Na itch.io probíhá Linux Game Jam 2023. Zapojit se a přihlásit hru běžící na Linuxu lze do 6. června do 01:59. Zahrát si lze hry z loňského ročníku.
Na Steamu lze získat zdarma počítačové hry Warhammer 40,000: Gladius - Relics of War a Hue. Na Epic Games Storu počítačovou hru Fallout: New Vegas - Ultimate Edition.
WordPress (Wikipedie), open source systém pro správu webového obsahu (CMS), zítra slaví 20 let. První verze byla vydána 27. května 2003.
Deno (Wikipedie), běhové prostředí (runtime) pro JavaScript, TypeScript a WebAssembly, bylo vydáno ve verzi 1.34. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Od verze 1.6 lze pomocí "deno compile" sestavit ze zdrojových kódů binární spustitelný soubor. Nově "deno compile" podporuje také npm balíčky.
Aktuálně posledním 14. open source filmem od Blender Studia je CHARGE (YouTube). Dokončuje se 15. film Pet Projects. Začíná se pracovat na 16. filmu s pracovním názvem Project Gold.
Thunderbird má nové logo.
Není zcela jednoduché rozchodit v Linuxu kameru IPU6 umístěnou v noteboocích Dell Latitude 9420, Lenovo ThinkPad X1 Carbon Gen 10, Lenovo ThinkPad X1 Nano Gen 2, Lenovo ThinkPad X1 Yoga Gen 7 a dalších. Ve Fedora Linuxu je to teď snadnější. Hans de Goede informuje o podpoře kamery IPU6 ve Fedora Linuxu pomocí balíčků umístěných na RPM Fusion.
Společnost AMD na YouTube představila a oznámila prodej grafické karty Radeon RX 7600. Cena začíná na 269 dolarech.
Podman Desktop dospěl do verze 1.0. Jedná se o grafickou nadstavbu nad nástrojem Podman, jenž umožňuje vytvářet a provozovat kontejnery, aniž by uživatel potřeboval práva roota.
V květnu 2020 Facebook oznámil, že kupuje Giphy s animovanými gify za 400 milionů dolarů. V říjnu 2022 britský Úřad pro hospodářskou soutěž a trhy (CMA) nařídil společnosti Meta (Facebook) službu Giphy prodat. Stalo se tak včera. Za 53 milionů dolarů ji koupil Shutterstock.
addWidget( Widget *childWidget )
. Problém je, že v této metodě nemohu přistupovat k chráněným proměnným třídy Widget. Tj. následující kód hází chybu:
void Container::addWidget( Widget *childWidget ) { if(childWidget->m_pParent == 0) { // ... } else { // ... } }Výstup kompilátoru:
./Toolkit/Widget.h: In member function ‘void Toolkit::Container::addWidget(Toolkit::Widget*)’: ./Toolkit/Widget.h:31: error: ‘Toolkit::Widget* Toolkit::Widget::m_pParent’ is protected ./Toolkit/Container.cpp:35: error: within this context ./Toolkit/Widget.h:30: error: ‘GtkWidget* Toolkit::Widget::m_pWidget’ is protected ./Toolkit/Container.cpp:43: error: within this context ./Toolkit/Widget.h:31: error: ‘Toolkit::Widget* Toolkit::Widget::m_pParent’ is protected ./Toolkit/Container.cpp:45: error: within this context
Widget
proměnnou
private Widget * m_pParent;
protected Widget * m_pParent;
Container*
, tak k nim přistupovat můžu, ale to je docela prasárna.
Berte to tak, že protected
vám umožňuje přístup k prvkům rodiče z metod potomka, ale to se týká jen téže instance. Kromě toho mají metody třídy přístup ke všem prvkům jiných instancí téže třídy podle stejných pravidel jako ke svým vlastním, ale to se netýká jiných instancí rodičovské třídy. Takže
class B { private: int x; protected: int y; public: int z; const B& operator = (const B& s); }; class D : public B { public: const D& operator = (const D& s); const D& operator = (const B& s); }; const B& operator = (const B& s); { x = s.x // OK y = s.y // OK z = s.z // OK return *this; } const D& operator = (const D& s); { x = s.x // OK y = s.y // OK z = s.z // chyba (na obou stranách) return *this; } const D& operator = (const B& s); { x = s.x // OK y = s.y // chyba (na pravé straně) z = s.z // chyba (na obou stranách) return *this; }
class B { private: int x; protected: int y; public: int z; const B& operator = (const B& s); }; class D : public B { public: const D& operator = (const D& s); const D& operator = (const B& s); }; const B& B::operator = (const B& s); { x = s.x // OK y = s.y // OK z = s.z // OK return *this; } const D& D::operator = (const D& s); { //tohle se mi nezdá //podle mě je chyba v x=s.x (private) x = s.x // OK y = s.y // OK z = s.z // chyba (na obou stranách) return *this; } const D& D::operator = (const B& s); { // dle toho, co jste říkal by měla být chyba // v x=s.x a y=s.y, ne v z=s.z x = s.x // OK y = s.y // chyba (na pravé straně) z = s.z // chyba (na obou stranách) return *this; }To je docela naprd. Potřebuji totiž nutně nastavit tu chráněnou proměnnou a zároveň nechci, aby byla public. Kdybych si napsal chráněnou metodu třídy Widget, mohl bych ji pak zavolat? Vyzkouším to.
V tom zdrojáku máte samozřejmě pravdu, zapomněl jsem, co bylo nahoře, a dole jsem psal, jako bych to měl obráceně (tj. x
public, y
protected a z
private).
Co se vašeho problému týká, nejjednodušší asi bude použít friend
deklaraci.
class Widget{ protected: virtual void nejakaVirtualniFce(); public: void nejakaFce(); } class Container{ public: friend class Widget; protected: virtual void nejakaVirtualniFce(); } void Widget::nejakaFce() { nejakaVirtualniFce(); }
friend
pouze umožňuje přístup k protected
a private
prvkům instance dané třídy, ale volat metodu jiné třídy (aniž by byla použita konkrétní instance) můžete jen tehdy, je-li ta metoda static
.
class Widget{ .. }; class Container: public Widget{ public: friend class Widget; };Jestli ne, tak to všechno, co jsem tři dny psal můžu leda tak vyhodit.
Widget
budou moci přistupovat k prvkům instancí třídy Container
stejně jako metody této třídy. Ale samozřejmě jen u instancí této třídy. Takže asi takto:
class Widget { virtual ~Widget() {} void f(); }; class Container: public: Widget { private: int x; public: virtual ~Container() {} friend class Widget; }; void Widget::f() { Container* pc = new Container; pc->x = 0; // OK Widget* pw = new Widget; pw->x = 0; // chyba if (typeid(*this) == typeid(Container) { x = 0; // chyba this->x = 0; // chyba pc = dynamic_cast<Container*>(this); pc->x = 0; // OK } }
dynamic_cast<T*>(p)
umožňuje přetypovat pouze pokud
T
je void
T
je rodič typu *p
T
je potomek typu *p
(compile-time kontrola) a *p
je instance typu T
nebo některého jejího potomka (run-time kontrola); to ale pouze za předpokladu, že dědičnost je polymorfní, tj. ty třídy mají aspoň jednu virtuální metodudynamic_cast
i pro reference.
dynamic_cast
je bezpečnější v tom, že snižuje riziko, že přetypujete pointer na něco, čím není.
Tiskni
Sdílej: