Rodina hardwaru služby Steam se začátkem roku 2026 rozroste. Steam Deck doplní nový Steam Controller, herní PC Steam Machine se SteamOS s KDE Plasmou a bezdrátový VR headset s vlastními ovladači Steam Frame.
Amazon Web Services (AWS) oznámil (en) výstavbu Fastnetu – strategického transatlantického optického kabelu, který propojí americký stát Maryland s irským hrabstvím Cork a zajistí rychlý a spolehlivý přenos cloudových služeb a AI přes Atlantik. Fastnet je odpovědí na rostoucí poptávku po rychlém a spolehlivém přenosu dat mezi kontinenty. Systém byl navržen s ohledem na rostoucí provoz související s rozvojem umělé inteligence a
… více »Evropská komise zkoumá možnosti, jak přinutit členské státy Evropské unie, aby ze svých telekomunikačních sítí postupně vyloučily čínské dodavatele Huawei a ZTE. Místopředsedkyně EK Henna Virkkunenová chce změnit doporučení nepoužívat rizikové dodavatele při budování mobilních sítí z roku 2020 v právně závazný požadavek.
sudo-rs, tj. sudo a su přepsané do programovacího jazyka Rust, již obsaženo v Ubuntu 25.10, bylo vydáno ve verzi 0.2.10. Opraveny jsou 2 bezpečnostní chyby.
Kaspersky pro Linux je nově k dispozici také pro domácí uživatele.
Společnost Avalonia UI oznámila, že pracuje na .NET MAUI pro Linux a webový prohlížeč. Vyzkoušet lze demo v prohlížeči. Když bude backend stabilní, bude vydán jako open source pod licencí MIT.
Byl vydán Mozilla Firefox 145.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Ukončena byla podpora 32bitového Firefoxu pro Linux. Přidána byla podpora Matrosky. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 145 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Lidé.cz (Wikipedie) jsou zpět jako sociální síť s "ambicí stát se místem pro kultivované debaty a bezpečným online prostředím".
Byla vydána nová verze 4.4 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
ASUS má v nabídce komplexní řešení pro vývoj a nasazení AI: kompaktní stolní AI superpočítač ASUS Ascent GX10 poháněný superčipem NVIDIA GB10 Grace Blackwell a platformou NVIDIA DGX Spark. S operačním systémem NVIDIA DGX založeném na Ubuntu.
Njn, ja to cetl asi pred rokem kdyz jsem ten problem s fragmentaci pameti resil (taky jsem potreboval sablonoidne struktury, tim padem glib a ghthash vypadli). IMHO udelat poradny benchmark je neskutecne prace (proto vetsina benchmarku vypada tak jak vypada). Vzdy je lepsi (nebo spis nutny) si vsechno premerit (jine podminky, jine vysledky).
STL je urcite implementovana jako soucast gcc/msvc (i kdyz treba existuji separatni implementace jako STLport). C++ sablony navic ani nejde kompilovat (do strojoveho kodu; jedine do predkompilovanych headeru) pokud se neudela konkretni instanciace.
Na druhe strane implementace sablon urcite pouziva funkce z glibc (treba malloc/free pres new/delete a std::allocator), tim padem vykon znacne zavisi i od glibc.
Taky mam domnenku, ze od glibc zavisi rychlost vyjimek (tohle nemam jeste vyreseno, urcite jde o nejakou kombinaci z trojice glibc, binutils, libgcc_s.so), viz nasledujici pripad (__cxa_throw a _Unwind*):
Obe mereni je stejny testcase (specialni extremni pripad s 70000 vyjimkama, nemilujete proste specialni pripady?
). Vzdy prelozeno s gcc 4.1.2 (libgcc_s.so je soucasti gcc, tim padem i stejna libgcc_s.so odkud jsou _Unwind* funkce). Jednou na CentOS 4 s glibc 2.3.4 a jednou na CentOS 5 s glibc 2.5. Jedina rozdilna vec krome glibc jsou jiny verze binutils. No a ta CentOS 5 verze beha v danem pripade vic nez 5x rychleji.
(Nejspis ten problem s vyjimkama bude mat neco do cineni s timhle: http://gcc.gnu.org/ml/gcc/2005-02/msg00627.html ).
Pozn. v tech grafech pochazeji vsechny funkce pod __cxa_throw z libgcc_s.so krome dl_iterate_phdr (je z glibc) a __gxx_personality_v0 (je z libstdc++ i s uzlem pod nim).
Na druhe strane implementace sablon urcite pouziva funkce z glibc (treba malloc/free pres new/delete a std::allocator)
Ne nutně. Na unixových systémech to tak nejspíš většinou bude, ale nemusí to tak fungovat všude. Standardní C++ knihovna může být teoreticky naprosto nezávislá na standardní C knihovně.
Prilis si neumim predstavit jak by se implementovalo new/delete nebo std::allocator bez malloc nebo mmap. Snad jedine primym volanim do kernelu (pres preruseni), co je prilis low-level pro standardni C++ knihovnu.
malloc() a free() v libc. Uvědomte si, že C++ je jazyk zcela nezávislý na C, teoreticky byste mohl mít C++ i na platformě, kde vůbec neexistuje překladač céčka, a tedy ani standardní C knihovna. Koneckonců dřív používala i řada projektů psaných v C své vlastní náhražky za systémové malloc() a free() a autoři to zdůvodňovali tím, že jejich implementace jsou efektivnější, což by nebylo dost dobře možné, kdyby to byly jen nadstavby nad těmi systémovými implementacemi.
Tak tady doslo asi k nedorozumeni. Ja puvodne psal o zavislosti na glibc uz jenom proto (pripad Linuxu), ze na preimplementovani malloc/free potrebujete nejakou systemovou funkci jako mmap/brk, abyste mel _nejakou_ pamet nad ktorou postavite vlastni malloc/free. A mmap/brk je taky soucasti glibc (jinak musite volat kernel primo pres preruseni/syscall).
A mmap/brk je taky soucasti glibc (jinak musite volat kernel primo pres preruseni/syscall).
Odpověděl jste si sám: ty funkce nejsou nic jiného než wrappery nad příslušné syscally. A použití céčkových wrapperů není principiálně nutné. Navíc se na to pořád díváte příliš linuxocentricky.
True
Dival jsem se na na jiny implementace new, snad vsechny bezne non-embedded systemy volaji nejakou verzi malloc (vratane msvc). Pak jsem disassembloval mmap, abych videl ze nema extra rezii. K alokatorum se jeste dostanu.
BTW nechapu tvrzeni "Standardní C++ knihovna může být teoreticky naprosto nezávislá na standardní C knihovně." AFAIK musi C++ alespon implementovat vsechny funkce C, treba taky malloc?
malloc() mezi nimi sice je, ale neznamená to, že musí jít o stejnou implementaci jako v libc. Vztah mezi funkcí malloc() a operátorem new je takový, že malloc() nesmí k alokaci použít new
The functionsale na druhou stranu se výslovně uvádí, že není specifikováno, zda operátorcalloc(),malloc(), andrealloc()do not attempt to allocate storage by calling::operator new().
new používá malloc() nebo ne
Whether the attempt involves a call to the Standard C library function malloc is unspecified.
Takže operátor new může být nadstavba nad funkcí malloc(), ale stejně tak na ní může být úplně nezávislý. Funkce malloc() ale nesmí být implementována pomocí operátoru new, IMHO kvůli tomu, aby bylo možné beztrestně overloadovat new vlastní verzí využívající malloc().
<stdint.h>. V C++ programu se obecně nemůžete spolehnout na to, že je budete mít k dispozici (ani ty, jejichž dostupnost garantuje norma jazyka C).
Tiskni
Sdílej: