plwm je nový, poměrně minimalistický správce oken pro X11. Podporuje dynamické dláždění okny, plochy, pravidla pro okna atd. Zvláštností je, že je napsaný v logickém programovacím jazyce Prolog. Používá implementaci SWI-Prolog.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
Sean Heelan se na svém blogu rozepsal o tom, jak pomocí OpenAI o3 nalezl vzdálenou zranitelnost nultého dne CVE-2025-37899 v Linuxu v implementaci SMB.
Jiří Eischmann v příspěvku na svém blogu představuje typy, jak lépe chránit své soukromí na mobilním telefonu: "Asi dnes neexistuje způsob, jak se sledování vyhnout úplně. Minimálně ne způsob, který by byl kompatibilní s tím, jak lidé technologie běžně používají. Soukromí ovšem není binární věc, ale škála. Absolutního soukromí je dnes na Internetu dost dobře nedosažitelné, ale jen posun na škále blíže k němu se počítá. Čím méně dat se o vás posbírá, tím nepřesnější budou vaše profily a tím méně budou zneužitelné proti vám."
Byla vydána nová stabilní verze 25.05 linuxové distribuce NixOS (Wikipedie). Její kódové označení je Warbler. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání. O balíčky se v NixOS stará správce balíčků Nix.
Multiplatformní open source spouštěč her Heroic Games Launcher byl vydán v nové stabilní verzi 2.17.0 Franky (Mastodon, 𝕏). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také z Flathubu.
Organizace Apache Software Foundation (ASF) vydala verzi 26 integrovaného vývojového prostředí a vývojové platformy napsané v Javě NetBeans (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také ze Snapcraftu a Flathubu.
Klávesnice IBM Enhanced Keyboard, známá také jako Model M, byla poprvé představena v roce 1985, tzn. před 40 lety, s počítači IBM 7531/7532 Industrial Computer a 3161/3163 ASCII Display Station. Výročí připomíná článek na zevrubném sběratelském webu Admiral Shark's Keyboards. Rozložení kláves IBM Enhanced Keyboard se stalo průmyslovým standardem.
Vyšlo Pharo 13 s vylepšenou podporou HiDPI či objektovým Transcriptem. Pharo je programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností.
Java má dnes 30. narozeniny. Veřejnosti byla představena 23. května 1995.
Už od od malička jsem se zabýval veřejnou dopravou a byl jsem fascinován jízdními řády. Jako programátor bych moc rád rozličná data z této oblasti zpracovával. Je zde ale problém: Data buď nejsou vůbec zveřejněná, nebo alespoň ne v rozumně zpracovatelné podobě. Jako asi mnozí už roky spílám firmě CHAPS za jejich monopolní chování. Co tak situaci vyřešit softwarově?
JrUtil je knihovna a utilita pro příkazový řádek, která má za úkol získávat a sjednocovat dopravní data, jako např. jízdní řády, zpoždění nebo polohy spojů. Zatím umí převádět většinu formátu JDF (ve kterém jsou zveřejňovány mnohé jízdní řády na CIS JŘ FTP) do GTFS (standardu původně od Googlu). V plánu mám převod jízdních řádů drážní dopravy (také z CIS JŘ), čtení formátu pro Windowsí IDOS a scrapování poloh a výluk (např. z SŽDC GRAPP).
Zdrojový kód v F# pod GPLv3 je na GitLabu. Už teď je JrUtil na něco použitelný, hlavně jej ale představuji teď, protože se chci ujistit v tom, že to nezajímá jen mě a získat tím další motivaci do vývoje :)
Bohužel jsem nenašel lepší (nic proti, jen JrUtil není zas tak moc Linux) místo na zveřejnění než AbcLinuxu. Pokud byste někdo věděl o existující komunitě, která by se tvorbou a využíváním dopravního software a dat zabývala, tak ji prosím zmiňte v komentářích. Pokusil jsem se také o vytvoření vlastního fóra, pro případ, že by mi někdo chtěl třeba nabídnout nový zdroj dat (jsem optimista) mimo tento blogpost.
Tiskni
Sdílej:
Zatím se to povedlo komunitě v BrněTy krávo, nemám slov. To je čí dílo?
Jezdit po soukromych silnicich mohu tezko, jelikoz v nasem eurosocialistickem state se nenachazeji.Samozřejmě že soukromé silnice existují, většinou jako přístupové k různým objektům a uvnitř areálů. U nás ale i do nedávna spojovala dvě vesnice, ale už je koupil kraj do svého vlastnictví, protože majitel ji nechtěl udržovat v zimě.
U tech dalnic si zapocitej jeste spotrebni a silnicni dan, dph z benzinu a nafty, dph ze spotrebni dane dokonce, kdyz sam si prisel jen na myto.Náklady na silniční infrastrukturu jsou vyšší než všechny tyto daně dohromady.