abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×

    dnes 13:55 | Komunita

    Na itch.io probíhá Linux Game Jam 2023. Zapojit se a přihlásit hru běžící na Linuxu lze do 6. června do 01:59. Zahrát si lze hry z loňského ročníku.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 18:55 | IT novinky

    Na Steamu lze získat zdarma počítačové hry Warhammer 40,000: Gladius - Relics of War a Hue. Na Epic Games Storu počítačovou hru Fallout: New Vegas - Ultimate Edition.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 8
    26.5. 08:00 | Komunita

    WordPress (Wikipedie), open source systém pro správu webového obsahu (CMS), zítra slaví 20 let. První verze byla vydána 27. května 2003.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 21
    25.5. 21:44 | Nová verze

    Deno (Wikipedie), běhové prostředí (runtime) pro JavaScript, TypeScript a WebAssembly, bylo vydáno ve verzi 1.34. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Od verze 1.6 lze pomocí "deno compile" sestavit ze zdrojových kódů binární spustitelný soubor. Nově "deno compile" podporuje také npm balíčky.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    25.5. 20:22 | Komunita

    Aktuálně posledním 14. open source filmem od Blender Studia je CHARGE (YouTube). Dokončuje se 15. film Pet Projects. Začíná se pracovat na 16. filmu s pracovním názvem Project Gold.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    25.5. 13:33 | Komunita

    Thunderbird má nové logo.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 31
    24.5. 21:44 | Komunita

    Není zcela jednoduché rozchodit v Linuxu kameru IPU6 umístěnou v noteboocích Dell Latitude 9420, Lenovo ThinkPad X1 Carbon Gen 10, Lenovo ThinkPad X1 Nano Gen 2, Lenovo ThinkPad X1 Yoga Gen 7 a dalších. Ve Fedora Linuxu je to teď snadnější. Hans de Goede informuje o podpoře kamery IPU6 ve Fedora Linuxu pomocí balíčků umístěných na RPM Fusion.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 24
    24.5. 17:33 | IT novinky

    Společnost AMD na YouTube představila a oznámila prodej grafické karty Radeon RX 7600. Cena začíná na 269 dolarech.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    24.5. 12:11 | Nová verze

    Podman Desktop dospěl do verze 1.0. Jedná se o grafickou nadstavbu nad nástrojem Podman, jenž umožňuje vytvářet a provozovat kontejnery, aniž by uživatel potřeboval práva roota.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    24.5. 11:33 | IT novinky

    V květnu 2020 Facebook oznámil, že kupuje Giphy s animovanými gify za 400 milionů dolarů. V říjnu 2022 britský Úřad pro hospodářskou soutěž a trhy (CMA) nařídil společnosti Meta (Facebook) službu Giphy prodat. Stalo se tak včera. Za 53 milionů dolarů ji koupil Shutterstock.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    Obnovovací frekvenci obrazovky (LCD) preferuji
     (71%)
     (22%)
     (4%)
     (2%)
    Celkem 704 hlasů
     Komentářů: 13, poslední 25.5. 07:25
    Rozcestník

    Dotaz: Dědičnost

    Jardík avatar 1.8.2006 03:38 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
    Dědičnost
    Přečteno: 74×
    Když mě to programování nedá spát :-) Mám problém s dědičností. Mám třídu Widget. Od této třídy mám odvozenu třídu Container. Třída container obsahuje metodu addWidget( Widget *childWidget ). Problém je, že v této metodě nemohu přistupovat k chráněným proměnným třídy Widget. Tj. následující kód hází chybu:
    void Container::addWidget( Widget *childWidget )
    {
    	if(childWidget->m_pParent == 0)
    	{
    		// ...
    	} else {
    		// ...
    	}
    }
    
    Výstup kompilátoru:
    ./Toolkit/Widget.h: In member function ‘void Toolkit::Container::addWidget(Toolkit::Widget*)’:
    ./Toolkit/Widget.h:31: error: ‘Toolkit::Widget* Toolkit::Widget::m_pParent’ is protected
    ./Toolkit/Container.cpp:35: error: within this context
    ./Toolkit/Widget.h:30: error: ‘GtkWidget* Toolkit::Widget::m_pWidget’ is protected
    ./Toolkit/Container.cpp:43: error: within this context
    ./Toolkit/Widget.h:31: error: ‘Toolkit::Widget* Toolkit::Widget::m_pParent’ is protected
    ./Toolkit/Container.cpp:45: error: within this context
    
    Věřím v jednoho Boha.

    Odpovědi

    1.8.2006 03:56 Boris
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
    Imho stačí změnit v deklaraci třídy Widget proměnnou
    private Widget * m_pParent;
    na
    protected Widget * m_pParent;
    Jardík avatar 1.8.2006 04:00 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
    Bohužel to tak mám. Zajímavé je, že když to přetypuji na Container*, tak k nim přistupovat můžu, ale to je docela prasárna.
    Věřím v jednoho Boha.
    1.8.2006 10:21 podlesh | skóre: 38 | Freiburg im Breisgau
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
    Přistupovat přímo k fieldům je prasárna samo o sobě. Já bych tam dal nějakou metodu getParent().
    1.8.2006 10:58 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost

    Berte to tak, že protected vám umožňuje přístup k prvkům rodiče z metod potomka, ale to se týká jen téže instance. Kromě toho mají metody třídy přístup ke všem prvkům jiných instancí téže třídy podle stejných pravidel jako ke svým vlastním, ale to se netýká jiných instancí rodičovské třídy. Takže

    class B {
    private:
      int x;
    protected:
      int y;
    public:
      int z;
      const B& operator = (const B& s);
    };
    
    class D : public B {
    public:
      const D& operator = (const D& s);
      const D& operator = (const B& s);
    };
    
    const B& operator = (const B& s);
    {
      x = s.x // OK
      y = s.y // OK
      z = s.z // OK
      return *this;
    }
    
    const D& operator = (const D& s);
    {
      x = s.x // OK
      y = s.y // OK
      z = s.z // chyba (na obou stranách)
      return *this;
    }
    
    const D& operator = (const B& s);
    {
      x = s.x // OK
      y = s.y // chyba (na pravé straně)
      z = s.z // chyba (na obou stranách)
      return *this;
    }
    
    Jardík avatar 1.8.2006 13:16 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
    class B {
    private:
      int x;
    protected:
      int y;
    public:
      int z;
      const B& operator = (const B& s);
    };
    
    class D : public B {
    public:
      const D& operator = (const D& s);
      const D& operator = (const B& s);
    };
    
    const B& B::operator = (const B& s);
    {
      x = s.x // OK
      y = s.y // OK
      z = s.z // OK
      return *this;
    }
    
    const D& D::operator = (const D& s);
    {
      //tohle se mi nezdá
      //podle mě je chyba v x=s.x (private)
      x = s.x // OK
      y = s.y // OK
      z = s.z // chyba (na obou stranách)
      return *this;
    }
    
    const D& D::operator = (const B& s);
    {
      // dle toho, co jste říkal by měla být chyba
      // v x=s.x a y=s.y, ne v z=s.z
      x = s.x // OK
      y = s.y // chyba (na pravé straně)
      z = s.z // chyba (na obou stranách)
      return *this;
    }
    
    To je docela naprd. Potřebuji totiž nutně nastavit tu chráněnou proměnnou a zároveň nechci, aby byla public. Kdybych si napsal chráněnou metodu třídy Widget, mohl bych ji pak zavolat? Vyzkouším to.
    Věřím v jednoho Boha.
    1.8.2006 13:26 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost

    V tom zdrojáku máte samozřejmě pravdu, zapomněl jsem, co bylo nahoře, a dole jsem psal, jako bych to měl obráceně (tj. x public, y protected a z private).

    Co se vašeho problému týká, nejjednodušší asi bude použít friend deklaraci.

    Jardík avatar 1.8.2006 15:07 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
    Tak jsem narazil na další problém. V konstruktoru třídy Widget volám virtuální metodu create(). Tuto metodu má i odvozená třída Label. Problém je v tom, že se vždy zavolá metoda create() třídy Widget. Asi by se neměly volat virtuální metody z konstruktoru, že?
    Věřím v jednoho Boha.
    1.8.2006 15:15 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
    Volat je sice můžete, ale nebude fungovat run-time binding. Podrobnější vysvětlení najdete např. v Eckelovi, první díl, kapitola 15, celý mechanismus je tam popsán poměrně podrobně. V podstatě jde o to, že ve chvíli, kdy je prováděn kód konstruktoru, není ještě k dispozici ta část tabulky virtuálních metod, která odpovídá potomkům právě vytvářené třídy.
    Jardík avatar 1.8.2006 15:19 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
    Ještě jedna věc. Pokud bych učinil Widget přátelskou třídou třídy Container, zavolala by se virtuální metoda třídy Container?:
    class Widget{
    protected:
      virtual void nejakaVirtualniFce();
    public:
      void nejakaFce();
    }
    
    class Container{
    public:
      friend class Widget;
    protected:
      virtual void nejakaVirtualniFce();
    }
    
    void Widget::nejakaFce()
    {
      nejakaVirtualniFce();
    }
    
    Věřím v jednoho Boha.
    1.8.2006 15:25 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
    Ne, to samozřejmě ne. Deklarace friend pouze umožňuje přístup k protected a private prvkům instance dané třídy, ale volat metodu jiné třídy (aniž by byla použita konkrétní instance) můžete jen tehdy, je-li ta metoda static.
    Jardík avatar 1.8.2006 15:31 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
    A toto učinit lze?:
    class Widget{
      ..
    };
    
    class Container: public Widget{
    public:
      friend class Widget;
    };
    
    Jestli ne, tak to všechno, co jsem tři dny psal můžu leda tak vyhodit.
    Věřím v jednoho Boha.
    1.8.2006 16:01 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
    Ano, znamená to, že metody třídy Widget budou moci přistupovat k prvkům instancí třídy Container stejně jako metody této třídy. Ale samozřejmě jen u instancí této třídy. Takže asi takto:
    class Widget {
      virtual ~Widget() {}
      void f();
    };
    
    class Container: public: Widget {
    private:
      int x;
    public:
      virtual ~Container() {}
      friend class Widget;
    };
    
    void Widget::f()
    {
      Container* pc = new Container;
      pc->x = 0; // OK
      Widget* pw = new Widget;
      pw->x = 0; // chyba
    
      if (typeid(*this) == typeid(Container) {
        x = 0; // chyba
        this->x = 0; // chyba
        pc = dynamic_cast<Container*>(this);
        pc->x = 0; // OK
      }
    }
    
    Jardík avatar 1.8.2006 16:24 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
    Skvěle. Už to začínám pobírat :-). Teď už jen poslední dotaz ohledně toho přetypování. Proč dynamic_cast<Container*>(this)? Jak se to liší od (Container*)(this)?
    Věřím v jednoho Boha.
    1.8.2006 16:38 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
    Když to trochu zjednoduším, jde o to, že dynamic_cast<T*>(p) umožňuje přetypovat pouze pokud
    • T je void
    • T je rodič typu *p
    • T je potomek typu *p (compile-time kontrola) a *p je instance typu T nebo některého jejího potomka (run-time kontrola); to ale pouze za předpokladu, že dědičnost je polymorfní, tj. ty třídy mají aspoň jednu virtuální metodu
    Analogicky lze použít dynamic_cast i pro reference.
    1.8.2006 16:39 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
    Nebo jednoduše: dynamic_cast je bezpečnější v tom, že snižuje riziko, že přetypujete pointer na něco, čím není.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.