Národní identitní autorita, tedy NIA ID, MeG a eOP jsou nedostupné. Na nápravě se pracuje [𝕏].
Americký výrobce čipů Nvidia se stal první firmou na světě, jejíž tržní hodnota dosáhla pěti bilionů USD (104,5 bilionu Kč). Nvidia stojí v čele světového trhu s čipy pro umělou inteligenci (AI) a výrazně těží z prudkého růstu zájmu o tuto technologii. Nvidia již byla první firmou, která překonala hranici čtyř bilionů USD, a to letos v červenci.
Po Canonicalu a SUSE oznámil také Red Hat, že bude podporovat a distribuovat toolkit NVIDIA CUDA (Wikipedie).
TrueNAS (Wikipedie), tj. open source storage platforma postavená na Linuxu, byl vydán ve verzi 25.10 Goldeye. Přináší NVMe over Fabric (NVMe-oF) nebo OpenZFS 2.3.4.
Byla vydána OpenIndiana 2025.10. Unixový operační systém OpenIndiana (Wikipedie) vychází z OpenSolarisu (Wikipedie).
České základní a střední školy čelí alarmujícímu stavu kybernetické bezpečnosti. Až 89 % identifikovaných zranitelností v IT infrastruktuře vzdělávacích institucí dosahuje kritické úrovně, což znamená, že útočníci mohou vzdáleně převzít kontrolu nad klíčovými systémy. Školy navíc často provozují zastaralé technologie, i roky nechávají zařízení bez potřebných aktualizací softwaru a používají k nim pouze výchozí, všeobecně známá
… více »Během tradiční ceremonie k oslavě Dne vzniku samostatného československého státu (28. října) byl vyznamenán medailí Za zásluhy (o stát v oblasti hospodářské) vývojář 3D tiskáren Josef Průša. Letos byly uděleny pouze dvě medaile Za zásluhy o stát v oblasti hospodářské, druhou dostal informatik a manažer Ondřej Felix, který se zabývá digitalizací státní správy.
Tor Browser, tj. fork webového prohlížeče Mozilla Firefox s integrovaným klientem sítě Tor přednastavený tak, aby přes tuto síť bezpečně komunikoval, byl vydán ve verzi 15.0. Postaven je na Firefoxu ESR 140.
Bylo oznámeno (cs) vydání Fedora Linuxu 43. Ve finální verzi vychází šest oficiálních edic: Fedora Workstation a Fedora KDE Plasma Desktop pro desktopové, Fedora Server pro serverové, Fedora IoT pro internet věcí, Fedora Cloud pro cloudové nasazení a Fedora CoreOS pro ty, kteří preferují neměnné systémy. Vedle nich jsou k dispozici také další atomické desktopy, spiny a laby. Podrobný přehled novinek v samostatných článcích na stránkách Fedora Magazinu: Fedora Workstation, Fedora KDE Plasma Desktop, Fedora Silverblue a Fedora Atomic Desktops.
Elon Musk oznámil (𝕏) spuštění internetové encyklopedie Grokipedia (Wikipedia). Zatím ve verzi 0.1. Verze 1.0 prý bude 10x lepší, ale i ve verzi 0.1 je podle Elona Muska již lepší než Wikipedia.
Už od od malička jsem se zabýval veřejnou dopravou a byl jsem fascinován jízdními řády. Jako programátor bych moc rád rozličná data z této oblasti zpracovával. Je zde ale problém: Data buď nejsou vůbec zveřejněná, nebo alespoň ne v rozumně zpracovatelné podobě. Jako asi mnozí už roky spílám firmě CHAPS za jejich monopolní chování. Co tak situaci vyřešit softwarově?
JrUtil je knihovna a utilita pro příkazový řádek, která má za úkol získávat a sjednocovat dopravní data, jako např. jízdní řády, zpoždění nebo polohy spojů. Zatím umí převádět většinu formátu JDF (ve kterém jsou zveřejňovány mnohé jízdní řády na CIS JŘ FTP) do GTFS (standardu původně od Googlu). V plánu mám převod jízdních řádů drážní dopravy (také z CIS JŘ), čtení formátu pro Windowsí IDOS a scrapování poloh a výluk (např. z SŽDC GRAPP).
Zdrojový kód v F# pod GPLv3 je na GitLabu. Už teď je JrUtil na něco použitelný, hlavně jej ale představuji teď, protože se chci ujistit v tom, že to nezajímá jen mě a získat tím další motivaci do vývoje :)
Bohužel jsem nenašel lepší (nic proti, jen JrUtil není zas tak moc Linux) místo na zveřejnění než AbcLinuxu. Pokud byste někdo věděl o existující komunitě, která by se tvorbou a využíváním dopravního software a dat zabývala, tak ji prosím zmiňte v komentářích. Pokusil jsem se také o vytvoření vlastního fóra, pro případ, že by mi někdo chtěl třeba nabídnout nový zdroj dat (jsem optimista) mimo tento blogpost.
Tiskni
Sdílej:
Zatím se to povedlo komunitě v BrněTy krávo, nemám slov. To je čí dílo?
Jezdit po soukromych silnicich mohu tezko, jelikoz v nasem eurosocialistickem state se nenachazeji.Samozřejmě že soukromé silnice existují, většinou jako přístupové k různým objektům a uvnitř areálů. U nás ale i do nedávna spojovala dvě vesnice, ale už je koupil kraj do svého vlastnictví, protože majitel ji nechtěl udržovat v zimě.
U tech dalnic si zapocitej jeste spotrebni a silnicni dan, dph z benzinu a nafty, dph ze spotrebni dane dokonce, kdyz sam si prisel jen na myto.Náklady na silniční infrastrukturu jsou vyšší než všechny tyto daně dohromady.