Open source modální textový editor Helix, inspirovaný editory Vim, Neovim či Kakoune, byl vydán ve verzi 25.07. Přehled novinek se záznamy terminálových sezení v asciinema v oznámení na webu. Detailně v CHANGELOGu na GitHubu.
Americký výrobce čipů Nvidia získal od vlády prezidenta Donalda Trumpa souhlas s prodejem svých pokročilých počítačových čipů používaných k vývoji umělé inteligence (AI) H20 do Číny. Prodej těchto čipů speciálně upravených pro čínský trh by tak mohl být brzy obnoven, uvedla firma na svém blogu. Americká vláda zakázala prodej v dubnu, v době eskalace obchodního sporu mezi oběma zeměmi. Tehdy to zdůvodnila obavami, že by čipy mohla využívat čínská armáda.
3D software Blender byl vydán ve verzi 4.5 s prodlouženou podporou. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Videopředstavení na YouTube.
Open source webový aplikační framework Django slaví 20. narozeniny.
V Brestu dnes začala konference vývojářů a uživatelů linuxové distribuce Debian DebConf25. Na programu je řada zajímavých přednášek. Sledovat je lze online.
Před 30 lety, tj. 14. července 1995, se začala používat přípona .mp3 pro soubory s hudbou komprimovanou pomocí MPEG-2 Audio Layer 3.
Výroba 8bitových domácích počítačů Commodore 64 byla ukončena v dubnu 1994. Po více než 30 letech byl představen nový oficiální Commodore 64 Ultimate (YouTube). S deskou postavenou na FPGA. Ve 3 edicích v ceně od 299 dolarů a plánovaným dodáním v říjnu a listopadu letošního roku.
Společnost Hugging Face ve spolupráci se společností Pollen Robotics představila open source robota Reachy Mini (YouTube). Předobjednat lze lite verzi za 299 dolarů a wireless verzi s Raspberry Pi 5 za 449 dolarů.
Dnes v 17:30 bude oficiálně vydána open source počítačová hra DOGWALK vytvořena v 3D softwaru Blender a herním enginu Godot. Release party proběhne na YouTube od 17:00.
McDonald's se spojil se společností Paradox a pracovníky nabírá také pomocí AI řešení s virtuální asistentkou Olivii běžící na webu McHire. Ian Carroll a Sam Curry se na toto AI řešení blíže podívali a opravdu je překvapilo, že se mohli přihlásit pomocí jména 123456 a hesla 123456 a získat přístup k údajům o 64 milionech uchazečů o práci.
Po rozsireni RAM na 1.5 GB jsem byl donucen prekompilovat jadro s podporou HIGHMEM. Po prechodu na jadro 2.6.25-r7 se mi zacaly dit behem bootu divne veci. Rozliseni pomoci framebufferu se spravne zmeni na 1280x1024, ale splash screen presto, ze ma byt v silent modu, nedokaze "prekryt" vypisovane udaje. (viz. prilozene foto)
Aby toho nebylo malo, po uspesnem startu vsech soucasti zustane system stat a neni schopny se prepnout na konzoly 7. Pokud to neudelam sam pres Alt+F7 driv nez monitor prejde do standby modu, uz muzu jen naslepo restartovat. V logu pak je:
Aug 16 10:30:21 matrix kdm[2109]: Hung in XOpenDisplay(:0), aborting Aug 16 10:30:21 matrix kdm[2109]: server open failed for :0, giving up Aug 16 10:30:21 matrix kdm[2102]: Display :0 cannot be opened
Kdyz pouziju Alt+F7 vcas, system bez problemu nastartuje a vse (zda se) funguje.
Vsiml jsem si, ze pri prekladu nvidia-drivers
(verze 96.43.07) pomoci module-rebuild rebuild
to na zacatku prekladu vypise:
test -e include/linux/autoconf.h -a -e include/config/auto.conf || ( \ echo; \ echo " ERROR: Kernel configuration is invalid."; \ echo " include/linux/autoconf.h or include/config/auto.conf are missing."; \ echo " Run 'make oldconfig && make prepare' on kernel src to fix it."; \ echo; \ /bin/false)
Oba dva soubory ale jsou na spravnem miste a s adekvatnim obsahem. Nekde v bugzille jsem se docetl, ze uz o tom vi a ze to je mozne docasne obejit, kdyz se v /etc/make.conf z FEATURES odebere ccache
. Nicmene to nepomohlo.
Tak jsem to vzdal a prelozil predchozi jadro 2.6.24-r7 s predchozi konfiguraci (zmenil jsem jen HIGHMEM na 4GB), ale chova se to stejne. Zacinam mit podezreni, ze je to v nvidia ovladaci.
Setkali jste se s podobnym problemem? S cim to jeste muze souviset? Drbu se s tim uz treti den a uz nevim, co bych vyzkousel...
Pouzivam genkernel a gentoo-sources. V nastaveni grubu mam:
title=Gentoo Linux (2.6.25-gentoo-r7) root (hd0,3) kernel /boot/kernel-genkernel-x86-2.6.25-gentoo-r7 root=/dev/ram0 init=/linuxrc ramdisk=8192 real_root=/dev/hda4 udev resume=/dev/hda3 ec_intr=0 splash=silent,theme:gentoo-blue-tom,font:luxisri.ttf video=uvesafb:ywrap,mtrr:3,1280x1024-16@76 fbcon=scrollback:128K quiet CONSOLE=/dev/tty1 initrd /boot/initramfs-genkernel-x86-2.6.25-gentoo-r7
Athlon XP2000+, 1.5GB RAM, GeForce Ti 4200, MSI mainboard s chipsetem VIA, ...
Jadro si kompiluju sam uz dlouhe roky, ale nikdy se mi jeste nestalo, ze by se opetovna kompilace jadra s konfiguraci, ktera uz nekolik mesicu fungovala, chovala jinak nez poprve.
S framebufferem (FB) jsem nikdy problem nemel, dokonce ani kdyz jsem presel z vesafb-tng na Spockuv uvesafb (ve spolupraci s v86d). Navic FB je, si myslim, evidentne funkcni, protoze se ihned po vyberu jadra v grubu prepne textovy rezim do grafickeho 1280x1024-16b. Nebo ma snad FB jeste nejakou jinou funkcnost?
Jak se da FB vubec vypnout? Nejlepe bez rekompilace jadra... Staci, kdyz upravim zaznam v grub.conf na neco takoveho? (umazal jsem udaje o splash a rozliseni a zmenil jsem uvesafb na vesafb - i kdyz vesafb je vlastne taky nejaky FB )
title=Gentoo Linux (2.6.25-gentoo-r7) root (hd0,3) kernel /boot/kernel-genkernel-x86-2.6.25-gentoo-r7 root=/dev/ram0 init=/linuxrc ramdisk=8192 real_root=/dev/hda4 udev resume=/dev/hda3 ec_intr=0 video=vesafb:ywrap,mtrr:3 quiet CONSOLE=/dev/tty1 initrd /boot/initramfs-genkernel-x86-2.6.25-gentoo-r7
A co neprepnuti se to do konzoly, kde maji startovat X? Muze to mit na svedomi FB? Tohle mi vadi asi nejvic...
Chapu tvuj postoj ke splashi - jsou to jen problemy navic a zadny prinos... Ja se spis na to divam tak, ze kdyz to jde vsem, co pouzivaji *ubuntu, suse, atd. proc by to nemohlo fungovat me
"nv" ovladac se instaluje automaticky s xorg-serverem. Bude stacit, kdyz jen nahradim "nvidia" za "nv" v xorg.conf?
Jak se da FB vubec vypnout? Nejlepe bez rekompilace jadra... Staci, kdyz upravim zaznam v grub.conf na neco takoveho? (umazal jsem udaje o splash a rozliseni a zmenil jsem uvesafb na vesafb - i kdyz vesafb je vlastne taky nejaky FBvypnout by mel jit bud parametrem)
nofb
(nezarucuji, nemam odzkouseno) nebo spise video=uvesafb:off
zkousel jsi jine verze nvidia-drivers, klidne bych na ne svedl to neprepinani konzoli ale ten verbose splashscreen mi moc nesedi protoze modul nvidia docela pozde takze bi to nemohl od zacatku ovlivnit
Genkernel za me udela presne to, co bych delal rucne, jen behem kompilace nevypisuje zadne informace (krome chyb samozrejme). Tim to nebude.
Jinou verzi nvidia-drivers jsem chtel vyzkouset, ale bohuzel v portage jina verze neni
Mimochodem jsem si vsiml, ze pri instalaci nvidia-drivers se stahuje NVIDIA-Linux-x86-96.43.07-pkg0.run, zatim co nVidia na svem webu nabizi ke stazeni NVIDIA-Linux-x86-96.43.07-pkg1.run. Netusite, v cem je rozdil?
Mam odzkouseno a nevidim rozdil.
The package suffix ('-pkg#') is used to distinguish between packages containing the same driver, but with different precompiled kernel interfaces. The file with the highest package number is suitable for most installations.Takže pro neangličtináře: jde o stejnej ovladač, ale obsahuje předkompilovaný binárky pro větší množství jader. Proto je to větší balík a pokud si modul nekompilujete sami (tzn. Gentooisty to nemusí zajímat), tak je větší šance, že to najde správnej předkompilovanej modul pro váš systém.
Tohle je v pořádku, make jen vypisuje jaký příkazy spouští, kdyby k týhle chybě došlo, tak se kompilace přeruší a tu chybu to vyhodí normálně... toho si vůbec nevšímej.Vsiml jsem si, ze pri prekladu
nvidia-drivers
(verze 96.43.07) pomocimodule-rebuild rebuild
to na zacatku prekladu vypise:test -e include/linux/autoconf.h -a -e include/config/auto.conf || ( \ echo; \ echo " ERROR: Kernel configuration is invalid."; \ echo " include/linux/autoconf.h or include/config/auto.conf are missing."; \ echo " Run 'make oldconfig && make prepare' on kernel src to fix it."; \ echo; \ /bin/false)
Zadny framebuffer vcetne toho nvidia jsem do jadra ani jako modul nedaval. O tom, ze se nesnasi jsem se sam nechtene presvedcil pred par lety...
Tak nakonec to neni ani nvidia-driverem ani framebufferem, ale splashscreenem. Fakt by me zajimalo, co se zmenilo.
Tiskni
Sdílej: