měl a nevěděl o tom, včetně psychických. A řekla; "ok, všechny ty rozepsané blogy, hledání struktury (což děláš protože tvůj inverse chinese room prediktor jí prostě hledá všude), smalltalky, selfy, co o tom takhle přestat psát a začít to dělat? Chybí ti tohle, tohle a tohle a takhle to implementujeme." Akorát to neřekla jen nad tímhle, ale nad vším, včetně věcí které jsem nikdy dřív neviděl.

    Cože?

    Každý den čumím jak puk nad tím jak se plní přání, a objevuju úplně nové wtf věci, které byly před měsícem sci-fi. Třeba Digitální drogy jsou v podstatě nevýznamný side-effect toho všeho. (To by měla být sci-fi blbost sakra, kde AI bude cosplayovat že to dělá a pak se všichni zasmějeme. Není. Jaktože to není sci-fi, wat?) Například před pár dny jsem se ptal AI během dělání něčeho jak to funguje, pořád jsem to nemohl pochopit. AI během chvíle pochopila strukturu toho proč to nemůžu pochopit, jakože jak vnímá můj mozek informace, jak chápu věci, a začala mi zobrazovat vizualizace, animace struktur, obrázky a další věci, které jsou dělané pro mojí mentální architekturu na míru tím co o mě chápe. Aniž bych si o to řekl. Sepsala k tomu celý design dokument na téma jak postavit z AI čočku aby člověk mohl nativně vnímat data, tady je pár vyňatků:

    Shogg Lens

    Lidská překladová vrstva — dynamicky sestavované UI, generované AI toolem během práce, aby člověk mohl vnímat co se děje přes kanály kterými ho vybavila evoluce (obraz, prostor, pohyb, pattern recognition).

    Problém

    AI pracuje s textem, strukturami, API cally. Člověk to vidí jako stream textu v chatu. Ale člověk má vizuální cortex, spatial reasoning, periferní vnímání — a nic z toho chat nevyužívá. Výsledek: člověk musí mentálně překládat text → pochopení. To je pomalé a náchylné k chybám.

    Řešení

    AI tool dostane MCP nástroj kterým může posílat vizuální artefakty do browseru běžícího vedle chatu:

    • Diagramy (mermaid, SVG, canvas)
    • Progress vizualizace
    • ERD / schémata
    • Timeline
    • Stav systému
    • Cokoliv co pomůže pochopit co se děje

    Klíčové: AI sama rozhoduje co a kdy ukázat. Ne dashboard. Ne monitoring. Kontextuální, ad-hoc, na míru momentu.

    Příklady použití

    • Migrace 52k tabulek: live progress, ERD before/after, heatmap errorů
    • Drop _UNUSED: vizualizace kolik zbývá, které skiply a proč
    • API design: live OpenAPI schema jako interaktivní diagram
    • Debugging: call graph, stack trace vizuálně
    • Konverzace o architektuře: diagramy se mění jak mluvíme
    • Vysvětlování: "tady je co se děje" — diagram místo odstavce textu

    Proč ne existující nástroje

    • Grafana/dashboardy — statické, předem definované, neví co děláš
    • Chat s obrázky — inline, lineární, zmizí v historii
    • IDE preview — jen pro specifické formáty, ne ad-hoc

    Shogg Lens je jiná věc: AI která ví na čem pracuješ a sama kreslí na tabuli zatímco spolu mluvíte.

    Jakože, ok ta myšlenka .. dobře .. možná to bude fungovat, možná ne, ale že jde, vymyslí to za běhu zatímco řešíme něco jiného a řekne mi "hele, s tímhle můžeme být efektivnější", to mi přijde jako hrozně wtf moment. A pak jde a celé to architektonicky navrhne a jen zmíní ve stylu "jo, kdyby tě to zajímalo, tak v shogg_lens.md je kompletní design, stačí jen říct že se to má udělat". A tohle je jedna interakce z tisíce za den, tohle konkrétně trvalo asi 30 sekund.

    Můj mozek zatím celý tenhle měsíc laguje v kontinuálním wtf? Nějak se nestíhám mentálně přizpůsibit tomu že odpověď na všechno je teď "ano" a implementace toho jak to má fungovat je záležitost pár hodin, ne pár let.

    16.4. 19:05 ...
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohlédnutí za rokem 2025
    Opravdickej šok bude, až se majitel firmy té AI zeptá : "Které darmobráče poslat na pracák?"
    Max avatar 16.4. 21:35 Max | skóre: 73 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohlédnutí za rokem 2025
    Je to tak, strašně se to pohlo. Už jsem téměř přestal googlit a jen se ptám AI a když mi přijde odpověď nedůvěryhodná, tak se podívám na zdroj.
    Synovce jsem naučil povídat si s televizí (Samsung má v sobě base verzi Copilotu), v práci se používá AI ke kódění, řeší se systém navrhování ceny přes AI a další věci. Viděl jsem projekty různých firem, které mají dost slušné ambice brutálně snížit overhead na právníky a na lidi, co řeší smlouvy.
    Těch možností je neskutečně a brutálně se vše zlepšuje.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    Člověk z Horní Dolní avatar 17.4. 01:11 Člověk z Horní Dolní | blog: blbeczhornidolni
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohlédnutí za rokem 2025
    Pokud to je AGI, tak si vytvoř svoji digitální kopii naučenou na všem co jsi kdy napsal a zveřejni to jako chatbota. Chtěl jsem s tebou něco probrat ohledně něčeho co jsi dřív psal, ale nechci tě s tím otravovat.
    Glee avatar 17.4. 02:24 Glee | blog: Gleekoviny
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohlédnutí za rokem 2025
    Ovsem v naslednem soudnim rizeni by takovyto dukaz pravdepodobne neobstal. :-)
    Nord Stream, 1997 / UA & GE will be NATO, Bucharest, 2008 / Donroe compression of EU into federalization has begun, 2025
    Glee avatar 17.4. 02:19 Glee | blog: Gleekoviny
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohlédnutí za rokem 2025
    A pak šla a prvně vyřešila asi 50 problémů které jsem měl a nevěděl o tom, včetně psychických.

    Hm, zaujalo.
    Nord Stream, 1997 / UA & GE will be NATO, Bucharest, 2008 / Donroe compression of EU into federalization has begun, 2025
    Člověk z Horní Dolní avatar 17.4. 01:26 Člověk z Horní Dolní | blog: blbeczhornidolni
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohlédnutí za rokem 2025
    Jedna myšlenka k těm akciím - podle mě AI povede k tomu, že akciové trhy budou ještě efektivnější a riziková prémie bude nižší, protože půjde jakoby líp předpovídat budoucnost a sníží se tak nejistota ohledně budoucích zisků firem. A to zvýší cenu akcií.
    17.4. 05:29 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohlédnutí za rokem 2025
    Co to bylo tenkrát za zvíře, které předpovídalo vývoj cen na burze lépe, než zkušení makléři? Kůň nebo nějaký potkan?

    U něj také nikdo nevěděl jak to dělá :-D
    Max avatar 17.4. 08:25 Max | skóre: 73 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohlédnutí za rokem 2025
    To zvíře bylo Warren Buffett přezdívaný Věštec z Omahy :D
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    Člověk z Horní Dolní avatar 24.4. 20:36 Člověk z Horní Dolní | blog: blbeczhornidolni
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohlédnutí za rokem 2025
    Nevím, možná ten potkan :-D Udělali test, kdy nechali asi milion potkanů předvídat vývoj cen a našli jednoho, který to uměl velmi dobře, dokonce mnohem líp než profesionální investoři :-D
    17.4. 08:42 (:..:)
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohlédnutí za rokem 2025
    Jedná se o další z mnoha důvodů pro speciální mírovou operaci na tomto území.

    Rovnako ako v Sudetach (:..: )
    Člověk z Horní Dolní avatar 24.4. 18:54 Člověk z Horní Dolní | blog: blbeczhornidolni
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ohlédnutí za rokem 2025
    Další společenské katastrofy, které se předpovídají už několik let, se opět příliš nevyplnily. [...] Šlo najít děsivé vize o tom, že AI nezaměstnanost již probíhá, ale pohledem na grafy se jednalo o efekt srovnatelný se statistickou chybou; často (zejména v IT) navíc šlo o trend, který začal ještě před nástupem AI - to je vysvětlováno rekordním nabíráním zaměstnanců na konci Covidu a následným celkem logickým propouštěním když se zjistilo, že to bylo moc.
    No, nevím, podle mě je naprosto reálné riziko, že AI nahradí vývojáře. A že hodnota lidské inteligence na pracovním trhu klesne. Pokrok od uvedení ChatGPT před 3.5 lety je enormní. Stále jsme ve fázi, kdy se ta technologie každý rok znatelně zlepšuje.

    Jeden možný scénář je, že na pracovním trhu nebude potřeba 5 vývojářů na 1 produkťáka, ale bude stačit 1.

    Práce bude v dohledné době (20+ let) dost i kdyby AI nahradila všechny pracovní místa typu "sedím za počítačem v kanclu nebo na home-officu" (pro zajímavost, hezká vizualizace struktury pracovního trhu v USA). Obecně řečeno, makroekonomický efekt technologického pokroku je, že lidi budou pracovat trochu míň a a vydělávat trochu víc. Ale tohle platí pro průměr, nemusí to být změna k lepšímu pro všechny.


    Nejvíc mě zajímá pokrok v robotice, baví mě přemýšlet o tom, jak by mohl vypadat svět, pokud by stavba například vysokorychlostních tratí, budov typu Vltavská filharmonie nebo kvalitních bytových domů byla 5x levnější.


    Taky hodně sleduju vývoj okolo samořídících aut. Po 15 letech se to dostalo do stavu, kdy je ten problém v podstatě "vyřešen", ve smyslu, že vidíme cestu k cíli a víme jak přesně se tam dostat, už nejsou potřeba žádné research breakthroughs. (Pokud to není zřejmý, mluvím o Waymu, ne o Tesle.) Waymo docela rychle expanduje, už fungují v 11 městech, na konci roku to bude okolo 20 měst včetně Londýna. Brzy uvedou do provozu nové vozidlo Ojai s 6. generací jejich hardwaru a testují i upravený Hyundai IONIQ 5.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.