Minulý týden proběhla hackerská soutěž Pwn2Own Vancouver 2023. Adobe Reader, Microsoft SharePoint, Oracle VirtualBox, Tesla, Ubuntu Desktop, Windows 11, macOS, Microsoft Teams, VMWare Workstation. Vše hacknuto. Synacktiv získal 530 000 dolarů a Teslu Model 3.
Byla vydána nová stabilní verze 3.5 svobodného 3D softwaru Blender. Přehled novinek i s náhledy v oznámení o vydání a na YouTube.
Po 5 měsících vývoje od vydání verze 6.1 byla vydána nová verze 6.2 svobodného open source redakčního systému WordPress. Kódové jméno Dolphy bylo vybráno na počest amerického jazzového altsaxofonisty, flétnisty a basklarinetisty Erica Dolphyho.
Josef Průša představil (YouTube) novou 3D tiskárnu Original Prusa MK4. Cena sestavené tiskárny je 27990 Kč. Cena stavebnice je 20990 Kč.
Turris OS, operační systém pro síťová zařízení Turris postavený na OpenWrt, byl vydán v nové verzi 6.3.0. Vývojáři upozorňují, že Netmetr byl nahrazen LibreSpeedem, viz příspěvek na blogu CZ.NIC.
Byl vydán xorg-server 21.1.8 a xwayland 22.1.9 a 23.1.1. Řešena je zranitelnost CVE-2023-1393 využitelná k lokální eskalaci práv.
Byla vydána nová verze 10 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. Podrobný přehled novinek v cgitu.
Ubuntu Cinnamon bude od Ubuntu 23.04 oficiální odnoží Ubuntu (návrh, schválení).
Byla vydána nová major verze 5.0 účetního softwaru GnuCash (Wikipedie). Ve formátu Flatpak je již k dispozici na Flathubu.
Na GOG.com běží Spring Sale. Při té příležitosti lze získat zdarma počítačovou hru Alwa's Awakening (ProtonDB).
chmod -R a+w
) pro všechny všude vůbec žádný problém.
Především, pokud je systém používán skutečně jako verzovací, nejhorší, co developer může spáchat, je, že si udělá ostudu, protože všechny aktivity jsou trackovatelné a lze se kdykoliv "vrátit" ke stavu před zásahem, tj není problém zjistit, kdy a kdo ten soubor/adresář/projekt smazal, dojít ho vytahat za uši a nechat si od něj přinést tatranku nebo pivo za to, že to "SCM magií" uvedu "do pořádku".
Navíc mají stejně všichni svých starostí dost, než aby se vrtali v "cizích" projektech, a pokud už to dělají, mají pro to obvykle dobrý důvod (třeba na něm pře pár lety dělali a chtějí se inspirovat).
Naproti tomu je zcela kritické mít pečlivě ošetřený "administrátorský" přístup, tedy cokoliv, co může "změnit historii". Jednak lidi jsou hračičkové a developeři obzvláště, druhak už jsem párkrát viděl skript, kde bylo (z čisté blbosti pochopitelně) něco jako rm -rf $IAMNOTDEFINED/
, a obnovování ze zálohy nepatří, myslím, mezi oblíbené hobby většiny z nás.
Samotné oddělení projektů v rámci SCM systému je možné řešit X různými způsoby od metody jeden projekt na repozitář až po co projekt to podadresář -- žádný obecný návod neexistuje a záleží na tom, co po tom vlastně člověk chce. (stejně se vždycky nakonec zjistí, že se to mělo dělat úplně jinak...)
Tak nebo onak, Markova poznámka o branchích byla dost na místě, i když ne co se týče přístupových práv. Jeden ze stěžijních požadavků SCM je, lidsky řečeno "umět určit, co patří k sobě", a dobře navržené a důsledně dodržované branchování je pro to nedocenitelné. Ale s právy to příliš nesouvisí ;)
A čo vy si Kefalín predstavujete pod takým slovom "efektivně spravovat"? :)Stav, kdy užitek přesáhne náklady nebo vydanou energii.
A bavíme se o "komerční potřebě" v rámci jedné firmy, nebo o situaci, kdy jde o projekty na sobě nezávisejících entit ("SCM hosting" typu sourceforge)?V rámci jedné firmy.
Je efektivní (nejefektivnější) to řešit už na úrovni souborového systému (i když s omezeními, která z toho plynou)?Na úrovni souborového systému, tj. dát těm stovkám lidí SSH účet, rozstrkat je do patřičných skupin a nechat je sahat přímo do datových struktur SCM systému, bych to nedělal. SCM systémy obvykle obsahují nástroje pro spuštění serveru (démona), které zpřístupní repozitář nějakým protokolem a součástí toho bývá i autentizace a kontrola oprávnění.
Tiskni
Sdílej: