V červenci loňského roku organizace Apache Software Foundation (ASF) oznámila, že se částečně přestane dopouštět kulturní apropriace a změní své logo. Dnes bylo nové logo představeno. "Indiánské pírko" bylo nahrazeno dubovým listem a text Apache Software Foundation zkratkou ASF. Slovo Apache se bude "zatím" dál používat. Oficiální název organizace zůstává Apache Software Foundation, stejně jako názvy projektů, například Apache HTTP Server.
Byla vydána (𝕏) srpnová aktualizace aneb nová verze 1.104 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.104 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Spotify spustilo přehrávání v bezztrátové kvalitě. V předplatném Spotify Premium.
Spoluzakladatel a předseda správní rady americké softwarové společnosti Oracle Larry Ellison vystřídal spoluzakladatele automobilky Tesla a dalších firem Elona Muska na postu nejbohatšího člověka světa. Hodnota Ellisonova majetku díky dnešnímu prudkému posílení ceny akcií Oraclu odpoledne vykazovala nárůst o více než 100 miliard dolarů a dosáhla 393 miliard USD (zhruba 8,2 bilionu Kč). Hodnota Muskova majetku činila zhruba 385 miliard dolarů.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-09 aneb Eclipse 4.37. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
T-Mobile od 15. září zpřístupňuje RCS (Rich Communication Services) zprávy i pro iPhone.
Společnost ARM představila platformu Arm Lumex s Arm C1 CPU Cluster a Arm Mali G1-Ultra GPU pro vlajkové chytré telefony a počítače nové generace.
Unicode Consortium, nezisková organizace koordinující rozvoj standardu Unicode, oznámila vydání Unicode 17.0. Přidáno bylo 4 803 nových znaků. Celkově jich je 159 801. Přibylo 7 nových Emoji.
Apple představil (YouTube) telefony iPhone 17 Pro a iPhone 17 Pro Max, iPhone 17 a iPhone Air, sluchátka AirPods Pro 3 a hodinky Watch Series 11, Watch SE 3 a Watch Ultra 3.
Realtimová strategie Warzone 2100 (Wikipedie) byla vydána ve verzi 4.6.0. Podrobný přehled novinek, změn a oprav v ChangeLogu na GitHubu. Nejnovější verzi Warzone 2100 lze již instalovat také ze Snapcraftu a Flathubu.
K deduplikaci (odstranění redundance) nás vedou už normální formy, nicméně nejde jen o dodržování nějakých teoretických pouček, ale i o čistě praktické dopady – menší velikost databáze, rychlejší vyhledávání atd.
Jednu informaci bychom měli mít v databázi uloženou jen jednou a z ostatních míst se na ni odkazovat pomocí cizích klíčů.
Co ale dělat v případě, kdy na vstupu máme data v denormalizované podobě (dost běžný jev)?
Dejme tomu, že do databáze budeme ukládat logy (nemusí to být vůbec logy, je to jen příklad). A máme dokonce to štěstí, že máme zvlášť logovací hlášku a zvlášť její parametry a čas – hláška je např.
Chyba v komponentě XY, při parametrech a = {0}, b = {1}
a k tomu máme dvouprvkové pole parametrů a časové razítko vzniku události.
Hláška je konstantní zatímco parametry a čas se mohou měnit. Hlášek v jedné aplikaci budou třeba desítky nebo stovky, ale počty instancí logovaných událostí budou řádově mnohem vyšší.
Můžeme si tedy v databázi vytvořit číselník hlášek a na něj se odkazovat z tabulky událostí.
Tohle jsem si už vyzkoušel v malém a funguje to dobře – do tabulky „událostí“ (nejde o události, ale princip je stejný) neukládám hlášku jako text, ale v tom INSERTu zavolám funkci, která prohledá číselník, v případě potřeby přidá záznam a vrátí ID – tzn.
INSERT INTO udalost VALUES (:čas, moje_funkce(:hláška), …)
místo
INSERT INTO udalost VALUES (:čas, :hláška, …)
Nedochází k duplikacím, databáze je menší, vyhledávání rychlejší… ale při zápisu je potřeba projet číselník a případně do něj přidat nový záznam.
Na základě čeho byste se rozhodovali, zda zvolit tohle řešení (lepší uložení a čtení, ale horší zápis) nebo zda radši rezignovat na normalizaci a připustit duplicity?
Další možnost je přidávat nové záznamy do nějaké fronty (dočasné tabulky) a asynchronně dohledávat hodnoty v číselníku (resp. je tam přidávat) a přesouvat data do trvalé tabulky. Zápis tak může být rychlý a potřebná práce se udělá, až bude čas – ale zase nepůjde vyhledávat v úplně nejnovějších hodnotách.
Existuje k tomu nějaká abstrakce, aby člověk prostě volal INSERTy a SELECTy a nemusel se o nic víc starat? Třeba nějaká sada triggerů nebo modul do databáze? Nebo je potřeba si takovou věc napsat na míru?
CALL pridej_udalost(:čas, :hláška, …);Zkoušel jsem i triggery, také to není špatné.
To je více méně formalita, jestli to celé zabalíš do funkce/procedury nebo jestli je funkce jen ten kousek který pracuje s číselníkem a zbytek je standardní INSERT. Ale tak jako tak, tu funkci/proceduru musíš napsat na míru – což tedy v současnosti používám, ale šlo mi o to, zda nevynalézám znovu kolo a neexistuje třeba už něco hotového.
Tiskni
Sdílej: