O víkendu probíhá konference OpenAlt 2025. Na programu je spousta zajímavých přednášek. Pokud jste v Brně, stavte se. Vstup zdarma.
Josef Průša představil novou velkoformátovou uzavřenou CoreXY 3D tiskárnu Prusa CORE One L a nový open source standard chytrých cívek OpenPrintTag i s novou přepracovanou špulkou.
Na GOG.com běží Autumn Sale. Při té příležitosti je zdarma hororová počítačová hra STASIS (ProtonDB: Platinum).
Ubuntu 25.10 má nově balíčky sestavené také pro úroveň mikroarchitektury x86-64-v3 (amd64v3).
Byla vydána verze 1.91.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo druhou veřejnou soutěž v programu TWIST, který podporuje výzkum, vývoj a využití umělé inteligence v podnikání. Firmy mohou získat až 30 milionů korun na jeden projekt zaměřený na nové produkty či inovaci podnikových procesů. Návrhy projektů lze podávat od 31. října do 17. prosince 2025. Celková alokace výzvy činí 800 milionů korun.
Google v srpnu oznámil, že na „certifikovaných“ zařízeních s Androidem omezí instalaci aplikací (včetně „sideloadingu“) tak, že bude vyžadovat, aby aplikace byly podepsány centrálně registrovanými vývojáři s ověřenou identitou. Iniciativa Keep Android Open se to snaží zvrátit. Podepsat lze otevřený dopis adresovaný Googlu nebo petici na Change.org.
Byla vydána nová verze 18 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. S podporou Development Containers. Podrobný přehled novinek v changelogu.
Cursor (Wikipedie) od společnosti Anysphere byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní proprietární editor kódů s podporou AI (vibe coding).
Google Chrome 142 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 142.0.7444.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 20 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich bylo vyplaceno 50 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Zkusil jsem si udělat obrázek, jestli jsem dobře pochopil základní rysy architektury X11. Podívejte se prosím na ten obrázek a řekněte mi, jestli ZHRUBA vystihuje vrstvy architektury X11. Případně mi prosím poraďtě, jak by jste to upravili, nebo co by jste odebrali. Nejsem si jistý hlavně u toho X-serveru, jestli komunikuje pouze s OS nebo i přímo s HW. A pojem widget knihovna = GUI knihovna? Nebo i jiné neGUI knihovny mohou nést název "widget" knihovna?
Obrázek je zde.
Vysvětlivky k obrázku budou asi takto: X-klienti představují nejvyšší vrstvu X11 architektury a jsou to aplikace využívající služeb X-serveru prostřednictvím správce oken. Správce oken je program, který se stará o vzhled a funkčnost grafických prvků. Každý správce oken využívá nějakou widget knihovnu, což je statická knihovna obsahující třídy, definující různé grafické objekty. X-server představuje nejnižší vrstvu, závislou na konkrétním hardwaru. Jeho úkolem je: 1) přijímat vstupy, např. z klávesnice, myši či obrazovky citlivé na dotek a posílat je X-klientům, 2) přijímat od X-klientů požadavky na provedení akce související s grafikou, např. zobrazení na obrazovce
Děkuji za upozornění na nepřesnosti a chyby.
Tiskni
Sdílej: