abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 21:44 | IT novinky

    Apple na své vývojářské konferenci WWDC25 (Worldwide Developers Conference, keynote) představil řadu novinek: designový materiál Liquid Glass, iOS 26, iPadOS 26, macOS Tahoe 26, watchOS 26, visionOS 26, tvOS 26, nové funkce Apple Intelligence, …

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 20:44 | Komunita

    Organizátoři konference LinuxDays 2025, jež proběhne o víkendu 4. a 5. října 2025 v Praze na FIT ČVUT, spustili přihlašování přednášek (do 31. srpna) a sběr námětů na zlepšení.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 19:11 | Nová verze

    Po roce byla vydána nová stabilní verze 25.6.0 svobodného multiplatformního multimediálního přehrávače SMPlayer (Wikipedie).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 12:55 | IT novinky

    DNS4EU, tj. evropská infrastruktura služeb DNS založená na vysoce federovaném a distribuovaném ochranném ekosystému, byla spuštěna v testovacím režimu [𝕏]. Na výběr je 5 možností filtrování DNS.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 14
    včera 22:44 | IT novinky

    Skriptovací programovací jazyk PHP (PHP: Hypertext Preprocessor, původně Personal Home Page) dnes slaví 30 let. Přesně před třiceti lety, 8. června 1995, oznámil Rasmus Lerdorf vydání PHP Tools (Personal Home Page Tools) verze 1.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 8
    7.6. 23:55 | Humor

    Ve středu v 17:00 byl ve Francii zablokován přístup k PornHubu a dalším webům pro dospělé. K 17:30 došlo k nárůstu počtu registrací Proton VPN o 1 000 % [𝕏]. Dle nového francouzského zákona jsou provozovatelé těchto webů povinni ověřovat věk uživatelů prostřednictvím průkazu totožnosti nebo platební karty.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 38
    6.6. 19:44 | Zajímavý článek

    Před 32 lety, 6. června 1993, byl spuštěn první český WWW server (ještě pod TLD .cs), pro potřeby fyziků zabývajících se problematikou vysokých energií.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    6.6. 16:11 | Zajímavý software

    Střílečku Borderlands 2 lze v rámci výprodeje série Borderlands na Steamu získat zdarma napořád, když aktivaci provedete do 8. června 19:00.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 11
    6.6. 15:11 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 2.22 svobodného video editoru Flowblade (GitHub, Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Videoukázky funkcí Flowblade na Vimeu. Instalovat lze také z Flathubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    5.6. 15:00 | Komunita

    Canonical Launchpad vypíná systém správy verzí Bazaar. Vývojáři mohou své repozitáře do 1. září přemigrovat na Git.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 9
    Jaký je váš oblíbený skriptovací jazyk?
     (54%)
     (32%)
     (8%)
     (2%)
     (0%)
     (0%)
     (3%)
    Celkem 238 hlasů
     Komentářů: 16, poslední včera 21:05
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek

    Dotaz: Je to pravda?

    5.4.2020 17:09 debian+
    Je to pravda?
    Přečteno: 669×

    Odpovědi

    5.4.2020 17:34 debian+
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to pravda?
    Ze jedna farba sa sklada z tolko bodov. Nie je to zmenou napatia?
    5.4.2020 17:46 blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to pravda?
    Blog!

    admin: odstraněny kopie komentáře (může to být vtipné, ale ne v poradně, prosím)
    5.4.2020 18:23 debian+
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to pravda?
    Na co, necakam diskusia z 300 komentami a forum je dostanes otazku a odpoved. Prispevok nereprezentuje nejake moje dielo, nazor alebo postoj.
    5.4.2020 20:09 PetebLazar | skóre: 34 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to pravda?
    Nakolik u tohoto obrázku při náhledu přes celou obrazovku pozorujete banding? https://www.monitos.cz/tmp/gradient_uncompressed8bit00087390.jpg
    5.4.2020 20:23 PetebLazar | skóre: 34 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to pravda?
    A pak zkuste náhled ve 100% (případně fullscreen u FullHD monitoru) pro tento snímek. https://www.monitos.cz/tmp/gradient_uncompressed8bit00087390.tif

    Pokud pozorujete v plynulosti gradientu rozdíl, jde tento pouze na vrub použitého formátu. Jde o úhlopříčný gradient 20ti nejtmavších šedých, takže pruhy jsou cca 100+ pixelů široké.
    Blaazen avatar 5.4.2020 21:19 Blaazen | skóre: 24 | blog: BL
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to pravda?
    Ještě tam může hrát roli LCD, levné panely jsou někdy 6-bitové.
    5.4.2020 21:02 Peter Golis | skóre: 64 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to pravda?
    Čo má byť pravda, že autor čerpal z externého zdroja? Alebo že ľudské zmysly nemajú lineárnu citlivosť? Alebo že všetci v populácii rozoznajú farby alebo že všetci v populácii vidia?

    Nie, ten článok nie je pravdivý na 100%, ale na zbežné objasnenie témy je dostatočný.
    5.4.2020 21:08 debian+
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to pravda?
    5.4.2020 21:25 Peter Golis | skóre: 64 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to pravda?
    Ach tak. Nie, to potom nie je pravda.

    Farbu totižto definuje vlnová dĺžka na ktorej kmitá fotón ktorý sa dostane na senzor. V prípade človeka, na funkčný receptor sietnice ktorý je prepojený pomocou očného nervu s mezencefalonom v ktorom sa nachádza centrom zraku. Farbu nedefinuje počet bodov.

    Ak sa pýtaš na bitovú hĺbku digitálnej reprezentácie farieb a ich zmesí, tak to skús preformulovať.
    5.4.2020 22:48 OldFrog {Ondra Nemecek} | skóre: 36 | blog: Žabákův notes | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to pravda?
    Problém je v jakém kontextu pojem barva chápete. Z hlediska fyziky máte pravdu, ale z hlediska fyziologie vnímání barev a z hlediska psychologie to už zdaleka pravda není: Zde totiž nelze vjem barvy jednoznačně ztotožnit s detekcí elektromagnetického vlnění o určité vlnové délce okem.

    Narazíte už na jednoduchém případu, kdy různé elektromagnetické vlny mohou vyvolat stejný efekt ve vnímání - jednosložkové zelené světlo versus směs modré a žluté - oboje vyvolá vjem zelené. To samé při rychlém střídání modré a žluté, které vyvolává rovněž vjem zelené. A to nemluvím o případech, kdy vnímáte barvy bez světelného podnětu (sny, synestezie) nebo kdy vnímáte stejné barvy různě s ohledem na barevný kontext (barevný kontrast, barevná adaptace) a podobné efekty. Zajímavý je například přechod denního a nautického vnímání, kdy dochází ke změně barevného vnímání a změně citlivosti oka. Málo známá je také schopnost člověka vnímat polarizované světlo a rozpoznávat podle něj světové strany (za jasné oblohy se to může každý naučit).

    Ale to podotýkám spíš jen na okraj jako upozornění, že problém zpracování i vnímání barev je opravdu velmi široký, komplikovaný a zajímavý.
    -- OldFrog
    6.4.2020 09:21 Peter Golis | skóre: 64 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to pravda?
    Ja farbu chápem, a tak isto chápem že pojem štvorček bol vybratý ako kvalitná blbosť ktorá nemá zmysel v danom kontexte.

    Čo je to štvorček, je to impulz ktorý má rovnakú intenzitu ako trvanie? Alebo je to obrazový bod zobrazovacieho adaptéru ktorý svieti jednou farbou? Alebo je to superstruna ktorá je vymedzená kmitaním v priestore ktorý má pravé uhly a strany identických rozmerov? Otázky, samé otázky. Zle definovaná otázka nemôže mať zo svojej povahy správnu odpoveď.
    5.4.2020 22:31 PetebLazar | skóre: 34 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to pravda?
    Myslím. že velká část zmiňovaného bandingu jde na vrub buď artefaktům vlivem ztrátového formátu (např. 4:2:0), ztrátové komprese(H.264/HEVC), odbytou tvorbou (například gradient v omezené škále), zvýrazněný bandingu vlivem opakovaného reencodingu při vysílání atd. Hovořit o nedostatku 8bit depth u SDR obrazu při vlastní prezentaci mi přijde trochu mimo, zvlášť když z výše uvedených důvodů nejsou (nemohou) být vlastně ani využity.

    Například na svém UHD monitoru 8bit+FRC na výše odkazovaném 8bit .TIFu žádný banding při komplexním pohledu nepozoruji (při 100%/200%). JPG ho asi získal díky kompresi.

    Co si vzpomínám tak se vždy udávalo, že člověk je schopen rozlišit cca 30 stupňů šedi (zkušený nákupčí látek prý více než dvojnásobek).
    5.4.2020 22:50 OldFrog {Ondra Nemecek} | skóre: 36 | blog: Žabákův notes | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to pravda?
    Eskymáci rozpoznávají značný počet odstínů bílé a mají pro ně vlastní výrazy :)
    -- OldFrog
    5.4.2020 22:57 OldFrog {Ondra Nemecek} | skóre: 36 | blog: Žabákův notes | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to pravda?
    BTW problém bílé je sám o sobě zajímavý, neboť bílá de fakto neexistuje, pouze odstíny šedi. Tento poznatek lze v podstatně extrapolovat i na černou, neboť dosáhnout černého vjemu je opět vlastně nemožné.

    A vědeli jste, že oko je schopné detekovat i jednotlivé fotony? Dokonce je člověk vidí jako světelné vjemy (dokázaly to nějaké pokusy, nedokážu to teď ozdrojovat, ale šlo by to nejspíš vygooglit).
    -- OldFrog
    6.4.2020 11:20 debian+
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to pravda?
    Pochopil som tak, ze pocet vyslanych fotonov urcuje intenzitu - jas, nie vyber farby. A v clanku hovori, ze jeden zobrazy farebny byt je zlozenu 24x3 farebnych bodov. Hm, asi myslel pixely v bajte. Bo zas zeby kazdy ten bod z 24 bodov mal rozne vahy? Nebolo by to extra zlozite?
    6.4.2020 12:30 Peter Golis | skóre: 64 | blog: Bežné záležitosti | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to pravda?
    A to si tam kde čítal? Ja tam nič také nevidím.

    Nepíšu že by tam bolo 24bit pre každý subpixel, tých 24bit je pre všetky tri subpixely. Teda na jeden subpixel 24bit palety ti vyjde cca 8 bitov a dohromady ti to namieša 2^24=16777216 farieb. Filmári majú 10bitov na kanál, teda 30bitovú RGB paletu ktorá má dohromady 2^10=1073741824 farieb.

    Výber farby sa v tomto prípade robí miešaním hodnôt subpixelov ktoré sú vedľa seba. Teda ak máš naraz zapnuté subpixely pre Red a Blue, tak ti z toho vznikne Magenta (fialová). Podobne ako keby si sa hral s temperkami na výtvarke.

    PS: myslím že by si to mal dať naozaj do blogu. Nikde tu nevidím technický problém.
    6.4.2020 13:40 debian+
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to pravda?
    Súčasné obrazovky štandardne fungujú tak, že sú zložené z jednotlivých obrazových bodov, pixelov. Každý pixel je ďalej rozdelený na niekoľko menších bodov, subpixelov.
    MAs pravdu. Zmiatlo ma toto. Ale tam pise 3 - na RGB. A dalej rozobera stavy. Zle som precital.
    Gréta avatar 5.4.2020 21:06 Gréta | skóre: 37 | blog: Grétin blogísek | 🇮🇱==❤️ , 🇵🇸==💩 , 🇪🇺==☭
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to pravda?
    6.4.2020 18:06 Kit | skóre: 45 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to pravda?
    Možná by stačilo 16bitový vzorek před dalším zpracováním odmocnit (tím by vznikl 8bitový) a před reprodukcí naopak.
    Komentáře označují místa, kde programátor udělal chybu nebo něco nedodělal.
    Josef Kufner avatar 6.4.2020 19:06 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to pravda?
    Potíž je, že pri reprodukci nakonec skončíš u tří lineárně řízených 8bit PWM se stále stejným problémem. Navíc odmocněním a zaokrouhlením ztratíš data.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    6.4.2020 20:48 PetebLazar | skóre: 34 | blog: l_eonardovo_odhodlani
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to pravda?
    Panely(LCD) s HW kalibrací mají dnes typicky 12/14/16bit LUT, jedním z hlavních důvodů je snad právě snaha o omezení vlivu výpočetních chyb (zajištění dostatečné výpočetní přesnosti při modelaci výstupní křivky pro dosažení kalibračního cíle) při využití výstupní 8(10)bitové škály.

    MicroLED je(zůstal) kdoví kde. Možná, že Dual-Cell od Hisense (dva panely .. "gray" FullHD a color UHD za sebou) kromě lepšího kontrastu u LCD ukáží cestu i k jemnější škále. Možná i funkce k dosažení lepší homogenity podsvícení aplikující bodovou kompenzaci jasu ohledem na pozici pixelu (konstrukční implicitní zónová nerovnoměrnost podsvícení).

    7.4.2020 21:42 frr | skóre: 34
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Je to pravda?
    Mluvíte o gamma korekci? Ta se běžně používá. Kódování jasu do binárních dat (a třeba analogového VGA signálu) není lineární. Nějakou standardní charakteristickou úroveň gamma má obrazový signál (data) a počítá se s nějakou standardní gamma charakteristikou displejů/monitorů.

    Další věc je, že barvy subpixelů u LCD jsou jiné, než barvy luminoforů u standardního televizního řetězce a později počítačových displejů na bázi katodových trubic. Takže je třeba navíc provádět "konverzi barevných prostorů" = ze systému červená/zelená/modrá na červenofialová/zelená/modrotyrkysová nebo tak něco. Tzn. jak namíchat tentýž odstín, když mám dvě různé sady základních barev. (Hint: barevné prostory se nebudou 100% překrývat.) Taky podle mého LCD dodnes nedosáhly dynamického rozsahu (kontrastu) co měly katodové trubice. Černá není opravdu černá, a zejména u černého konce rozsahu je nativní charakteristika tekutého krystalu hodně "strmá" na jednotkovou změnu vstupu, takže pokud se to budí cca lineárním signálem, je potřeba DAC a LUT o velké bitwise hloubce, aby to nevypadalo pruhovaně. (Netuším, zda se LCD budí lineárně výstupem DAC, nebo je tam nějaká analogová "kompenzace" pro lepší využití bitové hloubky, a jestli ty viditelné schody na černém konci gradientu nejsou právě projevem lineárního buzení DACem o nevelkém bitovém rozlišení.) K tomu si připočtěte závislost na úhlu pozorování u levných TN panelů... = sečteno podtrženo, převod 24bitového obrazového signálu (8 bitů na barevný kanál) na LCD panel je zřejmě barevná alchymie a výsledek přes všechnu snahu výrobce nemusí být dokonalý.
    [:wq]

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.