Training Solo (Paper, GitHub) je nejnovější bezpečnostní problém procesorů Intel s eIBRS a některých procesorů ARM. Intel vydal opravnou verzi 20250512 mikrokódů pro své procesory.
Byla vydána nová verze 25.05.11 svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) postaveného nad multimediálním frameworkem MLT. Nejnovější Shotcut je již vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
Svobodný elektronický platební systém GNU Taler (Wikipedie, cgit) byl vydán ve verzi 1.0. GNU Taler chrání soukromí plátců a zároveň zajišťuje, aby byl příjem viditelný pro úřady. S vydáním verze 1.0 byl systém spuštěn ve Švýcarsku.
Spolek OpenAlt zve příznivce otevřených řešení a přístupu na 209. brněnský sraz, který proběhne tento pátek 16. května od 18:00 ve studentském klubu U Kachničky na Fakultě informačních technologií Vysokého učení technického na adrese Božetěchova 2/1. Jelikož se Brno stalo jedním z hlavních míst, kde se vyvíjí open source knihovna OpenSSL, tentokrát se OpenAlt komunita potká s komunitou OpenSSL. V rámci srazu Anton Arapov z OpenSSL
… více »GNOME Foundation má nového výkonného ředitele. Po deseti měsících skončil dočasný výkonný ředitel Richard Littauer. Vedení nadace převzal Steven Deobald.
Byl publikován přehled vývoje renderovacího jádra webového prohlížeče Servo (Wikipedie) za uplynulé dva měsíce. Servo zvládne už i Gmail. Zakázány jsou příspěvky generované pomocí AI.
Raspberry Pi Connect, tj. oficiální služba Raspberry Pi pro vzdálený přístup k jednodeskovým počítačům Raspberry Pi z webového prohlížeče, byla vydána v nové verzi 2.5. Nejedná se už o beta verzi.
Google zveřejnil seznam 1272 projektů (vývojářů) od 185 organizací přijatých do letošního, již jednadvacátého, Google Summer of Code. Plánovaným vylepšením v grafických a multimediálních aplikacích se věnuje článek na Libre Arts.
Byla vydána (𝕏) dubnová aktualizace aneb nová verze 1.100 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.100 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.5.
addWidget( Widget *childWidget )
. Problém je, že v této metodě nemohu přistupovat k chráněným proměnným třídy Widget. Tj. následující kód hází chybu:
void Container::addWidget( Widget *childWidget ) { if(childWidget->m_pParent == 0) { // ... } else { // ... } }Výstup kompilátoru:
./Toolkit/Widget.h: In member function ‘void Toolkit::Container::addWidget(Toolkit::Widget*)’: ./Toolkit/Widget.h:31: error: ‘Toolkit::Widget* Toolkit::Widget::m_pParent’ is protected ./Toolkit/Container.cpp:35: error: within this context ./Toolkit/Widget.h:30: error: ‘GtkWidget* Toolkit::Widget::m_pWidget’ is protected ./Toolkit/Container.cpp:43: error: within this context ./Toolkit/Widget.h:31: error: ‘Toolkit::Widget* Toolkit::Widget::m_pParent’ is protected ./Toolkit/Container.cpp:45: error: within this context
Widget
proměnnou
private Widget * m_pParent;
protected Widget * m_pParent;
Container*
, tak k nim přistupovat můžu, ale to je docela prasárna.
Berte to tak, že protected
vám umožňuje přístup k prvkům rodiče z metod potomka, ale to se týká jen téže instance. Kromě toho mají metody třídy přístup ke všem prvkům jiných instancí téže třídy podle stejných pravidel jako ke svým vlastním, ale to se netýká jiných instancí rodičovské třídy. Takže
class B { private: int x; protected: int y; public: int z; const B& operator = (const B& s); }; class D : public B { public: const D& operator = (const D& s); const D& operator = (const B& s); }; const B& operator = (const B& s); { x = s.x // OK y = s.y // OK z = s.z // OK return *this; } const D& operator = (const D& s); { x = s.x // OK y = s.y // OK z = s.z // chyba (na obou stranách) return *this; } const D& operator = (const B& s); { x = s.x // OK y = s.y // chyba (na pravé straně) z = s.z // chyba (na obou stranách) return *this; }
class B { private: int x; protected: int y; public: int z; const B& operator = (const B& s); }; class D : public B { public: const D& operator = (const D& s); const D& operator = (const B& s); }; const B& B::operator = (const B& s); { x = s.x // OK y = s.y // OK z = s.z // OK return *this; } const D& D::operator = (const D& s); { //tohle se mi nezdá //podle mě je chyba v x=s.x (private) x = s.x // OK y = s.y // OK z = s.z // chyba (na obou stranách) return *this; } const D& D::operator = (const B& s); { // dle toho, co jste říkal by měla být chyba // v x=s.x a y=s.y, ne v z=s.z x = s.x // OK y = s.y // chyba (na pravé straně) z = s.z // chyba (na obou stranách) return *this; }To je docela naprd. Potřebuji totiž nutně nastavit tu chráněnou proměnnou a zároveň nechci, aby byla public. Kdybych si napsal chráněnou metodu třídy Widget, mohl bych ji pak zavolat? Vyzkouším to.
V tom zdrojáku máte samozřejmě pravdu, zapomněl jsem, co bylo nahoře, a dole jsem psal, jako bych to měl obráceně (tj. x
public, y
protected a z
private).
Co se vašeho problému týká, nejjednodušší asi bude použít friend
deklaraci.
class Widget{ protected: virtual void nejakaVirtualniFce(); public: void nejakaFce(); } class Container{ public: friend class Widget; protected: virtual void nejakaVirtualniFce(); } void Widget::nejakaFce() { nejakaVirtualniFce(); }
friend
pouze umožňuje přístup k protected
a private
prvkům instance dané třídy, ale volat metodu jiné třídy (aniž by byla použita konkrétní instance) můžete jen tehdy, je-li ta metoda static
.
class Widget{ .. }; class Container: public Widget{ public: friend class Widget; };Jestli ne, tak to všechno, co jsem tři dny psal můžu leda tak vyhodit.
Widget
budou moci přistupovat k prvkům instancí třídy Container
stejně jako metody této třídy. Ale samozřejmě jen u instancí této třídy. Takže asi takto:
class Widget { virtual ~Widget() {} void f(); }; class Container: public: Widget { private: int x; public: virtual ~Container() {} friend class Widget; }; void Widget::f() { Container* pc = new Container; pc->x = 0; // OK Widget* pw = new Widget; pw->x = 0; // chyba if (typeid(*this) == typeid(Container) { x = 0; // chyba this->x = 0; // chyba pc = dynamic_cast<Container*>(this); pc->x = 0; // OK } }
dynamic_cast<T*>(p)
umožňuje přetypovat pouze pokud
T
je void
T
je rodič typu *p
T
je potomek typu *p
(compile-time kontrola) a *p
je instance typu T
nebo některého jejího potomka (run-time kontrola); to ale pouze za předpokladu, že dědičnost je polymorfní, tj. ty třídy mají aspoň jednu virtuální metodudynamic_cast
i pro reference.
dynamic_cast
je bezpečnější v tom, že snižuje riziko, že přetypujete pointer na něco, čím není.
Tiskni
Sdílej: