Byla vydána nová verze 24.04.28 s kódovým názvem Time After Time svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) a nová verze 7.24.0 souvisejícího frameworku MLT Multimedia Framework. Nejnovější Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
Byla vydána verze 5.30 dnes již open source operačního systému RISC OS (Wikipedie).
V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …
Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
Jádro 4.10 bylo vydáno 19. února. V oznámení Linus řekl: „Celkově nebyla 4.10 tak malá, jak zpočátku vypadala. Po obrovské 4.9 jsem očekával, že se věci uklidní, ale dopadlo to tak, že se 4.10 na současné poměry řadí ke středně velkým vydáním.“ Novinky, které stojí v tomto vydání za zmínku, zahrnují některé dlouho očekávané práce na přiškrcování zápisu, schopnost připojovat síťové filtry BPF k řídícím skupinám, šifrování souborových systémů UBIFS, podporu technologie Intelu pro alokaci cache a další. Viz stránku vydání 4.10 na webu KernelNewbies, kde najdete podrobnosti.
Stabilní aktualizace: 4.9.11 a 4.4.50 byly vydány 18. ledna. Verze 4.9.12 a 4.4.51 byly v době psaní tohoto článku v procesu revidování a vyšly 23. února.
Infrastruktura [Linux Security Module] je (skoro) 20 let stará a jak může dosvědčit každý, kdo vychoval dítě, očekávání, která máte na začátku, zřídka odpovídají tomu, s čím skončíte. Máme nějaké opravdu dobré implementace MAC, ale bohužel nikdy nebyly středem zájmu komunity.
Ha! Není rčení „všichni jsou z nějakého důvodu zaseknutí na starší verzi jádra“ metafora pro život?
Po několikaleté odmlce se Jon Masters vrací ke svému jadernému podcastu. „Tento týden: Linus Torvalds oznamuje vydání Linuxu 4.10, Alan Tull aktualizuje svůj framework pro správu FPGA a nejnovější řada patchů pro pětiúrovňové stránkování byla zveřejněna k revidování. To všechno a shrnutí probíhajícího vývoje v prvním vydání obnoveného Linux Kernel Podcastu.“
V době psaní tohoto článku bylo do hlavního repozitáře od vydání 4.10 začleněno něco přes 4400 neslučovacích sad změn. Začleňovací okno 4.11 tedy bylo v plném proudu, i když podle předchozích zkušeností víme, že stále zbývala spousta věcí k začlenění. Mezi ty zajímavé již začleněné a viditelné uživatelům patří následující:
perf ftrace
, více bude následovat v dalších vývojových cyklech.Změny viditelné jaderným vývojářům zahrnují:
Přibyl nový typ pro implementaci počítání referencí; nazvaný je refcount_t. Jeho smyslem je podpořit obranu před podtečením čítače referencí. Ve zkratce vypadá jeho API takto:
#include <linux/refcount.h> refcount_t count = REFCOUNT_INIT(initial_value); void refcount_set(refcount_t *r, unsigned int n); unsigned int refcount_read(const refcount_t *r); bool refcount_add_not_zero(unsigned int i, refcount_t *r); void refcount_add(unsigned int i, refcount_t *r); bool refcount_inc_not_zero(refcount_t *r); void refcount_inc(refcount_t *r); bool refcount_sub_and_test(unsigned int i, refcount_t *r); bool refcount_dec_and_test(refcount_t *r); void refcount_dec(refcount_t *r); bool refcount_dec_if_one(refcount_t *r); bool refcount_dec_not_one(refcount_t *r); bool refcount_dec_and_mutex_lock(refcount_t *r, struct mutex *lock); bool refcount_dec_and_lock(refcount_t *r, spinlock_t *lock);
Celé rozhraní a implementaci najdete v tomto commitu. Tento typ by se měl používat k počítání referencí místo atomic_t. Během nejbližších pár vývojových cyklů očekávejte sadu konverzí dosavadního využití atomic_t.
Podle obvyklého plánu mělo začleňovací okno cyklu 4.11 zůstat otevřené do 5. března; více informací přineseme v dalších článcích. Finální vydání 4.11 se dá očekávat koncem dubna.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni Sdílej: