Byla vydána nová verze 24.04.28 s kódovým názvem Time After Time svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) a nová verze 7.24.0 souvisejícího frameworku MLT Multimedia Framework. Nejnovější Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
Byla vydána verze 5.30 dnes již open source operačního systému RISC OS (Wikipedie).
V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …
Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
no už sa mi to stalo povinosťou raz za čas sem prispieť nejakým tým screenshotom, aktualne môj itemDesktop
Tiskni Sdílej:
ato jako vydržíš takový pozadí :O :O mam uplně problém nato zavostřit voči :O :O
je to aliasingem se nato musí kliknout :O ;D
aspoň tam nejsou takový ty rozmazaný kruhy :D
password_hash
, která je na to určená. Ověření funguje tak, že klient pošle (v plaintextu) heslo a server ho ověří funkcí password_verify
, která heslo znovu zahešuje a potom ověří to, že jsou heše stejné. Server potom nemusí heslo nikdy nikde ukládat přímo, stačí uložit pouze heš, ze kterého je téměř nemožné odvodit zpět heslo. A aby heslo nebylo zvenčí vidět, je spojení zabezpečeno např. TLS (tj. použitím HTTPS). Takovýto přístup je použitý i zde, na AbcLinuxu.
Jsou i jiné metody, které například eliminují nutnost heslo někam posílat, ale ty se na webu moc nepoužívají. (Pak máme ověření klientským certifikátem, one-time password, …)
Po ověření hesla je vhodné dát klientovi tzv. cookie („session ID“), která umožní ověření toho, že jde o přihlášeného uživatele, aby nebylo nutné znovu kontrolovat heslo. (Uložit heslo na klientovi a posílat ho při každé operaci možné je, ale ověření hesla je navrženo zpravidla tak aby trvalo poměrné dlouho.) Jedním z řešení je na serveru vygenerovat náhodné bajty a ty si uložit (do souboru nebo databáze). Jsou také poslány klientovi. Klient je potom posílá při každé operaci a server si ověří to, že je má zaznamenané. Odhlášení proběhne tak, že je záznam smazán ze serveru. Tento náhodný řetězec je v této chvíli víceméně heslem. Je nutné cookie ověřovat tak, aby doba porovnávání nezávisela na datech zaslaných klientem. (Můžete také použít například HMAC, ale stejně je nutné mít možnost zneplatnit uživatelovo session ID – říct klientovi, aby si smazal cookie nestačí.)
To že je systém single-user vůbec neznamená to, že nemusí probíhat žádné ověřování. I single-user systém můžete chránit heslem.
:O :O mě jako nenapadlo žeto je nějaký uplně custom de :O :O