Co způsobilo včerejší nejhorší výpadek Cloudflare od roku 2019? Nebyl to kybernetický útok. Vše začalo změnou oprávnění v jednom z databázových systémů a pokračovalo vygenerováním problém způsobujícího konfiguračního souboru a jeho distribucí na všechny počítače Cloudflare. Podrobně v příspěvku na blogu Cloudflare.
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) první RC verze GIMPu 3.2. Přehled novinek v oznámení o vydání. Podrobně v souboru NEWS na GitLabu.
Eugen Rochko, zakladatel Mastodonu, tj. sociální sítě, která není na prodej, oznámil, že po téměř 10 letech odstupuje z pozice CEO a převádí vlastnictví ochranné známky a dalších aktiv na neziskovou organizaci Mastodon.
Byla vydána nová major verze 5.0 svobodného 3D softwaru Blender. Přehled novinek i s náhledy a videi v obsáhlých poznámkách k vydání. Videopředstavení na YouTube.
Cloudflare, tj. společnost poskytující "cloudové služby, které zajišťují bezpečnost, výkon a spolehlivost internetových aplikací", má výpadek.
Letos se uskuteční již 11. ročník soutěže v programování Kasiopea. Tato soutěž, (primárně) pro středoškoláky, nabízí skvělou příležitost procvičit logické myšlení a dozvědět se něco nového ze světa algoritmů – a to nejen pro zkušené programátory, ale i pro úplné začátečníky. Domácí kolo proběhne online od 22. 11. do 7. 12. 2025 a skládá se z 9 zajímavých úloh různé obtížnosti. Na výběru programovacího jazyka přitom nezáleží – úlohy jsou
… více »Byla vydána nová verze 2.52.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 94 vývojářů, z toho 33 nových. Přehled novinek v příspěvku na blogu GitHubu a v poznámkách k vydání.
VKD3D-Proton byl vydán ve verzi 3.0. Jedná se fork knihovny vkd3d z projektu Wine pro Proton. Knihovna slouží pro překlad volání Direct3D 12 na Vulkan. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora AMD FSR 4 (AMD FidelityFX Super Resolution 4).
Poštovní klient Thunderbird byl vydán v nové verzi 145.0. Podporuje DNS přes HTTPS nebo Microsoft Exchange skrze Exchange Web Services. Ukončena byla podpora 32bitového Thunderbirdu pro Linux.
U příležitosti státního svátku 17. listopadu probíhá na Steamu i GOG.com již šestý ročník Czech & Slovak Games Week aneb týdenní oslava a také slevová akce českých a slovenských počítačových her.
Asi by stálo za to se zamyslet nad odlišnostmi od současně používaných grafických karet. Je tu někdo fundovaný kdo by to dokázal srovnat?Fundovanost level: přečetl si v rychlosti specifikace r100, r600 a amdgpu když se snažil opravit radeon driver v kernelu, ale už většinu zapoměl
.
No kromě mnohem vyšších rychlostí, větší paměti a těsnější komunikací v GPU mají jádra GPU většinou přístup do hlavní RAM (a ne lokální paměti, kromě obyč. cache). Moderní GPU jádra mě přijdou jako "obyčejné" RISCy. Kdežto ty procesory v jellybeanu (nebo transputeru) mě přijdou jako dost omezené na naprogramování, takže nějaká úloha, která by potřebovala velké množství lokální paměti by byla velmi pomalá, protože by se muselo přistupovat přes externí komunikaci k nějakému nejbližšímu uzlu RAM (pokud to takovej stroj měl). V CM se navíc ten jeden 1bit "procesor" musel vždycky nějak naprogramovat co měl počítat. Na parallele bylo nějaké raytraceovací demo (16 jader RISC epiphany, lokální pamět a externí sběrnice do DDR řadiče na FPGA Zynq). Ale ta epiphany architektura je moderní věc, i tak by to mělo problémy s reálným použití jako GPU, protože ty jednotlivé nody mají prostě málo paměti pro GPU operace nad texturama.
Ale jelikož jsou všechny ty architektury (no možná až na ten CM) turingovsky kompletní. Tak jde jen o rychlosti vypočítání daných úloh. Asi by i šlo na ně naportovat opencl
.
.
Dříve se uvádělo, že k tomu, abyste si vyrobili poměrně schopný 32-bitový RISC procesor bez vyrovnávacích pamětí, potřebujete stejnou plochu křemíku, jakou vyžaduje asi 100 KiB RAM (půl megabytu v případě, že má obsahovat i podporu floating-point aritmetiky).Bez cachí mě to stále přijde strašně moc. pokud se tou RAM myslím SRAM, takže 6 tranzistorů na buňku, tak to je ekvivalent až 4.8 miliónů tranzistorů (spíš míň, protože to nebude tak kompaktní struktura jako SRAM). RISC procesor by měl jít vyrobit byť jen z diskrétních hradel. První ARM měl myslím jen pár desítek tisíc tranzistorů max. Zajímavý o jellybeanu jsem nějak moc nevěděl. Koukal ses i na jiné superstroje? Takovej Connection Machine byl taky super. Měl až 64ki jednobitovejch nodů (původně měli snad cíl 1 milion), spojení přes 12 rozměrovou hyperkrychli a router jim částečně navrhoval Richard Feynman. Ale pak to chcíplo na tom, že je převálcovalo PC a že neměli pořádnou myšlenku komu to prodávat. Super architektura byla taky transputer. Což bylo něco jako 16/32bit MCU+RAM na 20MHz (v polovině 80.let). Vtip byl v tom, že ty hodiny měly různé fáze a tak měl ten čip efektivně až 80MHz. Co se týče superpočítačovosti, tak každej čip měl komunikaci s okolím po 4 sériových linkách (takže šla vytvořit síť). Dokonce to přes ty sériové linky mohlo bootovat (jiné IO tam víceméně nebylo, čipy mají strašně málo pinů). Díky jedné aukci na aukru jsem si kdysi asi 3 transputery koupil
. U transputerů byl problém, že nebyl hnedka dostupný C překladač a asi i náklady musely být dost vysoký.
ale jako nevítaný bonus se musíme potýkat s bezpečnostními problémy, jako je Meltdown a Spectre.Tak on by i ten CM měl problém leakování informace přes timing nodů. Akorát v té době ještě nebyl multitasking nějak extra rozšířený. Tyhle počítače fungovaly spíš tak, že se do nich z ovládacího PCčka nahrála nějaká úloha (simulace počasí, výbuchu atomovky) a pak se počítalo jen to. Takže vlastně takový dnešní GPU. Ony i ty dnešní GPU jsou docela paralelní architektura. Jinak Adapteva chtěla udělat i 1024 jádrovou verzi. Ale měli pak problémy se zaplacením výroby té FPGA desky (navrhli desku na RAM, výrobce je přestal vyrábět, museli navrhovat znova), takže to nějak vyšumělo (relativně, 1024 procesor by měl mít mnohem větší hype
).
Jinak mám takové hobby že jsem měl nápad na navrhnutí podobné architektury jako mělo CM, ale nemám na to moc času. Je to spíš takové duševní cvičení, ta architektura by byla extra pomalá, ale zase by měla extra málo tranzistorů.
Bez cachí mě to stále přijde strašně moc. pokud se tou RAM myslím SRAM, takže 6 tranzistorů na buňku, tak to je ekvivalent až 4.8 miliónů tranzistorů (spíš míň, protože to nebude tak kompaktní struktura jako SRAM). RISC procesor by měl jít vyrobit byť jen z diskrétních hradel. První ARM měl myslím jen pár desítek tisíc tranzistorů max.
Ten odhad docela sedí i s novějšími technologiemi. Když budeme počítat hustotu DRAM 0.2 Gb/mm2 (26214 KiB/mm2), hustotu tranzistorů cca 7 milionů/mm2 (22nm proces), ARM1 měl 25000 tranzistorů, pak to vychází, že na plochu potřebnou pro ARM1 se vejde 93 KiB DRAM. Je to sice takové střílení hausnumery od boku, ale...
Když budeme počítat hustotu DRAM 0.2 Gb/mm2 (26214 KiB/mm2), hustotu tranzistorů cca 7 milionů/mm2 (22nm proces)V tomhle by pak měla dram hustotu tranzistorů 200 miliónů/mm^2. Takže vlastně je většina čipu jenom volná plocha nebo dráty mezi tranzistory
(a po počítám jen tu tranzistorovou vrstvu, ne ty prokovy nad tím).
.
0.2 je asi hodně nadsazené, mělo by to být spíš 0.05-0.1, což je itak překvapivě velká hustota.
64 KiB SRAM potřebuje podobný počet tranzistorů jako Pentium. Je smutné, že ač je SRAM tak cenný zdroj, moderní architektury nabízí jen velmi omezené prostředky, jak s ním programově nakládat. Dnešní procesory vlastně používají interně Harvardskou architekturu a malé hierarchické paměti, ale programově se to přímo řídit nedá.
Škoda, že z Epiphany-V nic nebude, byla by to hodně zajímavý procesor.
64 KiB SRAM potřebuje podobný počet tranzistorů jako Pentium.Jj dobrý peklo. A to bude jádro v pentiu možná v dynamické logice, takže bude zabírat míň tranzistorů než klasická CMOS zapojení co se učí ve škole.
Je smutné, že ač je SRAM tak cenný zdroj, moderní architektury nabízí jen velmi omezené prostředky, jak s ním programově nakládat.On je problém, že SRAM je cenná protože se používá v místech kde je minimální latence. To ovšem dost omezuje možnosti přístupu.
Škoda, že z Epiphany-V nic nebude, byla by to hodně zajímavý procesor.No když jsem o něm slyšel naposled tak dělal na nějakým superpočítačovým AI projektu od DARPy, takže možná časem
.
Tiskni
Sdílej: