V Berlíně probíhá konference vývojářů a uživatelů desktopového prostředí KDE Plasma Akademy 2025. Při té příležitosti byla oznámena alfa verze nové linuxové distribuce KDE Linux.
Byl vydán Debian 13.1, tj. první opravná verze Debianu 13 s kódovým názvem Trixie a Debian 12.12, tj. dvanáctá opravná verze Debianu 12 s kódovým názvem Bookworm. Řešeny jsou především bezpečnostní problémy, ale také několik vážných chyb. Instalační média Debianu 13 a Debianu 12 lze samozřejmě nadále k instalaci používat. Po instalaci stačí systém aktualizovat.
Evropská komise potrestala Google ze skupiny Alphabet pokutou 2,95 miliardy eur (71,9 miliardy Kč) za porušení antimonopolní legislativy. Podle EK, která mimo jiné plní funkci antimonopolního orgánu EU, se Google dopustil protisoutěžních praktik ve svém reklamním byznysu. Google v reakci uvedl, že rozhodnutí považuje za chybné a hodlá se proti němu odvolat. EK ve věci rozhodovala na základě stížnosti Evropské rady vydavatelů. Podle
… více »Podpora 32bitového Firefoxu pro Linux skončí v roce 2026. Poslední podporované 32bitové verze budou Firefox 144 a Firefox 140 s rozšířenou podporou, jehož podpora skončí v září 2026.
Společnost Raspberry Pi nově nabízí Raspberry Pi SSD s kapacitou 1 TB za 70 dolarů.
Microsoft BASIC pro mikroprocesor 6502 byl uvolněn jako open source. Zdrojový kód je k dispozici na GitHubu.
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) se připojil k dokumentu „A Shared Vision of Software Bill of Materials (SBOM) for Cybersecurity“, který vydala americká Agentura pro kybernetickou a infrastrukturní bezpečnost (CISA) s Národní bezpečnostní agenturou (NSA), spolu s dalšími mezinárodními partnery. Dokument vznikl v rámci globálního expertního fóra pro SBOM, které má za cíl motivovat k širšímu využívání … více »
Švýcarská AI centra EPFL, ETH Zurich a CSCS představila otevřený vícejazyčný velký jazykový model (LLM) s názvem Apertus. Vyzkoušet lze na stránce Public AI Inference Utility.
Byl vydán Linux Mint 22.2 s kódovým jménem Zara. Podrobnosti v přehledu novinek a poznámkách k vydání. Vypíchnout lze novou XApp aplikaci Fingwit pro autentizaci pomocí otisků prstů nebo vlastní fork knihovny libAdwaita s názvem libAdapta podporující grafická témata. Linux Mint 22.2 bude podporován do roku 2029.
Čínská společnost Tencent uvolnila svůj AI model HunyuanWorld-Voyager pro generování videí 3D světů z jednoho obrázku a určené trajektorie kamery. Licence ale nedovoluje jeho používání na území Evropské unie, Spojeného království a Jižní Koreje.
addWidget( Widget *childWidget )
. Problém je, že v této metodě nemohu přistupovat k chráněným proměnným třídy Widget. Tj. následující kód hází chybu:
void Container::addWidget( Widget *childWidget ) { if(childWidget->m_pParent == 0) { // ... } else { // ... } }Výstup kompilátoru:
./Toolkit/Widget.h: In member function ‘void Toolkit::Container::addWidget(Toolkit::Widget*)’: ./Toolkit/Widget.h:31: error: ‘Toolkit::Widget* Toolkit::Widget::m_pParent’ is protected ./Toolkit/Container.cpp:35: error: within this context ./Toolkit/Widget.h:30: error: ‘GtkWidget* Toolkit::Widget::m_pWidget’ is protected ./Toolkit/Container.cpp:43: error: within this context ./Toolkit/Widget.h:31: error: ‘Toolkit::Widget* Toolkit::Widget::m_pParent’ is protected ./Toolkit/Container.cpp:45: error: within this context
Widget
proměnnou
private Widget * m_pParent;
protected Widget * m_pParent;
Container*
, tak k nim přistupovat můžu, ale to je docela prasárna.
Berte to tak, že protected
vám umožňuje přístup k prvkům rodiče z metod potomka, ale to se týká jen téže instance. Kromě toho mají metody třídy přístup ke všem prvkům jiných instancí téže třídy podle stejných pravidel jako ke svým vlastním, ale to se netýká jiných instancí rodičovské třídy. Takže
class B { private: int x; protected: int y; public: int z; const B& operator = (const B& s); }; class D : public B { public: const D& operator = (const D& s); const D& operator = (const B& s); }; const B& operator = (const B& s); { x = s.x // OK y = s.y // OK z = s.z // OK return *this; } const D& operator = (const D& s); { x = s.x // OK y = s.y // OK z = s.z // chyba (na obou stranách) return *this; } const D& operator = (const B& s); { x = s.x // OK y = s.y // chyba (na pravé straně) z = s.z // chyba (na obou stranách) return *this; }
class B { private: int x; protected: int y; public: int z; const B& operator = (const B& s); }; class D : public B { public: const D& operator = (const D& s); const D& operator = (const B& s); }; const B& B::operator = (const B& s); { x = s.x // OK y = s.y // OK z = s.z // OK return *this; } const D& D::operator = (const D& s); { //tohle se mi nezdá //podle mě je chyba v x=s.x (private) x = s.x // OK y = s.y // OK z = s.z // chyba (na obou stranách) return *this; } const D& D::operator = (const B& s); { // dle toho, co jste říkal by měla být chyba // v x=s.x a y=s.y, ne v z=s.z x = s.x // OK y = s.y // chyba (na pravé straně) z = s.z // chyba (na obou stranách) return *this; }To je docela naprd. Potřebuji totiž nutně nastavit tu chráněnou proměnnou a zároveň nechci, aby byla public. Kdybych si napsal chráněnou metodu třídy Widget, mohl bych ji pak zavolat? Vyzkouším to.
V tom zdrojáku máte samozřejmě pravdu, zapomněl jsem, co bylo nahoře, a dole jsem psal, jako bych to měl obráceně (tj. x
public, y
protected a z
private).
Co se vašeho problému týká, nejjednodušší asi bude použít friend
deklaraci.
class Widget{ protected: virtual void nejakaVirtualniFce(); public: void nejakaFce(); } class Container{ public: friend class Widget; protected: virtual void nejakaVirtualniFce(); } void Widget::nejakaFce() { nejakaVirtualniFce(); }
friend
pouze umožňuje přístup k protected
a private
prvkům instance dané třídy, ale volat metodu jiné třídy (aniž by byla použita konkrétní instance) můžete jen tehdy, je-li ta metoda static
.
class Widget{ .. }; class Container: public Widget{ public: friend class Widget; };Jestli ne, tak to všechno, co jsem tři dny psal můžu leda tak vyhodit.
Widget
budou moci přistupovat k prvkům instancí třídy Container
stejně jako metody této třídy. Ale samozřejmě jen u instancí této třídy. Takže asi takto:
class Widget { virtual ~Widget() {} void f(); }; class Container: public: Widget { private: int x; public: virtual ~Container() {} friend class Widget; }; void Widget::f() { Container* pc = new Container; pc->x = 0; // OK Widget* pw = new Widget; pw->x = 0; // chyba if (typeid(*this) == typeid(Container) { x = 0; // chyba this->x = 0; // chyba pc = dynamic_cast<Container*>(this); pc->x = 0; // OK } }
dynamic_cast<T*>(p)
umožňuje přetypovat pouze pokud
T
je void
T
je rodič typu *p
T
je potomek typu *p
(compile-time kontrola) a *p
je instance typu T
nebo některého jejího potomka (run-time kontrola); to ale pouze za předpokladu, že dědičnost je polymorfní, tj. ty třídy mají aspoň jednu virtuální metodudynamic_cast
i pro reference.
dynamic_cast
je bezpečnější v tom, že snižuje riziko, že přetypujete pointer na něco, čím není.
Tiskni
Sdílej: