Open source modální textový editor Helix, inspirovaný editory Vim, Neovim či Kakoune, byl vydán ve verzi 25.07. Přehled novinek se záznamy terminálových sezení v asciinema v oznámení na webu. Detailně v CHANGELOGu na GitHubu.
Americký výrobce čipů Nvidia získal od vlády prezidenta Donalda Trumpa souhlas s prodejem svých pokročilých počítačových čipů používaných k vývoji umělé inteligence (AI) H20 do Číny. Prodej těchto čipů speciálně upravených pro čínský trh by tak mohl být brzy obnoven, uvedla firma na svém blogu. Americká vláda zakázala prodej v dubnu, v době eskalace obchodního sporu mezi oběma zeměmi. Tehdy to zdůvodnila obavami, že by čipy mohla využívat čínská armáda.
3D software Blender byl vydán ve verzi 4.5 s prodlouženou podporou. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Videopředstavení na YouTube.
Open source webový aplikační framework Django slaví 20. narozeniny.
V Brestu dnes začala konference vývojářů a uživatelů linuxové distribuce Debian DebConf25. Na programu je řada zajímavých přednášek. Sledovat je lze online.
Před 30 lety, tj. 14. července 1995, se začala používat přípona .mp3 pro soubory s hudbou komprimovanou pomocí MPEG-2 Audio Layer 3.
Výroba 8bitových domácích počítačů Commodore 64 byla ukončena v dubnu 1994. Po více než 30 letech byl představen nový oficiální Commodore 64 Ultimate (YouTube). S deskou postavenou na FPGA. Ve 3 edicích v ceně od 299 dolarů a plánovaným dodáním v říjnu a listopadu letošního roku.
Společnost Hugging Face ve spolupráci se společností Pollen Robotics představila open source robota Reachy Mini (YouTube). Předobjednat lze lite verzi za 299 dolarů a wireless verzi s Raspberry Pi 5 za 449 dolarů.
Dnes v 17:30 bude oficiálně vydána open source počítačová hra DOGWALK vytvořena v 3D softwaru Blender a herním enginu Godot. Release party proběhne na YouTube od 17:00.
McDonald's se spojil se společností Paradox a pracovníky nabírá také pomocí AI řešení s virtuální asistentkou Olivii běžící na webu McHire. Ian Carroll a Sam Curry se na toto AI řešení blíže podívali a opravdu je překvapilo, že se mohli přihlásit pomocí jména 123456 a hesla 123456 a získat přístup k údajům o 64 milionech uchazečů o práci.
Začleňovací okno bylo v době psaní tohoto článku otevřené, začleněno bylo na 12 tisíc změn.
Stabilní aktualizace: 4.10.15, 4.9.27, 4.4.67 a 3.18.52 byly vydány 8. května.
Brendan Gregg tvrdí, že ladění systému by se nemělo provádět podle využití CPU. Většinu času, kdy se CPU jeví zaneprázdněné, se jen čeká na paměť. „Klíčovou metrikou jsou instrukce v jednom cyklu (insns per cycle: IPC); ta ukazuje, kolik instrukcí bylo v průměru dokončeno během každého hodinového cyklu CPU. Čím více, tím lépe (zjednodušeně). Výše uvedený příklad 0,78 nevypadá špatně (78% vytížení?), dokud si neuvědomíme, že nejvyšší možná rychlost tohoto procesoru je 4.0 IPC. Říká se tomu také šířka 4 (4-wide), což odkazuje na cestu instrukce načtení/dekódování. To znamená, že CPU může každý hodinový cyklus dokončit čtyři instrukce. Takže IPC 0,78 na systému s šířkou 4 znamená, že CPU je využité na 19,5 % největší možné rychlosti. Nové procesory Intel Skylake patří do skupiny s šířkou 5 (5-wide).“
Stránky Project Zero nabízejí podrobný návod ke zneužití CVE-2017-7308, zranitelnosti v jaderné implementaci paketových socketů. „Podívejme se, jak bychom tuto zranitelnost mohli zneužít. Zaměřím se na Ubuntu 16.04.2 na x86-64 s verzí jádra 4.8.0-41-generic se zapnutou podporou KASLR, SMEP a SMAP. Jádro Ubuntu poskytuje neprivilegovaným uživatelům jmenné prostory (CONFIG_USER_NS=y a žádná omezení [jeho] použití), takže se tato chyba dá zneužít k získání superuživatelských oprávnění neprivilegovaným uživatelem. Všechny níže uvedené kroky jsou prováděny v uživatelském jmenném prostoru.“
Kdysi jsem se smál, když jsem viděl, jak se Microsoft musel snažit „tvrdit“ své jádro, aby se ochránil před mizernými ovladači, protože jsem věděl, že my to dělat nemuseli – měli jsme k nim měli zdrojové kódy a mohli jsme problémy přímo opravovat. To se změnilo a tuto možnost už nemáme všichni.
Mám pocit, že začleňovací okno je v podstatě konečným prokletím.
V době psaní tohoto článku bylo do hlavního repozitáře ve vývojovém cyklu 4.12 začleněno na 12 tisíc neslučovacích sad změn. Z toho 7500 z nich bylo začleněno od předchozího shrnutí. Pokud vás zajímá, co nového bylo začleněno v dalším týdnu, pokračujte ve čtení.
Zdálo se, že začleňovací okno 4.12 by se mohlo stát jedním z nejrušnějších. Nedávná minulost pro zajímavost vypadá takto:
Počet sad změn začleněných během začleňovacího okna | |
---|---|
4.0 | 8 950 |
4.1 | 10 659 |
4.2 | 12 092 |
4.3 | 10 756 |
4.4 | 11 528 |
4.5 | 10 305 |
4.6 | 12 172 |
4.7 | 10 707 |
4.8 | 11 618 |
4.9 | 14 304 |
4.10 | 11 455 |
4.11 | 10 960 |
4.12 | 11 869 |
Protože začleňovací okno 4.12 ještě nebylo uzavřeno, není číslo v tabulce ještě zatím konečné. Je velká šance, že začleňovací okno 4.12 bude nakonec druhé nejrušnější. Na druhou stranu je pravděpodobné, že 4.9 zůstane nezpochybnitelně na své pozici jako nejrušnější ještě nějakou dobu.
Mezi změny, které byly začleněny od předchozího týdne, zajímavé pro uživatele patří:
Změny viditelné jaderným vývojářům:
refcount_t
pro počítání referencí byl přidán v cyklu 4.11 a exportován pouze do modulů kompatibilních s GPL. Ve vydání 4.12 (a budoucích stabilních aktualizacích 4.11) bude refcount_t
upraven, aby používal EXPORT_SYMBOL()
, a bude tak přístupný všem modulům.Uzavření začleňovacího okna 4.12 bylo očekáváno 14. května. V době psaní tohoto článku se do hlavního repozitáře již dostala většina změn aktuálního vývojového cyklu. Příští díl se bude věnovat opozdilcům z konce začleňovacího okna.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej: