V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …
Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
Fossil (Wikipedie) byl vydán ve verzi 2.24. Jedná se o distribuovaný systém správy verzí propojený se správou chyb, wiki stránek a blogů s integrovaným webovým rozhraním. Vše běží z jednoho jediného spustitelného souboru a uloženo je v SQLite databázi.
Byla vydána nová stabilní verze 6.7 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 124. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu. Vypíchnout lze Spořič paměti (Memory Saver) automaticky hibernující karty, které nebyly nějakou dobu používány nebo vylepšené Odběry (Feed Reader).
Odkazy
Dnešný blog bude o skompilovaní Qt5 a transformáciu Olinuxino A20 micro na retro hraciu konzolu. Textu okrem pár príkazov moc nebude, o to viacej som tu napchal fotiek a videí
Na vývoj pre takéto zariadenie budeme najskôr potrebovať SDK (cross kompilátor, knižnice ...). Takže šup:
git clone git://github.com/mireq/a20-olinuxino-micro-autobuild.git cd a20-olinuxino-micro-autobuild make
Po istej chvíli (a 10-15GB zožratého priestoru na disku) by mal príkaz skončiť niečim takýmto:
To create sd image type command: sudo board/a20_olinuxino/make-sdimg.sh .../output/images/rootfs.tar 60 .../output/images
Po spustení príkazu sa vytvorí obraz, ktorý je možné skopírovať na SD kartu príkazom:
dd if=output/images/a20_olinuxino.sdimg of=/dev/sdX bs=4k
Samotné Qt5 sa defaultne nekompiluje, musí sa zapnúť cez menuconfig v adresári buildroot-a20-olinuxino
- Target packages / Graphic libraries and applications / Qt5. To isté platí pre ovládače grafiky (mali).
Nový systém je pomerne minimalistický. Defaultne je konzola nastavená na /dev/ttyS0
. Grafický výstup sa dá zapnúť spustením modprobe lcd
. Pre OpenGL musí byť načítaný modul mali (modprobe mali
).
Ako emulátor používam svoj fork emultáora generator. Build systém je cmake, takže na kompiláciu je potrebný toolchain arm.cmake
:
SET(CMAKE_SYSTEM_NAME Linux) set(CMAKE_SYSTEM_PROCESSOR arm) set(CMAKE_ARCH "arm") SET(CMAKE_SYSTEM_VERSION 1) SET(CMAKE_SYSROOT /toolchain/buildroot-a20-olinuxino/output/host/usr/arm-buildroot-linux-gnueabihf/sysroot) SET(CMAKE_PREFIX_PATH /toolchain/buildroot-a20-olinuxino/output/host/usr/arm-buildroot-linux-gnueabihf/sysroot) SET(CMAKE_LIBRARY_PATH /toolchain/buildroot-a20-olinuxino/output/host/usr/arm-buildroot-linux-gnueabihf/sysroot/usr/lib) SET(CMAKE_INCLUDE_PATH /toolchain/buildroot-a20-olinuxino/output/host/usr/arm-buildroot-linux-gnueabihf/sysroot/usr/include) SET(CMAKE_C_COMPILER arm-cortex_a7-linux-gnueabi-gcc) SET(CMAKE_CXX_COMPILER arm-cortex_a7-linux-gnueabi-g++) SET(CMAKE_FIND_ROOT_PATH /toolchain/buildroot-a20-olinuxino/output/host/usr/arm-buildroot-linux-gnueabihf/sysroot) SET(CMAKE_FIND_ROOT_PATH_MODE_PROGRAM NEVER) SET(CMAKE_FIND_ROOT_PATH_MODE_LIBRARY ONLY) SET(CMAKE_FIND_ROOT_PATH_MODE_INCLUDE ONLY) SET(OPENGL_INCLUDE_DIR /toolchain/buildroot-a20-olinuxino/output/host/usr/arm-buildroot-linux-gnueabihf/sysroot/usr/include
Pre out of source build je príkaz na vygenerovanie Makefile:
cmake -DCMAKE_TOOLCHAIN_FILE=../arm.cmake -DUSE_QT_GUI=off -DUSE_QML_GUI=on -DUSE_SDL_AUDIO=off -DIMPORT_EXECUTABLES=../sega-generator-build/ImportExecutables.cmake ../sega-generator
Po spustení príkazu make
by sa mal vygenerovať program generator-qml, ktorý stačí s príslušnými qml súbormi skopírovať na kartu a spustiť
V starších verziách som skúšal rôzne metódy škálovania, ale nakoniec som len surovo zväčšil obraz dvojnásobne (keď už retro tak poriadne).
Nakoniec výsledok bez interpolácie vyzerá takto (nie je to rozobraný notebook, len obal na tablet s klávesnicou).
Poslednou hračkou dnes je emulátor terminálu, ktorý sa snaží tváriť fakt retro. Rozbehať ho síce nie je až tak jednoduché pretože niektoré shadery neboli napísané tak, aby fungovali pod OpenGL ES 2 (väčšinou stačili pridať precision). Takže zopár screenshotov (nízku kvalitu obrazu a šum spôsobuje samotný emultáro terminálu).
Tiskni Sdílej:
7.50€ v miestnom obecnom obchode