Curl, řádkový nástroj a knihovna pro přenos dat po různých protokolech, slaví 25 let. Vydána byla nová verze 8.0.0. Mimo jiné řeší 6 zranitelností.
V sobotu 25. března proběhne Arduino Day 2023. Od 14:00 lze sledovat oficiální stream. Zúčastnit se lze i lokálních akcí. V Česku jsou aktuálně registrovány dvě: v Praze na Matfyzu a v Poličce v městské knihovně.
Fabrice Bellard, tvůrce FFmpeg nebo QEMU, představil TextSynth Server. Jedná se o webový server nabízející REST API k velkým AI jazykovým modelům. CPU verze je k dispozici zdarma jako binárka pod licencí MIT. GPU verze je komerční. Vyzkoušet lze na stránkách TextSynth.
Na konferenci LibrePlanet 2023 byly vyhlášeny ceny Free Software Foundation. Oceněni byli Eli Zaretskii za dlouhodobé příspěvky (správce Emacsu), Tad „SkewedZeppelin“ za nové příspěvky (správce DivestOS, distribuce Androidu) a projekt GNU Jami za společenský přínos.
Projekt Libreboot (Wikipedie) vydal novou verzi 20230319 svého svobodného firmwaru nahrazujícího proprietární BIOSy. Přibyla například podpora Lenovo ThinkPadů W530 a T530. Libreboot je distribucí Corebootu bez proprietárních blobů.
Na YouTube jsou k dispozici videozáznamy z 20. konference SCALE (Southern California Linux Expo). Závěrečnou přednášku měl dnes již osmdesátiletý Ken Thompson. Na otázku, jaký operační systém používá, odpověděl: "Většinu svého života jsem používal Apple, protože jsem se do této společnosti tak trochu narodil. Poslední dobou, myslím posledních pět let, jsem ale kvůli Applu více a více depresivní. To, co dělá s něčím, co by vám mělo umožnit
… více »Byla vydána verze 10.00 linuxové distribuce SystemRescue, původně SystemRescueCd, určené pro záchranu systémů a dat. Přehled novinek v changelogu. Linux byl povýšen na verzi 6.1.20.
Byla vydána verze 16.0.0 překladačové infrastruktury LLVM (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání: LLVM, Clang, LLD, Extra Clang Tools, Libc++ a Polly.
O víkendu probíhá v Bostonu, a také virtuálně, konference LibrePlanet 2023 organizovaná nadací Free Software Foundation (FSF).
Na Crowd Supply běží kampaň na podporu open source notebooku MNT Pocket Reform od společnosti MNT Research. Notebook má mechanickou klávesnici s RGB podsvícením a 7 palcový displej s rozlišením 1920×1200 pixelů. Cena začíná na 899 dolarech. Před třemi lety proběhla úspěšná kampaň na podporu notebooku MNT Reform.
Skoro každýmu se na stole válí androidový mobil či tablet,
To, že se něco válí na stole, neznamená, že je to desktop…
Devadesátá léta už skončila a bylo by dobré, kdyby si to uvědomili i ti co v nich do teď žijou, pane Kubečku.
Devadesátá léta sice skončila, ale v tomto ohledu se toho zase až tak moc nezměnilo. To, že sám mám ze všem svých systémů jen na jednom jedny Windows XP ve virtuálu právě kvůli TomTomu, neznamená, že budu ignorovat realitu a nalhávat si, že takových uživatelů je nějak moc.
Tím že např. Tomtom vyžaduje pro instalaci svého aktualizačního klienta Windows, pro což není absolutně žádný technický důvod, se připravuje o zákazníky (jestli o hodně nebo o málo je nesmysl řešit, když vidím jak se prodejci čehokoli zoufale perou o každého).
Samozřejmě že to má smysl řešit a že to každá firma řeší. Koncový prodejce možná chce přitáhnout jakéhokoli zákazníka za jakoukoli cenu, ale nakonec o tom rozhodují ti, kteří musejí zvážit i to, jaké náklady podpora toho zákazníka přinese a jestli se to vyplatí.
Ona je totiž chyba v úvaze
nějakou distribuci má nainstalovanou na nějakém počítači (když už teď není běžné mít pouze jeden) leckdo
Tím, že má někdo na aspoň jednom počítači Linux, se nestává automaticky zákazníkem, o kterého TomTom přijde. Přijde jen o takového, který buď nemá žádnou instalaci Windows, nebo pro kterého je z ideových důvodů absence linuxového klienta důvodem pro odmítnutí značky - a takových je mnohem méně. Tím spíš, že u konkurence je AFAIK situace úplně stejná.
To, že se něco válí na stole, neznamená, že je to desktop…To ani netvrdím. Souvisí to však.
zase až tak moc nezměniloAha, no tak otevřte oči.
takových uživatelů je nějak mocStačí že jsou.
jestli se to vyplatí.No vzhledem k tomu, že neexistuje absolutně žádná překážka a že mohou získat další zákazníky prakticky zadarmo, tak se to pravděpodobně určitě vyplatí.
Ona je totiž chyba v úvazeV jaké? Zabednění manažeři by si měli uvědomit, že distribuce GNU/Linuxu jsou dnes už vcelku dost rozšířenou věcí i v normální neprogramátorské populaci a že lidi kteří je používají si rádi pořizují hračky a mají na ně peníze a taky že se na tyhle lidi často obrací jiní s radami co si koupit. Sice ne v případě navigací, ale rozhodně v případě tiskáren už jsem takhle nejednoho výrobce připravil o zákazníka.
Aha, no tak otevřte oči.
Otevírám. A proto se také snažím rozlišovat mezi tím, jak bych si přál, aby věci vypadaly, a tím, jak opravdu vypadají.
No vzhledem k tomu, že neexistuje absolutně žádná překážka a že mohou získat další zákazníky prakticky zadarmo
"Prakticky zadarmo" není úplně zadarmo. Takže je potřeba vyhodnotit, jestli je těch zákazníků dost na to, aby se to vyplatilo. A znovu zdůrazňuji: nejde o to, kolik zákazníků by linuxovou verzi Home používalo. Jde o to, kolik nových zákazníků by přinesla resp. kolika stávající by odradila od rozhodnutí si příští navigaci koupit od jiného výrobce. Protože uživatelé aplikace peníze nepřinášejí, přinášejí je lidé, kteří si koupí navigaci.
tak se to pravděpodobně určitě vyplatí.
"Pravděpodobně určitě" je zajímavé a docela výmluvné sousloví. V každém případě je očividné, že management TomTomu to vyhodnotil jinak než vy. A ať se vám/nám to líbí nebo ne, oni jsou ti, jejichž názor je rozhodující.
A jak tedy vypadají? Podle mě nevypadají vůbec jako v 90. letech.
Celkově rozhodně ne. Podpora hardware i podpora ze strany (většiny) výrobců hardware je výrazně lepší. Rozdíl v zastoupení na serverech, "superpočítačích" nebo v embedded zařízeních je propastný. Všeobecné povědomí o Linuxu je mnohem lepší. Ale co se týká zastoupení Linuxu na reálně používaných desktopech, pořád bohužel nedosahuje takových hodnot, aby si z absence linuxového portu museli producenti uživatelského software dělat těžkou hlavu. A ne, zastoupení androidu na mobilech a tabletech na tom moc nemění; to prostředí je natolik specifické, že existence nějaké aplikace pro android neznamená automaticky, že bude k dispozici i verze pro klasický linuxový desktop. Koneckonců, přestože je MacOS X z velké části v podstatě BSD, také to nezpůsobilo, že by výrobci software pro Mac automaticky vytvářeli i verze pro Linux.
Všeobecné povědomí o Linuxu je mnohem lepší. Ale co se týká zastoupení Linuxu na reálně používaných desktopech, pořád bohužel nedosahuje takových hodnot, aby si z absence linuxového portu museli producenti uživatelského software dělat těžkou hlavu.To je pouze nepodložený názor.
A ne, zastoupení androidu na mobilech a tabletech na tom moc nemění; to prostředí je natolik specifické, že existence nějaké aplikace pro android neznamená automaticky, že bude k dispozici i verze pro klasický linuxový desktop.Samozřejmě to neznamená co jste nastínil, ale znamená to, že firmy zacílené na spotřebitele už zdaleka neprodukují hlavně Windows-only software, a to je obrovský posun. Dál to nemusím rozvádět, protože byste měl být schopen si to rozvést sám.
To je pouze nepodložený názor.
…což je obrovský rozdíl oproti tomu vašemu. :-)
Jo, ale moje vnímání je blíž realitě :-ú
Aha, jasně. Že jsem si to hned neuvědomil… :-)
Ono to ale v podstatě přesně takhle probíhá, tedy aspoň u TomTomu. V případě interního software navigace jsem to tak dřív i několikrát dělal, prostě stačilo vzít ten soubor, rozbalit pomocí cabextract
a nakopírovat na zařízení přes stávající soubory.
Problém je ale v tom, jak se dostat k těm balíkům. V případě interního software se jejich URL občas objeví někde na fórech (např. www.navigovat.cz), u map je to samozřejmě horší.
S Garminy by neměl být co, se týče podpory v Linuxu, problém. Alespoň s těmi co podporují mass storage a gmapsupp.img. Připravené image lze nahrát z libovolného OS. Pokud je potřeba nahrát kódem licencované mapy, tak lze Mapsource rozchodit i ve Wine. Ale mnoho let jsem ho již nepoužil.
Pro volné mapy doporučuji QLandkarteGT. Umí pracovat se značkami, trasami, přes online službu umí připravit i optimální trasy pro cestu autem. Komunikuje s GPS přes libusb. Umí seskládat z mapousource zdroje image vybraných dílců (i z více map). Vlastním GPSmap 60CSx, používám hlavně na výlety, ale OSM export pro ČR http://garmin.openstreetmap.cz/ podporuje routování i přímo v GPS a je i ve voze použitelný. Na druhou stranu profi mapy a služby budou (zatím) o něco (možná i o mnoho) lepší.
I pro trochu exotičtější země (Arménie, Gruzie atd.) jsem si vždy mapu z OSM dat vyrobil. Data stahuji z geofabrik.de. Např. http://download.geofabrik.de/openstreetmap/europe/albania.osm.pbf , pak použiji MkGmap. Alternativou je http://touren.mospace.de/kachel.html. Ten ale sám používám jen jako zdroj seznamu pro Srtm2Osm.exe, kterým ze SRTM nageneruji vrstevnice v OSM formátu a kombinuji je s *.pbf v MkGmap do jednoho image. Příklad map např pro Rumunsko http://cmp.felk.cvut.cz/~pisa/travel/romania/
Na druhou stranu je otázkou, jestli není lepší v dnešní době použít OsmAnd na Androidu. Ale i v tomto případě není problém data z OSM připravit přes OsmAndMapCreator. K stažení také např. ta ukázka z Rumunska. Jako navigace v autě kolegům OsmAnd i v USA chodil velmi dobře.
Co se týče map na nějakém zařízení, tak bych řekl, že je především pro orientaci a zkoumání trasy podstatné rozlišení displeje. Na mém starém Garminu je mapa k prohlížení trasy nepoužitelná. Navigovat se lze a v terénu mimo civilizaci je v případě nepříznivé situace také použitelný (např. udržení horského hřebene při zimním přechodu s viditelností v desítkách metrů nebo hledání únikové pěšiny/svahu do údolí).
Na druhou stranu sám zkušenosti s profi komerčním a uzavřenými systémy nemám, takže je možné, že nevím jak výrazně lepší služby nabízí.
Tiskni
Sdílej: