Byla vydána nová verze 5.12 svobodného multiplatformního softwaru pro konverzi a zpracování digitálních fotografií primárně ve formátů RAW RawTherapee (Wikipedie). Vedle zdrojových kódů je k dispozici také balíček ve formátu AppImage. Stačí jej stáhnout, nastavit právo ke spuštění a spustit.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za květen (YouTube).
Byly publikovány informace (txt) o zranitelnostech CVE-2025-5054 v Apport a CVE-2025-4598 v systemd-coredump. Lokální uživatel se může dostat k výpisu paměti programu (core dump) s SUID a přečíst si tak například /etc/shadow.
Společnost Valve aktualizovala přehled o hardwarovém a softwarovém vybavení uživatelů služby Steam. Podíl uživatelů Linuxu aktuálně činí 2,69 %. Nejčastěji používané linuxové distribuce jsou Arch Linux, Linux Mint a Ubuntu. Při výběru jenom Linuxu vede SteamOS Holo s 30,95 %. Procesor AMD používá 68,77 % hráčů na Linuxu.
Byla vydána verze 4.0 open source programu na kreslení grafů Veusz (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Proběhla portace na Qt 6.
Dibuja je jednoduchý kreslící program inspirovaný programy Paintbrush pro macOS a Malování pro Windows. Vydána byla verze 0.26.0.
Byla vydána nová verze 9.13 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
Byla vydána nová stabilní verze 3.22.0, tj. první z nové řady 3.22, minimalistické linuxové distribuce zaměřené na bezpečnost Alpine Linux (Wikipedie) postavené na standardní knihovně jazyka C musl libc a BusyBoxu. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
FEL ČVUT vyvinula robotickou stavebnici pro mladé programátory. Stavebnice Brian byla navržená speciálně pro potřeby populární Robosoutěže. Jde ale také o samostatný produkt, který si může koupit každý fanoušek robotiky a programování od 10 let, ideální je i pro střední školy jako výuková pomůcka. Jádro stavebnice tvoří programovatelná řídicí jednotka, kterou vyvinul tým z FEL ČVUT ve spolupráci s průmyslovými partnery. Stavebnici
… více »Do konference přišlo celkem 1445 emailů, nejvíce jich poslali Greg KH, Alan Cox, Andrew Morton.
Benjamin Herrenschmidt ohlásil, že vytvořil fork ovladače framebufferu pro grafické karty ATI Radeon. Fork bude existovat do doby, než mu současný správce Ani předá správcovství nebo začne začleňovat patche do oficiální verze. Benjamin potřebuje testery a přivítá jakékoliv patche, které se toulají po netu. Zároveň pracuje na kompletním přepisu ovladače pro řadu 2.5. Patche najdete na adrese http://penguinppc.org/~benh/radeonfb-040603-2.4.20.diff.
Joern Engel ohlásil:
Před pár dny jsem vytvořil -je ("just embedded") strom, který se zaměří na snížení paměťových nároků linuxového jádra. Důvodem je, že na PPC s flashí, pamětí, sítí a ničím jiným nepotřebuji čtení MS-DOS oddílů, IPX sítě atd., nicméně jsou nepodmíněně začleněny v jádrech 2.[45].current.
Mým prvním cílem je přidat konfigurační volby, který odstraní kód na platformách, které jej nepotřebují. Pokud nebudu vědět, k čemu kód slouží, prostě jej odstraním a počkám na hlášení chyb - doufám. Pokud budu mít pocit, že některý patch je dostatečně čistý pro hlavní strom, zašlu jej Linusovi / Marcelovi.
Patche najdete na adrese http://wh.fh-wedel.de/~joern/software/kernel/je.
Spousta lidí nabízela nápady, jak změnšit kernel a Tom Rini poznamenal, že všichni budou profitovat z jeho změn, není to jen věc embedded oblasti. Joern souhlasil a dodal, že ideálním stavem bude, až jeho strom bude obsahovat přesně nula záplat.
Timothy Miller měl nápad, jak ušetřit místo v jádře.
Abych byl stručný, mým cílem bylo identifikovat 128 nejčastěji používaných slov v hláškách jádra a nahradit je jediným znakem nad 127, který by printk dekódoval při výstupu. Až bude seznam sestaven, vznikl by hlavičkový soubor, kteý by vývojáři mohli používat. Takže například místo
printk("invalid: ...");
bychom měli
#define MSG_INVALID "\200"
...
prink(MSG_INVALID "...");
Abych posoudil praktičnost, použil jsem příkaz strings na nekomprimovaném jádře:
tr '[:lower:]' '[:upper:]' | tr '[:blank:]' '\n' | sort | uniq
-c | tr ' ' 0
To mi dalo seznam všech slov v jádře i s počty jejich užití. Pak jsem spustil svůj malý C program, který zjistil nikoliv 128 nejčastěji používaných slov, ale 128 slov, jejichž redukce způsobí největší zmenšení (počet * (délka-1)). Výsledek by ušetřil až 62 424 bytů, což je zhruba 3% velikosti jádra a 27% velikosti výstupu ze strings. Má to cenu? Pokud ještě ne, inteligentnější přístup k této kompresi by mohl mít.
Alan Cox odpověděl, že se nejedná o úplně šílený nápad a navrhl 5pack kódování či podobné triky s řetězci. Timothy požádal o vysvětlení 5pack a Alan připomněl, že nápad pochází z 8bitového světa herních počítačů. 5 bitů je dostatek pro písmena anglické abecedy, pár znaménkových znaků a speciální escape znak indikující, že následuje 8bitový blok. Takto je možné získat až 40% kompresi na reálných datech a potřebuje jen 200 bytů pro dekódování.
Timothy vyzkoušel nový algoritmus, který ignoroval hranice slov a ohlásil, že zprávy jádra se snížily ze 232 690 B na 154 365 B, což je 33% úspora. To stále ještě asi nestojí za tu námahu, ale David Lang napsal, že ne, pokud by se to mělo dělat ručně, avšak kdyby to někdo dokázal začlenit do build procesu, tak ušetřených 80 KB nemůže škodit.
Greg KH ohlásil, že dlouho slibovaný program udev je možné stáhnout na adrese kernel.org/pub/linux/utils/kernel/hotplug/udev-0.1.tar.gz.
Greg pracoval na konceptu Dana Stekloffa a trochu jej poupravil. Místo tří částí je zde jediný program. Ve zkratce se jedná o userland náhradu devfs, která bude vytvářet a mazat položky v /dev podle aktuální konfigurace systému. Dělá to monitorováním událostí z /sbin/hotplug a čtením informací o těchto událostech ze sysfs. Funguje pouze se zařízeními, které vytvářejí dev soubor v sysfs a informují o hlavním a vedlejším čísle [major, minor] (v současnosti pouze bloková zařízení a usb-serial zařízení). Pro práci s blokovými zařízeními budete potřebovat kobject patche.
Greg úspěšně udev otestoval na svých strojích a čeká na reakce vývojářů. Následovala diskuse, zda bude Gregův kód škálovatelný a zda se bude jednat skutečně o vylepšení vůči původnímu devfs.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej: