Lidé.cz (Wikipedie) jsou zpět jako sociální síť s "ambicí stát se místem pro kultivované debaty a bezpečným online prostředím".
Byla vydána nová verze 4.4 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
ASUS má v nabídce komplexní řešení pro vývoj a nasazení AI: kompaktní stolní AI superpočítač ASUS Ascent GX10 poháněný superčipem NVIDIA GB10 Grace Blackwell a platformou NVIDIA DGX Spark. S operačním systémem NVIDIA DGX založeném na Ubuntu.
Desktopové prostredie Trinity Desktop vyšlo vo verzii R14.1.5. Je tu opravená chyba v tqt komponente spôsobujúca 100% vyťaženie cpu, dlaždice pre viac monitorov a nemenej dôležité su dizajnové zmeny v podobe ikon, pozadí atď. Pridaná bola podpora distribúcií Debian Trixie, Ubuntu Questing, RHEL 10 a OpenSUSE Leap 16.
Grafická aplikace Easy Effects (Flathub), původně PulseEffects, umožňující snadno povolovat a zakazovat různé audio efekty v aplikacích používajících multimediální server PipeWire, byla vydána ve verzi 8.0.0. Místo GTK 4 je nově postavená nad Qt, QML a Kirigami.
Na YouTube lze zhlédnout Godot Engine – 2025 Showreel s ukázkami toho nejlepšího letos vytvořeného v multiplatformním open source herním enginu Godot.
Blíží se konec roku a tím i všemožná vyhlášení slov roku 2025. Dle Collins English Dictionary je slovem roku vibe coding, dle Dictionary.com je to 6-7, …
Cloudflare Radar: podíl Linuxu na desktopu dosáhl v listopadu 6,2 %.
Chcete vědět, co se odehrálo ve světě techniky za poslední měsíc? Nebo si popovídat o tom, co zrovna bastlíte? Pak doražte na listopadovou Virtuální Bastlírnu s mikrofonem a kamerou, nalijte si něco k pití a ponořte se s strahovskými bastlíři do diskuze u virtuálního piva o technice i všem možném okolo. Mezi nejvýznamnější novinky patří Průšovo oznámení Core One L, zavedení RFID na filamentech, tisk silikonu nebo nový slicer. Dozvíte se ale i
… více »Vývojáři OpenMW (Wikipedie) oznámili vydání verze 0.50.0 této svobodné implementace enginu pro hru The Elder Scrolls III: Morrowind. Přehled novinek i s náhledy obrazovek v oznámení o vydání.
Ahoj, toto mi připadá poněkud zvláštní:
db_pokus=> create table dummy( number int primary key );
CREATE TABLE
db_pokus=> set enable_seqscan = false;
SET
db_pokus=> explain select number from dummy where number = 5;
QUERY PLAN
------------------------------------------------------------------------
Index Scan using dummy_pkey on dummy (cost=0.00..8.27 rows=1 width=4)
Index Cond: (number = 5)
(2 rows)
db_pokus=> explain select 5 in ( select number from dummy ); QUERY PLAN
--------------------------------------------------------------------------------
Result (cost=100000040.00..100000040.01 rows=1 width=0)
SubPlan
-> Seq Scan on dummy (cost=100000000.00..100000034.00 rows=2400 width=4)
(3 rows)
Fakt nechápu, proč se u druhého dotazu taky nepoužije index. Abych řekl pravdu, myslel jsem, že ten optimalizátor bude o něco chytřejší. Netušíte někdo, jak by tohle řešil například Oracle? Když se zeptám, zda existuje primární klíč dané hodnoty, je přece jasné, že se k tomu dá použít index. Nebo mi něco podstatného uniká?
aby výstup z explainu byl co k čemu, je potřeba aktualizovat statistiky. Příkaz EXPLAIN.
Na tomto případě statistiky nic nezmění. Pokud zakážu seqscan a optimalizátor ho i přesto použije, znamená to, že nenašel žádnou jinou možnost provedení dotazu. Tady ovšem jiná možnost zjevně existuje...
Optimalizátor má hlavně problém s tím, že konstanta je na levé straně oparátoru IN. To je hodně netypické - osobně jsem nikdy podobný dotaz neviděl v praxi ani nic tomu podobného. V tomto kontextu se operátor IN nepoužívá. Mnohem typičtější zápis je:
SELECT EXISTS(SELECT number FROM dummy WHERE number = 5)
Ano, tohle používá index a je to bez problémů. Jen mi to připadá divné. Včem je (z pohledu optimalizátoru) tak nepřekonatelný rozdíl mezi IN a EXISTS?
Jasně, to s EXISTS je prostě vyhodnocení poddotazu, který naprosto zjevně používá index. Následuje test, zda se něco našlo. Zato verze s IN tak nějak naznačuje „napřed vem úplně všechno a pak něco porovnej“. Ale v takto triviálním případě by přece měl optimalizáotr vědět, co z vnořeného dotazu vlastně potřebuje.
Důležitým faktem je, že když SELECT uvnitř EXISTS upravím tak, aby zahrnoval úplně všechny položky tabulky, dotaz je pořád stejně rychlý a zjevně se nikde neprochází celá tabulka. Ten případ s IN je nějaký zakletý.
enable_seqscan je len odporucanie pre optimalizator, presne ako je napisane v dokumentacii.
Ne, to není doporučení a dokumentace nic takového neříká. To je podmíněný zákaz. Použití seqscan je tím zakázáno v takových případech, kdy existuje jakýkoliv jiný možný plán.
Plánovač tedy vyhodnotil situaci (nesprávně) tak, že není jiná možnost než průchod celou tabulkou. Přitom je naprosto zjevné, že jiná možnost tu existuje.
U automaticky generovaného SQL kódu se takové věci často nedají ovlivnit.
Proto je také automatické generování kódu pitomost na n-tou.
Možná, ale já o tom bohužel nerozhoduji.
Ano, zejméně v případech, kdy člověk programuje například SQL terminál, že ano. 
No dobře, já sice nedělám SQL terminál, ale tou poznámkou jsem chtěl naznačit, že v některých situacích prostě není zbytí. Jinými slovy, dostanu nějaký SQL kód zvenčí a něco s ním mám dělat.
No, když tu optimalizaci nezvládli autoři databáze, kteří tu problematiku znají stokrát lépe než já, pak asi není šance, že bych dokázal vytvořit nějaký optimalizátor. (Upřímně řečeno, měl bych vážný problém i s parserem.)
Enables or disables the query planner's use of sequential scan plan types. It's not possible to suppress sequential scans entirely, but turning this variable off discourages the planner from using one if there are other methods available. The default is on.Takze tato volba odradza planovac od volby planu s full scan-om, ale nezakazuje ho bezpodmienecne. Takze na spravani planovaca nie je nic, co by odporovalo dokumentacii. Navyse, na full scan-e nie je nic zle.
Tak prosím, tohle je další průšvih:
db_pokus=> explain select * from dummy where number <= all ( select number from dummy );
QUERY PLAN
----------------------------------------------------------------------------------------
Seq Scan on dummy (cost=200006967.93..1265785714.93 rows=180224 width=8)
Filter: (subplan)
SubPlan
-> Materialize (cost=100006967.93..100011980.41 rows=360448 width=8)
-> Seq Scan on dummy (cost=100000000.00..100005199.48 rows=360448 width=8)
(5 rows)
S indexem by něco takového byla prostě hračka, otázka zlomku vteřiny. Vložil jsem do tabluky dummy cca 360000 záznamů a pak jsem spustil ten dotaz. To bylo před deseti minutami a dotaz stále běží. Tedy se opravdu jedná o závažný problém plánovače.
Tohle je ale zklamání na celé čáře. K čemu je vlastně dobrý DBMS, který není schopen získat minimální prvek z indexu v logaritmickém čase??? Jasně, není tak zle, select min( number ) from dummy; je to, co ve skutečnosti chci. To funguje správně a efektivně.
Ale jak už jsem tu jednou psal: U automaticky generovaného SQL kódu prostě někdy vznikne ta výše uvedená ošklivá věc, která v podstatě pošle celou aplikaci do háje už na relativně malých datech.
Čím to může být?
Tohle je ale fakt divné. Nemáte náhodou někdo přístup k Oracle? Zajímalo by mě, jak by EXPLAIN dopadl tam.
Aha, tak teď jsem se pěkně sekl, protože ta agregační funkce vůbec nedělá totéž. Ten správný a efektivně fungující dotaz vypadá takto:
select * from dummy where number = ( select min( number ) from dummy );
A dotaz, který vede k apokalypse, vypadá takto:
select * from dummy where number <= all ( select number from dummy );
To první si optimalizátor přebere správně a funguje to efektivně, přestože je tam poddotaz. To druhé dělá (aspoň dofám) totéž, ale ještě nikdy jsem neměl trpělivost čekat, až to doběhne do konce. Tak se zdá, že PostgreSQL má problém s operacemi typu in, not in, all a any.
Ten první dotaz postgres dokáže optimalizovat - optimalizuje se min nebo max. Ten druhý nikoliv - prostě dělá, to co mu přikazujete - porovnává záznam s každou řádkou. Bohužel pg nepoužívá informaci o tom, že sloupec je nebo není PK. Tudíž bez znalosti faktu, že number nesmí být NULL tyto dotazy nejsou totožné.
<=).
Čím to může být?Pravděpodobně nemáte zapnutou funkci „převod blbých SQL dotazů na takové, které se normálně používají“. Nejspíš si pletete optimalizátor prováděcího plánu dotazu s optimalizátorem dotazu. To druhé asi budete muset napsat sám do toho kódu, který tyhle podivné dotazy generuje.
Tiskni
Sdílej: