abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 11:55 | Nová verze

    V programovacím jazyce Go naprogramovaná webová aplikace pro spolupráci na zdrojových kódech pomocí gitu Gitea (Wikipedie) byla vydána v nové verzi 1.26.0. Přehled novinek v příspěvku na blogu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    dnes 04:44 | Pozvánky

    Ve středu 29. dubna 2026 se v pražské kanceláři SUSE v Karlíně uskuteční 7. Mobile Linux Hackday, komunitní setkání zaměřené na Linux na mobilních zařízeních, kernelový vývoj i uživatelský prostor. Akce proběhne od 10:00 do večerních hodin. Hackday je určen všem zájemcům o praktickou práci s Linuxem na telefonech. Zaměří se na vývoj aplikací v userspace, například bankovní aplikace, zpracování obrazu z kamery nebo práci s NFC, i na úpravy

    … více »
    lkocman | Komentářů: 1
    včera 21:55 | Nová verze

    LilyPond (Wikipedie) , tj. multiplatformní svobodný software určený pro sazbu notových zápisů, byl vydán ve verzi 2.26.0. Přehled novinek v aktualizované dokumentaci.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 20:33 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 11.0.0 otevřeného emulátoru procesorů a virtualizačního nástroje QEMU (Wikipedie). Přispělo 237 vývojářů. Provedeno bylo více než 2 500 commitů. Přehled úprav a nových vlastností v seznamu změn.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:33 | IT novinky

    Společnost SpaceX amerického miliardáře Elona Muska oznámila, že si zajistila opci buď na akvizici startupu Cursor za 60 miliard dolarů (přes 1,2 bilionu Kč) do konce letošního roku, nebo na zaplacení deseti miliard dolarů za nové partnerství s touto firmou zabývající se generováním kódů. SpaceX se dále prosazuje na lukrativním trhu s vývojářskými nástroji pro umělou inteligenci (AI). Cursor, startup zabývající se prodejem modelů AI pro

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 13:11 | Komunita

    Díky AI modelu Claude Mythos Preview od společnost Anthropic bylo ve Firefoxu nalezeno a opraveno 271 zranitelností.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    včera 04:44 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 2.54.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 137 vývojářů, z toho 66 nových. Přehled novinek v příspěvku na blogu GitHubu a v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 04:33 | Nová verze

    Grafana (Wikipedie), tj. open source nástroj pro vizualizaci různých metrik a s ní související dotazování, upozorňování a lepší porozumění, byla vydána ve verzi 13.0. Přehled novinek v aktualizované dokumentaci a na YouTube. Stalo se tak na konferenci GrafanaCON 2026.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    21.4. 19:00 | IT novinky

    Na YouTube proběhl Framework [ Next Gen ] Event 2026. Společnost Framework představila nový Framework Laptop 13 Pro, vylepšení Framework Laptopu 16 a OCuLink Dev Kit pro připojení vysoce výkonných periferií jako jsou eGPU a bezdrátovou klávesnici s integrovaným touchpadem Framework Wireless Touchpad Keyboard.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    21.4. 18:22 | Nová verze

    Byl vydán Mozilla Firefox 150.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 150 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (14%)
     (8%)
     (2%)
     (12%)
     (30%)
     (3%)
     (6%)
     (2%)
     (15%)
     (25%)
    Celkem 1393 hlasů
     Komentářů: 30, poslední 3.4. 20:20
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek


    Vložit další komentář
    5.7.2023 16:19 J
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    Ono to ma ale uplne jednoduchou logiku. Postavis si firmu. Mas zakazky. Chces rust. Zena chce auto, decka chteji auto, milenka chce auto, do toho vsichni chteji luxusni dovolene, drahe restaurace, takze se snazis aby ti ta firma rostla. Mala firma male penize. Velka firma velke prachy. Provozovat firmu pro 1000 malych firem vs provozovat firmu pro 10 korporatu z pohledu nakladu muze stat stejne ale ten zisk muze byt nekde jinde. No a kdyz zacnes s kokainem nebo heroinem tak fakt nechces prodavat malym firmam. A pridej anketu…
    5.7.2023 23:35 okbobcz | skóre: 8
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    jj

    K té proměnně muselo dojít. A nemusí se to stavět negativně. V 90tkách byla většina linuxářů studenty, kterým stačilo pár brigád na nákup hardware, zaplacení nájmu a hospodu. A občas ještě zbylo. Dneska pomalu už mají vnoučata. A i "normální" život něco stojí (to nemusí být ani luxusní dovolená). Někde jsem potkal bývalého pankáče, co už nebyl pankáč, který to zabalil, že už ho nebavilo se furt držkou rýpat v blátě.

    Zrovna tak jak zestárli lidi, zestárl software. Open Source už kolikrát zdaleka nejsou studentské projekty nebo projekty, které na koleně napsali lidi na univerzitách placení z grantů. Kolikrát jsou to brutálně složité projekty (za 20 let s milióny řádků), jejichž vývoj není ani snadný, ani příjemný nebo zábavný, a ani levný. Bez peněz z korporátu by se vývoj nehnul z místa. Drobní zákazníci nikoho neuživí, pokud jich nemáte deseti tisíce. Pro většinu uživatelů jsou nové funkce zbytečné, takže pokud by museli platit, zůstanou na stávajících verzích nebo přejdou na produkt, který je úplně zadarmo, a tudíž není z čeho vývoj zafinancovat.

    Jinak RH vyrostl i díky podpoře IBM, která do RH dost brzo zainvestovala dost velké peníze. Pro zákazníky, kteří měli neměli na AIX, tak IBM doporučovalo RH, který poskytoval do jisté míry podobný support a garanace. A ti, kteří neměli na RH měli CentOS. Víceméně byli pokrytí všichni potenciálně platící uživatelé, a všichni "dostávali" garance podobné tomu, co garantovala IBM. Což perfektně fungovalo. Přestává to ale fungovat, tak jak se i v korporátu redukuje badget na IT - kdo před 20 roky zainvestoval do RH už pomalu chce rentu, nebo možná tu luxusní dovolenou.

    Ruža Becelin avatar 6.7.2023 10:10 Ruža Becelin | skóre: 40 | blog: RuzaBecelinBlog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    Z meho pohledu Red Hat selhal (opet) v komunikaci. Ono by stacilo rict, ze s Almou/Rocky problem nemaji, ale vadi jim pijavice typu Oracle.

    A ze Alma/Rocky nabizeji "support"? No, tak jestli se Red Hat boji takovehle "konkurence"... :-D

    Ja jsem na Red Hat Linuxu a RHEL "vyrostl", majorita infra, co delam, je RHEL/Alma, pokud tohle potopi klony, tak zkusim chvili provozovat CentOS Stream, a uvidime, maximalne se rozhlednu jinde, zakaznici, co obdelavam, maji vetsinou kombo RHEL na produkci/acceptance a nejaky klon na test/dev/..., a hlavne to nejsou korporaty s 10000+ zamestnanci, takze souhlasim s blogem.

    Co se Debianu tyce, nemam s tim vazny problem, az na tu kriplovina zvanou preseed, coz se neda s Kickstartem vubec porovnat (AutoYast neznam, XML moc nemusim), ale v dobe cloud-initu to prestava byt relevantni.
    6.7.2023 12:21 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    Jako moc těžké/složité/otravné je nahradit Almu (apod.) na test/dev tím free subscription od RedHatu? Vezmeme-li v úvahu, že daná firma už RH má na produkci...
    Ruža Becelin avatar 7.7.2023 09:17 Ruža Becelin | skóre: 40 | blog: RuzaBecelinBlog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    Je to v pohode, Red Hat ma na to tohle, jinak se to da v pohode zautomatizovat...
    regine2 avatar 6.7.2023 11:18 regine2 | skóre: 14
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'

    Hm, první nápad :-), bez promýšlení. Připadá mi, že by IBM (bankovní sektor, zbytek odpad) a RH v logice jedni jsou?

    Dokud nepřiletí mimozemšťané, všechno už jaksi bylo.
    6.7.2023 11:30 ArVe
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    V linuxu uz moc doma nejsem ale pamatuji, ze jsme zacinali s WhiteBox Linux (klon RHEL) a duvod byl jediny - Oracle. Kdyz WhiteBox skoncil tak se preslo na CentOS. Mezitim Oracle pochopil a zacal nabizet vlastni Oracle Linux (taky RHEL klon). Jelikoz pochopitelne Oracle chcteli jen vetsi firmy tak na produkci se daval "pro jistotu" RHEL s podporou. Stages a vyvojari frceli na Oracle Linuxu.

    Pak prisla doba cloudova, microservices a Oracle uz nebyl zajimavy. Do kontejneru tezkotonazni distro typu RHEL cpat nebudes, tam frci Alpiny a podobne zalezitosti.

    Takze mam v podstate otazku, jake mate duvody pouzivat RHEL (resp klony) dnes?
    6.7.2023 13:01 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    A zrovna tak je to s tím vývojem, který RH údajně 'pro nás pro všechny' dělá. Ale RH dělá software jen pro ty velké firmy. Pro korporaty. Všechny ty OpenShit či jak se to jmenuje (...)
    Jenže to není pradva.

    RH zdaleka nedělá jen OpenShift apod., přispívá i do množství ostatního SW, který běžně používáme. Stále je to jeden z velkých přispěvatelů do kernelu [1] (a Linaro je spoulifinancované IBM).

    Čímž nechci říct, že RedHat je nějakej super dobrák nebo něco, ale prostě je to firma a nelze se moc divit, že jim jde o zisky. Koneckonců, mj. také čelí konkurenci. Upřímně, moc nechápu, co se protestující proti politice/modelu ReHatu vlastně snaží říct. Respektive mi není jasné - a oni sami to moc nepíšou - jak jejich požadavky zapadají do fungování firmy v tržním prostředí. Nebo chtějí nějakou celkovou zásadní změnu ekonomického systému? Pak by ale zdaleka nešlo pouze o RedHat, to by byl jen malý střípek mozaiky...

    Celkově mi ta reakce komunity smysl spíše nedává.
    6.7.2023 19:36 PetebLazar | skóre: 35 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    Co Vám nedává smysl na v GPL2 ukotveném právu pro distribuované binární programy/kernel možnost získat jim odpovídající zdrojové kódy, ty mít možnost zkoumat (například za účelem auditu), dále upravovat(ostranění chyb) a případně šířit?
    6.7.2023 19:48 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    Financování.
    6.7.2023 20:21 PetebLazar | skóre: 35 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    Podnikatelský záměr, který je postaven na nereálných očekáváních či snaze porušovat pravidla si snad nic jiného než problémy s financováním nezaslouží. Čím dříve takový subjekt zmizí z trhu tím lépe a nakonec se tím vyřeší i jeho problém s "příživníky".
    6.7.2023 22:20 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    A to je IMO přesně ukázka nesmyslné, prvoplánové reakce.

    Zaprvé, pokud vim, RH GPL neporušuje. To, že nějaká parta lidí vykřikuje, že prošuje, ještě neznamená, že to je pravda. Viz také tady. Až někdo prokáže, že RH GPL porušuje, tak se o tom můžem bavit.

    Zadruhé, proč bychom měli chtít, aby RH zmizel z trhu? Z těch různých sponzorů / mecenášů vývoje desktop linuxu je v každém případě jedním z lepších. Pokud RH zmizí z trhu, kdo zbude? Canonical? Ten je o řád menší a komunita ho taky nesnáší, protože se taky snaží nebýt charita. Takže toho by se lidi taky nejradši zbavili, takže by zbyly megakorporáty jako Google, Intel, nebo Huhlawej, který se vůbec ani nenamáhaj svoje distrat zveřejňovat - to se ti líbí?
    6.7.2023 22:52 PetebLazar | skóre: 35 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    Odlišný názor https://sfconservancy.org/blog/2023/jun/23/rhel-gpl-analysis/

    Nevím jestli zrovna označení mecenáš je zde na místě.
    Mecenáš je člověk, který nezištně podporuje umění, resp. umělce. Od konce 20. stol. se toto označení šíří i mimo oblast kultury a umění, což přesahuje původní význam.
    Pokud jsou to jejich interní distra, která neposkytují jako produkt třetím stranám pak asi nemusí nic poskytovat (interně předpokládám zdrojové kódy k dispozici mají).
    7.7.2023 06:47 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    Odlišný názor https://sfconservancy.org/blog/2023/jun/23/rhel-gpl-analysis/

    Kde je odlišný? Pokud dobře čtu, tak tam stojí:

    That said, the business model as described by IBM's Red Hat may well comply with the GPL — it's just so murky that any tweak to the model in any direction seems to definitely violate, in our experience.
    7.7.2023 07:30 PetebLazar | skóre: 35 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    V tom článku jsou popsány případy kdy k porušování licence ze strany Red Hat z jejich pohledu došlo.

    Například licence GPL nestanovuje dobu po kterou má uživatel právo na zdrojové kódy k poskytnutým binárním souborů. Z popisovanéno opatření RH to vypadá, že v případě zjištění poskytnutí zdrojových kodů třetí osobě vypoví zákazníkovi službu. Pokud se tak stane a to včetně ztráty přístupu k dosavadním src zabraňuje to naplnění licencí garantovaného práva přístupu ke zdrojovým kódů. Uvidíme, třeba toto ošetří tak, že přístup zůstane ke všem zdrojovým kódům dostupným v den zrušení služby.
    7.7.2023 09:11 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    Z popisovanéno opatření RH to vypadá, že v případě zjištění poskytnutí zdrojových kodů třetí osobě vypoví zákazníkovi službu.
    Což ale není porušení GPL.
    Pokud se tak stane a to včetně ztráty přístupu k dosavadním src zabraňuje to naplnění licencí garantovaného práva přístupu ke zdrojovým kódů.
    Což se ale, pokud vím, neděje - k dodanému SW dostaneš zdrojáky, nedostaneš další SW / nové verze SW, support apod., což ale GPL nevyžaduje.
    7.7.2023 10:15 PetebLazar | skóre: 35 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    To jsem taky nepsal, psal jsem o dostupnosti zdrojových kódu odpovídajícím binárním souborům distribuovaným ke dni zrušení podpory konkrétnímu zákazníkovi za to, že využil práva daná mu licencí GPL. Kdo ví možná bude účet ke stahování těchto souborů (zdrojových) k tomuto datu fungovat i po vypovězení podpory. Licence nehovoří o časové omezené dostupnosti zdrojových kódů. To uvidíme prakticky.

    Celé mi to připomíná stav za socialismu, kdy ústavou ČSSR byla zaručena svoboda projevu, ale jen pokud je v souladu s vládní doktrínou. Pokud ji člověk využil v rozporu vládnoucí klikou byl perzekuován.
    (1) V souladu se zájmy pracujícího lidu je všem občanům zaručena svoboda projevu ve všech oborech života společnosti, zejména také svoboda slova a tisku. Těchto svobod občané užívají jak v zájmu rozvoje své osobnosti a svého tvůrčího úsilí, tak k uplatňování své aktivní účasti na správě státu a na hospodářské a kulturní výstavbě země. K témuž cíli se zaručuje svoboda shromažďovací a svoboda pouličních průvodů a manifestací.
    Zajímalo by mne jak se stavíte k právu (co)autora zdrojáků kernelu/library/aplikacích vydaných pod GPL, aby explicitně Red Hatu zakázal jejich využití pro třetí stranu?
    Jendа avatar 7.7.2023 12:37 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    Což ale není porušení GPL.
    No minimálně je to dost účelové obcházení. Co bude příště? Postneš escrow, a když využiješ práv z GPL, tak ti ji nevrátí?

    // já furt nechápu proč se tohle řeší, jednak SRPMs snad nejsou nakaženy GPL, a jednak tam je spousta SW pod nevirálními licencemi, který kdyby zakázali publikovat, tak ty odvozené distribuce utřou
    10.7.2023 14:23 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    Že to je účelové / ne v 'duchu' té licence, to souhlasim. S tou escrow už mi to přijde jako jiný případ - tam se po tobě chce dopředu něco dát... Ale IANAL.
    |🇵🇸 avatar 7.7.2023 17:26 |🇵🇸 | skóre: 94 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'

    To je problém svobodného softwaru, že zamrzl asi tak v 90. letech. Tehdy si zákazník skutečně koupil krabici softwaru na disketách/CD a měl krabici softwaru. Dávalo i smysl, že pokud dodavatel toho softwaru zmizí, pořád je tady ta krabice – a příp. zdrojáky.

    Od té doby se způsob vývoje a provozování softwaru poněkud změnil.

    Takže IBM/RH možná (podle konkrétního právního prostředí, interpretace konkrétním kněžím práva) striktně vzato neporušuje konkrétní licenci, nicméně ducha svobodného softwaru? Ano!

    Ale tento trend se táhne také právě od oněch 90. let, kdy byl „open source“ vynalezen za účelem sabotáže svobodného softwaru.

    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ ani boha, ani pána
    10.7.2023 12:10 Valgrind
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    Kdo jsi ty, abys jim diktovat, jak maji davat k dispozici zdrojove kody? O jakem duchu mluvis? To, ze si neco vybajis, prece neznamena, ze je to pravda :-D Zavazny je text licence, hotovo.
    9.7.2023 21:34 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    V tom článku jsou popsány případy kdy k porušování licence ze strany Red Hat z jejich pohledu došlo.

    Ano. Dvě historické epizody, které se vyřešily jako pochybení jednotlivce.

    Například licence GPL nestanovuje dobu po kterou má uživatel právo na zdrojové kódy k poskytnutým binárním souborů. Z popisovanéno opatření RH to vypadá, že v případě zjištění poskytnutí zdrojových kodů třetí osobě vypoví zákazníkovi službu.

    Ano.

    Pokud se tak stane a to včetně ztráty přístupu k dosavadním src zabraňuje to naplnění licencí garantovaného práva přístupu ke zdrojovým kódů. Uvidíme, třeba toto ošetří tak, že přístup zůstane ke všem zdrojovým kódům dostupným v den zrušení služby.

    Bývalý zákazník kontaktuje Red Hat se seznamem binárních RPM balíků a Red Hat mu za manipulační poplatek zašle zdrojové RPM balíky na kompaktním disku. Můžete to zkusit a pak o tom tady napsat do blogu.

    Nicméně vytváříte teorie o hypotetickém problému, který odkazovaný článek nijak nedokladuje a který pravděpodobně ani nikdy nenastal, aby někomu stál za to jej medializovat. Nějaký skutečný problém máte?

    Jendа avatar 9.7.2023 22:01 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    a Red Hat mu za manipulační poplatek zašle zdrojové RPM balíky na kompaktním disku
    Ano, to je další nejspíš legální „obstrukce“, například bezpečnostní záplaty se takhle můžou do odvozených distribucí dostávat s nepoužitelným zpožděním. Takže pokračuje moje nepochopení co se teda vlastně řeší.
    7.7.2023 09:17 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    Pokud jsou to jejich interní distra, která neposkytují jako produkt třetím stranám pak asi nemusí nic poskytovat (interně předpokládám zdrojové kódy k dispozici mají).
    Jistě, nicméně za mě podstatné je, že výstup RedHatu i s tím jejich bussiness modelem a jeho nevýhodami je stále užitečnější než v případě toho Googlu. Stále máš k dispozici CentOS Stream zdarma, stále máš možnost dev/eval licence RHEL (i když netušim, jak moc složité je to získat, viz dotaz výše) a stále máš možnost koupit si RHEL. Zatímco v případě Googlu nedostaneš vůbec nic ani zdarma ani za peníze.
    7.7.2023 10:26 PetebLazar | skóre: 35 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    Pokud je mi známo, tak například zdrojové kódy k Androidu jsou dostupné veřejně, což se nyní o distribuovaném SW stavícím na GPL2 ze strany Red Hatu říci nedá.

    |🇵🇸 avatar 7.7.2023 17:35 |🇵🇸 | skóre: 94 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'

    O tom ale řeč není.

    Aktuální téma je o tom, zda IBM/RH skutečně zařízne distribuce v duchu CentOS (nikoliv CentOS Stream), tzn. hlavně AlmaLinux, Rocky Linux atp. To je ta změna. Což pochybuju, že by bylo celkově ku prospěchu, když vidím komentáře lidí, kteří tyhle distribuce používají např. ve školách.

    Ostatně IBM/RH se o sebe bát nemusí – s kontrakty jako tyhle.

    🇵🇸Touch grass🇺🇦 ✊ ani boha, ani pána
    7.7.2023 18:02 PetebLazar | skóre: 35 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    Jen do té chvíle, než si armáda nechá udělat ke zdrojovým kódům RHEL externě bezpečnostní audit (tj. poskytne zdrojové kódy RHEL třetí straně) nezruší jí kvůli tomu veškeré předplatné?
    10.7.2023 14:35 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    Aktuální téma je o tom, zda IBM/RH skutečně zařízne distribuce v duchu CentOS (nikoliv CentOS Stream), tzn. hlavně AlmaLinux, Rocky Linux atp. To je ta změna.
    Ale jo, chápu v čem je ta změna...
    10.7.2023 16:06 PetebLazar | skóre: 35 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    Výhodou posledních kroků Red Hat je snad jen to, že bude zase o něco snažší zákazníka přesvědčit, aby se volbě jejich řešení vyhnul. Ztratil tímto několik podstatných výhod proti ostatním platformám.
    10.7.2023 17:08 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    Výhodou posledních kroků Red Hat je snad jen to, že bude zase o něco snažší zákazníka přesvědčit, aby se volbě jejich řešení vyhnul.
    ... a místo toho použil co?
    10.7.2023 18:23 PetebLazar | skóre: 35 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    „Dosvědčiti mohu, že Rusové s ostatními Slovany nikoli bratrsky, nýbrž nepoctivě a soběcky smýšlejí.

    To už jsou mi milejší Maďaři, kteří proti nám bojují otevřeně, než Rusové, přibližující se s jidášským polibkem, aby nás pak strčili do kapsy.

    Tito pánové počínají všude místo ruský říkati a psáti slovanský, aby pak místo slovanský zas také ruský říci mohli.“

    Karel Havlíček Borovský

    Jendа avatar 10.7.2023 23:31 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    Debian :-D

    Já nechápu proč lidi používají dobrovolně RHEL a klony i na místech kde opravdu žádná aplikace fungující jen na oficiálním RH nehrozí.
    11.7.2023 08:12 PetebLazar | skóre: 35 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    To může vycházet z hlavní(jediné?) znalosti určitých managerů v dané problematice, schopnost někam zavolat.
    11.7.2023 10:52 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    Debian :-D
    No jako ano, osobně bych taky nahodil Debian. RH jsem naposledy používal někdy tak asi ve verzi 7 a nejsem na to distro nějak zatížený.

    Ale prakticky téměř vůbec nevím, jak fungují ty finanční toky a kdo vývoj linuxových dister obecně vlastně platí, jak moc jsme na RH a dalších firmách závislí (vč. třeba Debianu). To mi na tom celém a celé té reakci vadí asi úplně nejvíc - naprostá absence obecného povědomí o tom, na kom jsme nebo nejsme závislí.
    11.7.2023 12:46 PetebLazar | skóre: 35 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    To není zase až tak důležité. Kouzlo a jedinečná vlastnost řešení postaveném na Vám dostupných GPL zdrojácích je v tom, že když se rozhodnete (a máte dostatečně finančních prostředků) nemusíte být od zítřka závislý na nikom z těch co jste na nich závislý dnes.
    11.7.2023 13:36 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    (a máte dostatečně finančních prostředků)
    Bambiliony dolarů na financování vývoje opravdu nemam, tudíž se tahle teoretická úvaha, jakkoli je papírově krásná, nijak netýká.
    12.7.2023 20:14 podlesh
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    Já jsem na RH zanevřel někdy v roce 1998 a přešel na Debian. Od té doby jsem se s RH/RHEL/Centos setkal několikrát a pokaždé jsem byl velmi, velmi překvapený (a ne pozitivně).

    Náhodou mám zbrusu novou historku z tohoto týdne: když postinstall script při upgrade balíčku trvá moc dlouho, tak `yum` prostě skončí tak že jsou nainststalované obě verze najednou.

    Naštěstí google pomůže a poradí, že tuto situaci lze detekovat existencí speciálních souborů /var/lib/yum/transaction-* a pokud tyto soubory existují, tak lze zkusit speciání tool https://linux.die.net/man/8/yum-complete-transaction

    Holt Enterprise.
    6.7.2023 22:20 J
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    Ty zdrojove kody muzou obsahovat ruzne kurvitka typu jestli mi nezaplatis tak ti neobnovim licenci. Idea GPL je hezka, v realnem svete ale ne vsichni hraji fer.
    10.7.2023 10:21 johnyK | skóre: 2 | blog: uxblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    Celkově mi ta reakce komunity smysl spíše nedává.
    Me pripada, ze se chodi okolo horke kase.

    Blog bych shrnul takto:

    Tak jak to ve svete uz chodi, vyrostl nam tu jakysi monopol. Vlastnim pricinenim a i trocha stesti u toho byla. Posbiral se cizi software a udelala se z toho prakticky pouzitelna distribuce. A jak je v clanku napsano, bez orientace na velke firmy by ty obraty byly setinove. A cely linuxovy svet tuto konstelaci akceptoval jako 'dobry' deal. Pro ty bohate je tu distribuce s tou podporou (ktera jak vime je tu hlavne kvuli tomu managementu, aby mohl klidne spat) a pak ty ostatni, kteri seberou ty drobky (distribuci samotnou, kterou RH kvuli tem bohaytym stejne musi delat).

    A tenhle deal, ktery je technicky i organizacne 'symsluplny' nyni RH vypovedel. O tom to je, o nic jineho nejde. A komunita na to reaguje nekonsistentne aniz by uvedla ten pravy duvod ktery skutecne zni: 'nekdo nam vypovedel jakousi smlouvu, o ktere jsem doufali, ze ti bude naporad'. To je mozna naivni, ale tak to je.

    Zbyva otazka, co vlastne sleduje RH. Dnes, kdyz uz mam zkusenosti s jednanim ruznych velkych firem, tak si nedelam iluze, ze za nekterymi rozhodnutimi neni vubec zadna rozumna strategie. Mnozi se domnivaji, ze je to kvuli Oracle. Ale jsou ty obraty, ktere kvuli Oracle 'unikaji' skutecne tak vyznamne? A i tato skutecnost, ze komunita nechape smysl rozhodnuti RH vede k tomu, ze z komunity zaznivaji nazory, ktere casto nedavaji smysl.
    MakeIranBombedAgain❗ avatar 7.7.2023 00:19 MakeIranBombedAgain❗ | skóre: 42 | blog: Grétin blogísek | 🇮🇱==❤️ , 🇵🇸==💩 , 🇪🇺==☭
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'

    škoda. sem čekala že bába je tajnej linuxák :D ;D

    17.8.2023 01:53 123
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    Nevidím důvod, proč by RedHat měl být mezi firmami, které jsou přednostně upozorňovány na nově nalezené chyby.
    17.8.2023 07:38 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: I'm done with Red Hat - aneb 'malé firmy sú naprd'
    Za to nemůže Red Hat, ale lovci čísel CVE.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.