Byla vydána nová verze 24.04.28 s kódovým názvem Time After Time svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) a nová verze 7.24.0 souvisejícího frameworku MLT Multimedia Framework. Nejnovější Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
Byla vydána verze 5.30 dnes již open source operačního systému RISC OS (Wikipedie).
V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …
Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
#include<stdio.h< #include<sys/io.h< #include<unistd.h< #include<sys/perm.h< #include<stdlib.h< #include<stdio.h< #include<errno.h< #include<time.h< #include<string.h< #include<error.h< #define BASEPORT 0x378 void openio() { int r; r = iopl(3); if (r){ printf("iopl() error %d (%s)\n", errno, strerror(errno)); exit(-1); } } int main(int argc, char **argv) { openio(); while (1) { outb(255, BASEPORT); printf ("dioda sviti\n"); sleep(1); outb(0, BASEPORT); printf ("dioda nesviti\n"); sleep(1); } return 0; }... ale má své velké nevýhody. Proces musí běžet jako root a vůbec technika přímého přístupu na porty je velmi ošemetná a "nesystémová". Předtím musíš dát z jádra pryč moduly, které již paralelní port obsluhují.
#include<stdio.h> #include<sys/io.h> #include<unistd.h> #include<sys/perm.h> #include<stdlib.h> #include<stdio.h> #include<errno.h> #include<time.h> #include<string.h> #include<error.h> #define BASEPORT 0x378 void openio() { int r; r = iopl(3); if (r){ printf("iopl() error %d (%s)\n", errno, strerror(errno)); exit(-1); } } int main(int argc, char **argv) { openio(); while (1) { outb(255, BASEPORT); printf ("dioda sviti\n"); sleep(1); outb(0, BASEPORT); printf ("dioda nesviti\n"); sleep(1); } return 0; }
Tiskni Sdílej: