V Lucemburku byly oznámeny výsledky posledního kola výzev na evropské továrny pro umělou inteligenci neboli AI Factories. Mezi úspěšné žadatele patří i Česká republika, potažmo konsorcium šesti partnerů vedené VŠB – Technickou univerzitou Ostrava. V rámci Czech AI Factory (CZAI), jak se česká AI továrna jmenuje, bude pořízen velmi výkonný superpočítač pro AI výpočty a vznikne balíček služeb poskytovaný odborníky konsorcia. Obojí bude sloužit malým a středním podnikům, průmyslu i institucím veřejného a výzkumného sektoru.
Byla vydána (𝕏) zářijová aktualizace aneb nová verze 1.105 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.105 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Ve Firefoxu bude lepší správa profilů (oddělené nastavení domovské stránky, nastavení lišt, instalace rozšíření, uložení hesla, přidání záložky atd.). Nový grafický správce profilů bude postupně zaváděn od 14.října.
Canonical vydal (email) Ubuntu 25.10 Questing Quokka. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Jedná se o průběžné vydání s podporou 9 měsíců, tj. do července 2026.
ClamAV (Wikipedie), tj. multiplatformní antivirový engine s otevřeným zdrojovým kódem pro detekci trojských koní, virů, malwaru a dalších škodlivých hrozeb, byl vydán ve verzi 1.5.0.
Byla vydána nová verze 1.12.0 dynamického programovacího jazyka Julia (Wikipedie) určeného zejména pro vědecké výpočty. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v poznámkách k vydání. Aktualizována byla také dokumentace.
V Redisu byla nalezena a v upstreamu již opravena kritická zranitelnost CVE-2025-49844 s CVSS 10.0 (RCE, vzdálené spouštění kódu).
Ministr a vicepremiér pro digitalizaci Marian Jurečka dnes oznámil, že přijme rezignaci ředitele Digitální a informační agentury Martina Mesršmída, a to k 23. říjnu 2025. Mesršmíd nabídl svou funkci během minulého víkendu, kdy se DIA potýkala s problémy eDokladů, které některým občanům znepříjemnily využití možnosti prokázat se digitální občankou u volebních komisí při volbách do Poslanecké sněmovny.
Společnost Meta představila OpenZL. Jedná se o open source framework pro kompresi dat s ohledem na jejich formát. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Google postupně zpřístupňuje českým uživatelům Režim AI (AI Mode), tj. nový režim vyhledávání založený na umělé inteligenci. Režim AI nabízí pokročilé uvažování, multimodalitu a možnost prozkoumat jakékoliv téma do hloubky pomocí dodatečných dotazů a užitečných odkazů na weby.
ktoré sa dali staticky prepojiť so spúšťacím súborom hryNedali. Si tu LPGL aspon prectete. Leda by tam krome binarky dali i objektove soubory.
Nemusia. Úplne stačí, keď okrem staticky linkovaného dynamického súboru poskytnú aj dynamický, ktorému pomocou LD_LIBRARY_PATH definujete použité knižnice podľa vlastných predstáv. Ak pôvodný kód nemenili, nemusia ho dokonca ani poskytovať, stačí odkaz na libsdl.org.
Skúste si uvedomiť, že SDL vytvorili Loki Software práve za účelom portovania komerčných hier; dynamicky linkovaný spustiteľný súbor je spravidla nepodporovaný práve z dôvodov, ktoré som uvádzal v recenzii. Dodnes to tak robia prakticky všetky spoločnosti, ktoré hry portujú (konzultoval som s hlavným vývojárom Runesoftu, zrejme začnú aj oni, ak teda ešte niekedy niečo portovať budú). Rovnakým spôsobom bude aplikovaná napr. aj nová sieťová vrstva Grapple od LGP, tiež pod LGPL -- špeciálne som sa na to pýtal Michaela Simmsa a príslušnú pasáž licencie konzultovali s právnymi špecialistami (rovnako ako Scott Draeker z Loki pri SDL).
Odpoveď na túto otázku priamo v SDL FAQ nájdete tu; prípadne môžete napísať priamo niektorému z autorov, v tom prípade by som ale zvážil úroveň noblesy, s ktorou prezentujete svoje mylné názory.
Samozrejme, to ani nikto nikdy netvrdil. Vtip je v tom, že de facto sa podporuje iba tá staticky linkovaná, a s dynamickou ste aj podľa dokumentácie "on your own" (je tam práve iba kvôli požiadavkám licencie, čo je na druhej strane dobre, lebo bez nej by sa niektoré staršie a už nepodporované hry od Loki Software spúšťali dosť ťažko).
RuneSoft poskytuje ale iba dynamickú binárku, a to bez väčšiny potrebných objektových súborov, čo má za následok, že napr. v tomto konkrétnom prípade verzia knižnice SDLmixer dodávaná v niektorých (mainstreamových) distribúciách spôsobí pri spustení pád hry. Majiteľ pritom prakticky nemá šancu z chybových hlásení vydedukovať príčinu (odhliadnuc od toho, že väčšinou spadne celý X server). Hra, ktorá padá "out of the box" je pre autorov portu rozhodne veľmi zlá reklama.
Myslím, že túto debatu môžeme uzavrieť s tým, že je rovnako potrebné dodržiavať licencie ako zabezpečiť potrebnú funkčnosť komerčného produktu. Problém RuneSoftu je hlavne v tom, že hry na Linux portujú viac-menej iba vtedy, keď si myslia, že to zvládnu konverziou z Mac OS za pár dní bez zbytočnej námahy a testovania (úprimné slová hlavného vývojára Northlandu aj Airline Tycoon); každá hra má napríklad pribalený manuál pre Mac OS, atď.
Tiskni
Sdílej: