Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.101 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.101 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
V Brně na FIT VUT probíhá třídenní open source komunitní konference DevConf.CZ 2025. Vstup je zdarma, nutná je ale registrace. Na programu je celá řada zajímavých přednášek, lightning talků, meetupů a workshopů. Přednášky lze sledovat i online na YouTube kanálu konference. Aktuální dění lze sledovat na Matrixu, 𝕏 nebo Mastodonu.
Vyloučení technologií, které by mohly představovat bezpečnostní riziko pro stát, má umožnit zákon o kybernetické bezpečnosti, který včera Senát schválil spolu s novelami navazujících právních předpisů. Norma, kterou nyní dostane k podpisu prezident, počítá rovněž s prověřováním dodavatelů technologií pro stát. Normy mají nabýt účinnosti od třetího měsíce po jejich vyhlášení ve Sbírce zákonů.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.6.
Po Red Hat Enterprise Linuxu a AlmaLinuxu byl v nové stabilní verzi 10.0 vydán také Rocky Linux. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-06 aneb Eclipse 4.36. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
Americká filmová studia Walt Disney a Universal Pictures podala žalobu na provozovatele populárního generátoru obrázků pomocí umělé inteligence (AI) Midjourney. Zdůvodňují to údajným porušováním autorských práv. V žalobě podané u federálního soudu v Los Angeles označují firmu za „bezednou jámu plagiátorství“, neboť podle nich bez povolení bezostyšně kopíruje a šíří postavy z filmů jako Star Wars, Ledové království nebo Já, padouch, aniž by do nich investovala jediný cent.
Ultra Ethernet Consortium (UEC), jehož cílem je optimalizace a další vývoj Ethernetu s důrazem na rostoucí síťové požadavky AI a HPC, vydalo specifikaci Ultra Ethernet 1.0 (pdf, YouTube).
Francouzský prezident Emmanuel Macron chce zakázat přístup na sociální sítě pro děti do 15 let. Francie podle něj tento krok udělá sama do několika měsíců, i pokud se na něm neshodnou další státy Evropské unie. Reaguje tak na úterní vraždu vychovatelky, kterou ve východofrancouzském městě Nogent pobodal 14letý mladík. Jednotlivé sociální sítě podle něj mají možnost věk ověřit a vymáhat zákaz pomocí systémů na rozpoznávání tváří.
Byl aktualizován seznam 500 nejvýkonnějších superpočítačů na světě TOP500. Nejvýkonnějším superpočítačem zůstává El Capitan od HPE (Cray) s výkonem 1,742 exaFLOPS. Druhý Frontier má výkon 1,353 exaFLOPS. Třetí Aurora má výkon 1,012 exaFLOPS. Nejvýkonnější český počítač C24 klesl na 165 místo. Karolina, GPU partition klesla na 195. místo a Karolina, CPU partition na 421. místo. Další přehledy a statistiky na stránkách projektu.
ktoré sa dali staticky prepojiť so spúšťacím súborom hryNedali. Si tu LPGL aspon prectete. Leda by tam krome binarky dali i objektove soubory.
Nemusia. Úplne stačí, keď okrem staticky linkovaného dynamického súboru poskytnú aj dynamický, ktorému pomocou LD_LIBRARY_PATH definujete použité knižnice podľa vlastných predstáv. Ak pôvodný kód nemenili, nemusia ho dokonca ani poskytovať, stačí odkaz na libsdl.org.
Skúste si uvedomiť, že SDL vytvorili Loki Software práve za účelom portovania komerčných hier; dynamicky linkovaný spustiteľný súbor je spravidla nepodporovaný práve z dôvodov, ktoré som uvádzal v recenzii. Dodnes to tak robia prakticky všetky spoločnosti, ktoré hry portujú (konzultoval som s hlavným vývojárom Runesoftu, zrejme začnú aj oni, ak teda ešte niekedy niečo portovať budú). Rovnakým spôsobom bude aplikovaná napr. aj nová sieťová vrstva Grapple od LGP, tiež pod LGPL -- špeciálne som sa na to pýtal Michaela Simmsa a príslušnú pasáž licencie konzultovali s právnymi špecialistami (rovnako ako Scott Draeker z Loki pri SDL).
Odpoveď na túto otázku priamo v SDL FAQ nájdete tu; prípadne môžete napísať priamo niektorému z autorov, v tom prípade by som ale zvážil úroveň noblesy, s ktorou prezentujete svoje mylné názory.
Samozrejme, to ani nikto nikdy netvrdil. Vtip je v tom, že de facto sa podporuje iba tá staticky linkovaná, a s dynamickou ste aj podľa dokumentácie "on your own" (je tam práve iba kvôli požiadavkám licencie, čo je na druhej strane dobre, lebo bez nej by sa niektoré staršie a už nepodporované hry od Loki Software spúšťali dosť ťažko).
RuneSoft poskytuje ale iba dynamickú binárku, a to bez väčšiny potrebných objektových súborov, čo má za následok, že napr. v tomto konkrétnom prípade verzia knižnice SDLmixer dodávaná v niektorých (mainstreamových) distribúciách spôsobí pri spustení pád hry. Majiteľ pritom prakticky nemá šancu z chybových hlásení vydedukovať príčinu (odhliadnuc od toho, že väčšinou spadne celý X server). Hra, ktorá padá "out of the box" je pre autorov portu rozhodne veľmi zlá reklama.
Myslím, že túto debatu môžeme uzavrieť s tým, že je rovnako potrebné dodržiavať licencie ako zabezpečiť potrebnú funkčnosť komerčného produktu. Problém RuneSoftu je hlavne v tom, že hry na Linux portujú viac-menej iba vtedy, keď si myslia, že to zvládnu konverziou z Mac OS za pár dní bez zbytočnej námahy a testovania (úprimné slová hlavného vývojára Northlandu aj Airline Tycoon); každá hra má napríklad pribalený manuál pre Mac OS, atď.
Tiskni
Sdílej: