Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) jako první orgán státní správy v Česku spustilo takzvaný „bug bounty“ program pro odhalování bezpečnostních rizik a zranitelných míst ve svých informačních systémech. Za nalezení kritické zranitelnosti nabízí veřejnosti odměnu 1000 eur, v případě vysoké závažnosti je to 500 eur. Program se inspiruje přístupy běžnými v komerčním sektoru nebo ve veřejné sféře v zahraničí.
Vláda dne 16. července 2025 schválila návrh nového jednotného vizuálního stylu státní správy. Vytvořilo jej na základě veřejné soutěže studio Najbrt. Náklady na přípravu návrhu a metodiky činily tři miliony korun. Modernizovaný dvouocasý lev vychází z malého státního znaku. Vizuální styl doprovází originální písmo Czechia Sans.
Vyhledávač DuckDuckGo je podle webu DownDetector od 2:15 SELČ nedostupný. Opět fungovat začal na několik minut zhruba v 15:15. Další služby nesouvisející přímo s vyhledáváním, jako mapy a AI asistent jsou dostupné. Pro některé dotazy během výpadku stále funguje zobrazování například textu z Wikipedie.
Více než 600 aplikací postavených na PHP frameworku Laravel je zranitelných vůči vzdálenému spuštění libovolného kódu. Útočníci mohou zneužít veřejně uniklé konfigurační klíče APP_KEY (např. z GitHubu). Z více než 260 000 APP_KEY získaných z GitHubu bylo ověřeno, že přes 600 aplikací je zranitelných. Zhruba 63 % úniků pochází z .env souborů, které často obsahují i další citlivé údaje (např. přístupové údaje k databázím nebo cloudovým službám).
Open source modální textový editor Helix, inspirovaný editory Vim, Neovim či Kakoune, byl vydán ve verzi 25.07. Přehled novinek se záznamy terminálových sezení v asciinema v oznámení na webu. Detailně v CHANGELOGu na GitHubu.
Americký výrobce čipů Nvidia získal od vlády prezidenta Donalda Trumpa souhlas s prodejem svých pokročilých počítačových čipů používaných k vývoji umělé inteligence (AI) H20 do Číny. Prodej těchto čipů speciálně upravených pro čínský trh by tak mohl být brzy obnoven, uvedla firma na svém blogu. Americká vláda zakázala prodej v dubnu, v době eskalace obchodního sporu mezi oběma zeměmi. Tehdy to zdůvodnila obavami, že by čipy mohla využívat čínská armáda.
3D software Blender byl vydán ve verzi 4.5 s prodlouženou podporou. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Videopředstavení na YouTube.
Open source webový aplikační framework Django slaví 20. narozeniny.
V Brestu dnes začala konference vývojářů a uživatelů linuxové distribuce Debian DebConf25. Na programu je řada zajímavých přednášek. Sledovat je lze online.
Před 30 lety, tj. 14. července 1995, se začala používat přípona .mp3 pro soubory s hudbou komprimovanou pomocí MPEG-2 Audio Layer 3.
Aktuální vývojová verze jádra je 3.8-rc7 vydaná 8. února. Linus k tomu řekl: Tak tady to je. Hlavně aktualizace ovladačů (USB, síť, radeon, regulator, zvuk) s nahodilou várkou dalších věcí (btrfs, síť apod.). A je to povětšinou velmi malé.
Stabilní aktualizace: verze 3.7.7, 3.4.30 a 3.0.63 vyšly 11. února; verze 3.5.7.5 vyšla 8. února.
Verze 3.7.8, 3.4.31 a 3.0.64 se aktuálně revidují; jejich vydání lze očekávat 14. února nebo později.
Co se mě týče, tak jediné záruky na stabilitu rozhraní ve VFS se týkají rozhraní pro systémová volání. To znamená, že zde nemohou být žádné sledovací body [tracepoints]. Basta.
-- Al Viro
Zdravím ARM!
Nikam jen tak nezmizíme. Už nás nemůžete umlčet nebo zastavit a bude stále obtížnější si nás nevšímat.
Je jen otázkou času, než vytvoříme open source ovladač, který se ve výkonu vyrovná vaší binárce. A teď už jde jen o týdny a měsíce. Žádosti vašich vlastních zákazníků, abyste tento open source projekt podpořili, budou už jen hlasitější.
Tak proti nám prosím přestaňte bojovat. Přijměte nás. Pracujte s námi. Vaši zákazníci a akcionáři vás za to budou mít rádi.
Jednou z nějvětších příčin změn ve vývojovém cyklu 3.8 bylo odstranění skupiny maker __devinit. Tato makra označovala kód a data potřebná jen při inicializaci zařízení a bylo tedy po jejím dokončení možné se jich zbavit. Tato makra šla pryč z prostého důvodu: hardware se stal natolik dynamickým, že inicializace není nikdy hotová; vždy se může vynořit něco nového a už nemá smysl sestavovat jádro, které by si s tím nedovedlo poradit. Ale i v takovém světě jsou CPU obecně vnímána jako statická. Jenže i CPU mohou přibývat nebo ubývat a to je motivací pro změny v tom, jak je jádro spravuje.
Hotplug je známou věcí u klávesnic, tiskáren nebo úložišť, ale ne moc u CPU: dodatečná CPU na USB se na trhu moc neobjevují. I tak ale jádro už nějakou dobu hotplug CPU podporuje; původní verze Documentation/cpu-hotplug.txt byla zařazena v roce 2006 pro jádro 2.6.16. Tento dokument zmiňoval několik využití pro tuto funkci: high-end NUMA hardware, který skutečně má podporu pro procesory připojené za běhu a schopnost v HA systému vypnout vadný procesor. Od té doby se našlo další využití, mimo jiné při uspávání systému (kde jsou všechna CPU až na jedno „vysunuta“ přes uspáním) a virtualizaci, kde virtuální CPU mohou být přidávána (nebo odebírána) dle potřeby.
Proto je hotplug CPU užitečnou funkcí, jenže současná implementace není v jádře zrovna oblíbená; v nedávném patchi, který měl stav zlepšit, Thomas Gleixner poznamenal, že současná implementace hotplugu CPU se stává čím dál větší noční můrou plnou race conditions a nedokumentovaného chování. Hotplug CPU vykazuje známky funkce, která se časem značně vyvíjela, aniž by se jí dostalo řádného dohledu, mimo jiné pak výčet kroků při odpojení procesoru není opakem toho, co se děje při připojení. Ale většina problémů s hotplugem CPU je svalována na rozsáhlé používání notifikátorů, ke kterému tam dochází.
Jaderný mechanismus notifikátorů je způsobem, jak může jaderný kód požádat o zpětné volání, kdykoliv dojde k události, o kterou se zajímá. Jde vlastně o obecné háčky, které může používat kdokoliv v jádře – ale vypadá to, že to tak doopravdy i je. Hodně lidí si na ně stěžuje, ukázkou je tento Linusův komentář reagující na Thomasův patch:
Notifikátory jsou ohavnost a snad každé jejich použití je závažnou chybou v návrhu. Mají problémy se zamykáním, zavádějí nahodilá interní API, která je těžké pak opravovat (protože se vám na ně napojí náhodní lidé, což je velkým *smyslem* těchto notifikačních řetězců).
Notifikátory navíc kód znepřehledňují, protože není snadné zjistit, co se kdy stane v řetězci notifikátoru (který vzniká za běhu): může v něm být libovolná sada callbacků v jakémkoliv pořadí. Požadavky na pořadí u konkrétních notifikátorů to pak samy o sobě dokážou ještě pěkně zkomplikovat.
Proces spojený s vysunutím CPU vyžaduje překvapivě mnoho úkonů. Plánovač musí být upozorněn, aby mohl přesunout úlohy pryč z dotčeného CPU a ukončit přísušnou frontu pro běh [run queue]. Jaderná vlákna určená pro konkrétní CPU musejí být upozorněna, aby se ukončila, nebo se „zaparkovala“. Správci frekvence CPU se musejí dozvědět, že se už o tento procesor nemusejí zajímat. Snad všechno, co má proměnné zvlášť pro každé CPU, musí na odchod CPU reagovat. Časovače běžící na daném CPU musejí být přesunuty. Subsystém RCU se musí dozvědět, že už nemá CPU sledovat a má se postarat o všechna zpětná volání RCU pro dané CPU. Každá architektura má své vlastní nízkoúrovňové detaily, které se musí řešit. Subsystém událostí perf má také svou vlastní úctyhodnou sestavu požadavků. A tak dále; tento seznam není zdaleka kompletní.
Všechny tyto operace jsou v současné době vykonány pomocí skupiny notifikačních zpětných volání, jež jsou při troše štěstí zavolána ve správném pořadí. Přidání nového CPU vyžaduje odpovídající opačnou sadu operací, ale ty jsou řešeny asymetrickým způsobem pomocí jiné skupiny zpětných volání. Výsledkem je to, že celý mechanismus je velmi křehký a jen málo lidí doopravdy rozumí tomu, co se při přidání nebo odebrání CPU musí udělat.
Thomas neusiluje o přepsání všech notifikačních funkcí nebo zásadní přepis chování při hotplugu CPU – alespoň zatím ne. Namísto toho se soustřeďuje na zavedení nějakého pořádku v celém procesu, aby bylo možné mu na pohled porozumět. Proto nahradil současnou skupinu notifikačních řetězců lineární sekvencí stavů, kterými se má při vypínání CPU projít. Máme tu jediné pole struktur cpuhp_states, každá má jeden příslušný stav:
struct cpuhp_step { int (*startup)(unsigned int cpu); int (*teardown)(unsigned int cpu); };
Funkce startup() bude zavolána při připojení CPU, zatímco teardown() během opačného procesu. Mnoho stavů má aktuálně jen jednu nebo druhou funkci; konečným cílem je to, aby proces byl symetričtější. V počátečním patchi vypadají stavy takto.
Stav | startup | teardown | |
---|---|---|---|
CPUHP_CREATE_THREADS | ✔ | ||
CPUHP_PERF_X86_UNCORE_PREP | ✔ | ✔ | |
CPUHP_PERF_X86_PREPARE | ✔ | ✔ | |
CPUHP_PERF_BFIN | ✔ | ||
CPUHP_PERF_POWER | ✔ | ||
CPUHP_PERF_SUPERH | ✔ | ||
CPUHP_PERF_PREPARE | ✔ | ✔ | |
CPUHP_SCHED_MIGRATE_PREP | ✔ | ✔ | |
CPUHP_WORKQUEUE_PREP | ✔ | ||
CPUHP_RCUTREE_PREPARE | ✔ | ✔ | |
CPUHP_HRTIMERS_PREPARE | ✔ | ✔ | |
CPUHP_TIMERS_PREPARE | ✔ | ✔ | |
CPUHP_PROFILE_PREPARE | ✔ | ✔ | |
CPUHP_X2APIC_PREPARE | ✔ | ✔ | |
CPUHP_SMPCFD_PREPARE | ✔ | ✔ | |
CPUHP_SMPCFD_PREPARE | ✔ | ||
CPUHP_SLAB_PREPARE | ✔ | ✔ | |
CPUHP_NOTIFY_PREPARE | ✔ | ||
CPUHP_NOTIFY_DEAD | ✔ | ||
CPUHP_CPUFREQ_DEAD | ✔ | ||
CPUHP_SCHED_DEAD | ✔ | ||
CPUHP_CLOCKEVENTS_DEAD | ✔ | ||
CPUHP_BRINGUP_CPU | ✔ | ||
CPUHP_AP_OFFLINE | Aplikační stavy procesoru (AP) | ||
CPUHP_AP_SCHED_STARTING | ✔ | ||
CPUHP_AP_PERF_X86_UNCORE_STARTING | ✔ | ||
CPUHP_AP_PERF_X86_AMD_IBS_STARTING | ✔ | ✔ | |
CPUHP_AP_PERF_X86_STARTING | ✔ | ✔ | |
CPUHP_AP_PERF_ARM_STARTING | ✔ | ||
CPUHP_AP_ARM_VFP_STARTING | ✔ | ✔ | |
CPUHP_AP_ARM64_TIMER_STARTING | ✔ | ✔ | |
CPUHP_AP_KVM_STARTING | ✔ | ✔ | |
CPUHP_AP_X86_TBOOT_DYING | ✔ | ||
CPUHP_AP_S390_VTIME_DYING | ✔ | ||
CPUHP_AP_CLOCKEVENTS_DYING | ✔ | ||
CPUHP_AP_RCUTREE_DYING | ✔ | ||
CPUHP_AP_SCHED_NOHZ_DYING | ✔ | ||
CPUHP_AP_SCHED_MIGRATE_DYING | ✔ | ||
CPUHP_AP_MAZ | Značí konec stavů AP | ||
CPUHP_TEARDOWN_CPU | ✔ | ||
CPUHP_PERCPU_THREADS | ✔ | ✔ | |
CPUHP_SCHED_ONLINE | ✔ | ✔ | |
CPUHP_PERF_ONLINE | ✔ | ✔ | |
CPUHP_SCHED_MIGRATE_ONLINE | ✔ | ||
CPUHP_WORKQUEUE_ONLINE | ✔ | ✔ | |
CPUHP_CPUFREQ_ONLINE | ✔ | ✔ | |
CPUHP_RCUTREE_ONLINE | ✔ | ✔ | |
CPUHP_NOTIFY_ONLINE | ✔ | ||
CPUHP_PROFILE_ONLINE | ✔ | ||
CPUHP_SLAB_ONLINE | ✔ | ✔ | |
CPUHP_NOTIFY_DOWN_PREPARE | ✔ | ||
CPUHP_PERF_X86_UNCORE_ONLINE | ✔ | ✔ | |
CPUHP_PERF_X86_ONLINE | ✔ | ||
CPUHP_PERF_S390_ONLINE | ✔ | ✔ |
Při pohledu na tento seznam začíná být jasné, proč je těžké mechamismu hotplugu CPU porozumět. Je v tom takový nepořádek, že se Thomas ani nesnaží na tom něco zásadně měnit; většina stávajících zpětných volání zůstává beze změny, jen se spouštějí trochu jinak. Cílem této práce podle Thomase je:
Jde o to vyjasnit omezení týkající se pořadí. Jde o to zdokumentovat stávající hrůzu tak, aby každý dokázal procesu hotplug porozumět bez halucinogenních drog.
Jakmile je do mechanismu hotplugu CPU vnesen nějaký pořádek, pak je možné začít uvažovat o pročištění. Cílem je mít mnohem méně stavů viditelných zvenčí; pro ovladače a souborové systémy budou existovat jen stavy „příprava“ a „povoleno“ bez řazení mezi subsystémy. Ovladače a souborové systémy nebudou moci jakýmkoliv způsobem operaci hotplugu zastavit. Jakmile budou úpravy hotové, pak bude subsystém hotplugu mnohem předvídatelnější a mnohem více podrobností zůstane zbytku jádra skryto.
To je ale hudbou budoucnosti; nejprve je nutné vytvořit příslušnou infrastrukturu. Je pravděpodobné, že si první epizoda Thomasova patche vyžádá alespoň jedno opakování, takže se to do verze 3.9 asi nedostane. Od verze 3.10 ale asi budeme svědky významných změn v tom, jak hotplug CPU probíhá; výsledkem by měl být srozumitelnější a spolehlivější kód.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej: