Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
Ubuntu 25.10 bude (𝕏) Questing Quokka (pátrající klokan quokka).
Ubisoft uvolnil zdrojové kódy softwaru Chroma pro simulaci barvosleposti pro vývojáře počítačových her. K dispozici jsou na GitHubu pod licencí Apache 2.0.
Defold (Wikipedie) je multiplatformní herní engine. Nejnovější verze je 1.10.0. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu. Licence vychází z licence Apache 2.0.
Správa služeb hlavního města Prahy se potýká s následky kyberútoku. Hackerská skupina začala zveřejňovat na internetu některé z ukradených materiálů a vyzvala organizaci k vyjednávání. Ta zatím podrobnosti k případu sdělovat nechce. Případem se zabývá policie i Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB).
OCCT je oficiálně k dispozici na Linuxu (YouTube). Jedná se o proprietární software pro zátěžové testování a monitorování hardwaru.
Společnost OpenAI představila AI modely o3 a o4-mini (𝕏).
Canonical vydal Ubuntu 25.04 Plucky Puffin. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Jedná se o průběžné vydání s podporou 9 měsíců, tj. do ledna 2026.
Desktopové prostředí LXQt (Lightweight Qt Desktop Environment, Wikipedie) vzniklé sloučením projektů Razor-qt a LXDE bylo vydáno ve verzi 2.2.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Vývojáři KDE oznámili vydání balíku aplikací KDE Gear 25.04. Přehled novinek i s náhledy a videi v oficiálním oznámení.
deb http://ftp.cz.debian.org/debian jessie main contrib non-free
deb http://ftp.cz.debian.org/debian jessie main contrib non-free
linux #uptime 09:53:15 up 119 days, 19:08, 10 users, load average: 3.73 7.98 0.50 For example a load average of "3.73 7.98 0.50" on a single CPU system can be interpreted as: * the CPU was overloaded by 373% (needed to do 373% as much work as it can do in a minute) during the last minute. * it was only busy half of the time for the last fifteen minutes
Ani to není moc přesné. Za prvé není vůbec jasné, že procesor opravdu měl udělat 373 procent práce, kterou za minutu zvládne; pokud mi čtyři procesy poběží paralelně minutu a pak skončí, bude na konci sice load average 4.0, ale neznamená to, že měl procesor práce na čtyři minuty. Za druhé těch 0.50 by mohlo klidně vzniknout tak, že tam půl minuty běželo 15 procesů na plný kotel a zbylých čtrnáct a půl se procesor kousal nudou, takže ani druhá věta interpretace není pravdivá. Za třetí mi není moc jasné, jak autor příkladu dokázal vyrobit pětiminutový průměr 7.98 a patnáctiminutový 0.50, aniž by část poslední čtvrthodiny byl počet aktivních procesů záporný…
pokud mi čtyři procesy poběží paralelně minutu a pak skončí, bude na konci sice load average 4.0, ale neznamená to, že měl procesor práce na čtyři minuty.Mohl bys to trochu rozvést?
Nedá se ale říci, že by měl procesor dost práce na čtyřnásobek času, jak tvrdil příspěvek, s nímž jsem polemizoval.Mě přijde, že to tam napsané není. Pokud oba mluvíme o stejné části (needed to do 373% as much work as it can do in a minute), pak se mi zdá, že to je jenom špatně vyjádřeno a pistatel použil "práci za minutu" jako jednotku výkonu procesoru. Ale možná je to jenom můj dojem...
Na jinak nezatíženém stroji spustíte současně čtyři čistě procesorové úlohy, z nichž každá by sama vytížila procesor na čtvrt minuty. Takže takhle poběží všechny přesně minutu a na konci té minuty bude minutový load average 4.0ja si nemyslim ze bude load 4
Load averages are not normalized for the number of CPUs in a system, so a load average of 1 means a single CPU system is loaded all the time while on a 4 CPU system it means it was idle 75% of the time.
Na jednoprocesorovém systému bude load average 4.0, protože celou minutu poběží ty čtyři procesy současně; kdybyste je spouštěl jeden po druhém, poběží každý čtvrt minuty a na konci bude load average 1.0 (už z toho lze nahlédnout, jak zavádějící ten údaj je).
A vaše další citace je opět nepravdivá. Load average 1.0 na čtyřprocesorovém systému může nastat nejen v případě, že tam čtvrtinu času běžely čtyři procesy a tři čtvrtiny nic, ale také to, že tam celou dobu běžel jeden proces. A nebo také setinu času sto procesů a zbytek nic; rozhodně se nedá paušalizovat, že "it was idle 75% of the time".
Apache Server Status for localhost Server Version: Apache/2.2.0 (Linux/SUSE) Server Built: May 2 2006 08:47:14 ------------------------------------------------------------------------------- Current Time: Monday, 26-Mar-2007 15:48:21 CEST Restart Time: Monday, 26-Mar-2007 00:08:13 CEST Parent Server Generation: 0 Server uptime: 15 hours 40 minutes 8 seconds 125 requests currently being processed, 10 idle workers WWKWWWKWWWWWKWWWWWKWKKWKWWWWKKWWWWWKWWWW.KWW_KWKWK_WWKWWWWWKWWKW KWWKWWW_WWKW.KW.__KKK.KWKKW__KWWKWWKWK_KWW.WCKW.WWW__WKW.KK.KKKK KKW.WWKKW.KW.KKW.WW... Scoreboard Key: "_" Waiting for Connection, "S" Starting up, "R" Reading Request, "W" Sending Reply, "K" Keepalive (read), "D" DNS Lookup, "C" Closing connection, "L" Logging, "G" Gracefully finishing, "I" Idle cleanup of worker, "." Open slot with no current processAle nedokazu posoudit, zda je vsechno v poradku nebo ne. Tady je jeste pro poradek aktualni vypis prikazu top:
top - 15:52:26 up 3 days, 6:31, 1 user, load average: 43.99, 42.66, 40.93 Tasks: 251 total, 41 running, 210 sleeping, 0 stopped, 0 zombie Cpu(s): 98.0% us, 2.0% sy, 0.0% ni, 0.0% id, 0.0% wa, 0.0% hi, 0.0% si Mem: 1020332k total, 908584k used, 111748k free, 101004k buffers Swap: 2104472k total, 5372k used, 2099100k free, 353504k cachedplus je tam jeste mnoho "24320 wwwrun 25 0 54900 9.8m 3136 R 3.3 1.0 2:23.65 httpd2-prefork".
Srv PID Acc M CPU SS Req Conn Child Slot Client VHost Request 10/ 0-0 16818 11/ K 0.10 6 74 8.4 0.01 0.01 86.61.148.165 *.* GET /adjs.php?n=194923292&what=zone:9&exclude=,&r 11 54/ 1-0 16819 54/ K 0.75 4 165 595.2 0.58 0.58 147.251.196.234 *.* GET /fotky/ HTTP/1.1 54 10/Je to ten spravny vypis? Zda se mi, ze ano. Bohuzel jsem predtim poshazoval par procesu a restartoval apache, takze momentalne je vytizeni male, ale stoupa.
Tiskni
Sdílej: