Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).
Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska.
Poslední aktualizací začal model GPT-4o uživatelům příliš podlézat. OpenAI jej tak vrátila k předchozí verzi.
Google Chrome 136 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 136.0.7103.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 8 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Myslíte si, že vás T-Mobile nechá volat na libovolné číslo? Omyl, tato společnost Vám bude diktovat, komu můžete volat a psát. Pokud totiž přecházíte od této společnosti ke konkurenci, dle podmínek přenosu čísel Vám může telefonní hovory a další služby zablokovat a Vy si po dobu převodu čísla můžete volat akorát tak z balkonu. Jak jsem na to přišel? Jednoduše, chtěl jsem poslat dárcovskou DMS a firma T-Mobile mi poslala podmínky přenosu čísel, kde je toto napsáno!
Já T-Mobile, žena O2. Rozhodli jsme se, že něco uděláme s našimi předplacenými kartami a zřídíme si nějaký tarif, protože naše vzájemná komunikace se začínala prodražovat.
Nebudu tu unavovat nabídkami operátorů. O tom, že stávající zákazník nemá žádné výhody, mě ujistilo O2 i T-Mobile. Takže oba přechod k Vodafonu.
T-Mobile: Vazeny zakazniku vase objednavka na preneseni cisla s kodem XY byla uspesne zpracovana a Vase cislo je uvolneno k preneseni.
Vodafone: Vase cislo je uvolneno a preneseno bude v nejblizsim mozne datum 27/02/2013. Pripadnou zmenu lze zadat dnes do 20:00 na www.vodafone.cz nebo na 800777711. Vodafone
Vodafone: Vase cislo bude do nasi site preneseno mezi pulnoci a sestou rano. Az bude vse hotovo, posleme Vam SMS. Tesime se na Vas v siti Vodafone.
Vodafone: Vazeny zakazniku zitra mezi 0:00 a 06:00 dojde k prenosu vaseho telefonniho cisla do nasi site. Pote si vymente v telefonu stavajici SIM kartu za SIM Vodafone, kterou jste od nas obdrzeli. Pokud si SIM vymenite vecer pred zmenou, rano musite vas telefon vypnout a zapnout. Dekujeme, ze jste si nas vybrali. Vodafone
Večer jsem kontroloval stav kreditu a zjistil jsem, že mi zbývá ještě 155,-. Co s nimi? Nikomu volat nepotřebuji, tak udělám alespoň něco záslužného, pošlu DMS a peníze věnuji na charitu. Na internetu jsem našel nějaká čísla a poslal jednu DMS. Žádná odezva. Poslal jsem druhou, nic. Kredit je stejný.
Zavolal jsem na infolinku. Samozřejmě jsem neměl aktivované prémiové služby (tam prý DMS spadá). Pán v call centru mi sdělil, že vše nastavil a aktivoval, do 5 minut to bude funkční. Zavěsil jsem a čekal.
Po dvaceti minutách jsem zkusil poslat další DMS a opět nic. Opět volám na infolinku, na druhé straně mě slečna ujišťuje, že vše mám nastaveno a nevidí žádný problém. Ať pro jistotu vypnu a zapnu telefon a ona se pak v případě problému ještě ozve. A opravdu se ozvala a světe div se, vše mám správně nastaveno, aktivováno, ale potvrzující SMS nepřišla. Problém prý postoupí vyšším místům a opět se ozve. A zase se ozvala. Dokonce měla i řešení. Svůj kredit můžu čerpat, jak chci, ale DMS nikomu posílat nemohu, ať si kredit provolám nebo napíšu SMS, ale žádné rozdávání cizím. DMS jsou zakázány. Spadla mi brada. Ještě jednou jsem se ujistil, že SVŮJ kredit (tedy vlastně mé peníze) nemohu utratit způsobem, jakým chci. Pak jsem se ještě dozvěděl, že prémiová služba (posílání DMS) mi byla zakázána dne 19.2.
Rozloučil jsem se a šel psát reklamaci.
Její text je zde:
Dobrý den,
dne 19.2.2013 jsem se rozhodl odejít od vaší společnost T-Mobil a přejít ke konkurenčnímu operátoru. Přenos mého čísla se měl uskutečnit 27.2. mezi půlnocí a šestou hodinou. Proto jsem se dnes 26.2. rozhodl vyčerpat zbývající kredit 155 Kč na dobročinné účely. Rozhodl jsem se tedy zaslat dárcovské DMS. Službu jsem si nechal aktivovat vaším operátorem, který mi sdělil, že služba bude dostupná do 5 minut. Protože jsem ani po dvaceti minutách nebyl schopen DMS odeslat, opět jsem kontaktoval vašeho operátora. Ten mě ujistil, že služba je aktivní, a doporučil vypnutí a zapnutí telefonu.
Pak mě operátor opět kontaktoval a sdělil mi, že NEMOHU poslat dárcovskou DMS, protože přecházím k jinému operátoru. Vaše jednání chápu tak, že mi vaše společnost zablokovala MÉ peníze (kredit) a určuje mi, jakým způsobem a komu mohu volat či psát. Vaše jednání mi přijde nehorázné a jsem velice rád, že od vaší společnosti odcházím. Vaše neumožnění poslat příspěvek na konto Kapky naděje, která pomáhá onkologickým pacientům, je pro mě o to emotivnější, protože má pětiletá dcera mezi tyto pacienty patří!
S pozdravem Robert Pecko
Ráno jsem vyměnil SIM a začalo to!
T-Mobile: Vazeny zakazniku, dokoncili jsme pozadovanou zmenu nastaveni blokovani premiovych sluzeb/DMS.
Tato SMS od T-Mobile mi přišla ten den ještě 5x. Jak je možné, že mi tato služba byla aktivována, když mi slečna na infolince opakovaně tvrdila, že aktivovat nejde? To mě nakoplo ještě víc. Nejen, že mi T-Mobile kredit znárodnil (zTý-mobajloval), ale teď mi službu aktivují. Trochu pozdě, nemyslíte?
Odpověď přišla v 10:40.
T-Mobile:
Vážený pane Pecko,zasíláme Vám odpověď na e-mailovou zprávu ze dne 26. února 2013.
Velice si vážíme Vaší zprávy, kterou jsme předali na příslušné oddělení jako zákaznický podnět, kterým se budeme dále zabývat při vylepšování poskytovaných služeb.
Je nám velice líto, že nebylo možné použít kredit na odeslání DMS. Bohužel pokud převádíte tel. číslo k jinému poskytovateli, kredit není možné vyčerpat na tzv. prémiové služby, kam patří odesílání SMS na čísla 900.
S pozdravem a přáním příjemného dne
Markéta Pěnkavová
Zákaznické centrum T-Mobile
Tady bych vás rád požádal o vysvětlení poslední věty od T-Mobile, cituji: "prémiové služby, kam patří odesílání SMS na čísla 900". Ale já posílal DMS ve tvaru DMS ROK KAPKANADEJE na číslo 87777. Žádné 900 tam nevidím. Určitě mi v diskuzi někdo sběhlejší vysvětlíte v čem je háček. Předem děkuji.
Ještě ten den jsem odpověděl e-mailem:
Dobrý den,
žádám Vás o zaslání oficiálních obchodních podmínek, které se týkají přechodu z Vaší společnosti k jinému operátoru, kde je výslovně napsáno, že zbylý kredit nemohu čerpat na dárcovské DMS.
Dále Vás žádám o zaslání důvodů, které Vaši společnost vedly k těmto krokům. Tedy proč nemohu poslat SMS (DMS) na mnou zvolené číslo.
Můžete mi také prosím vysvětlit, proč mi služba zasílání DMS byla aktivována až 27.2.2013, když uvádíte, že odesílání DMS nelze při přechodu k jinému poskytovateli čerpat? Toto povrzení mohu dokladovat zaslanou zprávou, cituji: "T-Mobil: Vazeny zakazniku, dokoncili jsme pozadovanou zmenu nastaveni blokovani premiovych sluzeb/DMS". Tato zpráva mi byla doručena celkem šestkrát.
Děkuji za odpověď. Robert Pecko
Reakce na můj mail přišla v 16:06.
T-Mobile:
Vážený pane Pecko,
zasíláme Vám odpověď na e-mailovou zprávu ze dne 28. února 2013.
Zasíláme podmínky přenosu čísel:
4. Přenesení čísla od TMCZ k jinému mobilnímu či pevnému operátorovi Pro přenesení čísla od TMCZ k jinému mobilnímu či pevnému operátorovi Účastník zadá objednávku přenesení čísla příslušnému novému mobilnímu či pevnému operátorovi, který službu provede podle jím stanovených podmínek a platných právních předpisů. Pro přenesení čísla je Účastník povinen podat platnou výpověď Účastnické smlouvy u TMCZ. Telefonní číslo nelze přenést k jinému mobilnímu či pevnému operátorovi před uplynutím sjednané doby určité Účastnické smlouvy. Účastnickou smlouvu na dobu určitou lze vypovědět až ke dni uplynutí sjednané doby určité. Ustanovení čl. 8.2 Všeobecných podmínek o finančním vypořádání při předčasné výpovědi Účastnické smlouvy na dobu určitou při přenesení čísla se použijí pouze tehdy, pokud podle právních předpisů Účastník bude moci takovou výpověď podat či pokud T-Mobile v závislosti na konkrétních okolnostech daného případu bude s předčasnou výpovědí souhlasit (na tento souhlas není právní nárok). V takových případech se finanční vypořádání vypočítá jako součet měsíčních paušálů, které by připadly na období od provedení přenesení čísla do konce sjednané doby trvání účastnické smlouvy. Pro výpočet finančního vypořádání je rozhodující tarif platný v okamžiku přenesení čísla. Výpověď musí obsahovat KPČ. V případě přenesení pevného telefonního čísla musí výpověď obsahovat jméno/firmu účastníka, adresu/sídlo účastníka, referenční číslo plátce, IČ, telefonní číslo účastníka, typ požadované služby. Povinnou součástí výpovědi je uvedení přenesení čísla jako výpovědního důvodu. Tuto výpověď může podat a) Účastník předplacené služby Twist: - bezplatným voláním na linku Zákaznického centra TMCZ na čísle 4603 ze sítě TMCZ - na www.t-zones.cz v sekci Můj T-Mobile. b) Účastník s Účastnickou smlouvou k tarifu s měsíčním vyúčtováním: - písemně, a to buď poštou na adrese Zákaznického centra nebo na Značkové prodejně. Okamžikem podání výpovědi Účastnické smlouvy je TMCZ oprávněn omezit Účastníkovi předplacené služby Twist některé poskytované služby. Podmínkou přijetí výpovědi Účastnické smlouvy k předplacené službě Twist je nezáporný kredit. Pokud přenesení čísla z jakéhokoliv důvodu neproběhne, je na výpověď pohlíženo jako na vzatou zpět a Účastnická smlouva platí v nezměněném rozsahu dále. TMCZ je oprávněn odmítnout objednávku přenesení čísla z důvodů uvedených v platných právních předpisech (zejména čl. 11 OOP/10/07.2005-3). Zájemce může v rámci jedné objednávky přenést více svých mobilních telefonních čísel. Zájemce může v rámci jedné objednávky přenést více pevných telefonních čísel. Je-li uzavřena Zákaznická smlouva, musí být všechna přenášená čísla zařazena pod stejnou Zákaznickou smlouvou. Každé z přenášených čísel musí splnit náležitosti stanovené těmito Podmínkami, a to ať jde o mobilní či pevné telefonní číslo. Není-li k přenesení uvolněno byť jediné číslo obsažené v objednávce přenesení čísla, je celá objednávka zamítnuta. Přenesením čísla nezaniká povinnost Účastníka zaplatit veškeré své peněžité závazky vůči TMCZ. Účastník předplacené služby Twist je povinen před přenesením telefonního čísla vyčerpat veškerý kredit na SIM kartě. Nevyčerpaný kredit na SIM kartě propadá TMCZ. Nevyčerpaný kredit nelze přenést k jinému operátorovi. Po přenesení čísla může Účastník využívat pouze služby nabízené novým operátorem. Nastavení služeb se nepřenáší.
Není naše povinnost uvádět důvod který nás vedl k těmto krokům.
S pozdravem a přáním příjemného dne Tomáš Groh
Zákaznické centrum T-Mobile
Dovoluji si do dopisu zvýraznit věty, se kterými bytostně nesouhlasím a které považuji za nehorázné nebo si protiřečící, a pokusím se mé tvrzení obhájit.
Větu cituji: "Okamžikem podání výpovědi Účastnické smlouvy je TMCZ oprávněn omezit Účastníkovi předplacené služby Twist některé poskytované služby." Protože zde není vypsáno, jaké služby je oprávněn T-Mobile účastníkovi omezit, usuzuji z toho, že T-Mobile Vám může zablokovat hovory, SMS, ... nebo jako v mém případě DMS.
S větami cituji: "Účastník předplacené služby Twist je povinen před přenesením telefonního čísla vyčerpat veškerý kredit na SIM kartě. Nevyčerpaný kredit na SIM kartě propadá TMCZ." bych souhlasil bez výhrad, pokud bych opravdu mohl čerpat služby ve stejném rozsahu jako před oznámením přenosu čísla k jinému operátoru. V tomto případě, kdy mi operátor zabraňuje čerpání obvyklých služeb, jsou tyto věty v rozporu s tvrzením předchozím.
Nemohu si pomoct, ale podmínky přenosu čísel mi přijdou jako pěkná lumparna a dle mého jsou v rozporu s dobrými mravy. Obzvláště, pokud kredit chci věnovat na charitu či dobročinné účely. Jaký je Váš názor?
Zaslal jsem na příslušná místa informace o chování firmy T-Mobile. Teď už zbývá jen čekat na jejich vyjádření. O dalším vývoji a odpovědích Vás budu informovat.
Seznam oslovených organizací:
Jako první se ozvalo Západočeské sdružení obrany spotřebitelů, o.s., bohužel odpověď nenabízí žádný konkrétní návrh řešení, nebo postup či zkušenost. Jen obecnou radu, která zazněla i v diskuzi. Emailem jsem poděkoval za radu a sdělil jim, že ČTU jsem již s mou situací seznámil.
Odpověď poradny Západočeského sdružení obrany spotřebitelů:Dobrý den,
navrhuji, abyste se s tímto problémem obrátil na Český telekomunikační úřad, který má v gestci dohled nad poskytovateli komunikačních služeb a dbá nad dodržováním příslušných zákonů a norem.
S pozdravem
Západočeské sdružení obrany spotřebitelů, o.s.
Majerova 4
301 00 Plzeň 1
Tiskni
Sdílej:
Rád bych vám poděkoval za podporu, obsah tohoto blogu (tedy toho, co jsem napsal) mám v plánu zaslat občanskému sdružení Fórum dárců / Czech Donors Forum. Myslím, že by o těchto překážkách měli vědět. Určitě by své peníze každý odcházející zákazník daroval raději charitě, než by je nechal takto fungující společnosti T-Mobile.
Dále jsem chtěl a chci informovat o stavu věcí ČOI.
ČTU mě nenapadl a mé informace budou směrovat i tam.
Děkuji také za odkaz na článek http://www.spotrebitele.org/clanky2011/clanek20110712a.htm. Určitě se také obrátím na Sdružení obrany spotřebitelů ČR. Hned zítra budu pokračovat.
Takže budeme chtít vracet peníze za jídlo, které nesníme, za film, který nezhlédneme až do konce, za šlapku, se kterou nezůstaneme po celou dobu, za dobu nájmu, kdy se v domě nezdržujeme, za noviny, u nichž nepřečteme všechny články atd...rozdíl mezi platbou a zálohou na platbu nám neříká nic?