abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 14:00 | Zajímavý článek

    Byl publikován aktuální přehled vývoje renderovacího jádra webového prohlížeče Servo (Wikipedie).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 12:00 | Nová verze

    V programovacím jazyce Go naprogramovaná webová aplikace pro spolupráci na zdrojových kódech pomocí gitu Forgejo byla vydána ve verzi 12.0 (Mastodon). Forgejo je fork Gitei.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    17.7. 18:44 | Zajímavý článek

    Nová čísla časopisů od nakladatelství Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 155 (pdf) a Hello World 27 (pdf).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    17.7. 16:11 | Nová verze

    Hyprland, tj. kompozitor pro Wayland zaměřený na dláždění okny a zároveň grafické efekty, byl vydán ve verzi 0.50.0. Podrobný přehled novinek na GitHubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    17.7. 15:55 | Komunita

    Patrick Volkerding oznámil před dvaatřiceti lety vydání Slackware Linuxu 1.00. Slackware Linux byl tenkrát k dispozici na 3,5 palcových disketách. Základní systém byl na 13 disketách. Kdo chtěl grafiku, potřeboval dalších 11 disket. Slackware Linux 1.00 byl postaven na Linuxu .99pl11 Alpha, libc 4.4.1, g++ 2.4.5 a XFree86 1.3.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    16.7. 21:22 | IT novinky

    Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) jako první orgán státní správy v Česku spustilo takzvaný „bug bounty“ program pro odhalování bezpečnostních rizik a zranitelných míst ve svých informačních systémech. Za nalezení kritické zranitelnosti nabízí veřejnosti odměnu 1000 eur, v případě vysoké závažnosti je to 500 eur. Program se inspiruje přístupy běžnými v komerčním sektoru nebo ve veřejné sféře v zahraničí.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 19
    16.7. 16:22 | IT novinky

    Vláda dne 16. července 2025 schválila návrh nového jednotného vizuálního stylu státní správy. Vytvořilo jej na základě veřejné soutěže studio Najbrt. Náklady na přípravu návrhu a metodiky činily tři miliony korun. Modernizovaný dvouocasý lev vychází z malého státního znaku. Vizuální styl doprovází originální písmo Czechia Sans.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 26
    16.7. 15:33 | Upozornění

    Vyhledávač DuckDuckGo je podle webu DownDetector od 2:15 SELČ nedostupný. Opět fungovat začal na několik minut zhruba v 15:15. Další služby nesouvisející přímo s vyhledáváním, jako mapyAI asistent jsou dostupné. Pro některé dotazy během výpadku stále funguje zobrazování například textu z Wikipedie.

    bindiff | Komentářů: 8
    16.7. 13:33 | Bezpečnostní upozornění

    Více než 600 aplikací postavených na PHP frameworku Laravel je zranitelných vůči vzdálenému spuštění libovolného kódu. Útočníci mohou zneužít veřejně uniklé konfigurační klíče APP_KEY (např. z GitHubu). Z více než 260 000 APP_KEY získaných z GitHubu bylo ověřeno, že přes 600 aplikací je zranitelných. Zhruba 63 % úniků pochází z .env souborů, které často obsahují i další citlivé údaje (např. přístupové údaje k databázím nebo cloudovým službám).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    16.7. 00:11 | Nová verze

    Open source modální textový editor Helix, inspirovaný editory Vim, Neovim či Kakoune, byl vydán ve verzi 25.07. Přehled novinek se záznamy terminálových sezení v asciinema v oznámení na webu. Detailně v CHANGELOGu na GitHubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Jaký je váš oblíbený skriptovací jazyk?
     (59%)
     (27%)
     (7%)
     (3%)
     (0%)
     (1%)
     (4%)
    Celkem 410 hlasů
     Komentářů: 16, poslední 8.6. 21:05
    Rozcestník

    Dotaz: Dědičnost

    Jardík avatar 1.8.2006 03:38 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
    Dědičnost
    Přečteno: 113×
    Když mě to programování nedá spát :-) Mám problém s dědičností. Mám třídu Widget. Od této třídy mám odvozenu třídu Container. Třída container obsahuje metodu addWidget( Widget *childWidget ). Problém je, že v této metodě nemohu přistupovat k chráněným proměnným třídy Widget. Tj. následující kód hází chybu:
    void Container::addWidget( Widget *childWidget )
    {
    	if(childWidget->m_pParent == 0)
    	{
    		// ...
    	} else {
    		// ...
    	}
    }
    
    Výstup kompilátoru:
    ./Toolkit/Widget.h: In member function ‘void Toolkit::Container::addWidget(Toolkit::Widget*)’:
    ./Toolkit/Widget.h:31: error: ‘Toolkit::Widget* Toolkit::Widget::m_pParent’ is protected
    ./Toolkit/Container.cpp:35: error: within this context
    ./Toolkit/Widget.h:30: error: ‘GtkWidget* Toolkit::Widget::m_pWidget’ is protected
    ./Toolkit/Container.cpp:43: error: within this context
    ./Toolkit/Widget.h:31: error: ‘Toolkit::Widget* Toolkit::Widget::m_pParent’ is protected
    ./Toolkit/Container.cpp:45: error: within this context
    
    Věřím v jednoho Boha.

    Odpovědi

    1.8.2006 03:56 Boris
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
    Imho stačí změnit v deklaraci třídy Widget proměnnou
    private Widget * m_pParent;
    na
    protected Widget * m_pParent;
    Jardík avatar 1.8.2006 04:00 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
    Bohužel to tak mám. Zajímavé je, že když to přetypuji na Container*, tak k nim přistupovat můžu, ale to je docela prasárna.
    Věřím v jednoho Boha.
    1.8.2006 10:21 podlesh | skóre: 38 | Freiburg im Breisgau
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
    Přistupovat přímo k fieldům je prasárna samo o sobě. Já bych tam dal nějakou metodu getParent().
    1.8.2006 10:58 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost

    Berte to tak, že protected vám umožňuje přístup k prvkům rodiče z metod potomka, ale to se týká jen téže instance. Kromě toho mají metody třídy přístup ke všem prvkům jiných instancí téže třídy podle stejných pravidel jako ke svým vlastním, ale to se netýká jiných instancí rodičovské třídy. Takže

    class B {
    private:
      int x;
    protected:
      int y;
    public:
      int z;
      const B& operator = (const B& s);
    };
    
    class D : public B {
    public:
      const D& operator = (const D& s);
      const D& operator = (const B& s);
    };
    
    const B& operator = (const B& s);
    {
      x = s.x // OK
      y = s.y // OK
      z = s.z // OK
      return *this;
    }
    
    const D& operator = (const D& s);
    {
      x = s.x // OK
      y = s.y // OK
      z = s.z // chyba (na obou stranách)
      return *this;
    }
    
    const D& operator = (const B& s);
    {
      x = s.x // OK
      y = s.y // chyba (na pravé straně)
      z = s.z // chyba (na obou stranách)
      return *this;
    }
    
    Jardík avatar 1.8.2006 13:16 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
    class B {
    private:
      int x;
    protected:
      int y;
    public:
      int z;
      const B& operator = (const B& s);
    };
    
    class D : public B {
    public:
      const D& operator = (const D& s);
      const D& operator = (const B& s);
    };
    
    const B& B::operator = (const B& s);
    {
      x = s.x // OK
      y = s.y // OK
      z = s.z // OK
      return *this;
    }
    
    const D& D::operator = (const D& s);
    {
      //tohle se mi nezdá
      //podle mě je chyba v x=s.x (private)
      x = s.x // OK
      y = s.y // OK
      z = s.z // chyba (na obou stranách)
      return *this;
    }
    
    const D& D::operator = (const B& s);
    {
      // dle toho, co jste říkal by měla být chyba
      // v x=s.x a y=s.y, ne v z=s.z
      x = s.x // OK
      y = s.y // chyba (na pravé straně)
      z = s.z // chyba (na obou stranách)
      return *this;
    }
    
    To je docela naprd. Potřebuji totiž nutně nastavit tu chráněnou proměnnou a zároveň nechci, aby byla public. Kdybych si napsal chráněnou metodu třídy Widget, mohl bych ji pak zavolat? Vyzkouším to.
    Věřím v jednoho Boha.
    1.8.2006 13:26 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost

    V tom zdrojáku máte samozřejmě pravdu, zapomněl jsem, co bylo nahoře, a dole jsem psal, jako bych to měl obráceně (tj. x public, y protected a z private).

    Co se vašeho problému týká, nejjednodušší asi bude použít friend deklaraci.

    Jardík avatar 1.8.2006 15:07 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
    Tak jsem narazil na další problém. V konstruktoru třídy Widget volám virtuální metodu create(). Tuto metodu má i odvozená třída Label. Problém je v tom, že se vždy zavolá metoda create() třídy Widget. Asi by se neměly volat virtuální metody z konstruktoru, že?
    Věřím v jednoho Boha.
    1.8.2006 15:15 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
    Volat je sice můžete, ale nebude fungovat run-time binding. Podrobnější vysvětlení najdete např. v Eckelovi, první díl, kapitola 15, celý mechanismus je tam popsán poměrně podrobně. V podstatě jde o to, že ve chvíli, kdy je prováděn kód konstruktoru, není ještě k dispozici ta část tabulky virtuálních metod, která odpovídá potomkům právě vytvářené třídy.
    Jardík avatar 1.8.2006 15:19 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
    Ještě jedna věc. Pokud bych učinil Widget přátelskou třídou třídy Container, zavolala by se virtuální metoda třídy Container?:
    class Widget{
    protected:
      virtual void nejakaVirtualniFce();
    public:
      void nejakaFce();
    }
    
    class Container{
    public:
      friend class Widget;
    protected:
      virtual void nejakaVirtualniFce();
    }
    
    void Widget::nejakaFce()
    {
      nejakaVirtualniFce();
    }
    
    Věřím v jednoho Boha.
    1.8.2006 15:25 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
    Ne, to samozřejmě ne. Deklarace friend pouze umožňuje přístup k protected a private prvkům instance dané třídy, ale volat metodu jiné třídy (aniž by byla použita konkrétní instance) můžete jen tehdy, je-li ta metoda static.
    Jardík avatar 1.8.2006 15:31 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
    A toto učinit lze?:
    class Widget{
      ..
    };
    
    class Container: public Widget{
    public:
      friend class Widget;
    };
    
    Jestli ne, tak to všechno, co jsem tři dny psal můžu leda tak vyhodit.
    Věřím v jednoho Boha.
    1.8.2006 16:01 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
    Ano, znamená to, že metody třídy Widget budou moci přistupovat k prvkům instancí třídy Container stejně jako metody této třídy. Ale samozřejmě jen u instancí této třídy. Takže asi takto:
    class Widget {
      virtual ~Widget() {}
      void f();
    };
    
    class Container: public: Widget {
    private:
      int x;
    public:
      virtual ~Container() {}
      friend class Widget;
    };
    
    void Widget::f()
    {
      Container* pc = new Container;
      pc->x = 0; // OK
      Widget* pw = new Widget;
      pw->x = 0; // chyba
    
      if (typeid(*this) == typeid(Container) {
        x = 0; // chyba
        this->x = 0; // chyba
        pc = dynamic_cast<Container*>(this);
        pc->x = 0; // OK
      }
    }
    
    Jardík avatar 1.8.2006 16:24 Jardík | skóre: 40 | blog: jarda_bloguje
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
    Skvěle. Už to začínám pobírat :-). Teď už jen poslední dotaz ohledně toho přetypování. Proč dynamic_cast<Container*>(this)? Jak se to liší od (Container*)(this)?
    Věřím v jednoho Boha.
    1.8.2006 16:38 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
    Když to trochu zjednoduším, jde o to, že dynamic_cast<T*>(p) umožňuje přetypovat pouze pokud
    • T je void
    • T je rodič typu *p
    • T je potomek typu *p (compile-time kontrola) a *p je instance typu T nebo některého jejího potomka (run-time kontrola); to ale pouze za předpokladu, že dědičnost je polymorfní, tj. ty třídy mají aspoň jednu virtuální metodu
    Analogicky lze použít dynamic_cast i pro reference.
    1.8.2006 16:39 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dědičnost
    Nebo jednoduše: dynamic_cast je bezpečnější v tom, že snižuje riziko, že přetypujete pointer na něco, čím není.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.