Vojtěch Polášek představil Vojtux, tj. linuxovou distribuci pro zrakově postižené uživatele. Vychází ze spinu Fedory 43 s desktopovým prostředím MATE. Konečným cílem je, aby žádný Vojtux nebyl potřeba a požadovaná vylepšení se dostala do upstreamu.
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) druhá RC verze GIMPu 3.2. Přehled novinek v oznámení o vydání. Podrobně v souboru NEWS na GitLabu.
Nové číslo časopisu Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 160 (pdf).
Izrael od února zakáže dětem používat v prostorách základních škol mobilní telefony. Podle agentury AFP to uvedlo izraelské ministerstvo školství, které zdůraznilo negativní dopady, které na žactvo používání telefonů má. Izrael se tímto krokem přidává k rostoucímu počtu zemí, které dětem ve vzdělávacích zařízeních přístup k telefonům omezují.
Internetová společnost Google ze skupiny Alphabet pravděpodobně dostane příští rok pokutu od Evropské komise za nedostatečné dodržování pravidel proti upřednostňování vlastních služeb a produktů ve výsledcích vyhledávání. V březnu EK obvinila Google, že ve výsledcích vyhledávání upřednostňuje na úkor konkurence vlastní služby, například Google Shopping, Google Hotels a Google Flights. Případ staví Google proti specializovaným
… více »Byl oznámen program a spuštěna registrace na konferenci Prague PostgreSQL Developer Day 2026. Konference se koná 27. a 28. ledna a bude mít tři tracky s 18 přednáškami a jeden den workshopů.
Na webu československého síťařského setkání CSNOG 2026 je vyvěšený program, registrace a další informace k akci. CSNOG 2026 se uskuteční 21. a 22. ledna příštího roku a bude se i tentokrát konat ve Zlíně. Přednášky, kterých bude více než 30, budou opět rozdělené do tří bloků - správa sítí, legislativa a regulace a akademické projekty. Počet míst je omezený, proto kdo má zájem, měl by se registrovat co nejdříve.
Máirín Duffy a Brian Smith v článku pro Fedora Magazine ukazují použití LLM pro diagnostiku systému (Fedora Linuxu) přes Model Context Protocol od firmy Anthropic. I ukázkové výstupy v samotném článku obsahují AI vygenerované nesmysly, např. doporučení přeinstalovat balíček pomocí správce balíčků APT z Debianu místo DNF nativního na Fedoře.
Projekt D7VK dospěl do verze 1.0. Jedná se o fork DXVK implementující překlad volání Direct3D 7 na Vulkan. DXVK zvládá Direct3D 8, 9, 10 a 11.
Byla vydána nová verze 2025.4 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení na blogu.
Zajímal by mě váš názor na to, jestli se s tímto vybavením dá rozumně pracovat s MIDI, hrát si s Rosegarden, Ardour, MusE a podobnými programy.Naprosto s přehledem. Já používám totéž na thenderbirdu 750@930MHz a 384MB RAM a jede to krásně. Akorát to chce nepodcenit nastavení jádra, IRQ, realtime apod. Taky doporučuju používat overlay proaudio (je i v nabídce laymana), jsou tam nejčerstvější verze všeho včetně ebuildů pro cvs/svn a speciálně opatchovaných nízkolatenčních kernelů.
Potřebuju: připojit MIDI klávesy k počítači přes USB / gameport, pokud možno levně a spolehlivě (o některých MIDI / USB převodnících jsem např. četl něco v tom smyslu, že z nějakého důvodu blbě spolupracují s některými Yamahami, mají problém s USB rozhraním ALSY apod.).To nemůžu potvrdit ani vyvrátit. Teď používám hned 3 MIDI interfacy. Jeden přímo na zvukovce M-Audio audiophile 2496, pak mám roland JV1010 připojený přímo do COM portu s ovladačem snd-serial-u16550 a konečně roland GI-20, který má přímo USB konektor a MIDI je vestavěné uvnitř a tváří se jako standardní usbmidi rozhraní. Předtím jsem měl ještě zoltrixe s cmi8738, kde jsem měl MIDI připojené přes interface do gameportu. Nikdy jsem ani s jedním nezaznamenal žádný problém. Proto si myslím, že když to bude podporované, tak to prostě fungovat bude. Co se týče distribucí, tak i když začátečníkům často radím/instaluju demudi nebo je odkazuju na musix a podobná livecd, tak sám používám gentoo, protože je to pro mě cesta nejmenšího odporu, existuje pro něj zmiňovaný overlay proaudio a celkově mi přijde jako nejlepší volba, která mě zároveň neomezuje v dělání čehokoliv jiného. Navíc ho používá i značná část vývojářů lz linuxaudio, takže to má člověk hned z první ruky.
.
PAM/RLIMITS - o malinko pomalejší, modernější způsob, který má ale zásadní nevýhodu v tom, že sejme jakýkoliv proces s využitím >90% CPU. Nevím jak kdo, ale já nepotřebuju, aby mi někdo killnul cc1 uprostřed kompilace.
Z toho mi vychází používat "zastaralé" realtime-lsm, napíchnout ho na speciální skupinu a pro práci s hudbou se přihlásit jako speciální uživatel, který v té skupině je a nespouštět pod ním nic, co není spojeno se zpracováním hudby. Měl by někdo nějaký komentář?
Tiskni
Sdílej: