abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 13:22 | Nová verze

    Byly vydány nové verze 5.3.0 a 6.0.0 svobodného multiplatformního programu pro skicování, malování a úpravu obrázků Krita (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Obě verze vycházejí ze stejného zdrojového kódu – rozdíl je v použitých verzích Qt a KDE Frameworks. Krita 6.0.0 je první vydání postavené na Qt 6 a stále je považovaná za experimentální. Má lepší podporu Waylandu. Přináší podporu protokolu Wayland

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 04:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 10.2 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze nové balíčky Immich, Immich Machine Learning, uv a RustDesk Client.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 22:11 | Nová verze

    TypeScript (Wikipedie), tj. JavaScript rozšířený o statické typování a další atributy, byl vydán v nové verzi 6.0. Příští verze 7.0 je kvůli výkonu přepisována do programovacího jazyka Go.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 20:33 | Zajímavý článek

    Christian Schaller z Red Hatu na svém blogu popsal své zkušenosti s používáním AI při vývoji open source aplikací pro Linux. Pomocí různých AI aktualizoval nebo vytvořil aplikace Elgato Light GNOME Shell extension, Dell Ultrasharp Webcam 4K, Red Hat Planet, WMDock, XMMS resuscitated (aktualizace z GTK 2 a Esound na GTK 4, GStreamer a PipeWire) a Monkey Bubble. SANE ovladač pro skener Plustek OpticFilm 8200i se mu zatím nepovedl.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    včera 19:44 | IT novinky

    Americké firmy Tesla a SpaceX postaví v texaském Austinu moderní komplex na výrobu čipů pro umělou inteligenci (AI). Součástí projektu s názvem Terafab budou dvě moderní továrny na výrobu čipů – jedna se zaměří na automobily a humanoidní roboty, druhá na datová centra ve vesmíru. Uvedl to generální ředitel těchto firem Elon Musk. Projekt by podle odhadů měl stát 20 miliard USD (zhruba 425 miliard Kč).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    včera 15:00 | Nová verze

    Byla vydána nová stabilní verze 6.11 (YouTube) multiplatformního frameworku a GUI toolkitu Qt. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 01:44 | Bezpečnostní upozornění

    Ubuntu 26.04 patrně bude ve výchozím nastavení zobrazovat hvězdičky při zadávání hesla příkazu sudo, změna vychází z nové verze sudo-rs. Ta sice zlepší použitelnost systému pro nové uživatele, na které mohlo 'tiché sudo' působit dojmem, že systém 'zamrzl' a nijak nereaguje na stisky kláves, na druhou stranu se jedná o možnou bezpečnostní slabinu, neboť zobrazování hvězdiček v terminálu odhaluje délku hesla. Původní chování příkazu sudo

    … více »
    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 14
    22.3. 21:33 | Komunita

    Projekt systemd schválil kontroverzní pull request, který do JSON záznamů uživatelů přidává nové pole 'birthDate', datum narození, tedy údaj vyžadovaný zákony o ověřování věku v Kalifornii, Coloradu a Brazílii. Jiný pull request, který tuto změnu napravoval, byl správcem projektu Lennartem Poetteringem zamítnut s následujícím zdůvodněním:

    … více »
    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 31
    22.3. 17:22 | Nová verze

    Nové číslo časopisu Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 163 (pdf).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    21.3. 15:22 | IT novinky

    Eric Lengyel dobrovolně uvolnil jako volné dílo svůj patentovaný algoritmus Slug. Algoritmus vykresluje text a vektorovou grafiku na GPU přímo z dat Bézierových křivek, aniž by využíval texturové mapy obsahující jakékoli předem vypočítané nebo uložené obrázky a počítá přesné pokrytí pro ostré a škálovatelné zobrazení písma, referenční ukázka implementace v HLSL shaderech je na GitHubu. Slug je volným dílem od 17. března letošního

    … více »
    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 7
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (15%)
     (7%)
     (1%)
     (12%)
     (29%)
     (2%)
     (5%)
     (1%)
     (13%)
     (24%)
    Celkem 1142 hlasů
     Komentářů: 27, poslední 17.3. 19:26
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek


    Vložit další komentář
    Petr Tomášek avatar 16.5.2013 06:59 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Neúspěchy Open-Hardware
    Škoda, že autor nezmínil např. GTAv04, které je sice úžasný projekt, ale tak drahý, že si tuto hračku za tu cenu jen málokdo koupí... :-(
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    16.5.2013 07:56 vaše jméno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Neúspěchy Open-Hardware
    Co to je, to GTAv04? Grand Theft Auto version 4?
    16.5.2013 10:46 jama
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Neúspěchy Open-Hardware
    Nastupce Neo Freerunnera alias OpenPhoenux

    http://projects.goldelico.com/p/gta04-main/
    16.5.2013 09:11 psonek | skóre: 20 | blog: psonek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Neúspěchy Open-Hardware
    No a ted uz si ji asi nekoupi nikdo - kvuli skoro nulovemu zajmu se nebude rozjizdet vyroba A5 revize. Pritom zrovna na ni jsem se tesil :(
    16.5.2013 12:04 Peter Golis | skóre: 65 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Neúspěchy Open-Hardware
    Mňa by skôr zaujímal stav otvorenosti Openmoko. On už niekto urobil použiteľný ovládač pre grafickú časť v tom telefóne? Čo si pamätám, tak ovládač glamo toho veľa nevedel a odkaz na ovládač (git commit) z Wiki openmoko končí 404. Bol to pekný projekt, a to železo mám doma. Ale, nejako som ho aj kôli tomu dlhšiu dobu nezapol. Dotiahlo sa to do rozumnej fázy aj s akceleráciou (mimo pretaktovania zbernice)? Lebo používať fbdev sa mi nezdá moc rozumné.
    16.5.2013 16:26 j
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Neúspěchy Open-Hardware
    Za temer 700Ecek ... ??? To se ani nedivim.
    16.5.2013 09:10 psonek | skóre: 20 | blog: psonek
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardware a open source
    V uvodu se trosku michaji dva pojmy - open source a svobodny. Open source znamena, ze se muzu podivat do zdrojaku a nic vic. To, ze ho muzu modifikovat, znovu prekompilovat a sirit neni automaticke. Viz nektere obskurni licence Microsoftu. Svobodny (anglicky free software) je nad open source a dava nam prave moznost modifikovat/prekompilovat a sirit.
    16.5.2013 12:41 //R
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardware a open source
    V uvodu se trosku michaji dva pojmy - open source a svobodny. Open source znamena, ze se muzu podivat do zdrojaku a nic vic. To, ze ho muzu modifikovat, znovu prekompilovat a sirit neni automaticke. Viz nektere obskurni licence Microsoftu. Svobodny (anglicky free software) je nad open source a dava nam prave moznost modifikovat/prekompilovat a sirit.
    Rozdíl mezi svobodným sw a open source sw existuje, je však menší, než popisuješ. Open source totiž, jak je běžně chápán podle definice Open source iniciativy, modifikace výslovně povoluje.
    16.5.2013 09:29 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardware a open source
    Vzpomínám si, jak jsem se o Ronja dočetl někdy v době 32kbps internetu, kdy 100Mbps ethernet switch na doma stál několik tisíc. Udělej si sám pojítko na kilometr, rychlost stejná jako LAN, prostě super.

    A pak jsem si na ten projekt vzpomněl o pár let pozdějc a najednou jsem si uvědomil, "ty jo, kdyť přes to jen tak tak proleze ADSL."
    Quando omni flunkus moritati
    16.5.2013 10:20 xxxxxxxxxxx | skóre: 13 | blog: rhrtshrth
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardware a open source
    Rozjetí opensource hardwareu brání neexistene potřebných opensource CAD nástrojů na dostatečně úrovni...
    16.5.2013 16:26 Ovocníček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardware a open source
    No, já bych spíš řekl ekonomická realita. Jestli jsou venku zástupy lidí, které by rády navrhly (a pak protlačily do výroby) třeba tu slavnou otevřenou grafickou kartu, tak by jistojistě aspoň část z nich klidně pracovala i s komerčními návrhářskými věcmi.

    Ale kde je dnes OGD1? No samozřejmě že nikde.
    16.5.2013 18:18 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardware a open source
    ad OGD1: No, použití FPGA v té době bylo dost drahý, dneska za zlomek ceny (OGD1 podle wiki za $700) lze koupit mnohem výkonější FPGA, jako je třeba ten Zynq v Parallela kitu. Použití PCI-X v roce 2006 (vlastně kdykoliv po 2000 :-D) je dost šílený samo o sobě :-D. Nehledě na to, že moderní FPGA maj už v sobě integrovanej PCIe řadič (virtex-5 deska ve formátu PC-kompatibilní PCIe karty má akademickou cenu $750 a to má na sobě kýbl dalších zbytečných periferií ... a řekl bych, že i tak je stejně předražená).

    IMHO se OGD prostě nepovedl, špatně odhadli budoucnost. Na druhou stranu to není žádná katastrofa, s dnešními prostředky je navrhnutí opengl hardware karty mnohem dostupnější. Klidně na to stačí studovat VŠ a na některé kartě udělat ten návrh jako třeba diplomovou práci (hehe: klidně můžete přijít studovat na TUL, minimálně jedna taková karta tu je ;-) ). Jedinej problém bych možná viděl v tom, zda dokáže jeden člověk navrhnout vnitřnosti openGL GPU. Jinak taky, když člověk vidí kvůli jakejm šílenostem (lámání bitcoinu) lidi navrhnou dokonce ASICy, tak to vypadá opravdu snadno.
    16.5.2013 21:58 Ovocníček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardware a open source
    Ani ne že špatně odhadli budoucnost, ta věc byla naprosto bez perspektivy od začátku. Když to trošku přeženu, tak skoro ani nenabízela víc, než co by člověk dostal z VESA...

    ASIC pro bitcoin je podle mě naopak mnohem lehčí záležitost, je to prostě fixní algoritmus. Už to, že to jde úspěšně a snadno akcelerovat přes OpenCL, něco napovídá, nemluvě o tom, že nebyl takový problém, aby pro to lidi napsali FPGA "kód".
    17.5.2013 14:35 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardware a open source
    Podle mě byl špatný nápad v tom, že dělali předražený FPGA prototyp. Buď měli počítat s FPGA i ve finále a nebo rovnou ASIC. FPGA by mělo výhodu, že by si tam mohl člověk dát co by chtěl (= takže by to umělo i víc než VESA, navíc VESA je standard a výrobce by ho měl dodržovat - ne si ho "obohacovat" mimo vymezené meze) a s laděním a novými nápady by pomohla komunita. Jestli se dostali k ASICu to nevím, ale řekl bych, že ne... Otázka je, co všechno by ten GPU v tom starým FPGA zvládl. Model je to myslím jeden z nevyšších z dané řady.

    ad ASIC: No návrhem jo, ale já jsem myslel, že nejvíc tyto opensource projekty prodražuje kusová zakázková výroba křemíku. Jako zapojení standardních ASIC buněk (nebo jak se to dělá) můžeš řešit v nejhorším pomocí tužky a papíru. Křemík si vyrobíš doma jen pokud jsi Jeri Ellsworth.

    18.5.2013 00:58 Ovocníček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardware a open source
    Potíž je a bude v tom, že oproti komerčním grafikám/grafickým jádrům budou vždycky stolet za opicema a Xkrát dražší, i kdyby to nakrásně dodělali za pět let a ne za deset, a i kdyby jim nakrásně "pomohla" komunita, hehehehe. (Už vidím, jak někdo s potřebnou kvalifikací tráví večery tvorbou k nezdaru odsouzeného open source GPU, kór když podobné činnosti má plné zuby z +-dobře placeného pracovního poměru.)

    Prostě to nemělo reálnou šanci. To bylo jako kdyby jste chtěl pěšky závodit s autem, kdo první bude po D1 z Prahy v Brně.
    18.5.2013 02:29 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardware a open source
    Tak nemusí být nejlepší, stačí když bude použitelná (na FPGA už z principu nemůže mít všechny parametry lepší než AMD/Nvidia - protože konfigurační vrstva).

    Ale jinak asi souhlas, vývoj něčeho, kde se musí upravovat/vyrábět fyzický hw, by byl mnohem komplikovanější než software jako linux (kolikrát za měsíc si gentooisti kompilujou jádro? :-D a kolikrát by chtěli vyrábět novej ASIC :-/ ). Pokud by ale cena výroby hw byla zanedbatelná, tak by ten vývoj imho šel zorganizovat komunitou jako vývoj OSS věcí.

    Podle mě je ale za současným stavem hlavně nedostatek motivace. Energie vyložená na reverzní inženýrství ovladačů nebo otravování výrobců o dokumentaci je mnohem nižší než návrh vlastního GPU (nebyla by zde kolize s patenty?).
    To bylo jako kdyby jste chtěl pěšky závodit s autem, kdo první bude po D1 z Prahy v Brně.
    Heh tak zrovna u D1 bych si nebyl jistý :-D.
    19.5.2013 02:37 Ovocníček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardware a open source
    Jde o to, že to auto vás předjede i když by to vzalo na Plzeň, Norimberk, Linec a Vídeň. Zkrátka jestli existuje nějaká inverzní průpovídka k tomu "s prstem v zadku", tak tu bych použil jako charakteristiku pro obtížnost úkolu vytvořit úspěšnou open source grafickou kartu :D

    No, nicméně grafiky se stěhují do procesorů (SoCů), takže je to bezpředmětné. Venku zůstanou už jenom hráčské karty, a tam je to vůbec nemožnost.
    16.5.2013 19:34 loki
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardware a open source
    Myslenka open komunitniho hardware se mi moc libi, ale nemyslim si, ze by doslo k jeho masivnimu rozvoji. Snad u nejakych hracek pro geeky a modelare, ale ne pro vazne seriozni pouziti. Bohuzel asi neni open hw konkurenceschopny. :-(
    16.5.2013 19:48 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardware a open source
    Jakože není dobrý nápad vyrábět průmyslové stroje (třeba jadernou elektrárnu) pomocí komunitní nebo amatérské akce? A sakra :-D.
    16.5.2013 19:50 pc2005 | skóre: 38 | blog: GardenOfEdenConfiguration | liberec
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardware a open source
    16.5.2013 19:54 loki
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardware a open source
    Myslel jsem hlavne na veci denni potreby: notebook, desktop, herni pc, atd. Vim, ze existuji ty vsemozne arm hracky, ale co jsem se dival, tak to vzdy melo vykon horsiho mobilniho telefonu, takze na hrani pro nadsence urcite super vec, ale pro normalni pouziti spise usmevne :-(
    16.5.2013 20:42 chrono
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardware a open source
    Kto by také OS počítače vyrábal? Predpokladám, že licencie na použité technológie by boli tak drahé, že by sa to nikomu nevyplatilo (a aj bez nich by bola výroba niekoľkých kusov extrémne drahá).

    Normálne používanie tých arm hračiek je úsmevné len vtedy, keď ich používateľ netuší, aký výkon to má... a snaží sa z toho urobiť normálny počítač.
    16.5.2013 20:50 loki
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardware a open source
    Minimalne jeden model, tusim ze to byl raspberry, se ze zacatku snazil tvarit jako plnohodnotna pracovni stanice. Vzdyt snad byla i videa, jak na tom maji pusten browser a snad i hraji nejake 3D hry. Celkem mne to zajimalo, ale kdyz jsem zjistil, ze to ma frekvenci procesoru i ramku horsi nez bezny telefon, prislo mi to usmevne. Jak rikam, na hrani to musi byt super, ale pro bezneho uzivatele je to kram k nicemu :-(
    16.5.2013 20:59 chrono
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardware a open source
    Bežný užívateľ čoho?

    Ak to chce niekto ako náhradu počítača, na ktorom bude používať rovnaké programy, ako na desktope, tak to naozaj nie je pre neho určené.
    16.5.2013 21:05 loki
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardware a open source
    Ano, to zjevne neni. Ale nektere modely se tak ze zacatku snazili tvarit.
    16.5.2013 21:05 loki
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardware a open source
    snazily
    16.5.2013 22:04 Ovocníček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardware a open source
    Jojo, hype je svině. A média to dost živila, ať už ze snahy o propagaci, senzaci, nebo z nadšenectví či diletantství.
    17.5.2013 05:20 xxxxxxxxxxx | skóre: 13 | blog: rhrtshrth
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardware a open source
    U počítačovýho HW s tebou souhlasím. Nedá se dostat pod náklady komerční výroby. Cesta vede přes tvorbu domácích mašin/domácích CNC kdy by lidi budou mezi sebou sdílet různé konstrukce speciálních zařízení který jsou na míru danému jedinci a použití. Tam bude mít open source HW prostě navrch a to je jeho možná budoucnost.
    17.5.2013 10:23 jehovista
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Hardware a open source
    "Tuto 3D tiskárnu si je možné postavit údajně už za méně než 15 tisíc korun"

    Proc udajne?

    Kompletni prusa se da poridit uz za 580 USD Ale tam se zbytecne plati i za veci co sezene v zelezarstvi. Kdyz si vsechno sezenu sam v beznych obchodech(motory, loziska, matky, podlozky, zavitove tyce), tak staci pak uz jen nekde schrastit plastove dily. U elektroniky a heatbed by se taky dalo dost improvizovat. Podle me by se to melo dat poridit kolem peti tisic(+prace)

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.